Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Fleurtje_5 schreef op 07-04-2024 om 16:21:

[..] 

Maar voor mijn gevoel niet zoals de laatste jaren.

(...)

Voor mijn gevoel, en in mijn omgeving, was het vóór 1980, of tot begin 1980 gelukkig gewoon. 

Dit is dus precies waarom het verstandiger is om op feiten af te gaan dan op je gevoel en wat er in je eigen omgeving speelt. Jij denkt dat het nu onveiliger is voor homoseksuelen dan 50 jaar geleden, maar de feiten spreken dat tegen. Je denkt het vooral, omdat ten eerste het beeld dat jij en ik hebben van 50 jaar geleden altijd gekleurd is, je onthoudt nooit alles, en ten tweede je nu door internet en social media veel meer nieuws tot je krijgt dan toen. Geweld en discriminatie tegen homoseksuelen is niet toegenomen, je hoort er alleen meer en sneller van.

Hoe jij schrijft over de gay pride vind ik overigens behoorlijk homo-onvriendelijk en intolerant klinken. Als jij bijv carnaval viert door verkleed in een café de polonaise te dansen, hoe zou je het dan vinden als mensen zo neerbuigend over je schreven? En dan is dat nog iets wat niet over je identiteit, over je wezen, gaat. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

07-04-2024 om 18:11 Topicstarter

Back on topic?

Vandaag toeristje gespeeld in eigen land. 
Bestemming: Camping Moekesgat in Ter Apel. 

Een fantasy markt. Leuk ingericht, een lekkere broodrol gegeten en wat muziekoptredens geluisterd.

Daarna nog door de omgeving gereden. Prachtige huizen daar. Nu in Duitsland, even eten, tanken en dan weer naar huis keutelen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-04-2024 om 16:10:

[..]

Er staat gewoon bij wie de uitspraken hebben gedaan, en de meeste zijn niet van Harry en Sjaan van 3 hoog achter. Iedereen mag conclusies trekken.

Ik zal er 1 uitlichten. Dat gaat er over dat Den Uyl zou hebben toegestaan dat Marokkaanse en Turkse gastarbeiders uit de jaren 60 in de jaren 70 hun gezin lieten overkome terwijl ze al werkloos waren Ik heb een redelijk recent rapport van de WRR gevonden waaruit blijkt dat dit dus niet klopt. Gezinshereniging toestaan kwam uit de koker van de christelijke partijen en de VVD. Zij hebben het in de jaren 60 geregeld voor Spanjaarden en Portugezen. Er was toen nog geen sprake van de EU. Onder het mom: gelijke monniken, gelijke kappen kregen Turken en Marokkanen vervolgens ook dit recht. Den Uyl heeft vervolgens de regels strenger gemaakt voor alle groepen. Ook hielden de meeste gastarbeiders in de jaren 70 nog werk. Pas toen begin jaren 80 de economische crisis in alle hevigheid los barstte, verloren veel hun baan. 

OmaVan2 schreef op 07-04-2024 om 18:28:

[..]

Ik zal er 1 uitlichten. Dat gaat er over dat Den Uyl zou hebben toegestaan dat Marokkaanse en Turkse gastarbeiders uit de jaren 60 in de jaren 70 hun gezin lieten overkome terwijl ze al werkloos waren Ik heb een redelijk recent rapport van de WRR gevonden waaruit blijkt dat dit dus niet klopt. Gezinshereniging toestaan kwam uit de koker van de christelijke partijen en de VVD. Zij hebben het in de jaren 60 geregeld voor Spanjaarden en Portugezen. Er was toen nog geen sprake van de EU. Onder het mom: gelijke monniken, gelijke kappen kregen Turken en Marokkanen vervolgens ook dit recht. Den Uyl heeft vervolgens de regels strenger gemaakt voor alle groepen. Ook hielden de meeste gastarbeiders in de jaren 70 nog werk. Pas toen begin jaren 80 de economische crisis in alle hevigheid los barstte, verloren veel hun baan.

Anders nog iets?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-04-2024 om 18:24:

[..]

Anders nog iets?

Nee, want ik ga niet heel dat lange stuk uitpluizen. Ik heb ook nog andere dingen te doen. Van den Uyl wist ik gelijk dat het niet klopte omdat ik in die tijd ben opgegroeid.

Nicole123 schreef op 07-04-2024 om 18:03:

[..]

Dit is dus precies waarom het verstandiger is om op feiten af te gaan dan op je gevoel en wat er in je eigen omgeving speelt. Jij denkt dat het nu onveiliger is voor homoseksuelen dan 50 jaar geleden, maar de feiten spreken dat tegen. Je denkt het vooral, omdat ten eerste het beeld dat jij en ik hebben van 50 jaar geleden altijd gekleurd is, je onthoudt nooit alles, en ten tweede je nu door internet en social media veel meer nieuws tot je krijgt dan toen. Geweld en discriminatie tegen homoseksuelen is niet toegenomen, je hoort er alleen meer en sneller van.

