Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-10-2022 om 14:51 Topicstarter

Paracelsus schreef op 23-10-2022 om 14:50:

[..]

Ik kan ze helaas niet lezen. Het zit achter een betaalmuur. Ik kan er op dit moment weinig zinnigs over zeggen.

Ook het stuk op Nieuwe Oogst niet?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

23-10-2022 om 14:54

Daglichtlamp schreef op 23-10-2022 om 14:51:

[..]

Ook het stuk op Nieuwe Oogst niet?

Ja, maar iets te weinig om een goede mening te vormen. 

Daglichtlamp schreef op 23-10-2022 om 14:47:

Ik denk dat bovenstaande in een andere draadje had gemoeten @fleurtje ?

De stikstofcrisis gaat verder dan alleen de boer en bakker die hun deuren moeten sluiten.

Het stikstofgedoe gaat om welzijn en gezondheid. Dat de vlindertjes hun eitjes terug vinden als het gras niet te hard groeit door de kunstmest. Dat de bijtjes het niet te zwaar krijgen. De bomen gezond blijven. En de mensen ook. De stikstofmaatregelen zijn er toch voor de gezondheid en het welzijn?

Als de appels met groot vervoer uit Afrika moet komen omdat die per zes stuks in plastic en piepschuimschaaltje verpakt in de supermarkt kunnen liggen zorgt dat ook voor extra belasting van de aarde,..... en als de Hollandse groente uit Spanje moet komen omdat die van de Hollandse lijst af moeten. De sportscholen en zwembaden hun deuren moeten sluiten, kinderen geen zwemles krijgen, en revalidatie onbetaalbaar word voor zorgvragers, dan helpt dat alles toch niet in het voordeel van de gezondheid en welzijn?

Dan is het dweilen met de kraan open.

Men pakt de boeren aan vanwege het stikstofprobleem, tegelijkertijd gooit men de energierekening naar ongekende bedragen, mensen komen in de schuld, moeten hun zaak sluiten, en velen schaffen een allesbrander of houtkachel aan. Ga dan 's avonds eens een ommetje maken. Naast de afvalzakken die ik geregeld in de berm of bos zie liggen heb ik meer last van de rokende schoorstenen dan van een koeienvlaai.
Ik vermoed dat er vast meer in verbrand word dan een blok droog hout.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-10-2022 om 15:06

Je raaskalt Fleur. Wat hebben de huidige energieprijzen met stikstof te maken?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

23-10-2022 om 15:11

Coreopsis schreef op 23-10-2022 om 15:06:

Je raaskalt Fleur. Wat hebben de huidige energieprijzen met stikstof te maken?

Dat is duidelijk toch. Minder boeren, dat drijft de prijs van producten op, bovenop de inflatie die er nu al is:

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

23-10-2022 om 15:33

Paracelsus schreef op 23-10-2022 om 14:50:

[..]

Ik kan ze helaas niet lezen. Het zit achter een betaalmuur. Ik kan er op dit moment weinig zinnigs over zeggen.

https://cdn.nieuweoogst.nu/public/file/210811.pdf

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

23-10-2022 om 15:34

Fleurtje_5 schreef op 23-10-2022 om 15:06:

Men pakt de boeren aan vanwege het stikstofprobleem, tegelijkertijd gooit men de energierekening naar ongekende bedragen, mensen komen in de schuld, moeten hun zaak sluiten, en velen schaffen een allesbrander of houtkachel aan. Ga dan 's avonds eens een ommetje maken. Naast de afvalzakken die ik geregeld in de berm of bos zie liggen heb ik meer last van de rokende schoorstenen dan van een koeienvlaai.
Ik vermoed dat er vast meer in verbrand word dan een blok droog hout.

Het stikstofprobleem speelt al decennia en de gasprijzen zijn al stijgend sinds januari 2021.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-10-2022 om 16:12 Topicstarter

Dit heeft ook geen betrekking op alle akkerbouwers. Het gaat om diegenen die telen op zand of lossgrond. Grond die gemakkelijk uitspoelt, en waar teveel bemesten dus een probleem is. De lijsten die nu gepubliceerd zijn, zijn gepubliceerd ter consultatie. Oftewel er kan op gereageerd worden. Dus als een boer denkt dat zijn gewas hier niet onder zou moeten vallen, dan kan hij dus een reactie sturen.

Het is ook geen absoluut verbod om wat dan ook te zaaien en te oogsten. Maar er worden wel eisen gesteld. Dus sommige gewassen daarbij moet na het oogsten voor 1 oktober een vanggewas worden geplant. Dit zijn gewassen die erom bekend staan dat ze overtollige stikstof in de bodem vastleggen. Plant je zo'n gewas niet, of pas later, dan mag je in het volgende plantseizoen minder bemesten.
Natuurlijk zijn er ook gewassen waarvan het vanzelfsprekend is dat ze op 1 oktober nog niet geoogst zijn. Bijvoorbeeld boerenkool. Die gewassen zijn daarom uitgezonderd van de eis om na de oogst een vanggewas te platen.

Daglichtlamp schreef op 23-10-2022 om 14:27:

[..]

