Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
16-01-2024 om 10:26
https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20240116/live
Van der Burg is nu bezig met zijn verdediging. Hij legt keurig uit hoe gemeenten die beweerden absoluut geen plek te hebben voor een asielzoekerscentrum wel op hele korte termijn opvang regelden voor Oekraïners. Hoe het gaat om een groep van ongeveer 500 overlastgevers, die als je ze zou verspreiden over zeg zo'n 200 locaties maar 2 of 3 overlastgevers per locatie zou opleveren, en dus veel beter beheersbaar zijn.
felija
16-01-2024 om 10:45
Daglichtlamp schreef op 16-01-2024 om 10:26:
https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20240116/live
Van der Burg is nu bezig met zijn verdediging. Hij legt keurig uit hoe gemeenten die beweerden absoluut geen plek te hebben voor een asielzoekerscentrum wel op hele korte termijn opvang regelden voor Oekraïners. Hoe het gaat om een groep van ongeveer 500 overlastgevers, die als je ze zou verspreiden over zeg zo'n 200 locaties maar 2 of 3 overlastgevers per locatie zou opleveren, en dus veel beter beheersbaar zijn.
Ik hoop zo dat de spreidingswet er toch doorkomt!
Daglichtlamp
16-01-2024 om 10:48
En wat is die Alexander van Hattem van de PVV verschrikkelijk. Hij laat echt liever mensen gewoon op straat slapen.
Zilver_gray
16-01-2024 om 10:51
Daglichtlamp schreef op 16-01-2024 om 10:48:
En wat is die Alexander van Hattem van de PVV verschrikkelijk. Hij laat echt liever mensen gewoon op straat slapen.
Waar kan ik dat lezen?
Daglichtlamp
16-01-2024 om 10:57
Zilver_gray schreef op 16-01-2024 om 10:51:
[..]
Waar kan ik dat lezen?
Hij wil geen opvangplekken regelen. Dan is het directe gevolg mensen op straat. Ik luister het eerste Kamerdebat. MIjn indruk is dat hij probeert zo vaak mogelijk 'Dwangwet' te zeggen. Ik vind het gewoon zo frustrerend, er is bijvoorbeeld een goed plan om veilige landers op een snelle manier door de procedure te halen. De enige plek waar dat kan is Ter Apel (andere gemeenten hebben geweigerd). Maar in Ter Apel komt dat niet van de grond, want daar zitten alle plekken al vol omdat er geen doorstroom is naar andere locaties. Dat alles zo slecht gaat in de asielopvang komt gewoon omdat we het niet goed regelen. Niet omdat het niet geregeld kan worden.
Zilver_gray
16-01-2024 om 11:08
Daglichtlamp schreef op 16-01-2024 om 10:57:
[..]
Hij wil geen opvangplekken regelen. Dan is het directe gevolg mensen op straat. Ik luister het eerste Kamerdebat. MIjn indruk is dat hij probeert zo vaak mogelijk 'Dwangwet' te zeggen. Ik vind het gewoon zo frustrerend, er is bijvoorbeeld een goed plan om veilige landers op een snelle manier door de procedure te halen. De enige plek waar dat kan is Ter Apel (andere gemeenten hebben geweigerd). Maar in Ter Apel komt dat niet van de grond, want daar zitten alle plekken al vol omdat er geen doorstroom is naar andere locaties. Dat alles zo slecht gaat in de asielopvang komt gewoon omdat we het niet goed regelen. Niet omdat het niet geregeld kan worden.
Ah ok. Ik zit nu op kantoor, kan het debat niet volgen.
Frustrerend inderdaad, maar wat ik eigenlijk niet snap aan dit alles; hoezo hebben de andere gemeenten überhaupt de luxe om te "weigeren"? Ik hoop dat die spreidingswet doorgevoerd wordt.
ShowyHummingbird30
16-01-2024 om 12:11
Wat een ontiegelijk smerig NIMBY gedrag (ik zit nu ook te kijken). Van Hattem: Wij in Brabant willen gewoon het recht houden om te zeggen: wij willen geen asielzoekers in onze gemeente.
Dus laat Ter Apel maar lekker stikken, daar wonen wij Brabanders toch niet. (Die laatste is van mij).
Daglichtlamp
16-01-2024 om 12:11
Van Hattum blijft ook maar roepen dat de spreidingswet leidt tot meer opvangplekken. Dat is natuurlijk helemaal niet zo. Het leidt tot meer vaste opvangplekken, in plaats van de huidige noodopvangplekken.
ShowyHummingbird30
16-01-2024 om 12:13
Zilver_gray schreef op 16-01-2024 om 11:08:
[..]
Ah ok. Ik zit nu op kantoor, kan het debat niet volgen.
Frustrerend inderdaad, maar wat ik eigenlijk niet snap aan dit alles; hoezo hebben de andere gemeenten überhaupt de luxe om te "weigeren"? Ik hoop dat die spreidingswet doorgevoerd wordt.
