Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
_Audrey
15-03-2024 om 10:05
Mick87 schreef op 15-03-2024 om 09:57:
[..]
Zo'n vaart zal het niet lopen. Maar feit is wel dat de religie in Nederland steeds groter wordt en in sommige aspecten haaks staat op de westerse wereld. Waar wij als westen steeds seculierder wordt en we verlicht zijn, gestreden hebben voor vrouwen- en homorechten groeit er een bevolkingsgroep met orthodoxe denkbeelden. In het westen staat individuele vrijheid voorop, bij gelovigen onderwerping aan een entiteit. Dat botst. En dat gaat zeker nog wrijving opleveren.
Klopt hoor, het land zal danig veranderen de komende tijd lijkt mij. Hun geleerde waarden en normen gaan sowieso invloed hebben op het land.
Libertine
15-03-2024 om 10:19
Mick87 schreef op 15-03-2024 om 10:01:
[..]
Zoals ik het zie: een groeiende groep mensen in dit land die hun normen en waarden grotendeels buiten de Westerse wereld hebben meegekregen, en die een orthodox gedachtengoed aanhangen zal op termijn Nederland veranderen.
Oud artikel (schoolkinderen op Suikerfeest een dag vrij geven wordt geschaard onder de noemer islamisering??) dat bovendien niet erg objectief is maar vooral veel incidenten aanhaalt om de islam in kwaad daglicht te stellen. Vooralsnog is 18% van dit land katholiek, 16% protestants en maar 6% moslim. Waar die paniek toch vandaan komt is me een raadsel.
Daarnaast zijn lang niet alle mensen die naar ons land komen moslim (een deel van de mensen Syrië is bv christen), Oekraïners zijn geen moslim en vele expats en internationale studenten ook niet.
Het artikel rept ook niet over de emancipatie van moslims die hier al jaren wonen en waarvan een groot deel hier geboren en getogen is. Een flink deel van deze mensen is gewoon gematigd gelovig, de vrouwen studeren en de mensen zorgen helemaal niet voor overlast en vragen niet ook niet om aanpassingen waar wij Nederlanders klaarblijkelijk zo enorm tegen zijn.
Met moslim zijn is niks mis. Met gelovig zijn is niks mis. Behalve de extremisten. Zoals die ook op de bible belt wonen bijvoorbeeld. Maar dit soort uitzonderingen framen als het gemiddelde en daar ook het gesprek over willen blijven voeren is kortzichtig en begint vermoeiend te worden.
Ik woon in Amsterdam, in een zeer multiculturele wijk, ben daar opgegroeid samen met vele moslims en mensen die een ander geloof aanhangen. En weet je: vrijwel allemaal tolerante mensen, en het gaat in 99% van de tijd in harmonie. En is een verrijking, als het je lukt dat te zien.
Miraval
15-03-2024 om 10:27
@libertine fijn dat je in zo'n wijk woont waar het wel werkt om samen te leven met verschillende culturen en achtergronden. Zo zou het overal moeten zijn. Maar dat is helaas niet het geval.
Wat daar de oorzaak van is weet ik niet. Wel weet ik dat mensen steeds meer tegenover elkaar komen te staan en de uitingen op internet steeds harder worden.
Variërend van alle moslims moeten het land uit tot wij (moslims) gaan jullie land overnemen. Uitersten van beide kanten maar die wel steeds meer van invloed worden op gematigde mensen.
Mick87
15-03-2024 om 10:30
Miraval schreef op 15-03-2024 om 10:27:
Variërend van alle moslims moeten het land uit tot wij (moslims) gaan jullie land overnemen. Uitersten van beide kanten maar die wel steeds meer van invloed worden op gematigde mensen.
Geen idee of er onderzoek naar is gedaan maar ik heb het idee dat radicalisering vanuit alle hoeken toeneemt. Denk aan wappies, extreem rechts en moslims.
Wie weet pleegt er een klimaatactivist ook nog een keer een aanslag.
We leven in een gepolariseerd land.
