Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Alice12
18-02-2024 om 23:32
Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-02-2024 om 21:04:
[..]
Wat is dat een rare redenering. Als het gaat over alle voetbalfans, dan klopt het. Maar nu ga je vluchtelingen die een beter en veiliger leven zoeken met voetbalhooligans. Zie je zelf niet dat die vergelijking mank gaat?
Het is ook een rare redenering om te denken dat deze asielzoekers een veiliger leven zoeken. Om dan vervolgens in hun gastland ( die goed voor ze zorgt met onderdak en gratis geld) de boel weer onveilig te maken?
Daglichtlamp
19-02-2024 om 07:10
Alice12 schreef op 18-02-2024 om 23:32:
[..]
Het is ook een rare redenering om te denken dat deze asielzoekers een veiliger leven zoeken. Om dan vervolgens in hun gastland ( die goed voor ze zorgt met onderdak en gratis geld) de boel weer onveilig te maken?
Is juist niet ook het probleem dat deze mensen uit Eritrea zelfs hier niet veilig blijken te zijn voor hun regering?
Moxxie
19-02-2024 om 07:30
Daglichtlamp schreef op 19-02-2024 om 07:10:
[..]
Is juist niet ook het probleem dat deze mensen uit Eritrea zelfs hier niet veilig blijken te zijn voor hun regering?
Ze werden natuurlijk niet gedwongen om met zoveel geweld elkaar en de politie te lijf te gaan, dat was een vrije keuze. Op geen enkele manier goed te praten, ook niet door te wijzen naar de regering in Eritrea.
Daglichtlamp
19-02-2024 om 07:41
Moxxie schreef op 19-02-2024 om 07:30:
[..]
Ze werden natuurlijk niet gedwongen om met zoveel geweld elkaar en de politie te lijf te gaan, dat was een vrije keuze. Op geen enkele manier goed te praten, ook niet door te wijzen naar de regering in Eritrea.
Moet ik in elke afzonderlijke post erbij zetten dat ik vind dat de relschoppers hard aangepakt moeten worden?
Libertine
19-02-2024 om 08:13
Ja, dit geweld is totaal idioot en moet aangepakt worden. Maar ik snap daglichtlamp’s vergelijking wel: het zijn 2 groepen die tegenover elkaar staan en waar herhaaldelijk geweld tussen plaats vindt. Beide verwerpelijk. En ondanks dat het verwerpelijk is is het ook niet zo dat we van mensen die hier van oorsprong niet vandaan komen mogen of kunnen eisen dat ze lief glimlachend en dankjewegzeggend door het leven gaan toch? Dat is niet reeel. Zij zullen ongeveer dezelfde gedraging vertonen als de meeste mensen die hier van oorsprong wonen.
(En cestmocro heeft gistermiddag om 12.00 al een reactie geplaatst trouwens, voor de mensen die dat heel belangrijk vinden)
OmaVan2
19-02-2024 om 08:23
Alice12 schreef op 18-02-2024 om 23:30:
[..]
Nee, maar ze zijn er bij andere uitbarstingen ( boeren bv.) altijd wel heel snel bij.
Timmermans heeft als minister in 2014 onderzoek laten doen naar de lange arm van de Eritrese overheid, ook heeft hij als eurocommissaris hier mee van doen gehad. Als er dus één weet hoe taai dit probleem is, is het Timmermans wel. Ik denk dat dat een reden is om niet te reageren. Het is heel makkelijk om populistisch te roepen: we moeten dit hard aanpakken. Maar de volgende vraag is: hoe dan?
Libertine
19-02-2024 om 08:30
dit is wel goed artikel met een mogelijke aanleiding: https://nos.nl/l/2509479
Daglichtlamp
19-02-2024 om 08:33
Libertine schreef op 19-02-2024 om 08:30:
dit is wel goed artikel met een mogelijke aanleiding: https://nos.nl/l/2509479
Goed artikel, uit dit artikel:
Overigens gelooft Van Reisen niet dat alle bezoekers van de bijeenkomst in Den Haag aanhangers van het regime zijn. "Er zullen zeker ook mensen tussen die zogenaamde feestgangers zitten die niet in de problemen willen raken, omdat het regime hier invloed heeft en intimideert. Als je niet loyaal bent aan het regime, heb je daar last van, je familie thuis in Eritrea heeft daar last van. Dus soms is het dan de makkelijkste weg of misschien de enige mogelijke weg om maar te doen alsof je je bij dat regime aansluit."
Luchtpost
19-02-2024 om 09:25
Slecht uit dit artikel:
"...Ze sluit niet uit dat dit ook in Den Haag gebeurd is. Het doel zou dan zijn dat Eritrese vluchtelingen in een kwaad daglicht worden gesteld en dat Nederland besluit ze terug te sturen. "Het allerliefst willen ze natuurlijk dat die oppositieleden teruggestuurd worden naar Eritrea, want dan kunnen ze er korte metten mee maken."....
M.a.w.: we moeten die mensen extra pamperen en vooral hier houden?
Voorsorteren op sentiment dat NL hen absoluut niet terug mag sturen of weigeren "want dat is helemaal zielig, want ze lopen nu extra gevaar"?