Als in vd Burg goed heb begrepen: gemeentes zijn in principe behoorlijk autonoom en mogen zelf bepalen wat wel of niet gebeurt (op allerlei gebied). Tenzij de landelijke overheid besluit dat te beperken, door middel van wetgeving. Dat laatste gebeurt dus ook op allerlei gebied. Bijvoorbeeld dat gemeentes geen scholen mogen verbieden uitsluitend omdat deze op religieuze grondslag zijn. In die zin is de spreidingswet geen uitzondering. Het is wel bijzonder dat er nu zoveel gedoe over is.
Daglichtlamp
16-01-2024 om 12:14
Ik heb ook echt respect voor de staatssecretaris. Ik hoop dat hij op wat voor post dan ook terugkomt in het nieuwe kabinet, dan is er in elk geval 1 bewindspersoon die ik vertrouw.
Poezenmeisje
16-01-2024 om 12:15
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1116391/staatssecretaris-accent-asielopvang-moet-van-noorden-naar-westen-verschuiven
Van der Burg wijst de Eerste Kamer er op dat de gemeente Westerwolde met 26.000 inwoners meer asielzoekers opvangt dan Noord-Holland met 2,6 miljoen inwoners. 'Ter Apel doet meer dan die enorme provincie. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten gaan dragen. Nu is dat andersom.'
Mija
16-01-2024 om 12:20
Coreopsis schreef op 16-01-2024 om 12:11:
Wat een ontiegelijk smerig NIMBY gedrag (ik zit nu ook te kijken). Van Hattem: Wij in Brabant willen gewoon het recht houden om te zeggen: wij willen geen asielzoekers in onze gemeente.
Dus laat Ter Apel maar lekker stikken, daar wonen wij Brabanders toch niet. (Die laatste is van mij).
Van Hattum is dan ook een PVV-er en ik weet niet wie hij bedoelt met ‘wij in Brabant’.
Ik denk dat een deel van het probleem ook de schaal is. Het COA wil voor zover ik weet grootschalige locaties en stelt daar dan uiteraard allerlei eisen aan. Mijn niet al te grote gemeente heeft ooit aangeboden opvang te huisvesten. Daar is toen locatie-onderzoek voor gedaan, burgerparticipatie voor georganiseerd, een heleboel ambtelijke uren zijn daar in gegaan. Uiteindelijk wilde het COA niet want ze konden op de beschikbare locaties niet genoeg mensen kwijt. Mijn gemeente gaat zich onder dezelfde voorwaarden natuurlijk niet nog een keer aanmelden. Een gemeente moet ook maar net over een locatie beschikken die aan de voorwaarden van het COA voldoet. Of het COA moet flexibeler worden in de schaal en vormgeving van de opvang.
_Audrey
16-01-2024 om 12:28
Mija schreef op 16-01-2024 om 12:20:
[..]
Van Hattum is dan ook een PVV-er en ik weet niet wie hij bedoelt met ‘wij in Brabant’.
Ik denk dat een deel van het probleem ook de schaal is. Het COA wil voor zover ik weet grootschalige locaties en stelt daar dan uiteraard allerlei eisen aan. Mijn niet al te grote gemeente heeft ooit aangeboden opvang te huisvesten. Daar is toen locatie-onderzoek voor gedaan, burgerparticipatie voor georganiseerd, een heleboel ambtelijke uren zijn daar in gegaan. Uiteindelijk wilde het COA niet want ze konden op de beschikbare locaties niet genoeg mensen kwijt. Mijn gemeente gaat zich onder dezelfde voorwaarden natuurlijk niet nog een keer aanmelden. Een gemeente moet ook maar net over een locatie beschikken die aan de voorwaarden van het COA voldoet. Of het COA moet flexibeler worden in de schaal en vormgeving van de opvang.
In mijn gemeente net zo. Er is een prima locatie voor circa 40/50 mensen, maar dat was niet goed genoeg voor het COA. Tja, graag of niet dan, maar als ze in elke gemeente zo doen wordt het natuurlijk nooit wat.
Malibu2
16-01-2024 om 12:30
Mija schreef op 16-01-2024 om 12:20:
[..]
Het argument van schaalvergroting snap ik wel. De locaties moeten bemand kunnen worden en kleine locaties kosten relatief gezien meer. Dan snap ik dat ze liever minder, maar grotere locaties hebben.
_Audrey
16-01-2024 om 12:35
Malibu2 schreef op 16-01-2024 om 12:30:
[..]
Het argument van schaalvergroting snap ik wel. De locaties moeten bemand kunnen worden en kleine locaties kosten relatief gezien meer. Dan snap ik dat ze liever minder, maar grotere locaties hebben.
Ik denk dat kleinere locaties wel het draagvlak zouden vergroten en bovendien is het vast goedkoper dan de schepen en hotels waar ze nu in gehuisvest worden.