Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

Epic88 schreef op 31-03-2023 om 15:21:

[..]

Dit is inspelen op gevoelens met een valse kosten baten argument. Onze natuur staat niet op omvallen.

Dat is toch een waarde-discussie? Dit is precies wat ik zeg. Als jij vindt dat men jouw mening 'moet' accepteren, moet jij ook accepteren dat de meerderheid het niet met je eens is. Omdat zij het veel waardevoller vinden dan jij en wel vinden dat het omvalt (en nog veel meer gaat omvallen, want dat is waar jij ook heel makkelijk omheen fietst).

Kosten en baten zijn ook niet-meetbare zaken.

Als iets gewaardeerd wordt dan is het een positieve baat voor die persoon. Als het daarnaast schade aan de natuur oplevert is dat weer een negatieve baat voor iemand anders.

gr Angela

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

31-03-2023 om 15:47

Angela1967 schreef op 31-03-2023 om 15:43:

[..]

Dat is toch een waarde-discussie? Dit is precies wat ik zeg. Als jij vindt dat men jouw mening 'moet' accepteren, moet jij ook accepteren dat de meerderheid het niet met je eens is. Omdat zij het veel waardevoller vinden dan jij en wel vinden dat het omvalt (en nog veel meer gaat omvallen, want dat is waar jij ook heel makkelijk omheen fietst).

Kosten en baten zijn ook niet-meetbare zaken.

Als iets gewaardeerd wordt dan is het een positieve baat voor die persoon. Als het daarnaast schade aan de natuur oplevert is dat weer een negatieve baat voor iemand anders.

gr Angela

Er is helemaal niet duidelijk of ik de minderheid vertegenwoordig. Het zou fijn zijn als ze een referenda zouden uitschrijven over dit specifieke onderwerp. 

Epic88 schreef op 31-03-2023 om 15:47:

[..]

Er is helemaal niet duidelijk of ik de minderheid vertegenwoordig. Het zou fijn zijn als ze een referenda zouden uitschrijven over dit specifieke onderwerp.

dan moet je D66 stemmen (hele grote smiley!)

gr Angela

felija schreef op 31-03-2023 om 09:21:

[..]

Ze heeft het over een rapport opgesteld door onderzoekers. Het gaat slecht met de egel, eekhoorns, bijen. Dat jij ze als één individu wel in jouw buurt ziet, zegt natuurlijk niet zoveel over Nederland in het algemeen.

Ik woon ook bij weilanden en niet in de stad.

https://www.natuurmonumenten.nl/dieren/eekhoorn#:~:text=Een%20flinke%20rood%2Dbruine%20pluimstaart,is%20de%20soort%2034%25%20achteruitgegaan.

Zeer zorgwekkend.

Ik heb een jaar of 10 terug regelmatig eekhoorns in mijn tuin gehad. Helaas kwamen er 2 buurtkatten, die de eekhoorntjes gedood hebben. Daarna heb ik geen eekhoorns meer gezien.

De egels hebben het moeilijker door de droogte. Ze eten normaal veel slakken en die zijn er niet bij droogte.

Angela1967 schreef op 31-03-2023 om 15:48:

[..]

gr Angela

ik zie dat er ook veel nadruk wordt gelegd op mislukte experimenten. Maar daar zijn het toch experimenten voor? Dat er over gepubliceerd wordt is goed, want transparant. Verandering komt alleen maar door iets nieuws te proberen. Ik snap niet zo goed waarom dat soort anekdotische voorbeelden worden aangehaald om een soort van punt te maken dat (en nu gok ik) die natuurbeschermers dom zijn en domme dingen doen die alleen maar averechts werken?

Tinydancer schreef op 31-03-2023 om 15:51:

[..]

Ik heb een jaar of 10 terug regelmatig eekhoorns in mijn tuin gehad. Helaas kwamen er 2 buurtkatten, die de eekhoorntjes gedood hebben. Daarna heb ik geen eekhoorns meer gezien.

De egels hebben het moeilijker door de droogte. Ze eten normaal veel slakken en die zijn er niet bij droogte.

En waardoor komt die droogte en waarom is er onlangs weer een alarmerend klimaatrapport verschenen? En waarom stijgt de zeespiegel nog veel sneller dan verwacht? Één ding is zeker: de mens heeft daar een heel groot aandeel in.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

31-03-2023 om 15:54

Angela1967 schreef op 31-03-2023 om 15:48:

[..]

gr Angela

Serieus? Als ik 1 partij ondemocratisch vind is het D66 wel. In 2018 is het raadgevend referendum geschrapt door oa D66.

Doemijdieglazenbol schreef op 31-03-2023 om 15:53:

ik zie dat er ook veel nadruk wordt gelegd op mislukte experimenten. Maar daar zijn het toch experimenten voor? Dat er over gepubliceerd wordt is goed, want transparant. Verandering komt alleen maar door iets nieuws te proberen. Ik snap niet zo goed waarom dat soort anekdotische voorbeelden worden aangehaald om een soort van punt te maken dat (en nu gok ik) die natuurbeschermers dom zijn en domme dingen doen die alleen maar averechts werken?

Daarom heet het ook 'experiment'. 

Ik heb moeite met al die zelfbenoemde deskundigen die denken op basis van een bericht te kunnen zeggen dat het niet deugt en zo de hele wetenschap in twijfel trekt. 

Van heel veel zaken hebben wij als leek nu eenmaal de ballen verstand en zijn we afhankelijk van de wetenschap. Daarom ben ik ook tegen referenda. Wij zijn als leken nu eenmaal niet kundig genoeg om een weloverwogen beslissing te maken op basis van berichten op de socials of andere media.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

31-03-2023 om 16:04

felija schreef op 31-03-2023 om 15:54:

[..]

