Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 20-02-2024 om 23:27:

[..]

Want alle asielzoekers zijn ongeschoold? Wat heb jij een vooroordelen. Omscholing voor de geschoolden, scholing of tomaten plukken of wat dan ook voor de ongeschoolden. Alles beter dan niks doen, voor zowel hen zelf als de maatschappij.

Het reguliere onderwijs, zeker wat betreft lezen, moet inderdaad óók worden verbeterd. Maar die twee dingen sluiten elkaar helemaal niet uit, het kan allebei. Door asielzoekers scholing of werk aan te bieden (of zelfs alleen maar toe te staan) gaat het lezen van Nederlandse pubers niet achteruit hoor. Zelfs vooruit, want hoe eerder die kinderen van asielzoekers met school kunnen beginnen hier en hoe meer ze door hun ouders gestimuleerd worden, des te beter lezen ze als op hun 15e op zo’n Nederlandse middelbare school zitten. Probeer ze eens als mensen te zien in plaats van als parasieten.

Kinderen pikken een nieuwe taal leren bijzonder snel op, zag er eens een docu over op tv, echt mooi om te zien hoe snel jonge asielzoekers onze taal machtig zijn. Een Somalisch meisje dat in een klas voor hoogbegaafden terecht kwam. Twee Syrische jongens die al bijna perfect Nederlands spraken. Daar kan menig Nederlander nog wat van leren.

Alice12 schreef op 20-02-2024 om 23:34:

[..]

Ja, asielzoekers die hier als reden aangeven dat hun land onveilig is.

Asielzoekers, die nog in de asielprocedure zitten, die op vakantie gaan naar hun land van herkomst? Dat lijkt me sterk, kun je een bron geven?

Nicole123 schreef op 20-02-2024 om 23:35:

[..]

Dan lopen er twee discussie door elkaar, want ik had het over (om)scholing en werk toestaan voor asielzoekers in AZCs. Die Eritreeërs zitten al lang niet meer in een AZC. Maar ik denk dat op alle vlakken, zowel in een AZC als voor statushouders, het voor de maatschappij goed is als mensen zo goed mogelijk integreren. Door maatschappelijk werk, door psychische hulp, door scholing, door omscholing, door werk, wat ook maar bij hun situatie past. Een grote groep niet-geïntegreerden zorgt juist voor rellen, overlast en mensen die hun hand ophouden ipv bij te dragen aan de maatschappij. Daar wordt echt niemand beter van.

Probleem is alleen wel dat er onvoldoende krachten zijn om dit te bewerkstelligen. Tekort in het onderwijs, tekorten  in de GGZ, te weinig personeel om überhaupt al de asielaanvragen tijdig te kunnen afhandelen.

Het is echt dweilen met de kraan open hoor, iedere week weer staan er duizend mensen op de stoep.

Dat is wel zorgwekkend en hoe gaan we dat oplossen ? We kunnen als land eigenlijk steeds minder bieden. Problemen stapelen zich af. Ik vrees dat de reeds zwakkere groepen, zoals asielzoekers hier vooral de dupe van worden.  

Poezenmeisje

Poezenmeisje

20-02-2024 om 23:41 Topicstarter

Nicole123 schreef op 20-02-2024 om 23:08:

[..]

Als je bijv werk regelt op of vlakbij AZCs door een leidinggegevende of met een tolk die de betreffende taal spreekt dan kunnen deze mensen prima bollen pellen, boterhammen smeren, tomaten plukken, het eten, de schoonmaak en de klusjes van het eigen AZC verzorgen, een voetbaltoernooi organiseren in het AZC of in het dorp, etc etc. Het is een win-win als je deze mensen wat laat doen in plaats van lijdzaam laat zitten afwachten. Van een half jaar niks doen wordt je geen energieker mens, in tegendeel.

Hoeveel mensen in Nederland ken jij die goed Nederlands én Tigrinya spreken en er een dagtaak aan kunnen hebben om drie mensen op te leiden voor een vak?

Reguliere stagelopers vragen al veel tijd, maar ik begrijp dat jij ook nog wel een vakinhoudelijke tolk erbij kunt verzorgen.

