Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
Fleurtje_5
11-04-2023 om 13:35
Zorroo schreef op 11-04-2023 om 11:03:
De theoretisch straks vrijgekomen ruimte zal natuurlijk niet alleen maar voor zonnepanelen worden gebruikt. Er is een chronisch ruimtetekort in ons land en de hele veehouderij beslaat bijna ons halve landoppervlak, waarvan de helft grasland is voor koeien. Nogal uit verhouding, zeker gezien het feit dat de bevolking nog altijd groeit.
De hieronder staande samenvatting komt uit een artikel van Follow The Money en is uit 2022: https://www.ftm.nl/artikelen/de-prijs-van-gras#:~:text=Binnen%20een%20paar%20generaties%20is,zoveel%20mogelijk%20melk%20laten%20produceren.
- Binnen een paar generaties is ruim een kwart van het Nederlandse landschap getransformeerd tot een groene oceaan van grasland met maar één doel: de koe zoveel mogelijk melk laten produceren.
- Van oudsher is grasland een oplossing om bij een hoog grondwaterpeil toch voedsel voor mensen te kunnen produceren. Maar tegenwoordig houdt men het grondwaterpeil juist kunstmatig laag, ook in tijden van droogte, om de zuivelindustrie in stand te houden.
- Ondanks grote schade aan het milieu vertegenwoordigt de zuivelindustrie slechts 1,5 procent van de waarde van alle producten die Nederland exporteert.
- Het kan ook anders. Met minder koeien in de wei kan de aarde zelfs een stuk afkoelen.
Precies en daar zit de pijn. Ruimtetekort omdat de bevolking in dit piepkleine mooie groene landje elke week alsmaar toeneemt en groeit en groeit.
De bevolking groeit en het aantal auto's en brommers dus ook. Alsof dat zo goed is voor het milieu.
Huizen en flats bouwen, met werkverkeer heen en weer, is beter voor het milieu dan groene weiden voor de koeien?
Weet je hoeveel er elke dag door het riool word gespoeld? En hoeveel wasmiddelen, wegwerpmiddelen, deo's en haarsprays er gebruikt worden door mensen? Ik heb nog nooit een koe gezien die deo of eau de toilet in sprayverpakking gebruikt.
In 2016 werd er op één dag, alleen in Amsterdam, 23.000 liter plas van mannen opgevangen. Om kunstmest van te maken. En dan hebben ze de vele liters plas van dames niet eens opgevangen en geteld. En dames gaan vaker naar het toilet. Bij het damestoilet staat altijd een lange wachtrij.
En die 23.000 liter mannenplas is alleen van drie locaties in Amsterdam, dan moet je er toch niet aan denken hoeveel er opgehaald was als op meerdere locaties urinoirs hadden gestaan. En hoeveel er elke dag thuis door de pot word geloosd. En daar is geen enkele koe aan te pas gekomen.
https://nos.nl/artikel/2101919-23-000-liter-koningsdag-urine-voor-kunstmest
ps.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat ze het grondwaterpeil kunstmatig laag houden om de de zuivelindustrie in stand te houden. Lijkt me onzin.
Fleurtje_5
11-04-2023 om 13:42
Doemijdieglazenbol schreef op 11-04-2023 om 12:21:
Misschien stelt dit je wat gerust Fleurtje; onze groene weiden zien er wel lekker groen uit, maar het is in wezen ook niet zo natuurlijk of natuurvriendelijk:
https://youtu.be/gajwRinFbV4
vanaf 2.30 legt hij uit dat onze weilanden vol staan met engels raaigras. Wordt door sommigen ook graswoestijnen genoemd, omdat ze andere bloemen en planten verdringen en geen kans geven om te groeien. Dat beslaat nu bijna 1 miljoen hectare in Nederland, dat is zoveel als de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en Flevoland bij elkaar. Een enorm oppervlakte dus, vooral om de melkproductie zo hoog mogelijk te maken (export). Dus het kan best meevallen met het boerentekort voor eigen productie. Al die grond kunnen we dan opnieuw gebruiken voor andere oplossingen; écht groen, andere economische initiatieven en woningbouw.