Libertine
15-03-2024 om 10:32
Miraval schreef op 15-03-2024 om 10:27:
@libertine fijn dat je in zo'n wijk woont waar het wel werkt om samen te leven met verschillende culturen en achtergronden. Zo zou het overal moeten zijn. Maar dat is helaas niet het geval.
Wat daar de oorzaak van is weet ik niet. Wel weet ik dat mensen steeds meer tegenover elkaar komen te staan en de uitingen op internet steeds harder worden.
In de meeste wijken is dat gewoon wel het geval maar die halen het nieuws niet.
En ja, sommige groepen komen wellicht steeds meer tegenover elkaar te staan, en ja dat is zorgelijk, maar het is tamelijk idioot de oorzaak en schuld daarvan enkelvoudig bij Moslims te leggen. Dat is wel wat de rechts georiënteerde media en Telegraaf columnisten als Roderick Veelo heel graag doen.
Miraval
15-03-2024 om 10:33
Mick87 schreef op 15-03-2024 om 10:30:
[..]
Geen idee of er onderzoek naar is gedaan maar ik heb het idee dat radicalisering vanuit alle hoeken toeneemt. Denk aan wappies, extreem rechts en moslims.
Wie weet pleegt er een klimaatactivist ook nog een keer een aanslag.
We leven in een gepolariseerd land.
Nou ja laten we inderdaad niet net doen of extreem rechtse dreiging het grootste gevaar is. Aanslagen vanuit links zijn er ook geweest en blijven mogelijk. Net zoals vanuit extremistische hoek.
Vanuit geloofsovertuiging is die dreiging er vanuit moslimextremisten. Ik heb geen idee of die dreiging er ook is vanuit de biblebelt. Want die 2 worden graag vergeleken met elkaar maar voor mij zit daar wel enige nuance in wat dat betreft.
Miraval
15-03-2024 om 10:38
Libertine schreef op 15-03-2024 om 10:32:
[..]
In de meeste wijken is dat gewoon wel het geval maar die halen het nieuws niet.
En ja, sommige groepen komen wellicht steeds meer tegenover elkaar te staan, en ja dat is zorgelijk, maar het is tamelijk idioot de oorzaak en schuld daarvan enkelvoudig bij Moslims te leggen. Dat is wel wat de rechts georiënteerde media en Telegraaf columnisten als Roderick Veelo heel graag doen.
Net zoals de schuld door links georiënteerde media wordt gelegd bij extreem rechts.
Beide groeperingen zijn net zo fout. En het is belangrijk om daar niet voor weg te kijken of iets te nuanceren. Er is namelijk niets te nuanceren.
Een uitspraak als Nederland voor de Nederlanders is in mijn ogen net zo fout als wanneer een moslim zegt wij gaan jullie land overnemen. Het niet benoemen van die problemen zorgt zeker niet voor oplossingen.
Neem als simpel voorbeeld even het afgelopen WK (?) Waar we rellen ontstonden na alle wedstrijden van Marokko. Flinke rellen. Dan wordt er gelijk gezegd ja maar dat doen andere hooligans ook. Nee, niet bij een landenwedstrijd. Zijn er Nederlanders de straat op gegaan met rellen na een wedstrijd op het WK? Dan moet je kijken wat er onder dir groepen fout gaat en zoeken naar oplossingen. Maar daarvoor moet je wel het probleem erkennen en niet nuanceren.
Libertine
15-03-2024 om 10:51
Miraval schreef op 15-03-2024 om 10:38:
[..]
Neem als simpel voorbeeld even het afgelopen WK (?) Waar we rellen ontstonden na alle wedstrijden van Marokko. Flinke rellen. Dan wordt er gelijk gezegd ja maar dat doen andere hooligans ook. Nee, niet bij een landenwedstrijd. Zijn er Nederlanders de straat op gegaan met rellen na een wedstrijd op het WK? Dan moet je kijken wat er onder dir groepen fout gaat en zoeken naar oplossingen. Maar daarvoor moet je wel het probleem erkennen en niet nuanceren.