Tarief: vanaf €115,20 per uur.

https://www.tolk2go.com/list/tigrinya-nederlands?hl=nl

felija schreef op 20-02-2024 om 20:47:

[..]

Bedankt voor je inhoudelijke antwoord! Dat gaat dan niet over de asielzoekers, maar over mensen met een migratieachtergrond die hier al (heel) lang wonen.

In hoeverre is de huidige aanwas van migranten al op leeftijd, of zijn dat binnenkort, vraag ik me af.

Daar kan je o.a. een beeld van vormen wanneer je het aantal inwoners per 5 leeftijdsjaren in 2015 vergelijkt met diezelfde groep (c.q. geboortegeneratie) maar dan 5 jaar ouder in 2020. 

Het percentage inwoners van Nederlandse herkomst is een indicatie van hoeveel procent van de inwoners (o.a. de Nederlanders - met een hoge levensverwachting) 5 jaar later nog in leven zijn; uiteraard is dit op een enkele NL immigrant/emigrant na). 

Dat percentage kan je vergelijken met de categorie inwoners "overig niet-westers" want daar vallen de vluchtelingen landen onder (de traditionele herkomstlanden vallen onder niet-westers algemeen/totaal). 

Voorbeeld generatie 1924-1929 (2015 = 85-90 jaar en 2020 = 90-95 jaar): nog 45,21 % NL bevolking en 49.71 % overig NW. 

Mannen + Vrouwen samen: 

85-90 naar 90-95:NL 45.21 % - ov.NW 49.71 % (1924-1929)

80-95 naar 85-90: NL 65.59 % - ov.NW 68.87 % (1929-1934)

75-80 naar 80-85: NL 80.51 % - ov.NW 83.95 % (1934-1939)

70-75 naar 75-80: NL 88.67 % - ov.NW 91.73 % (1939-1944)

65-70 naar 70-75: NL 92.95 % - ov.NW 95.86 % (1944-1949)

60-65 naar 65-70: NL 95.34 % - ov.NW 99.29 % (1949-1954) 

55-60 naar 60-65: NL 97.07 % - ov.NW 101.70 % (1954-1959)

50-55 naar 55-60: NL  98.20 % - ov.NW 104.56 % (1959-1964) 

Het percentage inwoners van 'Overige niet-westerse' herkomst is dus, ook bij de ouderen, steeds groter dan het aantal Nederlandse inwoners die 5 jaar ouder zijn geworden. Ondanks de van oudsher hoge levensverwachting van de NL bevolking, overtreft het percentage oudere nieuwkomers (zgn. eerste generatie immigranten) uit voornamelijk vluchtelingenlanden dus steeds het percentage Nederlanders dat in 2020 vijf jaar ouder was dan in 2015. 

Dit betekent dat er, behalve dat er vermoedelijk relatief méér allochtone ouderen van hogere leeftijd zullen overlijden, ook jaarlijks behoorlijk wat nieuwkomers bijkomen. Dat is een indicatie m.b.t. de aanwas "ouderen". En die dragen dus bij aan de vergrijzing in plaats van deze op te lossen.  

Tot slot nog even ter vergelijking een voorbeeld in de groep jongere mensen: bijv.
25-30 naar 30-35: NL 98.93 % - ov.NW 139.86 % (1984-1989) - de vergrijzing van de toekomst.

Vergelijking (
arbeidsmarkt) 1980 - 2020 - 2060 (2060 vlg CBS 2020-2070, inmiddels overigens al naar boven bijgesteld v.w.b. immigratie). 

1980 - inwoners 14.091.014
20-65 jaar - 8.043.905 waarvan 87.93 % NL herkomst (7.073.257)

2020 - inwoners 17.407.585
20-65 jaar - 10.239.773 waarvan 73.38 % NL herkomst (7.513.960)

2060 - inwoners 19.830.216
20-65 jaar - 10.799.561 waarvan 54.70 % NL herkomst (5.907.459) 

Totaal aantal inwoners 2060 vs 1980 - 140.73 % 
Kern potentiële beroepsbevolking - 134.26 %
NL herkomst beroepsbevolking - 83.52 %
Westers - 294.32 % 
Niet-westers - 1.073.92 % 

Op papier klopt het: in 2060 zijn er, evenals nu, ook ruim 10 miljoen inwoners van 20-65 jaar. Maar dan zijn er intussen ook wel weer (minimaal) 2.5 miljoen méér inwoners in Nederland. Dus de arbeidsdeelname zal hoog, hoger, hoogst moeten zijn/worden.   