En waardoor komt die droogte en waarom is er onlangs weer een alarmerend klimaatrapport verschenen? En waarom stijgt de zeespiegel nog veel sneller dan verwacht? Één ding is zeker: de mens heeft daar een heel groot aandeel in.

Niet door stikstof in elk geval. Volgens mijn scheikunde boek gaat stikstof juist de opwarming van de aarde tegen, omdat het plantengroei stimuleert en deze slaan weer co2 op. En bos is hierin ook effectief, want dit reflecteert het zonlicht wat ook zorgt voor een lagere temperatuur. 

Maar onze wens natuur is blijkbaar kale zandvlakte en heide. En die gaan niet goed op teveel voedingsstoffen 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-03-2023 om 16:20 Topicstarter

Epic88 schreef op 31-03-2023 om 15:21:

[..]

Dit is inspelen op gevoelens met een valse kosten baten argument. Onze natuur staat niet op omvallen.

De bomen vallen zelfs letterlijk om. https://www.ad.nl/binnenland/eiken-vallen-met-bosjes-om-in-de-brabantse-wal-br-komt-dat-door-stikstof~aec3ab56/
En dat komt door verzuring van de bodem, door stikstofdepositie. In zijn natuurgebied zijn sinds de plotse eikensterfte midden jaren ‘90 door zure regen veel onderzoeken opgestart. Er worden bodemmonsters genomen door wetenschappers van onder andere Wageningen University & Research en de Nijmeegse Radbouduniversiteit. De resultaten staan beschreven in talloze publicaties en rapporten, waaronder Doorgaande verzuring van bosbodems, Eikensterfte in Nederland of Tandrot in de bodem.

Epic88 schreef op 31-03-2023 om 16:04:

[..]

Niet door stikstof in elk geval. Volgens mijn scheikunde boek gaat stikstof juist de opwarming van de aarde tegen, omdat het plantengroei stimuleert en deze slaan weer co2 op. En bos is hierin ook effectief, want dit reflecteert het zonlicht wat ook zorgt voor een lagere temperatuur.

Maar onze wens natuur is blijkbaar kale zandvlakte en heide. En die gaan niet goed op teveel voedingsstoffen

Epic88, dit is niet onze wens hoor ! Het is de wens van een select clubje. 

In mijn natuurgebied wordt onnoemlijk veel gekapt. Prachtige berkenbomen die er al langer staan, en ook breed en sierlijk waren zijn gekapt. Alles voor heide en schraal grasland en zandvlaktes. 
Het bos moet verdwijnen voor hun specifieke natuurwensen.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

31-03-2023 om 16:46

Daglichtlamp schreef op 31-03-2023 om 16:20:

[..]

De bomen vallen zelfs letterlijk om. https://www.ad.nl/binnenland/eiken-vallen-met-bosjes-om-in-de-brabantse-wal-br-komt-dat-door-stikstof~aec3ab56/
En dat komt door verzuring van de bodem, door stikstofdepositie. In zijn natuurgebied zijn sinds de plotse eikensterfte midden jaren ‘90 door zure regen veel onderzoeken opgestart. Er worden bodemmonsters genomen door wetenschappers van onder andere Wageningen University & Research en de Nijmeegse Radbouduniversiteit. De resultaten staan beschreven in talloze publicaties en rapporten, waaronder Doorgaande verzuring van bosbodems, Eikensterfte in Nederland of Tandrot in de bodem

Dit gaat blijkbaar over zandbodems. Die kunnen blijkbaar niet goed tegen stikstof. Het laatste rapport gaf aan dat onze bossen er goed bijstaan en dat ze steeds diverser worden.

https://www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbosbeheer/blijf-op-de-hoogte/nieuws/2022/07/7e-bosinventarisatie

Op zich zijn doden bomen ook geen probleem. Er zijn veel dieren die het goed doen op dood hout. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

31-03-2023 om 16:47

Tinydancer schreef op 31-03-2023 om 16:45:

[..]

Epic88, dit is niet onze wens hoor ! Het is de wens van een select clubje.

In mijn natuurgebied wordt onnoemlijk veel gekapt. Prachtige berkenbomen die er al langer staan, en ook breed en sierlijk waren zijn gekapt. Alles voor heide en schraal grasland en zandvlaktes.
Het bos moet verdwijnen voor hun specifieke natuurwensen.

Herkenbaar. Dat is hier een tijd geleden ook gebeurd, want er moest een speciaal beestje terugkomen. Ik vind het enorm zonde. Er is bij ons in de omgeving enorm veel weerstand geweest, maar ja het gebeurd toch. En al het hout gaat naar de bio verbrandingsoven, dus het is ook nog een verdienmodel

Epic88 schreef op 31-03-2023 om 16:46:

[..]

Dit gaat blijkbaar over zandbodems. Die kunnen blijkbaar niet goed tegen stikstof. Het laatste rapport gaf aan dat onze bossen er goed bijstaan en dat ze steeds diverser worden.

https://www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbosbeheer/blijf-op-de-hoogte/nieuws/2022/07/7e-bosinventarisatie

Op zich zijn doden bomen ook geen probleem. Er zijn veel dieren die het goed doen op dood hout.

*Jij* vindt het geen probleem : dat vindt jij vanuit jouw blik als niet-expert. Het is wel een probleem als daardoor weer andere zaken misgaan en het bijvoorbeeld een symptoom is van iets wat jij niet ziet, wat niet genoemd wordt en "dus" niet relevant is. Dus wederom: wat jij vindt is prima als je er maar geen conclusies aan verbindt dat de rest vd wereld zeurt 

Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.