Hoe jij schrijft over de gay pride vind ik overigens behoorlijk homo-onvriendelijk en intolerant klinken. Als jij bijv carnaval viert door verkleed in een café de polonaise te dansen, hoe zou je het dan vinden als mensen zo neerbuigend over je schreven? En dan is dat nog iets wat niet over je identiteit, over je wezen, gaat.

Ik schreef:

Voor mijn gevoel, en in mijn omgeving, was het vóór 1980, of tot begin 1980 gelukkig gewoon

Dat vind ik alleen maar heel positief. Dat vond ik vroeger al normaal, en dat vind ik nog steeds. Als kind ben ik er mee opgegroeid dat deze mensen bij elkaar hoorden. Voor mijn gevoel dacht het hele dorp er zo over.  Dát is een gevoel maar ook een feit. En dát is alleen maar positief. 

Dát ik de laatste jaren denk dat het niet overal normaal gevonden word is ook een feit. Omdat ik ook heb gezien dat een jongeman meermaals is afgeranseld. En hij niet de enige is. Dat is een feit en dat is erg. 

Iemand schreef dat een rector (was het 1990?) trots had vertelt dat hij een leraar niet aan heeft genomen omdat die leraar homo zou zijn, dat vind ik ronduit schandalig.Waarom je bek dan niet opentrekken in 1990?

Dat jij meent mij op deze manier te moeten 'aanspreken' en daarom carnaval er bij gaat noemen alsof de beelden van iemand verkleed als Maya de Bij, Mega mindy of Assepoetster dansend in een polonaise niet geschikt zouden zijn om er over te schrijven. Ik denk dat je een heel verkeerd beeld hebt van carnaval.  "Boven in Holland" denkt men blijkbaar al gauw dat met carnaval alles mag en alles kan.  Ik ben helemaal niet homo-onvriendelijk of intolerant.

Ik ken mensen die in spanning waren toen ze nieuwe buren kregen. Want binnen een bepaald geloof (en dat geloof neemt fors toe in ons landje) worden zij, als getrouwd koppel, gezien als zondaars. Terwijl het echte lieve goeierds zijn.

Fleurtje_5 schreef op 09-04-2024 om 08:17:

[..]

Ik schreef:

Voor mijn gevoel, en in mijn omgeving, was het vóór 1980, of tot begin 1980 gelukkig gewoon

Dat vind ik alleen maar heel positief. Dat vond ik vroeger al normaal, en dat vind ik nog steeds. Als kind ben ik er mee opgegroeid dat deze mensen bij elkaar hoorden. Voor mijn gevoel dacht het hele dorp er zo over.Dát is een gevoel maar ook een feit. En dát is alleen maar positief.

Dát ik de laatste jaren denk dat het niet overal normaal gevonden word is ook een feit. Omdat ik ook heb gezien dat een jongeman meermaals is afgeranseld. En hij niet de enige is. Dat is een feit en dat is erg.

Iemand schreef dat een rector (was het 1990?) trots had vertelt dat hij een leraar niet aan heeft genomen omdat die leraar homo zou zijn, dat vind ik ronduit schandalig.Waarom je bek dan niet opentrekken in 1990?

Dat jij meent mij op deze manier te moeten 'aanspreken' en daarom carnaval er bij gaat noemen alsof de beelden van iemand verkleed als Maya de Bij, Mega mindy of Assepoetster dansend in een polonaise niet geschikt zouden zijn om er over te schrijven. Ik denk dat je een heel verkeerd beeld hebt van carnaval. "Boven in Holland" denkt men blijkbaar al gauw dat met carnaval alles mag en alles kan. Ik ben helemaal niet homo-onvriendelijk of intolerant.

Ik ken mensen die in spanning waren toen ze nieuwe buren kregen. Want binnen een bepaald geloof (en dat geloof neemt fors toe in ons landje) worden zij, als getrouwd koppel, gezien als zondaars. Terwijl het echte lieve goeierds zijn.

Dat jij denkt is een feit, maar de inhoud van wat jij denkt en wat jij voelt is een mening en geen feit. In jouw beleving en misschien in jouw persoonlijke omgeving is het voor homoseksuelen onveiliger geworden, maar de algemene feiten voor heel Nederland stroken daar niet mee.