Nicole123 schreef op 20-02-2024 om 23:38:

[..]

Asielzoekers, die nog in de asielprocedure zitten, die op vakantie gaan naar hun land van herkomst? Dat lijkt me sterk, kun je een bron geven?

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2017/03/vakantievierende-asielzoekers-hebben-vrij-spel-481191/

https://www.volkskrant.nl/binnenland/femke-halsema-ziet-een-nieuw-soort-preutsheid-onder-jongeren-het-is-haast-onvoorstelbaar-wat-er-in-deze-groep-gebeurt~b5173a9f/

Mevrouw Halsema is geschokt en verbaasd. Nou, ik niet. Een normaal denkend mens kon dit op de klompen aanvoelen. Selectief naïef feminisme noem ik dat. Wel hard maken voor religieuze uitingen (met name voor hoofddoekjes,  keppeltje of kruisje dragen was hierin bijzaak) bij boa's, en vervolgens verbaasd en geschokt zijn dat we steeds conservatiever en dus preutser worden. 

"En dat is frappant, constateert de burgemeester. 'Veel jongeren hebben een sterk besef van het belang van artikel 1 van degrondwet, dat je niet mag discrimineren. Maar velen bekijken het alleen vanuit hun eigen minderheidspositie. Op een van de scholen had een groep stoere jongens de mond vol als het ging om discriminatie van moslims en zwarte mensen. Maar zodra ik begon over het uitsluiten van homo's, werd er gelachen."

Ik hoef denk ik niet uit te leggen welke religie deze steeds groter wordende groep "stoere" jongens aanhangd. 

Dit is de keerzijde van wat er binnen gehaald wordt. Nee, dit is geen Islam bashen, maar realiteit. We importeren hiermee ook homohaat, vrouwenhaat en conservativiteit. Maar daar steken velen (ook "feministen" hier) de kop voor in het zand, want moslims zijn "zielig".

Wordt nou eens wakker! 

Feminisme, tolerantie, vrije seksualiteit en Islam gaan niet hand in hand en dat zal ook nooit gebeuren.

Leer er mee leven dat je over een paar jaar geen blote benen meer mag in de zomer, voor je eigen veiligheid. Helemaal na de spreidingswet, als dit gedachtengoed als een olievlek over Nederland wordt verspreid.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

21-02-2024 om 06:19 Topicstarter

Assita Kanko, Ayaan Hirsi Ali.

Zij roepen dit al heel lang, maar zwarte vrouwen die zich afkeren van de cultuur van hun ouders kúnnen niet deugen.

Waarom worden zij, (mishandeld door hun islamitische en primitieve tradities in stand houdende voorouders) strijdsters voor mensen- en vrouwenrechten, genegeerd en gekleineerd door zoveel ruimdenkende, moderne, westerse mensen (vrouwen!!!)?

Nee, ZIJ deugen niet, want ze zeggen niet-aardige dingen over die zielige ***** die het toch óók niet kunnen helpen dat ze compleet verknipt zijn opgevoed en moeten worden geknuffeld.

Kom alsjeblieft op voor onder andere kleine meisjes die door hun moeder, oma of tante besneden worden. 
Dat is geen "koeltoer" dat is gewoon mishandeling.

https://www.assita-kanko.be/nieuws/daarom-is-de-hoofddoek-gevaarlijk-voor-onze-westerse-beschaving

Dit dus,  en dan verbaasd en geschokt zijn dat de vrouwen emancipatie en tolerantie achteruit gaan.... daar erger ik mij vooral aan. Die naïviteit. Lachwekkend en zorgelijk tegelijk.

Dat snapt een kind nog. Maar nee, oogkleppen op en lekker doordeugen. 

Hopen dat het nu eindelijk eens wordt ingezien dat de westerse manier van leven nooit samen zal kunnen gaan met de Islam.