Je schrijft: Al die grond opnieuw gebruiken voor "andere economische initiatieven en woningbouw"?
Brrrrrr......Dat stelt me helemaal niet gerust.
Fleurtje_5
11-04-2023 om 13:44
Fleurtje_5 schreef op 01-04-2023 om 13:41:
[..]
Nee het land van de boer is ook natuur. Het land van de boer word nu al 'verkracht'. Ze krijgen meer geld voor de zonneweide (waar de grond voor de natuur nutteloos door word) dan voor hun producten waar een boer trots op zou moeten zijn.
Men kan beter zonnepanelen op grote loodsen en daken leggen in plaats van op akkers en weiden waar onder straks niks meer groeit. Dus ook geen bloempjes meer voor de bijtjes.
De bossen die we hebben hebben we gewoon nodig. En het land van de boeren ook. Men moet er niet te lang bij stil staan waar die zonnepanelen straks blijven als ze verouderd en onafbreekbaar zijn geworden.
Vind je dit dan ook een 'ander economisch initiatief'? (Een ware nachtmerrie is dit)
Hier heeft zelfs Engels Raaigras geen kans. Ba'h.
Daglichtlamp
11-04-2023 om 13:52
Fleurtje_5 schreef op 11-04-2023 om 13:35:
[..]
Ik heb er nog nooit van gehoord dat ze het grondwaterpeil kunstmatig laag houden om de de zuivelindustrie in stand te houden. Lijkt me onzin.
Misschien moet je je echt beter verdiepen in waar je over schrijft. In zo ongeveer heel Nederland wordt het waterpeil beheerd. Op welk peil dat is, dat is altijd de vraag omdat hier verschillende belangen tegen elkaar afgewogen moeten worden. Eén van die belangen is van de boeren die vaak belang hebben bij een laag waterpeil.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4688689/boeren-hebben-belang-bij-laag-waterpeil-maar-weidevogels-zoeken-juist-drassig-gebied
Dit is maar 1 van de voorbeelden. Het gebeurt overal in Nederland.
Daarom wordt hier nu ook landelijk beleid op gemaakt: water en bodem sturend:
Overigens heeft niet alleen de natuur last van een laag waterpeil. Een waterpeil wat verlaagd wordt om landbouw mogelijk te maken, kan bijvoorbeeld zorgen voor funderingsschade bij panden die op houten palen zijn gefundeerd. https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/stemwijzer/
Zorroo
11-04-2023 om 13:56
Fleurtje_5 schreef op 11-04-2023 om 13:35:
[..]
Precies en daar zit de pijn. Ruimtetekort omdat de bevolking in dit piepkleine mooie groene landje elke week alsmaar toeneemt en groeit en groeit.
De bevolking groeit en het aantal auto's en brommers dus ook. Alsof dat zo goed is voor het milieu.
Huizen en flats bouwen, met werkverkeer heen en weer, is beter voor het milieu dan groene weiden voor de koeien?][...}
ps.
Ja hoor, dat is geen onzin maar de situatie, al vele, vele jaren. Ook dat is 'dankzij' de sterke landbouwlobby. Dit filmpje, weer van Lubach, legt het heel goed uit.
https://www.youtube.com/watch?v=jQha6__qOw4Verder heb je een veel te nostalgisch beeld van de veehouderij en van koeien en weilanden. Heb je het filmpje van Lubach, hierboven geplaatst door Glazenbol, überhaupt wel gekeken? Weilanden zijn veel minder romantisch en veel minder natuur dan jij graag wil geloven. Het zijn hoofdzakelijk variatie-arme stukken raaigras.
Dat mensen ook vervuilen staat vast. Maar als we een goed deel van de weilanden in ons land kunnen vervangen voor echte natuur zijn we al een heel stuk verder. En dan is er ook nog ruimte voor de groeiende bevolking. Bedenk daarbij, woonwijken bestaan niet alleen uit steen, maar ook uit tuinen en parken waar verrassend veel kleinschalige natuur te vinden is. Dus als je bewust en groen bouwt, met zo min mogelijk steenvlakten en tegeltuinen, dan heb je daar meer resultaat van dan als je de huidige situatie met de melkveehouderij in stand houdt. Ze lijken mooi groen maar weilanden zijn over het algemeen helaas GEEN NATUUR.
