Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 17:02:

[..]

Tenzij, bedoel je denk ik.

Het lastige is, hoe krijg je dit voor elkaar? Er zijn wel eens proeven geweest met mensen die in de bijstand zaten verplicht laten werken, maar dat was geen succes. Ik denk dat preventie dat mensen in een lamlendige hand-ophoud houding terechtkomen het beste is. Goede scholing, ondersteuning bij werk vinden van zwakkere groepen, dwz statushouders, laagopgeleide jongeren uit kansarme milieus, maar ook bijv ex-gevangenen, kinderen voorleven dat werken (van beide ouders in principe) normaal is. Uiteindelijk denk ik dat iedereen van zelf werken en geld verdienen meer voldoening krijgt dan van niksen, je moet vooral voorkomen dat mensen in zo'n spiraal terechtkomen, want je krijgt ze er heel moeilijk weer uit.

Sorry ja natuurlijk tenzij... stom 

Helaas zijn er geen cijfers bekend van mensen die in de bijstand zitten maar eigenlijk niet willen werken. Wel las ik dat 54% niet kan en niet wil werken. Maar niet kunnen is natuurlijk iets heel anders dan niet willen. 

https://sociaalweb.nl/nieuws/helft-niet-werkenden-met-uitkering-kan-wil-niet-werken/#:~:text=In%202016%20hadden%201%2C1,te%20kunnen%20of%20willen%20werken.

Luchtpost schreef op 24-02-2024 om 15:29:

[..]

Dat is zeker fors, maar je ziet hoe er hier wordt gereageerd: autochtone Nederlanders zijn jaloers; die discrimineren; die moeten maar zeggen hoe het wél moet en anders mag je er niets van vinden; het 'systeem' is fout waardoor mensen niet gaan werken; en ga zo maar door.

Je mag er best wat van vinden, maar wat lost het op om alleen boos te zijn, problemen 100x opnieuw te benoemen en 'ze moeten weg!' te roepen en/of achter een politicus aan te lopen die deze dingen roept? Helemaal niks. 

Ja, er zijn problemen, ja, de bevolking in Nederland neemt toe, ja, diverse mensen die uit Islamitische landen komen hebben vreselijke ideeën over bijv vrouwen en homoseksuelen (en sommige oerhollandse mensen ook), ja, er is overlast in Ter Apel, ja, er is woningnood, ja, het is woekeren met de beperkte ruimte in ons land, ja, er leven sommige mensen in Nederland in armoede (vooral mensen met een migratie-achtergrond) en dat zou niet zo moeten zijn, ja, er zijn personeelstekorten in zorg en onderwijs, ja, er zijn mensen die ten onrechte in de bijstand zitten of andere dingen krijgen waar ze eigenlijk zelf voor zouden moeten werken, etc etc. Niemand die dat ontkent. De vraag is: hoe wil je het oplossen of welke beslissingen wil je dat de politiek neemt om het op te lossen?

Miraval schreef op 24-02-2024 om 17:17:

[..]

Sorry ja natuurlijk tenzij... stom

Helaas zijn er geen cijfers bekend van mensen die in de bijstand zitten maar eigenlijk niet willen werken. Wel las ik dat 54% niet kan en niet wil werken. Maar niet kunnen is natuurlijk iets heel anders dan niet willen.

https://sociaalweb.nl/nieuws/helft-niet-werkenden-met-uitkering-kan-wil-niet-werken/#:~:text=In%202016%20hadden%201%2C1,te%20kunnen%20of%20willen%20werken.

Bij de Nederlandse bevolking zet men ook wel in op mensen aan het werk krijgen. En dat lukt: aantal 20-65 jarigen NL inwoners: 7.391.874 waarvan 142.000 bijstand. Dat is nog geen 2 personen op elke 100 inwoners (1.92 %).

Niet westers: aantal 20-65 jarige inwoners: 1.698.849 waarvan 219.000 bijstand. Dat is bijna 13 personen op elke 100 inwoners (12.89 %).  

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 14:29:

[..]

Ik vind dat die mensen ook hulp moeten krijgen, het hoeft toch niet of-of te zijn?

Dat zou mooi zijn maar helaas is dat momenteel wel de situatie. Een woning kun je namelijk maar 1x toewijzen. 

