Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

Dat zeggen we toch helemaal niet? Het is helemaal niet de schuld van de boeren. Zij zijn net zo goed slachtoffer. Het is de schuld van de politiek dat ze het veel te lang voor zich uit hebben geschoven. Het is de schuld van de bewindsmlieden dat ze te veel de oren hebben laten hangen naar de boerenlobby. Het is de schuld van de grote agrarische bedrijven dat ze boeren voor hun gouden karretje spannen. En het is de schuld van een stel terrorboeren die zich laat opjutten door FDF dat het heel lastig is om nog met de gewone boer om de tafel te gaan. 

Jij maakt van redelijke argumenten en een stuk geschiedenis de uitspraak dat het de schuld is van boeren, niet wij.  

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-02-2023 om 17:56 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 05-02-2023 om 17:47:

[..]

daar reageer ik toch helemaal niet op?

Maar goed, alles is de schuld van de boeren en de rest van de bevolking profiteerde er van, maar deed geen reet.

Ik ben er wel weer klaar mee hier.

ik reageerde dan ook op Fleurtje die denkt dat al veel langer iedereen stemrecht had voor het waterschap. Ik twijfel ook wel eens of het algemeen stemrecht voor waterschappen zin heeft, omdat een groot deel van de mensen geen idee heeft hoe belangrijk het werk is dat ze doen. Maar juist omdat het belangrijk is, is het geen goed idee om een beperkt belang veel meer invloed op het bestuur te geven dan het belang van alle inwoners.

MeganRapinoe schreef op 05-02-2023 om 17:54:

Dat zeggen we toch helemaal niet? Het is helemaal niet de schuld van de boeren. Zij zijn net zo goed slachtoffer. Het is de schuld van de politiek dat ze het veel te lang voor zich uit hebben geschoven. Het is de schuld van de bewindsmlieden dat ze te veel de oren hebben laten hangen naar de boerenlobby. Het is de schuld van de grote agrarische bedrijven dat ze boeren voor hun gouden karretje spannen. En het is de schuld van een stel terrorboeren die zich laat opjutten door FDF dat het heel lastig is om nog met de gewone boer om de tafel te gaan.

Jij maakt van redelijke argumenten en een stuk geschiedenis de uitspraak dat het de schuld is van boeren, niet wij.

sorry, maar ik lees hier en ook op andere topics, vnl dat het de boeren zijn. Hier leg je iig uit dat er anderen zijn, maar het woord boer ligt iedereen ws makkelijker in de mond. 

Daglichtlamp schreef op 05-02-2023 om 17:56:

[..]

ik reageerde dan ook op Fleurtje die denkt dat al veel langer iedereen stemrecht had voor het waterschap. Ik twijfel ook wel eens of het algemeen stemrecht voor waterschappen zin heeft, omdat een groot deel van de mensen geen idee heeft hoe belangrijk het werk is dat ze doen. Maar juist omdat het belangrijk is, is het geen goed idee om een beperkt belang veel meer invloed op het bestuur te geven dan het belang van alle inwoners.

Ja, ik lees het nu ook. Mijn fout

Het heeft helemaal geen zin om iemand de schuld te geven. We hebben nu een groot stikstofprobleem dat we met z'n allen zullen moeten oplossen. 

Empowered schreef op 05-02-2023 om 18:41:

Het heeft helemaal geen zin om iemand de schuld te geven. We hebben nu een groot stikstofprobleem dat we met z'n allen zullen moeten oplossen.

dat dus, met zijn allen en niet alleen de boeren. Betekend ook Schiphol, verkeer, industrie en de inwoners

Er zijn wel initiatieven vanuit de sector zelf, zoals het "Groenboerenplan". Daar horen we verder weinig van. Helaas krijgen de grootste schreeuwers de meeste aandacht. 

Friezinnetje schreef op 05-02-2023 om 18:49:

[..]

dat dus, met zijn allen en niet alleen de boeren. Betekend ook Schiphol, verkeer, industrie en de inwoners

Uiteraard.  

net op het journaal: 
Boer heeft er een kinderopvang bij, die een wachttijd heeft van 1,5 jaar. Ze hebben al minder koeien. Willen graag uitbreiden in de opvang, maar mag niet van de gemeente, want ja, nu komen ouders hun kinderen in de auto brengen en dat geeft ook veel stikstof. Willen boeren wat anders doen, worden ze zo weer tegen gewerkt. er is een tekort aan kinderopvang... 

Friezinnetje schreef op 05-02-2023 om 20:16:

net op het journaal:
Boer heeft er een kinderopvang bij, die een wachttijd heeft van 1,5 jaar. Ze hebben al minder koeien. Willen graag uitbreiden in de opvang, maar mag niet van de gemeente, want ja, nu komen ouders hun kinderen in de auto brengen en dat geeft ook veel stikstof. Willen boeren wat anders doen, worden ze zo weer tegen gewerkt. er is een tekort aan kinderopvang...

Het is en blijft simpel indien dit de argumentatie is. Want het gaat er niet om dat boeren geholpen worden aan ander werk, het gaat erom dat het oorspronkelijke probleem wordt opgelost.

Indien het dus min of meer lood om oud ijzer is (hou me te goede: ik heb geen details en zeker geen kennis) dan is het niet raar dat het geen oplossing is. Ja wel voor bier in kwestie maar nogmaals dat is niet het punt 

Gr Angela 

Ps het ligt blijkbaar ook aan andere argumentem (en daar is met wat heen en weer praten en regels aanpassen makkelijker iets aan te doen krijg ik de indruk 

https://nos.nl/artikel/2462669-veel-vraag-naar-kinderopvang-bij-boer-maar-regels-belemmeren-uitbreiding

"Ook mag de nevenactiviteit, de opvang, niet groter worden dan de hoofdactiviteit, het boerenbedrijf"

Friezinnetje schreef op 05-02-2023 om 13:17:

[..]

maar in een politieke partij wel.

Heb je de aflevering "Een onsje minder" van Andere Tijden al gezien? Dat is wel een eye-opener...

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-03-2023 om 13:09 Topicstarter

Schokkend dat zelfs Caroline van der Plas vanwege de bedreigingen die ze krijgt niet naar het boerenprotest gaat.

Daglichtlamp schreef op 08-03-2023 om 13:09:

Schokkend dat zelfs Caroline van der Plas vanwege de bedreigingen die ze krijgt niet naar het boerenprotest gaat.

Ik dacht wel eventjes dat het natuurlijk een interessante opmerking is om het onderwerp even goed bovenaan de agenda te krijgen en de underdog vlak voor de verkiezingen te zijn.

gr Angela

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

08-03-2023 om 13:58

Ik vond de uitzending van gister bij op1 wel redelijk genuanceerd. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-03-2023 om 13:58 Topicstarter

Angela1967 schreef op 08-03-2023 om 13:41:

[..]

Ik dacht wel eventjes dat het natuurlijk een interessante opmerking is om het onderwerp even goed bovenaan de agenda te krijgen en de underdog vlak voor de verkiezingen te zijn.

gr Angela

Vanuit de verkiezingen heeft ze denk ik minstens zoveel te winnen door daar juist wèl op het podium te staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.