Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Poezenmeisje
16-12-2023 om 14:33
De ombudsman is volgens een artikel in de Volkskrant niet happy met de gang van zaken.
Heeft iemand een samenvatting voor me?
https://www.volkskrant.nl/binnenland/nationale-ombudsman-reinier-van-zutphen-zoals-met-ter-apel-wordt-omgegaan-dat-is-onbehoorlijk-bestuur~b6d5623b/
Daglichtlamp
16-12-2023 om 15:57
Ik had eerder al een stukje uit het artikel van de ombudsman in het draadje over de verkiezingen gezet. Het komt er ongeveer op neer dat zowel de rechten van de inwoners van Ter Apel als die van de asielzoekers worden geschonden op dit moment.
‘We hebben toen nog eens afspraken gemaakt hoe de overheid Westerwolde zou bijstaan. Heel duidelijk: nooit meer dan tweeduizend asielzoekers, om mensonterende situaties zoals vorige zomer te voorkomen. Maar ook: zorg ervoor dat de mensen die in Ter Apel wonen en werken een normaal leven kunnen leiden. Zonder overlast, zonder problemen.
‘Het kan, als je maar wil. Maar dan moeten andere overheden in Nederland wel gewoon hun werk doen en zich behulpzaam opstellen ten aanzien van de collega’s in Westerwolde. Echt je best doen, daar gaat het om. En dat doen ze nu niet. Dat vind ik onbehoorlijk.’
Gebruikersnaaminvullen
16-12-2023 om 17:25
Poezenmeisje schreef op 16-12-2023 om 14:33:
De ombudsman is volgens een artikel in de Volkskrant niet happy met de gang van zaken.
Heeft iemand een samenvatting voor me?
https://www.volkskrant.nl/binnenland/nationale-ombudsman-reinier-van-zutphen-zoals-met-ter-apel-wordt-omgegaan-dat-is-onbehoorlijk-bestuur~b6d5623b/
Is dit niet hetzelfde artikel?
Poezenmeisje
16-12-2023 om 17:54
Dat weet ik dus niet, ik probeerde door te klikken via RTV Noord.
Maar de strekking blijft dus hetzelfde.
Daglichtlamp
20-12-2023 om 09:43
Ik ben heel benieuwd of ze dit werkend krijgen. Op totaal aantallen asielzoekers maakt het voor Nederland weinig uit volgens mij, aangezien wij nu een middenmotor zijn in aantallen in de EU. Dus van herverdeling van asielzoekers zullen wij niet echt profiteren.
https://www.ad.nl/buitenland/eu-bereikt-na-jaren-eindelijk-akkoord-over-migratie~ad272f48/
In het nieuwe systeem worden álle migranten meteen al aan de buitengrenzen van de EU ‘gescreend’: ze ondergaan binnen zeven dagen een identiteitscontrole, een veiligheidscheck en een gezondheidscheck. Mensen met een nationaliteit waarvan gemiddeld minder dan 20 procent van de asielverzoeken wordt ingewilligd, komen vervolgens niet verder. Zij gaan in een versnelde ‘grensprocedure.’ Die wordt binnen twaalf weken afgehandeld in ‘opvangfaciliteiten waar de bewegingsvrijheid wordt beperkt’, zoals dat wordt genoemd. Wie daar wordt afgewezen wordt binnen nog eens twaalf weken teruggestuurd. Dat kan zijn naar het land van herkomst, naar een land waar men doorheen is gereisd, of naar een niet-EU-land waar hij asiel zou kunnen aanvragen.
Als het lukt om kansarme asielzoekers al voor de EU tegen te houden, dan zou dit Nederland dit jaar (t/m november) in elk geval 1.510 Algerijnse en 942 Marokkaanse asielzoekers hebben gescheeld, zo is op te maken uit cijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (ING). Dat is op het totaal van 45.000 aanvragen niet zo veel (iets meer dan 5 procent), maar het had wel veel (kunnen) schelen in overlast.
Asielzoekers die wel kans maken op verblijf, gaan de asielprocedure in bij het land van aankomst. Bij grote aantallen worden ze ‘herverdeeld’ over heel Europa. Lidstaten die per se geen vluchtelingen willen opnemen, kunnen de ‘verplichte solidariteit’ afkopen door 20.000 euro per niet opgenomen mens over te maken of steun in natura te geven.
