Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

Fleurtje_5 schreef op 18-05-2023 om 15:55:

[..]

Niks soap. Het gaat om de toekomst van echte boeren met hun familie's.

het gaat om de toekomst van de natuur, die toekomst van mensen is maakbaar (met alle emoties die daarbij horen en die ik niet ontken, maar textielindustrie in Twente bestaat ook niet meer). 

gr Angela

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-05-2023 om 18:10 Topicstarter

Het probleem is dat het kabinet ook niet met de vuist op tafel kan slaan tijdens het overleg en zeggen dat als ze het onderling niet eens worden dat het kabinet dan wel besluit. Want het kabinet is het zelf onderling ook niet eens hoe en wanneer de stikstofuitstoot gereduceerd moet worden.

Angela1967 schreef op 18-05-2023 om 16:35:

[..]

het gaat om de toekomst van de natuur, die toekomst van mensen is maakbaar (met alle emoties die daarbij horen en die ik niet ontken, maar textielindustrie in Twente bestaat ook niet meer).

gr Angela

En denk je werkelijk dat je de natuur ermee helpt als de grootste vervuilers blijven bestaan (en zelfs subsidie krijgen) en de boeren met hun koeien in de weien gaat 'opdoeken' omdat de confectie uit Nederland al jaren geleden is verhuisd naar lage loonlanden ?

En wat te doen met de akkers van de uitgekochte boeren? de weien gaan vol bouwen met woningen of industrieparken? Of akkers gaan vol leggen met zonnepanelen terwijl er zat loodsen en grote daken zijn waar zonnepanelen op passen? Alsof dat zo goed is voor de toekomst van de natuur.

Fleurtje_5 schreef op 19-05-2023 om 10:10:

[..]

En denk je werkelijk dat je de natuur ermee helpt als de grootste vervuilers blijven bestaan (en zelfs subsidie krijgen) en de boeren met hun koeien in de weien gaat 'opdoeken' omdat de confectie uit Nederland al jaren geleden is verhuisd naar lage loonlanden ?

En wat te doen met de akkers van de uitgekochte boeren? de weien gaan vol bouwen met woningen of industrieparken? Of akkers gaan vol leggen met zonnepanelen terwijl er zat loodsen en grote daken zijn waar zonnepanelen op passen? Alsof dat zo goed is voor de toekomst van de natuur.

Waarom moet het nou altijd of of zijn? Het kan toch en en? 

Fleurtje_5 schreef op 19-05-2023 om 10:10:

[..]

Fleurtje, misschien komt het als een verrassing maar als er 'n beroepsgroep is die van start tot stop subsidie krijgt dan zijn het wel de boeren. Waarbij het grootste deel naar de rijkste boeren gaat....

De Europese Unie keert jaarlijks miljarden aan subsidies voor landbouw en boeren uit. 
In 2021 vloeide er 55,7 miljard euro naar de Europese landbouw.

In Nederland is in 2021 bijna een miljard euro uitgekeerd.

Landbouwmiljonairs en minimumlonen: Europees subsidiebeleid vergroot ongelijkheid onder boeren - Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek (ftm.nl)

Yumi schreef op 19-05-2023 om 12:21:

[..]

Fleurtje, misschien komt het als een verrassing maar als er 'n beroepsgroep is die van start tot stop subsidie krijgt dan zijn het wel de boeren. Waarbij het grootste deel naar de rijkste boeren gaat....

De Europese Unie keert jaarlijks miljarden aan subsidies voor landbouw en boeren uit.

Landbouwmiljonairs en minimumlonen: Europees subsidiebeleid vergroot ongelijkheid onder boeren - Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek (ftm.nl)

En daar zit de crux van het vastlopen van de onderhandelingen. De landbouw in Nederland is een steeds verder marginaliserende activiteit: de bijdrage aan het nationaal inkomen daalde in dertig jaar van ruim 4 naar 1,5 procent en die trend zet door. Maar op de een of andere manier weten de boeren toch de indruk te wekken dat ze van cruciaal economisch belang zijn. Daarmee halen ze al jarenlang miljardensubsidies binnen en wordt getolereerd dat ze bij hun werkzaamheden, zonder daarvoor te betalen, grote schade aanrichten aan de omgeving – subsidie in natura, noemde columnist Frank Kalshoven dat in de Volkskrant.”