Wat ik over carnaval schrijf vat je verkeerd op. Wat ik bedoelde is dat je op een nogal lelijke manier schreef over de Gay Pride en dat ik die uitspraak homo-onvriendelijk en intolerant vind. Ik zeg juist niets specifieks over carnaval en al helemaal niet dat alles daar kan en mag. Maar jij zou het dus heel vervelend vinden als er op die manier over carnaval geschreven zou worden, blijkt uit je post. Zelfs als je al denkt dat ik er iets vervelends over zou zeggen, terwijl ik dat niet eens doe. Als iemand op zo’n toon als hoe jij schrijft over de Gay Pride zou schrijven over iets wat jij graag doet en wat diegene persoonlijk niet aanspreekt (bijv carnaval of wat dan ook) dan vind je dat ook niet prettig toch? Zeker niet als het nauw verbonden is met je identiteit en je dus snel persoonlijk raakt. Benader anderen zoals je zelf ook benaderd wil worden.

En dan vind ik het na zo’n uitspraak van jou over de Gay Pride nogal hypocriet om naar moslims te gaan wijzen als homo-onvriendelijk. Begin bij jezelf.

Nicole123 schreef op 09-04-2024 om 09:21:

[..]

Dat jij denkt is een feit, maar de inhoud van wat jij denkt en wat jij voelt is een mening en geen feit. In jouw beleving en misschien in jouw persoonlijke omgeving is het voor homoseksuelen onveiliger geworden, maar de algemene feiten voor heel Nederland stroken daar niet mee.

Wat ik over carnaval schrijf vat je verkeerd op. Wat ik bedoelde is dat je op een nogal lelijke manier schreef over de Gay Price en dat ik die uitspraak homo-onvriendelijk en intolerant vind. Ik zeg juist niets specifieks over carnaval en al helemaal niet dat alles daar kan en mag. Maar jij zou het dus heel vervelend vinden als er op die manier over carnaval geschreven zou worden, blijkt uit je post. Zelfs als je al denkt dat ik er iets vervelends over zou zeggen, terwijl ik dat niet eens doe. Als iemand op zo’n toon als hoe jij schrijft over de Gay Pride zou schrijven over iets wat jij graag doet en wat diegene persoonlijk niet aanspreekt (bijv carnaval of wat dan ook) dan vind je dat ook niet prettig toch? Zeker niet als het nauw verbonden is met je identiteit en je dus snel persoonlijk raakt. Benader anderen zoals je zelf ook benaderd wil worden.

En dan vind ik het na zo’n uitspraak van jou over de Gay Pride nogal hypocriet om naar moslims te gaan wijzen als homo-onvriendelijk. Begin bij jezelf.

Je doet het weer. Jij maakt er iets van wat ik er helemaal niet van heb gemaakt.

Ik beschreef een beeld dat iedereen kan zien als ze op internet twee woorden bij 'afbeeldingen' intikken. Daar heb ik geen boe of ba'h bij genoemd, het is gewoon wat het is. Een margrietje is een margrietje, een tulp is een tulp, en een crocus is een crocus. Zonder de tulp af te kraken, en zonder ook maar iets negatiefs over een hyacint te zeggen als ik de hyacint dan niet noem. 

Wat jij over carnaval denkt of wat je ervan vind boeit me verder niet. Ik schreef alleen dat je er dan een verkeerd beeld bij zou hebben.

ps. Ik schrijf idd over wat ik denk. Zo hoort dat toch ook in een discussie. Toch?

ik denk dat ik Fleurtje ergens wel snap qua veiligheid voor LGBTHI in de jaren '80/'90 maar ik denk dat het erg ligt aan de omgeving. De cijfers laten zien dat het nu veiliger is terwijl juist in die vroegere jaren bijvoorbeeld Amsterdam erg tolerant was wat nu wel anders is geworden in sommige gevallen.

Daarnaast is het nieuws veel dichter bij in vergelijking met toen dus je wist heel veel gewoonweg nuet behalve echt belangrijk nieuws. Nu staat iedere scheet op internet en lijkt het daardoor erger of onveiliger.

Fleurtje_5 schreef op 09-04-2024 om 10:21:

[..]

Je doet het weer. Jij maakt er iets van wat ik er helemaal niet van heb gemaakt.

Nee hoor, jij beschuldigt mij weer eens onterecht. Ik zeg dat ik jouw uitspraak homo-onvriendelijk en intolerant vind klinken. Lees hem nog eens en bedenk hoe het op jou zou overkomen als iemand zoiets tegen jou zegt. En hoe krom het is dat juist jij dan gaat wijzen naar anderen. Practice what you preach.
Verder bestrijd ik niet dat jij het in jouw omgeving destijds als homo-vriendelijker ervoer, wel dat je dat niet kunt vertalen met dat het toeneming heel Nederland homo-vriendelijker was. Meningen en feiten kunnen er allebei zijn in een discussie, je moet ze alleen niet door elkaar halen.