_Audrey
20-12-2023 om 09:54
Daglichtlamp schreef op 20-12-2023 om 09:43:
Ik ben heel benieuwd of ze dit werkend krijgen. Op totaal aantallen asielzoekers maakt het voor Nederland weinig uit volgens mij, aangezien wij nu een middenmotor zijn in aantallen in de EU. Dus van herverdeling van asielzoekers zullen wij niet echt profiteren.
https://www.ad.nl/buitenland/eu-bereikt-na-jaren-eindelijk-akkoord-over-migratie~ad272f48/
In het nieuwe systeem worden álle migranten meteen al aan de buitengrenzen van de EU ‘gescreend’: ze ondergaan binnen zeven dagen een identiteitscontrole, een veiligheidscheck en een gezondheidscheck. Mensen met een nationaliteit waarvan gemiddeld minder dan 20 procent van de asielverzoeken wordt ingewilligd, komen vervolgens niet verder. Zij gaan in een versnelde ‘grensprocedure.’ Die wordt binnen twaalf weken afgehandeld in ‘opvangfaciliteiten waar de bewegingsvrijheid wordt beperkt’, zoals dat wordt genoemd. Wie daar wordt afgewezen wordt binnen nog eens twaalf weken teruggestuurd. Dat kan zijn naar het land van herkomst, naar een land waar men doorheen is gereisd, of naar een niet-EU-land waar hij asiel zou kunnen aanvragen.
Als het lukt om kansarme asielzoekers al voor de EU tegen te houden, dan zou dit Nederland dit jaar (t/m november) in elk geval 1.510 Algerijnse en 942 Marokkaanse asielzoekers hebben gescheeld, zo is op te maken uit cijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (ING). Dat is op het totaal van 45.000 aanvragen niet zo veel (iets meer dan 5 procent), maar het had wel veel (kunnen) schelen in overlast.
Asielzoekers die wel kans maken op verblijf, gaan de asielprocedure in bij het land van aankomst. Bij grote aantallen worden ze ‘herverdeeld’ over heel Europa. Lidstaten die per se geen vluchtelingen willen opnemen, kunnen de ‘verplichte solidariteit’ afkopen door 20.000 euro per niet opgenomen mens over te maken of steun in natura te geven.
Mooi, eindelijk een deal. Dat heeft lang zat geduurd.
20.000 per persoon betalen is minder dan wat asielzoekers nu kosten. Dat is dan een goede uitweg voor de PVV, kan hij iedereen buiten de deur houden.
Miraval
20-12-2023 om 10:31
_Audrey schreef op 20-12-2023 om 09:54:
[..]
Mooi, eindelijk een deal. Dat heeft lang zat geduurd.
20.000 per persoon betalen is minder dan wat asielzoekers nu kosten. Dat is dan een goede uitweg voor de PVV, kan hij iedereen buiten de deur houden.
En als landen zoals Hongarije, Estland en Slowakijke ook hun "deel" opvangen wordt de druk op de andere landen ook wat minder.
_Audrey
20-12-2023 om 11:21
Miraval schreef op 20-12-2023 om 10:31:
[..]
En als landen zoals Hongarije, Estland en Slowakijke ook hun "deel" opvangen wordt de druk op de andere landen ook wat minder.
Ja, dat zou heel fijn zijn, maar ik denk dat zeker Hongarije dat niet gaat doen zolang Orbán daar zit.
Miraval
20-12-2023 om 11:27
_Audrey schreef op 20-12-2023 om 11:21:
[..]
Ja, dat zou heel fijn zijn, maar ik denk dat zeker Hongarije dat niet gaat doen zolang Orbán daar zit.
Dan mag hij ook die 20.000 euro per asielzoeker gaan betalen. Kijken wat hij daarvan vindt.
_Audrey
20-12-2023 om 11:30
Miraval schreef op 20-12-2023 om 11:27:
[..]
Dan mag hij ook die 20.000 euro per asielzoeker gaan betalen. Kijken wat hij daarvan vindt.
Hij zal wel weer gaan dwarsliggen (en dan zijn zin krijgen).
Miraval
20-12-2023 om 11:31
_Audrey schreef op 20-12-2023 om 11:30:
[..]
Hij zal wel weer gaan dwarsliggen (en dan zijn zin krijgen).
Mag toch hopen dat daar dan flinke sancties op volgen. Een lidmaatschap voor de EU komt ook met verplichtingen dat geldt voor alle landen.
RosaMontana
20-12-2023 om 11:34
20.000 euro per asielzoeker is echt peanuts! Daar kun je niet eens een plek in de opvang voor bekostigen, laat staan alle bijbehorende kosten als mensen hier mogen blijven. Wat zou er gebeuren als elk land asielzoekers gaat afkopen?
_Audrey
20-12-2023 om 11:34
Miraval schreef op 20-12-2023 om 11:31:
[..]
Mag toch hopen dat daar dan flinke sancties op volgen. Een lidmaatschap voor de EU komt ook met verplichtingen dat geldt voor alle landen.
Mee eens. Ik hoop dat daar harde afspraken over gemaakt worden/zijn.
_Audrey
20-12-2023 om 11:35
RosaMontana schreef op 20-12-2023 om 11:34:
20.000 euro per asielzoeker is echt peanuts! Daar kun je niet eens een plek in de opvang voor bekostigen, laat staan alle bijbehorende kosten als mensen hier mogen blijven. Wat zou er gebeuren als elk land asielzoekers gaat afkopen?
Dat zat ik me ook net af te vragen. Blijven ze dan allemaal in bv Italië en Griekenland waar ze binnenkomen? Dat kan ook niet.