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-boer-eist-toekomstperspectief-maar-moeten-wij-daarvoor-opdraaien~b447a593/

Yumi schreef op 19-05-2023 om 12:21:

[..]

Dank voor je reactie met link uit juli 2022. Ik heb de link gelezen. Daarin staat:

De
Europese Unie is natuurlijk flink uitgedijd en Brussel tuigde de
afgelopen decennia tal van projecten op voor andere sectoren, maar met
eenderde van de uitgaven blijft het GLB veruit de grootste post op de
jaarbegroting.

En dan in die zelfde link een tabel waarin staat dat er in 2020 59 miljard aan subsidies werd gegeven. Een jaar eerder werd er dus 3,3 miljard meer gegeven.

Die 55.7 miljard zijn voor Europese landbouw. Het is niet zo dat al dat geld naar Nederlandse boeren gaat. Of heb ik het mis? Terwijl de Nederlandse boeren wel strenger aangepakt worden, vanwege het milieu. Toch? terwijl er wel heel veel geld naar bv Tatasteel gaat.

Mijn bericht (over de toekomst van de natuur) waarop jij reageerde schreef ik nav de laatste berichten waarin men nu probeert boeren uit te kopen. Aanpakken is goed. Subsidie of niet. Daar gaat het mij niet eens om. Het stoort me wel enorm dat echt zichtbare vervuilers niet aangepakt worden en juist gesteund worden.

Als ik het bericht aanhaal waarin Caroline v.d.Plas een terechte én goede vraag stelde (over die vervuiling) krijg ik vast weer een ban, maar niemand heeft er een reactie op gegeven terwijl men juist voor het milieu is.

B884744792Z.1_20220822205350_000%2BGKI2E1NIT.1-0.jpg

Bedrijven als Tata Steel krijgen in totaal een kleine miljard korting op de prijs van CO2.

Foto in Dagblad het Noorden van 22 augustus 2022

Zoveel vervuiling heb ik nog nooit gezien als ik langs koeien in de wei fiets.

industrie_vervuiling_Tata_ANPHHPeter%20Hilz.jpg?itok=eKIGWkdC&offsetX=0&offsetY=104&cropWidth=1024&cropHeight=576&width=1024&height=576&impolicy=dynamic

Foto op RTL 9 sept. 2021

https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5282649/rivm-onderzoek-uitstoot-tata-steel-metaal-paks-stoffen

Mevrouw75 schreef op 19-05-2023 om 11:34:

[..]

Waarom moet het nou altijd of of zijn? Het kan toch en en?

Het kan zeker 'en en', maar wat bedoel je met 'en en' op datgene wat ik schreef:

En wat te doen met de akkers van de uitgekochte boeren? de weien gaan
vol bouwen met woningen of industrieparken? Of akkers gaan vol leggen
met zonnepanelen terwijl er zat loodsen en grote daken zijn waar
zonnepanelen op passen? Alsof dat zo goed is voor de toekomst van de
natuur.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-05-2023 om 14:56 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 16-05-2023 om 16:28:

Voor algemene discussie over klimaat- en milieumaatregelen hebben we nu een ander draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/om-klimaat-en-milieudoelen-te-halen-moet-iedereen-zijn-steentje-bijdragen?page=10#156
Dan hoeft dat niet meer in dit draadje dat gericht is op de boeren en het stikstofprobleem.

Zou je dit draadje willen gebruiken voor je tatasteeldiscissie Fleurtje? Dan kunnen we het hier ontopic blijven.

Fleurtje_5 schreef op 19-05-2023 om 14:52:

[..]

Het kan zeker 'en en', maar wat bedoel je met 'en en' op datgene wat ik schreef:

En wat te doen met de akkers van de uitgekochte boeren? de weien gaan
vol bouwen met woningen of industrieparken? Of akkers gaan vol leggen
met zonnepanelen terwijl er zat loodsen en grote daken zijn waar
zonnepanelen op passen? Alsof dat zo goed is voor de toekomst van de
natuur.

Jij gaat er automatisch vanuit dat a) alle akkers vol met industrieparken, woningen of zonnepanelen komen en dat b) er nou niemand aan gedacht heeft om daken vol te leggen. Dat is allebei een beetje onzin. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-05-2023 om 16:21 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 19-05-2023 om 14:52:

[..]

