Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
08-01-2024 om 15:31
Volgens mij is de toegang tot medische zorg voor asielzoekers, zeker die in de noodopvang te vaak niet goed geregeld. Dat geldt ook voor toegang tot verloskundige zorg.
Daglichtlamp
08-01-2024 om 15:32
https://www.ad.nl/binnenland/groningse-burgemeesters-asielcrisis-wordt-willens-en-wetens-in-stand-gehouden-door-den-haag-en-andere-gemeenten~a8377384/
De zoveelste noodkreet vanuit Groningen aan dovemansoren gericht.
Mick87
08-01-2024 om 15:41
Daglichtlamp schreef op 08-01-2024 om 15:31:
Volgens mij is de toegang tot medische zorg voor asielzoekers, zeker die in de noodopvang te vaak niet goed geregeld. Dat geldt ook voor toegang tot verloskundige zorg.
Klopt. Triest.
Overigens is er een groot tekort aan zorgpersoneel overal. We hebben een capaciteitsprobleem Dus het valt sowieso niet mee om de zorg voor deze mensen - die best veel zorg vragen en nodig hebben - te organiseren.
Mija
08-01-2024 om 18:18
Daglichtlamp schreef op 08-01-2024 om 15:32:
https://www.ad.nl/binnenland/groningse-burgemeesters-asielcrisis-wordt-willens-en-wetens-in-stand-gehouden-door-den-haag-en-andere-gemeenten~a8377384/
De zoveelste noodkreet vanuit Groningen aan dovemansoren gericht.
Bizar dat respectabele lokale politici dat zeggen over hun collega-respectabele politici in Den Haag en dat we het eigenlijk allemaal al weten, er nauwelijks tumult over ontstaat en alles gewoon weer overgaat tot de orde van de dag.
Dit is wat inwoners ook ervaren van hun overheid, dat er niet geluisterd wordt, dat ze niet serieus worden genomen, dat men de verkeerde prioriteiten stelt. En ook dan volgt een gesprek, burgerparticipatie, heel veel bla bla bla, en gaat men over tot de orde van de dag.
Het gebrek aan (zelf) bewustzijn onder politici (en kiezers) is beangstigend. Ze doen nog steeds net alsof het business as usual is terwijl we ons in een ernstige crisissituatie bevinden waarin politici in heel veel opzichten ronduit weigeren om de werkelijkheid recht te doen omdat dat politiek niet goed uitkomt. En veel kiezers zien dat alleen als het toevallig voor hun voeten rolt. Als de last bij ‘anderen’ terechtkomt, waar ze weinig verbinding mee voelen, kan het ze niet zoveel schelen. Dan is het eigenlijk best prima als de waarheid en de werkelijkheid geweld wordt aangedaan. Maar intussen hebben zoveel Nederlanders er op zoveel gebieden last van dat iedereen wel ergens boos over is en gaat stemmen op politici die ‘zeggen waar het op staat’ maar intussen totaal geen samenhangend beeld hebben van de situatie waarin we ons bevinden.
Is er niet een ‘Veilig Thuis’ wat we kunnen bellen, omdat onze leiders de ontwikkeling van onze samenleving bedreigen? We zitten zo ontzettend in de nesten!
Poezenmeisje
08-01-2024 om 19:16
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1112948/groningse-overheden-steunen-westerwolde-bij-kort-geding-tegen-coa
De Groninger gemeenten, provincie en Veiligheidsregio steken de gemeente Westerwolde een hart onder de riem in de strijd tegen het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Dat doen ze in een brief aan minister Yesilgöz-Zegerius en staatssecretaris Van der Burg van Justitie en Veiligheid.Aanleiding is het kort geding van woensdag dat Westerwolde tegen het COA heeft aangespannen. Daarin wordt geëist dat het COA zich aan de afspraak houdt dat er niet meer dan tweeduizend asielzoekers in het aanmeldcentrum in Ter Apel opgevangen mogen worden. In de brief wordt de situatie in Ter Apel als kritiek betiteld.