Dit vind ik dus met twee maten meten en problematisch. Rellen na een landenwedstrijd mag niet? En mag ook niet vergeleken worden met rellen na, pak ‘m beet, Ajax-Feyenoord?
Voetbalgeweld is voetbalgeweld. Zonder af te doen aan de ernst van de incidenten: voetbalgeweld na een WK komt logischerwijs veel minder vaak voor, waar de Nederlandse competitie en de clubs stelselmatig voor geweld en vernielingen zorgt (ook in het buitenland!), al decennia lang. En dan gaan we nu verontwaardigd naar de Marokkanen wijzen na incidenten op het WK?
Poezenmeisje
15-03-2024 om 11:00
Mick87 schreef op 15-03-2024 om 09:57:
[..]
Zo'n vaart zal het niet lopen.
Maar feit is wel dat de religie in Nederland steeds groter wordt en in sommige aspecten haaks staat op de westerse wereld. Waar wij als westen steeds seculierder wordt en we verlicht zijn, gestreden hebben voor vrouwen- en homorechten groeit er een bevolkingsgroep met orthodoxe denkbeelden. In het westen staat individuele vrijheid voorop, bij gelovigen onderwerping aan een entiteit. Dat botst. En dat gaat zeker nog wrijving opleveren.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/787694662/uniform-boa-moet-neutraal-zijn
Sheher Khan van DENK Amsterdam heeft zijn ideale toekomstbeeld namelijk al helemaal helder. ’Zo kan de samenleving alvast wennen aan het beeld van handhavers met een islamitische sluier en is de introductie van de hoofddoek bij de politie nog maar een kleine stap’, aldus Khan.
Hoeveel Mahsa Amini's zullen hier vallen ten gevolge van de kledingpolitie?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/12/iran-teheran-mahsa-amini-protesten/
Miraval
15-03-2024 om 11:06
Libertine schreef op 15-03-2024 om 10:51:
[..]
Dit vind ik dus met twee maten meten en problematisch. Rellen na een landenwedstrijd mag niet? En mag ook niet vergeleken worden met rellen na, pak ‘m beet, Ajax-Feyenoord?
Voetbalgeweld is voetbalgeweld. Zonder af te doen aan de ernst van de incidenten: voetbalgeweld na een WK komt logischerwijs veel minder vaak voor, waar de Nederlandse competitie en de clubs stelselmatig voor geweld en vernielingen zorgt (ook in het buitenland!), al decennia lang. En dan gaan we nu verontwaardigd naar de Marokkanen wijzen na incidenten op het WK?
Met dat verschil dat in de Nederlandse (en buitenlandse) competitie aanhangers van de clubs rellen (dus alle nationaliteiten) en bij het WK ALLEEN de Marokkaanse supporters. Want Nederlandse supporters gingen niet de straat op om te rellen.
Ik keur overigens al het voetbalgeweld af hoor. Maar wilde slechts een verschil kenbaar maken. En jij nuanceert het door te zeggen dat doen alle hooligans. Je kunt toch gewoon onderkennen dat dat is gebeurd? En kijken waarom dat is gebeurd?
Een ander voorbeeld dan. Jongeren (van niet Westerse afkomst) vallen anderen lastig op zwembaden waardoor die een aantal dagen gesloten worden. Waarom is dat? Als je dat probleem niet wil zien kun je ook niet tot een oplossing komen toch?
En voor de duidelijkheid ik heb helemaal 0 problemen met mensen van andere afkomstig. Helemaal niets. Ik zie alleen de problemen in dit land zowel van extreem rechts als van mensen met een niet westerse migratieachtergrond.
Libertine
15-03-2024 om 11:10
Miraval schreef op 15-03-2024 om 11:06:
[..]
Met dat verschil dat in de Nederlandse (en buitenlandse) competitie aanhangers van de clubs rellen (dus alle nationaliteiten) en bij het WK ALLEEN de Marokkaanse supporters. Want Nederlandse supporters gingen niet de straat op om te rellen.