Nee. Nee. Nee. Die vluchtelingen hoeven niet dagelijks hun dankbaarheid te tonen voor de opvang in NL, maar ze hebben door hierheen te komen nu te maken met de NL overheid en NL burgers en NL regels. Ze hebben gekozen voor een leven buiten het regime dat zij wilden verlaten. Dus zij hoeven helemaal niet te laten blijken of zij zich wel of niet bij het regime uit een ander (hun oude) land aansluiten.
De Eritreeërs zijn gevlucht vanwege het regime en hebben een veilig onderkomen in NL. Dan hebben zij niets meer met dat regime te maken. Daar hoeven zij zich niet meer mee te bemoeien dus. En een 'bevrijdingsfeestje' vier je dan maar in stilte, zeker als je weet dat je daarmee een andere groep voormalige landgenoten provoceert en mogelijk schade veroorzaakt in het land dat jou welkom heette. En als je je familie aldaar wil beschermen, dan had je niet moeten vertrekken. Eenmaal in het buitenland bescherm je je familie in het vaderland niet door je elders op de wereld (met extreem geweld) voor/tegen een regime uit te spreken.
Mick87
19-02-2024 om 09:54
we kunnen het er lang over hebben. Maar ik vind het gewoon zorgwekkend dat migranten uit dictaturen hier naar her vrije liberale democratische Nederland komen voor een beter leven. Een beter leven wat wij als land volop faciliteren: voorrang sociale huurwoning, onderwijs, zorg, uitkeringen. En dan breken hier rellen met schade en letsel uit omdat groepen uit dat land onderling politieke spanningen hebben. Dus Nederland heeft nu dus hinder van een politiek regime in West Afrika.
Echt als je er over nadenkt: te zot voor woorden.
Tijd om eens die pro Eritrea politiek groep te verbieden, de lange arm van Eritrea af te hakken. Zodat we hier niet met dat soort praktijken zitten.
Zilver_gray
19-02-2024 om 10:07
Mick87 schreef op 19-02-2024 om 09:54:
we kunnen het er lang over hebben. Maar ik vind het gewoon zorgwekkend dat migranten uit dictaturen hier naar her vrije liberale democratische Nederland komen voor een beter leven. Een beter leven wat wij als land volop faciliteren: voorrang sociale huurwoning, onderwijs, zorg, uitkeringen. En dan breken hier rellen met schade en letsel uit omdat groepen uit dat land onderling politieke spanningen hebben. Dus Nederland heeft nu dus hinder van een politiek regime in West Afrika.
Tijd om eens die pro Eritrea politiek groep te verbieden, de lange arm van Eritrea af te hakken. Zodat we hier niet met dat soort praktijken zitten.
Ik vind het ook behoorlijk zorgelijk wat er afgelopen weekend gebeurd is, word er ook boos van. Maar hoe kun je dit voorkomen? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat invloeden van dit soort landen niet hier onze veiligheid beïnvloeden?
Poezie
19-02-2024 om 10:10
De volgende keer staat er een knokploeg FvD aanhangers klaar. Dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Daglichtlamp
19-02-2024 om 10:15
Poezie schreef op 19-02-2024 om 10:10:
De volgende keer staat er een knokploeg FvD aanhangers klaar. Dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Die dan ook maar uitzetten?
Libertine
19-02-2024 om 10:29
Mick87 schreef op 19-02-2024 om 09:54:
40% van de landen in de wereld zijn een dictatuur/autoritair regime las ik vanochtend in de Volkskrant. Dat is enorm zorgelijk, en ook vrij logisch dat mensen daar weg willen, en naar een democratie vluchten. En zo’n bewind stopt kennelijk niet bij de grens. Dat is zeer zorgelijk, vooral voor de mensen die hier naar toe zijn gekomen. De Eritrese mensen die ik ken zijn altijd bang, vertrouwen niemand en worden gedwongen geld te sturen. Ook hier hebben ze uiteindelijk geen vrij leven, wat best treurig te noemen is.
Miraval
19-02-2024 om 10:38
Libertine schreef op 19-02-2024 om 10:29:
[..]
40% van de landen in de wereld zijn een dictatuur/autoritair regime las ik vanochtend in de Volkskrant. Dat is enorm zorgelijk, en ook vrij logisch dat mensen daar weg willen, vluchten en naar een democratie vluchten. En zo’n bewind stopt kennelijk niet bij de grens. Dat is zeer zorgelijk, vooral voor de mensen die hier naar toe zijn gekomen. De Eritrese mensen die ik ken zijn altijd bang, vertrouwen niemand en worden gedwongen geld te sturen. Ook hier hebben ze uiteindelijk geen vrij leven, wat best treurig te noemen is.
Natuurlijk is dat zeer treurig. Daar moeten we als land diplomatiek mee omgaan en waar kan eventueel sancties opleggen.
Dat geeft de relschoppers geenszins een vrijbrief zich zo te gedragen in een land waar ze relatief veilig kunnen wonen en waar ze opgevangen zijn. Sorry ik heb geen goed woord over voor die mensen die dat hebben gedaan. Ik heb verschillende tiktok filmpjes gezien van de rellen en het is gewoon schandalig. Voor mij zou het intrekken van een verblijfsvergunning voor de ergste rellers dan ook een passende maatregel zijn.