Misschien wil je je eerst even verdiepen in het onderwerp. Er is geen verbod om wat dan ook te telen. Wel voorwaarden om ervoor te zorgen dat onze sloten en andere oppervlaktewater niet verder vervuilen.

Zoek even een artikel op over de onrust onder boeren over oogst-deadline. Vanwege de aangescherpte stikstofregels. Stond gisteren en ook weer vandaag een groot artikel over in de krant.

Klein stukje gequote:

Onder Limburgse akkerbouwers is ophef ontstaan over nieuwe Haagse en
Brusselse stikstofregels. Ze moeten volgend jaar bijvoorbeeld hun
aardappel- en bietenoogst op zand- en lössgronden voor 1 oktober
binnenhalen, anders volgt straf.

Veel producten staan nu nog gewoon op het land. Volgend jaar om deze tijd zal het al een paar weken geoogst moeten zijn.

Die deadline is niet realistisch.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

27-10-2022 om 11:16

Fleurtje_5 schreef op 27-10-2022 om 11:13:

[..]

Zoek even een artikel op over de onrust onder boeren over oogst-deadline. Vanwege de aangescherpte stikstofregels. Stond gisteren en ook weer vandaag een groot artikel over in de krant.

Klein stukje gequote:

Onder Limburgse akkerbouwers is ophef ontstaan over nieuwe Haagse en
Brusselse stikstofregels. Ze moeten volgend jaar bijvoorbeeld hun
aardappel- en bietenoogst op zand- en lössgronden voor 1 oktober
binnenhalen, anders volgt straf.

Veel producten staan nu nog gewoon op het land. Volgend jaar om deze tijd zal het al een paar weken geoogst moeten zijn.

Die deadline is niet realistisch.

Ik snap het! Sowieso vind ik de hele tendens dat we de natuur naar onze hand kunnen zetten zorgelijk. We zijn geen God. 

Paracelsus schreef op 27-10-2022 om 11:16:

[..]

Ik snap het! Sowieso vind ik de hele tendens dat we de natuur naar onze hand kunnen zetten zorgelijk. We zijn geen God.

Ik zie het andersom. We denken niet dat we de natuur naar ons hand kunnen zetten, maar we moeten ons inzetten om de schade te herstellen die door menselijk handelen is ontstaan. Als we dachten dat we God waren, als in wij kunnen alles, zouden we ons die moeite besparen.

Paracelsus schreef op 27-10-2022 om 11:16:

[..]

De hele veeteelt- en landbouwindustrie is juist de mens die denkt de natuur naar onze hand te kunnen zetten (en daarbij heel veel schade aan te richten aan de natuur).

ZanyHeron88

ZanyHeron88

27-10-2022 om 12:37

Rondstruiner schreef op 27-10-2022 om 12:25:

[..]

De hele veeteelt- en landbouwindustrie is juist de mens die denkt de natuur naar onze hand te kunnen zetten (en daarbij heel veel schade aan te richten aan de natuur).

Je vergeet dat mensen ook onderdeel zijn van de natuur. En waar veel mensen wonen verdwijnen andere diersoorten. Wij hebben hier geen echte natuur in Nederland, alleen wensnatuur. Kringlooplandbouw zonder mest en pesticiden klinkt allemaal mooi, maar zal de hele wereldbevolking niet kunnen voeden. 

waar mensen dijken bouwen tegen overstromingen zal de kans groot zijn dat het eco systeem veranderd. Dat is bij alles waar de mens zal vestigen. We kunnen het proberen te beperken, maar onze afdruk zal er altijd zijn. 

Paracelsus schreef op 27-10-2022 om 12:37:

[..]

Je vergeet dat mensen ook onderdeel zijn van de natuur. En waar veel mensen wonen verdwijnen andere diersoorten. Wij hebben hier geen echte natuur in Nederland, alleen wensnatuur. Kringlooplandbouw zonder mest en pesticiden klinkt allemaal mooi, maar zal de hele wereldbevolking niet kunnen voeden.

waar mensen dijken bouwen tegen overstromingen zal de kans groot zijn dat het eco systeem veranderd. Dat is bij alles waar de mens zal vestigen. We kunnen het proberen te beperken, maar onze afdruk zal er altijd zijn.

Dat vergeet ik helemaal niet. Dat zijn de meeste mensen wel vergeten met de belachelijk overvloedige manier waarop we leven en de manier waarop we met dieren en natuur omgaan alsof het alleen maar productiemiddelen voor onze decadente wensen en behoeften zijn. 

De grap is juist dat jij het even lijkt te vergeten, aangezien je jezelf nogal tegenspreekt met "wij hebben hier geen echte natuur". Als wijzelf ook onderdeel van de natuur zijn, wat is dat dan, "echte natuur"? 

Dit vind ik een mooie benadering:

"Oorspronkelijke en volledig ongerepte natuur is in ons land nergens meer te vinden, daar kunnen we het snel over eens zijn. Maar alles wat zich spontaan vestigt, voortplant, gedijt en zich handhaaft in de door de mens geboden ruimte kan wel degelijk als natuur worden opgevat."

Aan ons de keuze hoeveel ruimte wij willen bieden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.