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 13:30:

[..]

Ik lees in je link:

Bij het weigeren van een woning start het COA een zogeheten woningweigeringsprocedure waarbij met de statushouders in gesprek wordt gegaan. In het merendeel van de gevallen is de reden voor weigering ongegrond 'en aanvaardt de betrokkene alsnog de woning'. Maar wanneer statushouders volharden, wordt hun eet- en leefgeld per direct beëindigd en moeten ze de asielopvang verlaten. Uiteindelijk stapt het COA naar de rechter en worden de statushouders op straat gezet.

Je 'die verwende en ondankbare asielzoekers worden alleen maar in de watten gelegd' rant is dus gewoon onwaar.

Ik vind het behoorlijk verwend gedrag om een woning te weigeren waar Nederlanders een moord voor zouden doen.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 17:26:

[..]

Je mag er best wat van vinden, maar wat lost het op om alleen boos te zijn, problemen 100x opnieuw te benoemen en 'ze moeten weg!' te roepen en/of achter een politicus aan te lopen die deze dingen roept? Helemaal niks.

Ja, er zijn problemen, ja, de bevolking in Nederland neemt toe, ja, diverse mensen die uit Islamitische landen komen hebben vreselijke ideeën over bijv vrouwen en homoseksuelen (en sommige oerhollandse mensen ook), ja, er is overlast in Ter Apel, ja, er is woningnood, ja, het is woekeren met de beperkte ruimte in ons land, ja, er leven sommige mensen in Nederland in armoede (vooral mensen met een migratie-achtergrond) en dat zou niet zo moeten zijn, ja, er zijn personeelstekorten in zorg en onderwijs, ja, er zijn mensen die ten onrechte in de bijstand zitten of andere dingen krijgen waar ze eigenlijk zelf voor zouden moeten werken, etc etc. Niemand die dat ontkent. De vraag is: hoe wil je het oplossen of welke beslissingen wil je dat de politiek neemt om het op te lossen?

De oplossing is wat mij betreft om op Europees niveau snel te regelen dat er veel minder mensen Europa in komen. Dus opvang op locatie of zoals Italië het doet, opvang in een land als Albanië. 

Poezie schreef op 24-02-2024 om 18:03:

[..]

Dat zou mooi zijn maar helaas is dat momenteel wel de situatie. Een woning kun je namelijk maar 1x toewijzen.

90% van de sociale huurwoningen wordt niet aan statushouders toegewezen (percentages verschillen per plaats). Bij particuliere huur en koop gaat praktisch niks naar asielzoekers. Dus het hoeft geen of-of te zijn. Ja, er is woningnood en ik vind zeker dat daar iets aan moet gebeuren. Maar de oplossing daarvoor ligt niet in asielzoekers weigeren en klaar, er zijn andere factoren die veel harder meespelen.

Alice12 schreef op 24-02-2024 om 18:07:

[..]

Ik vind het behoorlijk verwend gedrag om een woning te weigeren waar Nederlanders een moord voor zouden doen.

Dat vind ik ook en dat wordt dus terecht aangepakt.

Alice12 schreef op 24-02-2024 om 18:09:

[..]

De oplossing is wat mij betreft om op Europees niveau snel te regelen dat er veel minder mensen Europa in komen. Dus opvang op locatie of zoals Italië het doet, opvang in een land als Albanië.

Oké, dan zijn we het best eens denk ik. Ik hoop dat dat in de praktijk ook zal werken, want bij bijv de Tunesië deal hebben ze het ook geprobeerd en dat was niet zo succesvol. Het staat of valt met goede afspraken over bijv wat de verantwoordelijkheid en verplichtingen van elk land zijn en dat ze zich er ook echt aan houden. Maar het principe daar ben ik helemaal voor. Verder zullen we tot het haar vruchten afwerpt toch iets moeten met de instroom die er nu is en dat goed en snel regelen in Nederland, dat kunnen we niet wegdenken.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 17:26:

[..]