De bewindslieden wordt onder de neus gedrukt dat het maximaal aantal van tweeduizend al geruime tijd wordt overschreden. 'Dit blijft niet zonder ernstige consequenties. De opvang voldoet niet aan eisen van hygiëne, is fysiek en sociaal onveilig en voldoet niet aan basale eisen van bed, bad en brood. Dit geldt in het bijzonder voor het aantal asielzoekers waaraan boven de maximale capaciteit opvang wordt geboden. Wij vinden het onbegrijpelijk en onacceptabel dat dit in ons land kan gebeuren', zo schrijven de Groningse overheden aan de minister en haar staatssecretaris.
Alice12
09-01-2024 om 09:55
Is het niet zo dat je met een spreidingsbeleid alleen maar meer ter Apels creëert? Hoe meer aanmeldplekken, hoe meer asielzoekers hier binnen kunnen komen. Voor je het weet lopen die ook weer vol en moet je weer meer plekken creëren.
Het enige wat echt helpt is een forse vermindering en eigenlijk zelfs een stop.
Daglichtlamp
09-01-2024 om 10:13
Alice12 schreef op 09-01-2024 om 09:55:
Is het niet zo dat je met een spreidingsbeleid alleen maar meer ter Apels creëert? Hoe meer aanmeldplekken, hoe meer asielzoekers hier binnen kunnen komen. Voor je het weet lopen die ook weer vol en moet je weer meer plekken creëren.
Het enige wat echt helpt is een forse vermindering en eigenlijk zelfs een stop.
Op dit moment wordt gezocht naar 1 andere plek voor een aanmeldcentrum. Het is helemaal niet de bedoeling om het aanmelden over heel Nederland te verspreiden. Wat dringend nodig is zijn reguliere opvangplekken. Gewoon ook voor de asielzoekers die er al zijn, waarvan sommigen inmiddels al een jaar in een noodopvang wonen. (of al een jaar elke paar maanden van noodopvang naar noodopvang verkassen).
Alice12
09-01-2024 om 10:17
Daglichtlamp schreef op 09-01-2024 om 10:13:
[..]
Op dit moment wordt gezocht naar 1 andere plek voor een aanmeldcentrum. Het is helemaal niet de bedoeling om het aanmelden over heel Nederland te verspreiden. Wat dringend nodig is zijn reguliere opvangplekken. Gewoon ook voor de asielzoekers die er al zijn, waarvan sommigen inmiddels al een jaar in een noodopvang wonen. (of al een jaar elke paar maanden van noodopvang naar noodopvang verkassen).
Maar met 1 aanmeldplek meer is ter Apel niet geholpen toch? Die loopt ook weer vol en dan hebben we 2 plekken in Nederland waar het een grote puinhoop is. Ik heb het idee dat het dweilen met de kraan open is.
We hebben geen huizen voor deze mensen. Dus ook de reguliere opvangplekken stromen vol en blijven vol.
Mick87
09-01-2024 om 11:26
Alice12 schreef op 09-01-2024 om 10:17:
[..]
Maar met 1 aanmeldplek meer is ter Apel niet geholpen toch? Die loopt ook weer vol en dan hebben we 2 plekken in Nederland waar het een grote puinhoop is. Ik heb het idee dat het dweilen met de kraan open is.
We hebben geen huizen voor deze mensen. Dus ook de reguliere opvangplekken stromen vol en blijven vol.
Dat is ook precies mijn gedachte. Zo lang er woningnood is en een hoge instroom blijft dit probleem bestaan. Wat ik eerder al schreef: op deze manier worden de problemen alleen maar groter: meer statushouders in noodopvang, slechtere omstandigheden in AZC's, grotere woningnood én meer overlast want meer mensen in noodopvang is relatief meer overlastgevers en dus meer onveiligheid.
Ik zie eigenlijk maar 1 oplossing: vluchtelingenverdrag opzeggen. Desnoods ook maar uit de EU. Denk dat dat op lange termijn echt beter is.
Mija
09-01-2024 om 12:06
Mick87 schreef op 09-01-2024 om 11:26:
[..]