Ik keur overigens al het voetbalgeweld af hoor. Maar wilde slechts een verschil kenbaar maken. En jij nuanceert het door te zeggen dat doen alle hooligans. Je kunt toch gewoon onderkennen dat dat is gebeurd? En kijken waarom dat is gebeurd?
Dus we gaan onderzoeken waar het rellen van de Marokkanen in Nederland na een WK vandaan kwam? En laten we het mondiale geweld van voetbalsupporters even links liggen want dat gebeurt altijd en overal.
Dat bedoel ik dus met aandacht richten op uitzonderingen. En natuurlijk is het van belang te onderzoeken waar geweld vandaan komt, al het geweld wat mij betreft, maar dat dit nu zo uitvergroot in het nieuws komt is ook omdat het Marokkanen betreft. Terwijl het in het niet valt als je het wel vergelijkt met ander voetbalgeweld.
Poezenmeisje
15-03-2024 om 11:11
Femke Halsema was eerst fel tegen hoofddoeken. Nu wordt ze gebruikt als een "useful idiot".
Waarom laat ze zich zo hersenspoelen? Voortschrijdend inzicht?
https://www.trouw.nl/nieuws/halsema-stoort-zich-aan-hoofddoek~be0a1f73/?referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2F&referrer=https://www.viafora.nl/
9 september 2009, 18:07
Halsema deed deze uitspraken woensdag in een interview met de gratis krant De Pers . Het valt de fractieleider lastig om op de school van haar kinderen in Amsterdam-Oost tussen 'allerlei gesluierde vrouwen' te zitten, zo geeft ze toe. Al benadrukt ze daarbij dat ze het recht om een hoofddoek te dragen, steunt. "Maar ik kan niet wachten op het moment waarop vrouwen in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren. Ik zie het liefst elke vrouw in Nederland hoofddoekloos. Ik geloof niet dat welke God ook kledingeisen stelt. Dat zijn de mannen geweest die het geloof uitleggen.
...
"Natuurlijk is de islam een probleem. Overigens met name de islam in combinatie met ongeletterdheid."
Miraval
15-03-2024 om 11:15
Libertine schreef op 15-03-2024 om 11:10:
[..]
Dus we gaan onderzoeken waar het rellen van de Marokkanen in Nederland na een WK vandaan kwam? En laten we het mondiale geweld van voetbalsupporters even links liggen want dat gebeurt altijd en overal.
Dat bedoel ik dus met aandacht richten op uitzonderingen.
Nee "we" gaan helemaal niets onderzoeken want hoe valt dit te onderzoeken?
Net zoals je niet kunt onderzoeken waarom jongeren in Urk met de avondklokrellen wel de straat op gingen en in Breda niet.
Ik doe slechts een constatering. En misschien was die van de voetbal niet helemaal juist.
Miraval
15-03-2024 om 11:26
en nogmaals ik vind islam helemaal geen probleem. Geen enkel geloof ook al heb ik er zelf helemaal niks mee.
Ik ben ook voor het opvangen van vluchtelingen, het direct mee laten draaien in de maatschappij. Bijvoorbeeld door direct na aanmelding toe te wijzen aan een gemeente (middels de spreidingswet) en de mogelijkheid bieden te gaan werken. Een soort samenwerkingsverband tussen bedrijven en gemeenten die aan kunnen geven voor welke functies ze mensen kunnen gebruiken. Zou wat mij betreft een win/win situatie zijn. Zo heb je ook minder arbeidsmigranten nodig.
Maar ik ben dan tegelijkertijd ook voorstander van verplicht meewerken aan een integratie dmv ofwel werken ofwel verplichte scholing in taal of een functie waar tekorten zijn. Iets waar mensen overdag mee bezig kunnen zijn zodat ze zich zelf ook nuttig voelen. Want ik kan me helemaal voorstellen dat afwachten terwijl je helemaal niks mag doen echt vreselijk is.