Daglichtlamp
11-04-2023 om 14:06
Overigens zijn de geborgde zetels bij het waterschap (waar dus niet over gestemd wordt) wel drastisch ingeperkt sinds dit jaar. De boeren hebben nu nog twee geborgde zetels, maar de natuurorganisaties hebben er ook twee. De bedrijven hebben geen geborgde zetels meer.
Praktisch zal dit alleen voor het beleid weinig uitmaken, aangezien de BBB nu meer zetels heeft dan dat de boeren voorheen als geborgde zetels hadden.
Doemijdieglazenbol
11-04-2023 om 14:12
Fleurtje_5 schreef op 11-04-2023 om 13:42:
[..]
Je schrijft: Al die grond opnieuw gebruiken voor "andere economische initiatieven en woningbouw"?
Brrrrrr......Dat stelt me helemaal niet gerust.
Naast écht groen dus. Want nu ligt er schijngroen. Economische initiatieven om het exportverlies van koeienproducten op te vangen. Geen idee hoeveel dat is, maar daar kan vast iets voor in de plaats komen dat minder milieu- en ruimtedruk met zich meebrengt.
Overigens hebben we maar een minuscuul percentage landbouwgrond nodig om de woningnood op te lossen, nog geen 2% volgens het EBI. Als het naar boven afrond is dat nog steeds maar een fractie van dat groene beton dat er nu ligt.
Blijven er dus nog provincies aan grond over waar het nepgroen ruimte kan maken voor echt groen.
Zorroo
11-04-2023 om 14:59
Doemijdieglazenbol schreef op 11-04-2023 om 14:12:
[..]
Naast écht groen dus. Want nu ligt er schijngroen. Economische initiatieven om het exportverlies van koeienproducten op te vangen. Geen idee hoeveel dat is, maar daar kan vast iets voor in de plaats komen dat minder milieu- en ruimtedruk met zich meebrengt.
Overigens hebben we maar een minuscuul percentage landbouwgrond nodig om de woningnood op te lossen, nog geen 2% volgens het EBI. Als het naar boven afrond is dat nog steeds maar een fractie van dat groene beton dat er nu ligt.
Blijven er dus nog provincies aan grond over waar het nepgroen ruimte kan maken voor echt groen.
Helemaal eens en goede info dit. Het is natuurlijk niet waar dat alle voorheen weidegrond straks zal worden volgebouwd of vervangen door zonnepaneel-velden. Ook niet bij toename van de bevolking in de komende decennia. Dat is gewoon niet aan de orde.
Doemijdieglazenbol
11-04-2023 om 15:38
Zorroo schreef op 11-04-2023 om 14:59:
[..]
Helemaal eens en goede info dit.
ik zag laatst een wat oudere medialogica waarin alex datema zelf melkveehouder en toen nog voorzitter van BoerenNatuur aan het woord kwam. Nu heb ik hem niet helemaal gefactcheckt en kwam hij meteen bijzonder sympathiek over met een heel genuanceerde kijk. Maar dit feitje was snel gecheckt. Ik was ook verrast dat het maar zo’n klein percentage was. Maar ik was ook verrast door de enorme oppervlakte van dat “gras”land.
Fleurtje_5
11-04-2023 om 16:33
Daglichtlamp schreef op 11-04-2023 om 14:06:
Overigens zijn de geborgde zetels bij het waterschap (waar dus niet over gestemd wordt) wel drastisch ingeperkt sinds dit jaar. De boeren hebben nu nog twee geborgde zetels, maar de natuurorganisaties hebben er ook twee. De bedrijven hebben geen geborgde zetels meer.
Praktisch zal dit alleen voor het beleid weinig uitmaken, aangezien de BBB nu meer zetels heeft dan dat de boeren voorheen als geborgde zetels hadden.