Die uitspraak is gewist, want die was homofoob. Iemand die zulke dingen diens toetsenbord uitkrijgt, is ook niet in staat om de mate van homofobie te beoordelen in een samenleving of tijdperk. 

Miraval schreef op 09-04-2024 om 10:46:

ik denk dat ik Fleurtje ergens wel snap qua veiligheid voor LGBTHI in de jaren '80/'90 maar ik denk dat het erg ligt aan de omgeving. De cijfers laten zien dat het nu veiliger is terwijl juist in die vroegere jaren bijvoorbeeld Amsterdam erg tolerant was wat nu wel anders is geworden in sommige gevallen.

Daarnaast is het nieuws veel dichter bij in vergelijking met toen dus je wist heel veel gewoonweg nuet behalve echt belangrijk nieuws. Nu staat iedere scheet op internet en lijkt het daardoor erger of onveiliger.

Dat laatste speelt heel erg een rol denk ik. Vroeger hoorde je vooral er in het dorp speelde, nu komt alles wat in Nederland speelt direct binnen. En soms ook nog uit z’n verband gerukt of opgeblazen, want op social media spelen journalistieke codes geen rol. Geen wonder dat het lijkt alsof er heel veel meer mis gaat.

Ook hebben mensen (inclusief ik zelf) een selectief geheugen. Het beeld dat we hebben van 30, 40 of 50 jaar volledig is niet volledig en bezien door een bepaalde bril. Ik was zelf kind in de jaren ‘80, daardoor krijg je sowieso al veel niet of anders mee. Ik heb als kind weinig van homohaat gemerkt, maar dat betekent niet dat het er niet was.

De Gay Pride nu verloopt gelukkig een stuk rustiger dan haar voorloper, Roze Zaterdag, in 1982:
Het moest een feestelijke dag worden op 26 juni 1982 in Amersfoort. Maar het evenement ontaarde in ordinaire en uiterst agressieve rellen. De deelnemers werden die zaterdag vijandig onthaald. Een grote groep jonge Amersfoorters waren in die tijd onbekendheid met homoseksualiteit dat toen nog in de taboesfeer lag. Het maakte de stemming grimmig. (…) Riekje Hoffman was in 1982 deelnemer aan de optocht en zij maakte de agressie van dichtbij mee. “Ik liep mee in de in de optocht. Gekleed in een roze broek en een kind van 2 jaar op mijn schouders. (…) Tijdens de route werden we bespuugd, uitgejouwd en we werden bekogeld met stenen. Het werd zo link, dat mijn man Leejo, met mijn zoon naar huis vluchtte. Op enig moment werden we naar de Roef gedreven en hadden we ons binnen verschanst. De politie had aangegeven dat we daar moesten blijven omdat het buiten te gevaarlijk zou zijn. Al die tijd werden er tegen de ramen gebonkt, geschreeuwd. De ramen waren gelukkig bestand tegen de stenenregen.”

https://www.amersfoortfestivalstad.nl/tijdsgeest/roze-zaterdag-in-amersfoort

@Nicole precies en dat verkleurt je beeld heel erg. Nu lijkt alles kommer en kwel en 40 jaar geleden was dat ook maar wist je dat niet. 

En ja de Gaypride daar kun je van alles van vinden. Wel je ding, niet je ding. Net als carnaval inderdaad. Maar laat mensen gewoon hun feestje vieren. Je hoeft niet mee te doen en het wordt je al zeker niet door de strot geduwd.

Nou ja carnaval een beetje wel. Als je in het zuiden woont ontkom je er niet aan. Ik vind carnaval erg leuk dus stoor me er niet aan maar als je het niet leuk vindt kun je 5 dagen of soms zelfs 6 niet de stad in of de dorpen. 

Miraval schreef op 09-04-2024 om 11:18:

En ja de Gaypride daar kun je van alles van vinden. Wel je ding, niet je ding. Net als carnaval inderdaad. Maar laat mensen gewoon hun feestje vieren. Je hoeft niet mee te doen en het wordt je al zeker niet door de strot geduwd.

Voor mij is het beide mijn ding niet. Maar het maakt ook helemaal niet uit of ik het persoonlijk wel of niet leuk vind. Je kunt inderdaad anderen gewoon hun feest laten vieren, zonder negatief te doen en anderen de grond in te boren over de manier waarop ze dat doen.

Libertine schreef op 15-03-2024 om 16:05:

[..]

Is een zwarte politieman neutraal? Is een gay politievrouw neutraal? Is een moslim boa neutraal? Of is die neutraliteit sowieso een farce?

ben je nu serieus je kleur of sexuele voorkeur (dingen die je simpelweg bent zolang je niet aan de michael jackson creme gaat) aan het vergelijken met een religie die per definitie een keuze is? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.