Natuurlijk zullen er wat piekbelasters nabij natuurgebieden helemaal uitgekocht worden. De grootste transitie echter die gemaakt gaat worden is naar minder intensieve landbouw. Dus praktisch zullen er niet zoveel weilanden vrij komen.

Fleurtje_5 schreef op 19-05-2023 om 14:47:

[..]

Dank voor je reactie met link uit juli 2022. Ik heb de link gelezen. Daarin staat:

De
Europese Unie is natuurlijk flink uitgedijd en Brussel tuigde de
afgelopen decennia tal van projecten op voor andere sectoren, maar met
eenderde van de uitgaven blijft het GLB veruit de grootste post op de
jaarbegroting.

En dan in die zelfde link een tabel waarin staat dat er in 2020 59 miljard aan subsidies werd gegeven. Een jaar eerder werd er dus 3,3 miljard meer gegeven.

De link is uit 2022 omdat ik de cijfers van vorig jaar voor Europa nog niet heb kunnen vinden. 

In 2021 kreeg de Nederlandse boer bijna 1 miljard
Het klopt dat er 'n jaar eerder in Europa 3,3 miljard meer subsidie is gegeven, maar Fleurtje.... gezien de uitspraak van de rechter in 2019, had er toch veel minder naar de boeren moeten gaan? Het was toen toch al duidelijk dat de rem erop moest? Waarom hebben sommige boeren vorig jaar, nog steeds tonnen subsidie binnen geharkt, terwijl nog niet duidelijk is welke bedrijven moeten verdwijnen?

Overigens zijn de subsidie bedragen van vorig jaar per boer in te zien.

Europese subsidies 2022 - Klantportaal-Site | mijn.rvo.nl

Fleurtje: anders het topic nog een keer doorlezen. Er is al lang uitgelegd waarom jouw opmerking niet klopt over ‘de grootste vervuilers’ en je angst over wat er met de vrijgekomen landbouwgrond zou kunnen gebeuren. Met cijfers en al. 

Je haalt er in elk geval weer dingen bij die er niets mee te maken hebben, en je angst voor de toekomst van landbouwgrond is irrationeel. Een gedeelte gaat vast en zeker naar woningen. Maar dat willen mensen ook graag: liever een betaalbare woning dan al die industriële vleesexport naar het buitenland. Liever betaalbare energie en minder afhankelijkheid van Rusland  dan al die zuivelexport naar het buitenland. En daarnaast dus nog wens van heel veel mensen om de natuur te herstellen —> de meerderheid van de Nederlanders stemde afgelopen verkiezingen op een partij die door wil met het stikstofbeleid. 

Mevrouw75 schreef op 19-05-2023 om 16:03:

[..]

Jij gaat er automatisch vanuit dat a) alle akkers vol met industrieparken, woningen of zonnepanelen komen en dat b) er nou niemand aan gedacht heeft om daken vol te leggen. Dat is allebei een beetje onzin.

Hallo Mevrouw75, Dat is niet waar ik automatisch vanuit ga. Het zou wel veel schelen als alle daken van grote loodsen en gebouwen zonnepanelen kregen, en zo min mogelijk akkers en weilanden daarvoor opgeofferd worden. Ik vind het zelfs gruwelijk lelijk die glimmende woestijnen.

Als de boeren het land niet meer bewerken omdat ze uitgekocht zijn, wat komt er dan van dat land terecht? Gaat de burgemeester met wat vrijwilligers er poten, planten en schoffelen? Of staat er al een makelaar klaar om het vol te bouwen? Alsof dat zo goed is voor het milieu.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-05-2023 om 08:28 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 20-05-2023 om 08:21:

[..]

Als de boeren het land niet meer bewerken omdat ze uitgekocht zijn, wat komt er dan van dat land terecht? Gaat de burgemeester met wat vrijwilligers er poten, planten en schoffelen? Of staat er al een makelaar klaar om het vol te bouwen? Alsof dat zo goed is voor het milieu.

Gelukkig hoef je natuur niet te schoffelen. Verder gaat er helemaal niet veel grond vrijkomen zoals ik al eerder zei.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.