Maar vrees dat bij sommigen de kop al te diep in de steeds maar bijwaaiende woestijnzand zit.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

21-02-2024 om 06:39 Topicstarter

Wat is er nog over van Femke Halsema haar idealen???

https://www.trouw.nl/nieuws/halsema-stoort-zich-aan-hoofddoek~be0a1f73/?referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2F&utm_source=clipboard_internal&utm_medium=referral

Halsema stoort zich aan hoofddoek1240?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.9Femke Halsema (GroenLinks) ( ANP PHOTO KOEN VAN WEEL )

GroenLinks-leider Halsema heeft moeite met de hoofddoek en vindt de islam een probleem. "Met name in combinatie met ongeletterdheid. Het is: weinig eigen opvattingen hebben over het goede leven."

9 september 2009, 18:07

Halsema deed deze uitspraken woensdag in een interview met de gratis krant De Pers . Het valt de fractieleider lastig om op de school van haar kinderen in Amsterdam-Oost tussen 'allerlei gesluierde vrouwen' te zitten, zo geeft ze toe. Al benadrukt ze daarbij dat ze het recht om een hoofddoek te dragen, steunt. "Maar ik kan niet wachten op het moment waarop vrouwen in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren. Ik zie het liefst elke vrouw in Nederland hoofddoekloos. Ik geloof niet dat welke God ook kledingeisen stelt. Dat zijn de mannen geweest die het geloof uitleggen."

Probeer je nu te suggereren dat het een ideaal was van Halsema dat vrouwen hoofddoeken dragen?

Juist uit die diepe wens van vluchtelingen om ondanks alle risico's toch familie op te zoeken in het land waar ze vandaan komen kun je al zien dat ons gezinsherenigingsbeleid helemaal niet zo ruimhartig is. De meeste familie blijft gewoon achter. Door ons strikte visumbeleid is het vaak heel moeilijk om familie hier op bezoek te laten komen.

Juist in de zomer dat de Taliban de macht in Afghanistan weer over nam, was het voor veel vluchtelingen die daar vandaan kwamen letterlijk de laatste kans om familie weer te zien. Juist omdat ze wisten dat nadat de machtsovername van de Taliban een feit zou zijn, dat bezoek zelfmoord zou zijn. Dat de Taliban veel sneller dan verwacht heel Afghanistan weer onder controle had, heeft iedereen overvallen.
Al snap ik dan niet dat je dan ook jonge kinderen meeneemt (of misschien ook wel, juist vanwege die laatste kans).

Poezenmeisje

Poezenmeisje

21-02-2024 om 08:26 Topicstarter

Lezen is een vak...

Achteruitschrijdend inzicht van Halsema?

Zich verbazen over de verpreutsing van de samenleving? 
Onder welke steen leeft ze?

Ik snap niet helemaal wat dit met asielzoekers te maken heeft?

Ik heb letterlijk 0.0 moeite met vrouwen die een hoofddoek dragen mits zij dit uit eigen overtuiging en uit vrije wil doen.

Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb is de Niqab. Ik vind persoonlijk niet dat zo'n kledingstuk thuis hoort in ons land. Maar er zijn maar iets van 200 vrouwen die dat dragen dus het is iets zeldzaams wat voor mij zeldzaam mag blijven. 

Wat mijn eigen ideeën zijn over een geloof (eender welke) is ook niet relevant. Want wat ik niet begrijp, maakt iets nog niet verkeerd of slecht. 

Wel maak ik me zorgen om het groeiende conservatisme in de wereld. Dat zie je bij alle geloven. En daar staan vaak de mannen aan het roer die even voor vrouwen gaan bepalen wat ze wel/niet mogen in hun leven en met hun lichaam. Ik denk dat we als vrouwen daar erg bewust van moeten zijn en ons moeten uitspreken daartegen. We zijn allemaal individuen met onze eigen autonomiteit en dat mag absoluut niet veranderen.

Prima wanneer iemand in X gelooft maar leg je geloof en overtuigingen niet op aan een ander. Alleen op die manier kan een multiculturele samenleving goed bestaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.