Dat is ook precies mijn gedachte. Zo lang er woningnood is en een hoge instroom blijft dit probleem bestaan. Wat ik eerder al schreef: op deze manier worden de problemen alleen maar groter: meer statushouders in noodopvang, slechtere omstandigheden in AZC's, grotere woningnood én meer overlast want meer mensen in noodopvang is relatief meer overlastgevers en dus meer onveiligheid.
Ik zie eigenlijk maar 1 oplossing: vluchtelingenverdrag opzeggen. Desnoods ook maar uit de EU. Denk dat dat op lange termijn echt beter is.
De hoogste instroom zijn niet vluchtelingen. De afgelopen tien jaar was zo’n 11% van de migranten vluchteling. Er komen veel meer mensen voor werk of studie naar Nederland.
Er is een beeldvorming dat alle problemen zouden zijn opgelost als we zouden ophouden vluchtelingen toe te laten. Dat is een illusie.
https://nos.nl/artikel/2493138-asielzoekers-vormen-zo-n-11-procent-van-migranten-die-naar-nederland-komen
Ik denk dat Brexit laat zien dat de EU verlaten geen oplossingen biedt:
https://nos.nl/artikel/2476411-meer-migranten-naar-vk-sinds-brexit-conservatieve-partij-heeft-wat-uit-te-leggen
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5397298/brexit-britse-economie-inflatie-ondernemen-vk
Mick87
09-01-2024 om 12:19
Mija schreef op 09-01-2024 om 12:06:
[..]
De hoogste instroom zijn niet vluchtelingen. De afgelopen tien jaar was zo’n 11% van de migranten vluchteling. Er komen veel meer mensen voor werk of studie naar Nederland.
Er is een beeldvorming dat alle problemen zouden zijn opgelost als we zouden ophouden vluchtelingen toe te laten. Dat is een illusie.
https://nos.nl/artikel/2493138-asielzoekers-vormen-zo-n-11-procent-van-migranten-die-naar-nederland-komen
Ik denk dat Brexit laat zien dat de EU verlaten geen oplossingen biedt:
https://nos.nl/artikel/2476411-meer-migranten-naar-vk-sinds-brexit-conservatieve-partij-heeft-wat-uit-te-leggen
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5397298/brexit-britse-economie-inflatie-ondernemen-vk
Ik weet dat het merendeel van de migranten géén asielzoekers zijn. Maar daar gaat dit topic niet over.
Ik heb het dus specifiek over problemen met asielzoekers. Niet over migranten als groep als geheel.
Waar het mij om gaat is dat we de instroom asielzoekers niet meer aan kunnen en dat het overlast geeft. Vooral door veilige landers. En het feit dat deze groep mensen (statushouders) allemaal een woning moeten toegewezen krijgen. Maar we hebben een woningtekort in Nederland en dan vooral in de sociale sector waar ook een groot tekort is. Nu blijven we dweilen met de kraan open. Noodopvang na noodopvang wordt geopend. Maar er is geen draagvlak voor vanwege overlastgevers. Overlastgevers waar we weer weinig tegen kunnen beginnen. Er is een woningtekort dus geen doorstroom waardoor opvang na opvang weer volstroomt en er mensonterende situaties ontstaan voor zowel de mensen die er verblijven als omwonenden.
Probleem is: de aantallen die instromen en beperkte doorstroming door woningtekort. Tel daarbij op dat er steeds minder draagvlak is onder onze eigen bevolking. Bevolking die belasting betaalt en gedwongen bijdraagt aan dit hele asielcircus.
We creëren echt grote problemen door op deze manier door te gaan. Want er zijn niet ineens duizenden woningen beschikbaar. Sterker nog : het tekort aan woningen neemt alleen maar toe. En het ontbreekt aan visie.
Mark my words: over een aantal jaren zitten hele vakantieparken vol met asielzoekers die nergens anders heen kunnen, van wie een deel ook weer overlast gaat geven. Draagvlak wordt dan nog minder. Onveiligheid neemt toe.
Echt dit kan zo niet langer.
Mija
09-01-2024 om 17:07
Mick87 schreef op 09-01-2024 om 12:19:
[..]