Dat de boeren twee geborgde zetels hebben, en de natuurorganisaties ook twee vind ik terecht. Dat zou best meer mogen zijn.
Fleurtje_5
11-04-2023 om 16:36
Fleurtje_5 schreef op 31-03-2023 om 16:55:
[..]
Waarom stoort het jou als mensen een andere mening hebben in een discussie?
Als we boeren aanpakken vanwege het milieu heb ik zeker een mening.
Ik heb een mening over het afval dat elke week per trein komt vanuit Rome om hier te verbranden. Waarom kunnen de Italianen niet veel meer milieubewust afval gaan scheiden en niet alles op straat dumpen? Ik heb een mening als Duitsland 170 hectare bedrijventerrein in natuurgebied vlak aan de grens met Nederland maakt met de woorden dat stikstof in Duitsland een andere betekenis heeft dan in Nederland. Terwijl dat stikstof geen grenzen kent en gewoon de grens overwaait naar Nederland. Ik heb een mening over het subsidiëren van de grootste stikstofvervuiler in ons land. O en dan heb ik ook nog een mening over dit:Dit artikel is uit 2021 maar nog steeds heel actueel. Dit bedrijf kreeg hier van de Overheid een van de strengste vergunningen ooit. Kun je nagaan wat er voorheen in de beek werd geloosd. Een vergunning om 7 jaren lang ruim 14.000 kilo
microplastic per jaar in de Maas te mogen lozen. Die deeltjes breken
niet af en komen in het oppervlaktewater terecht, dat gebruikt wordt
voor drinkwater.
Je mag me overtuigen van jouw mening.
En dan hoop ik dat over het vetgedrukte veel strenger naar gekeken word.
felija
11-04-2023 om 16:49
Fleurtje_5 schreef op 11-04-2023 om 16:36:
[..]
En dan hoop ik dat over het vetgedrukte veel strenger naar gekeken word.
Maar mbt de stikstofcrisis, waar dit topic over gaat, heb je het filmpje al bekeken van glazen bol? Erg informatief en helder uitgelegd.
Daglichtlamp
11-04-2023 om 17:06
Daglichtlamp schreef op 01-04-2023 om 12:09:
[..]
Ja en dan naast vergunde lozingen worden nog steeds heel veel zeer zorgwekkende stoffen gewoon zonder vergunning geloosd op onze oppervlaktewateren. Bijvoorbeeld voor de Maas schijnt de helft van de vervuiling in Nederland in het water te komen. In het actieprogramma schone Maaswaterketen wordt geprobeerd om daar wat aan te doen. https://www.schonemaaswaterketen.nl/
Je noemt de vergunning van Sitech/Chemolot. Deze vergunning is al veel strenger dan bij veel anderen lozers. Daardoor weten we ook beter wat Sitech precies loost. Hier word ook veel meer gemeten dan standaard is in Nederland. https://www.waterschaplimburg.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@6240/nieuwe-0/
Blijft natuurlijk dat de eisen nog veel strenger moeten.
Ook op dat bericht van jou had ik al gereageerd Fleurtje. Waarom herhaal je het nogmaals?
Fleurtje_5
11-04-2023 om 18:45
Daglichtlamp schreef op 11-04-2023 om 17:06:
[..]
Ook op dat bericht van jou had ik al gereageerd Fleurtje. Waarom herhaal je het nogmaals?
Waarom ik dat bericht herhaalde?
Omdat jij wéér over die twee gegarandeerde zetels voor de boeren en natuurorganisaties begon.
Dáár hebben wij het ook al over gehad.
Fleurtje_5
11-04-2023 om 18:46
Daglichtlamp schreef op 05-02-2023 om 13:07:
[..]
Vroeger had je alleen stemrecht voor het waterschap als je land bezat. Dus de grote boeren maakten toen de dienst uit bij de waterschappen. Zelfs na de laatste wetswijziging van afgelopen december hebben boeren nog steeds twee gegarandeerde zetels in het waterschapsbestuur (en als tegenhanger tegenwoordig hebben natuurorganisaties er ook twee).
Zie. In februari zelfs.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.