Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje schreef op 26-11-2023 om 16:59:

Okee....
Dus Hagenezen moeten eerst geconsulteerd worden of ze "dit" wel willen, maar Ter Apel moet gewoon niet zeuren over een paar duizend asielzoekers?

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1095569/bussen-met-asielzoekers-vertrokken-vanuit-ter-apel-naar-den-haag

Omwonenden werden per brief op de hoogte gesteld. Hart voor Den Haag liet zaterdag weten een spoeddebat aan te vragen over de opvang. Gemeenteraadslid Coen Bom van Hart voor Den Haag hekelde dat omwonenden geen inspraak hadden. 'Het is ronduit schandalig dat omwonenden voor een voldongen feit worden gesteld. Nul inspraak, nul overleg.'

De gemeente moet toestemming geven, daar heeft de gemeenteraad invloed op (en die zijn gekozen door de inwoners). 

In mijn gemeente werd verlengings en uitbreidingsverzoek gedaan door coa. Gemeente wil daaraan meewerken, maar met lagere uitbreiding, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Werd allemaal vooraf vermeld in stadskrantje, dus niet pas achteraf. (Omwonenden waren al gwconsulteerd).

Poezenmeisje

Poezenmeisje

26-11-2023 om 20:19 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-11-2023 om 17:18:

[..]

Zit je met je kerstarrangementje in dat hotel.....

Hopelijk mag je gratis annuleren...

Vorig jaar werden er asielzoekers opgevangen in een sporthal heel dicht bij mijn huis. Het is dat we van de gemeente een brief kregen met begin en eind datum anders was het mij misschien niet eens opgevallen. Het was een kleine locatie en leverden geen overlast op.
Een kleine tijdelijke locatie kun je niet vergelijken met Ter Apel ik begrijp de mensen daar maar als het zoals in Kijkduin maar om zes weken gaat moet je niet zeuren.

waar ik me boos over maak is niet dat in een hotel om de hoek asielzoekers zitten, maar dat asielzoekers in een hotel om de hoek zitten.  Lekker alle reguliere opvang sluiten zodat coa hotels moet huren van belastinggeld.  Hoteleigenaar blij want die heeft nu gegarandeerd een boel kamers verhuurd.  Ja ik begrijp de hoteleigenaren blijven zo wel VVD stemmen natuurlijk.  Echt net als de privatisering van de zorg en privatiseren van zorgverzekeraars enz enz. , allemaal korte termijn visie.      

https://www.trouw.nl/binnenland/mogen-asielzoekers-langer-werken-pakketsorteerder-saleh-27-uit-jemen-hoopt-van-wel~b48bffa7/
Vandaag eindelijk uitspraak van de hoogste rechter over de beperking waardoor asielzoekers maar 24 weken per jaar mogen werken. Bij lagere rechters heeft de staat al meerdere keren verloren, maar natuurlijk werd ons belastinggeld gebruikt om door te procederen. Terwijl het toch in ieders belang is dat asielzoekers aan het werk zijn.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-11-2023 om 07:19

Korte termijn en vooral erg duur. Onnodig duur. Als we voldoende echte coa locaties zouden hebben scheelt het een hoop geld. Penny wise and pound foolish.

Maar met een nieuw rechts kabinet vrees ik dat dit niet gaat veranderen. Want als je belooft dat je de grenzen dicht gooit ga je natuurlijk geen permanente opvangplekken regelen

Libertine schreef op 26-11-2023 om 11:35:

[..]

Wat maakt het uit of de mensen die op hetzelfde park verblijven overdag naar hun werk gaan of dat ze naar het strand vertrekken?

Arbeidsmigranten komen hier om werk voor ons te doen. Werken in de kassen en fabrieken, doen onze verbouwingen etc. Werk dat anders niet gedaan wordt. Dat lijkt me toch niet iets om neerbuigend en denigrerend over te doen? Laat staan met een boog omheen vakantie te vieren.

beetje wereldvreemd is ook lekker  

deze mensen hebben niks om handen. na maanden is een vakantiepark ook retesaai. al het geld dat ze overhebben wordt naar huis gestuurd. ze zitten met teveel in een stacaravan. ze drinken en krijgen ruzie met elkaar. dat is bijna een logisch gevolg van hun leefomstandigheden.

dat geeft overlast. 

als je met je fluwelen handschoenen aan en wollige muts op engeltjes wil blijven tellen en de realiteit volledig uit het ook verloren bent dan is dat aan jou, maar zo liggen de feiten. 

als je iets vindt van hun leefomstandigheden dan kan dat, maar daar heeft dat gezinnetje dat een midweekje weggaat voor veelteveel geld geen boodschap aan. 