Ik hoef dat niet op te lossen, ook al vraag/zeg je nog 100 keer dat mensenn er niets van  mogen vinden "want het is nu eenmaal zo". Ik ben geen politicus.

iemand die elders op de wereld woont in een regime waar zijn/haar geaardheid niet wordt geaccepteerd die kan kiezen: of, zoals men dat vroeger deed, in eigen land blijven en daar je eigen weg/mogelijkheden in zoeken. Of vertrekken naar een ander land en daar een nieuw bestaan opbouwen; maar dan wel op eigen kracht, volledig voor 'eigen  rekening en risico'. Die mensen zijn niet zielig, die kunnen gewoon ergens op de wereld waar zij zich thuis voelen een bestaan opbouwen. 

Oorlog: altijd helpen. Maar dat kan ook d.m.v. huisvesting en kostenlevensonderhoud voor maximaal 3 jaar. Huisvesting in bijvoorbeeld een vakantiewoning/chalet en dan een bepaald aantal opvangplekken per land. Vol=vol, dan weet elk land ook waar zij aan toe zijn qua opvang/kosten. Na de afgesproken tijd terug naar de eigen regio, tenzij hier op eigen kracht erin geslaagd een volwaardig inkomen te verwerven (en belasting te betalen). Meteen een goede reden om te integreren en om de NL cultuur te accepteren als de algemeen geldende cultuur en normen/waarden. En de taal te leren. 

Voor het argument van "bestaande verdragen" ben ik ook niet gevoelig. Allerlei andere afspraken kunnen ook wijzigen vanwege "tijden veranderen" (zoals de pensioenleeftijd). 

Maar goed, een zestiger (die is opgegroeid in de jaren '60 en '70 met de wederopbouw (werk)mentaliteit van toen, zal dat anders zien dat een dertiger/veertiger van nu: die amper de maakindustrie heeft meegemaakt en die de globalisering volledig omarmd. Die weten het allemaal beter; ik denk dat zij (maar vooral hun kinderen) nog van een hele koude kermis thuis gaan komen. En nee, ik voel mij daar geen minuut schuldig over; daar moeten die (klein) kinderen t.z.t. hun eigen ouders maar op aan kijken die vonden dat Nederland de hele wereldmoet redden 'want verdragen van decennia oud'.   

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 18:17:

[..]

Oké, dan zijn we het best eens denk ik. Ik hoop dat dat in de praktijk ook zal werken, want bij bijv de Tunesië deal hebben ze het ook geprobeerd en dat was niet zo succesvol. Het staat of valt met goede afspraken over bijv wat de verantwoordelijkheid en verplichtingen van elk land zijn en dat ze zich er ook echt aan houden. Maar het principe daar ben ik helemaal voor. Verder zullen we tot het haar vruchten afwerpt toch iets moeten met de instroom die er nu is en dat goed en snel regelen in Nederland, dat kunnen we niet wegdenken.

Eens

Ik hoop dat mijn (achter-)(klein-)kinderen gastvrij opgevangen gaan worden in het land waar zij naar toe zullen vluchten. We hebben vluchtelingenverdragen niet alleen voor de ander, maar juist ook voor onszelf.

Daglichtlamp schreef op 24-02-2024 om 19:12:

Ik hoop dat mijn (achter-)(klein-)kinderen gastvrij opgevangen gaan worden in het land waar zij naar toe zullen vluchten. We hebben vluchtelingenverdragen niet alleen voor de ander, maar juist ook voor onszelf.

Ik hoop dat Nederland nog sterk genoeg is om overeind te blijven tegen die tijd.

En toch blijft er hardnekkig gewezen worden naar asielzoekers als voornaamste bron van zorgen, terwijl arbeidsmigranten werkzaam in de tuinbouw of bij slachthuizen, vergrijzing, personeelstekorten veel prominenter voor (toekomstige) problemen zorgen. Gek toch, hoe dat werkt. Je kunt het honderd keer ontkrachten en aantonen, maar het komt niet door. Men blijft hardnekkig in een cirkeltje ronddraaien en wijzen naar asielzoekers als probleem nummer één. 

Poezie schreef op 24-02-2024 om 20:10:

[..]

Ik hoop dat Nederland nog sterk genoeg is om overeind te blijven tegen die tijd.

Misschien vindt er tegen die tijd een natuurramp, oorlog, of pandemie plaats, wat we niet echt hadden kunnen voorzien, hopelijk wil een ander land onze gevluchte nakomelingen dan nog wel opvangen, ik heb er een hard hoofd in.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.