Ik weet dat het merendeel van de migranten géén asielzoekers zijn. Maar daar gaat dit topic niet over.
Ik heb het dus specifiek over problemen met asielzoekers. Niet over migranten als groep als geheel.
Waar het mij om gaat is dat we de instroom asielzoekers niet meer aan kunnen en dat het overlast geeft. Vooral door veilige landers. En het feit dat deze groep mensen (statushouders) allemaal een woning moeten toegewezen krijgen. Maar we hebben een woningtekort in Nederland en dan vooral in de sociale sector waar ook een groot tekort is. Nu blijven we dweilen met de kraan open. Noodopvang na noodopvang wordt geopend. Maar er is geen draagvlak voor vanwege overlastgevers. Overlastgevers waar we weer weinig tegen kunnen beginnen. Er is een woningtekort dus geen doorstroom waardoor opvang na opvang weer volstroomt en er mensonterende situaties ontstaan voor zowel de mensen die er verblijven als omwonenden.
Probleem is: de aantallen die instromen en beperkte doorstroming door woningtekort. Tel daarbij op dat er steeds minder draagvlak is onder onze eigen bevolking. Bevolking die belasting betaalt en gedwongen bijdraagt aan dit hele asielcircus.
We creëren echt grote problemen door op deze manier door te gaan. Want er zijn niet ineens duizenden woningen beschikbaar. Sterker nog : het tekort aan woningen neemt alleen maar toe. En het ontbreekt aan visie.
Mark my words: over een aantal jaren zitten hele vakantieparken vol met asielzoekers die nergens anders heen kunnen, van wie een deel ook weer overlast gaat geven. Draagvlak wordt dan nog minder. Onveiligheid neemt toe.
Echt dit kan zo niet langer.
Dat het zo niet langer kan, is duidelijk. Maar ik zie het toch vooral als politieke onwil waardoor dit probleem niet wordt opgelost. Het is niet de schuld van de vluchtelingen maar van de politici.
Ik ben het er overigens wel mee eens dat je, als je een probleem niet aankan, het je niet op de hals moet halen. En dat het aan visie ontbreekt, is overduidelijk. Ik ben er dus ook voor om te kijken of je, eventueel tijdelijk, minder vluchtelingen kan toelaten om eerst orde op zaken te stellen. Ik vind het niet normaal hoe mensen nu worden ‘opgevangen’. Die hoge babysterfte rond de bevalling, vind ik diep beschamend.
Die veiligelanders daar is helemaal niemand blij mee. Die verpesten het echt voor de mensen die dringend hulp nodig hebben. Triest dat zulk cynisch, egocentrisch tuig zo’n grote invloed heeft.
Poezenmeisje
09-01-2024 om 18:44
We kunnen natuurlijk ook alle internationale studenten van buiten Europa (iets met afspraken met de EU) het land uitschoppen en zo woonruimte creëeren voor statushouders.
Dan heb je direct flatgebouwen en containerwoningen met honderden units vrij.
Blomke82
09-01-2024 om 19:08
We kunnen natuurlijk ook de ogen openen en concluderen dat ons kleine kikkerlandje met 18 miljoen inwoners het niet meer aan kan.
Eerst de boel op orde met ondertussen een asielstop. Eenmaal alles weer op de rit, kan er weer instroom komen.
Dat lijkt mij voor alle partijen het meest humanitaire.
Mick87
09-01-2024 om 19:15
Poezenmeisje schreef op 09-01-2024 om 18:44:
We kunnen natuurlijk ook alle internationale studenten van buiten Europa (iets met afspraken met de EU) het land uitschoppen en zo woonruimte creëeren voor statushouders.
Dan heb je direct flatgebouwen en containerwoningen met honderden units vrij.
Ja maar je kan gezinnen met statushouders toch niet in studentenkamers huisvesten ? En waar moeten onze studenten dan wonen ?
De huizenmarkt hier is te krap. Eigenlijk voor iedere migrant. Maar dat is een andere discussie
Verder vraag ik me ook af wat het lange termijn idee/visie is. Hoeveel inwoners kan ons land aan?