Bij mij in de wijk zit al jaren een AZC met 325 opvangplaatsen. Er is flink wat overlast geweest in het verleden, daarna werd het rustiger. De laatste jaren is de overlast dusdanig toegenomen, dat wijkbewoners die in dezelfde straat wonen in de avond niet meer naar buiten durven. Er ligt een leuk groen pleintje met speeltoestellen daar  komen alleen nog de bewoners van het AZC.... 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

29-11-2023 om 10:23 Topicstarter

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3664927/statushouders-moeten-azc-in-amersfoort-verlaten-na-weigeren-woning

Een huis aangeboden gekregen, maar blijkbaar niet goed genoeg...

Nu maar een plekje bij het Leger des Heils bezetten en achteraan in de woningzoekrij aansluiten?

Poezenmeisje schreef op 29-11-2023 om 10:23:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3664927/statushouders-moeten-azc-in-amersfoort-verlaten-na-weigeren-woning

Een huis aangeboden gekregen, maar blijkbaar niet goed genoeg...

Nu maar een plekje bij het Leger des Heils bezetten en achteraan in de woningzoekrij aansluiten?

Vluchtelingen die de aangeboden woning of woonruimte weigeren moeten inderdaad zelf op zoek. Dat is ook logisch denk ik. Al moet je je niet teveel voorstellen van passend toewijzen. Vluchtelingen krijgen wat er beschikbaar is, ook als dat betekent dat je op uren reisafstand van je opleiding, je werk, je familie of je medische behandeling gehuisvest wordt. Of als je met een gezin van 8 gehuisvest wordt in een driekamer woning.

Ik lees trouwens nergens dat er twee keer een woning aangeboden is, dat is ook niet conform beleid, je krijgt als vluchteling 1 keer een woning aangeboden.

https://www.trouw.nl/binnenland/asielzoeker-mag-meer-werken-nederlands-beleid-is-onwettig-oordeelt-raad-van-state~b9e8672a/
Het 24 weken beleid is inderdaad afgekeurd door de hoogste rechter. Het is teveel een belemmering om te kunnen werken.
Nu nog asielzoekers ook huisvesten daar waar banen zijn (en niet vooral in Groningen en zo).

Poezenmeisje

Poezenmeisje

29-11-2023 om 11:32 Topicstarter

Verwijderd op eigen verzoek 

https://www.ad.nl/amersfoort/statushouders-weigeren-woning-in-eemnes-en-moeten-azc-in-amersfoort-binnen-14-dagen-verlaten~acfde77e/
Het artikel lijkt later aangepast aan de werkelijke feiten. Ze hebben dus geen twee keer geweigerd. https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/details?id=ECLI:NL:RBMNE:2023:6284&showbutton=true&keyword=coa%2Bpassende%2Bwoning&idx=1
Hier de uitspraak van de rechter als je het wilt controleren. In februari was alleen 'het huisvestingsgesprek', dat is geen aanbod van een woning. Het is een soort vooraankondiging dat er een aanbod komt, en wat de regels dan zijn (je mag alleen maar ja zeggen geen nee). Wel opvallend trouwens, iedereen hier denkt dat vluchtelingen niet hoeven te wachten op woonruimte, maar als je deze uitspraak leest zie je dat in februari deze vluchtelingen hun status al kregen, en ze  in augustus woonruimte aangeboden kregen.

Overigens wint het COA dit soort zaken bijna altijd. Ik vond maar 1 uitspraak waarin dat niet het geval was.  Dat ging om een gezin met o.a. en jong kindje met schisis dat op meer dan twee uur reizen van het dichtstbijzijnde ziekenhuis waar ze dit soort kinderen kunnen behandelen gehuisvest zou worden. De rechter vond in dat geval dat de aangeboden huisvesting niet passend was.

Ik heb er altijd een beetje moeite mee als er 1 incident wordt uitgelicht als symbool voor van alles. In dit geval ook; er is 1 gezin van die tienduizenden asielzoekers, dat 2x een woning weigert. Dat zegt iets over dat gezin, niet over alle asielzoekers. In het artikel staat zelfs dat het nauwelijks voor komt dat mensen uit een AZC worden gezet, al houden ze dat niet exact bij. (Ik mag toch hopen dat als dat wel vaak voorkomt, ze dat wel bijhouden).

Ik kan me zelfs niet boos maken op dat gezin, want in de screenshot wordt niet duidelijk wat voor hen bottlenecks zijn, dus kan ik er ook weinig van vinden. 

Als zo'n artikel leidt tot een beeld van "de verwende asielzoekers", vind ik dat kwalijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.