Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Fleurtje_5 schreef op 20-10-2023 om 13:26:

[..]


Verschrikkelijk, alsof ons koningspaar daar ook maar iets aan kan of kon doen. Alsof hij en zijn echtgenote zelf aan slavernij hebben gedaan. Het lijkt wel alsof die mensen ná de excuses alleen maar bozer zijn geworden.

quote:
De betogers horen bij de Khoisan, de inheemse bevolking van Zuid-Afrika.
De excuses van de koning voor het Nederlandse slavernijverleden zijn
voor hen niet genoeg
: ze willen ook daden zien, zo zeggen ze.


Dat is ook de reden waarom ik tegen een excuus ben, voor iets waar je zelf niet schuldig aan bent geweest. 

Hier een stukje van zijn reactie:

Voor koning Willem-Alexander en koningin Máxima kwamen de protesten die vanochtend werden gehouden bij hun bezoek aan een slavernijmuseum in Kaapstad niet onverwacht. "Het is prima dat dat gebeurde", zei de koning in het persgesprek aan het einde van hun staatsbezoek aan Zuid-Afrika. "Dat hadden we wel verwacht. Die emoties zijn heel begrijpelijk."

Hij wees erop dat de Khoisan eeuwen geleden zijn verdreven door Nederlanders en nog steeds geen thuisland hebben. "Het is goed dat die emoties naar buiten komen. En het is goed dat die felheid er is." Daardoor kan volgens hem verder worden gebouwd aan "heling en verzoening".

Tja, ze moeten zoiets als dit wel zeggen denk ik. Maar persoonlijk ben ik zó klaar met dit hele gezeik!
En emoties kun je ook op een andere manier uiten. Welke idioot noemt die beelden van vanochtend nou prima?

Wees gewoon blij wie je bent en accepteer hoe het NU is

Yumi schreef op 20-10-2023 om 18:26:

[..]

Dat is ook de reden waarom ik tegen een excuus ben, voor iets waar je zelf niet schuldig aan bent geweest.

Nouja je kan namens een staat of land wel zeggen; het is echt verkeerd geweest dat we slavernij hebben gedaan. En ook heksenverbrandingen. En de protestanten hebben ook weleens excuses aangeboden voor de beeldenstorm dacht ik (de huidige dus).  Maar ja moeten nu de pkn al die grote kerkgebouwen teruggeven aan de katholieken?( elk groot kerkgeBouw in een dorp wat niet katholiek is is ooit gejat van de katholieken). 


Ik vind wel absoluut dat we roofkunst moeten teruggeven aan landen. Zeker al die afrikaanse kunst die gejat is.  


Maar mensen eisen meer?  Wat meer dan?  

Decibel88 schreef op 20-10-2023 om 18:54:

Hier een stukje van zijn reactie:

Voor koning Willem-Alexander en koningin Máxima kwamen de protesten die vanochtend werden gehouden bij hun bezoek aan een slavernijmuseum in Kaapstad niet onverwacht. "Het is prima dat dat gebeurde", zei de koning in het persgesprek aan het einde van hun staatsbezoek aan Zuid-Afrika. "Dat hadden we wel verwacht. Die emoties zijn heel begrijpelijk."

Hij wees erop dat de Khoisan eeuwen geleden zijn verdreven door Nederlanders en nog steeds geen thuisland hebben. "Het is goed dat die emoties naar buiten komen. En het is goed dat die felheid er is." Daardoor kan volgens hem verder worden gebouwd aan "heling en verzoening".

Tja, ze moeten zoiets als dit wel zeggen denk ik. Maar persoonlijk ben ik zó klaar met dit hele gezeik!
En emoties kun je ook op een andere manier uiten

Wees gewoon blij wie je bent en accepteer hoe het NU is

Ik denk toch dat de reactie van onze Koning meer helpend is dan jouw reactie.

vind het een mooie gebalanceerde reactie van de koning.  Heel wijs (zeg ik als republiekein)

Decibel88 schreef op 20-10-2023 om 18:54:

Hier een stukje van zijn reactie:

Voor koning Willem-Alexander en koningin Máxima kwamen de protesten die vanochtend werden gehouden bij hun bezoek aan een slavernijmuseum in Kaapstad niet onverwacht. "Het is prima dat dat gebeurde", zei de koning in het persgesprek aan het einde van hun staatsbezoek aan Zuid-Afrika. "Dat hadden we wel verwacht. Die emoties zijn heel begrijpelijk."

Hij wees erop dat de Khoisan eeuwen geleden zijn verdreven door Nederlanders en nog steeds geen thuisland hebben. "Het is goed dat die emoties naar buiten komen. En het is goed dat die felheid er is." Daardoor kan volgens hem verder worden gebouwd aan "heling en verzoening".

Tja, ze moeten zoiets als dit wel zeggen denk ik. Maar persoonlijk ben ik zó klaar met dit hele gezeik!
En emoties kun je ook op een andere manier uiten. Welke idioot noemt die beelden van vanochtend nou prima?

Wees gewoon blij wie je bent en accepteer hoe het NU is

Wat raakt jou zo persoonlijk dan?


absor schreef op 20-10-2023 om 18:57:

[..]

Nouja je kan namens een staat of land wel zeggen; het is echt verkeerd geweest dat we slavernij hebben gedaan. En ook heksenverbrandingen. En de protestanten hebben ook weleens excuses aangeboden voor de beeldenstorm dacht ik (de huidige dus). Maar ja moeten nu de pkn al die grote kerkgebouwen teruggeven aan de katholieken?( elk groot kerkgeBouw in een dorp wat niet katholiek is is ooit gejat van de katholieken).


Ik vind wel absoluut dat we roofkunst moeten teruggeven aan landen. Zeker al die afrikaanse kunst die gejat is.


Maar mensen eisen meer? Wat meer dan?

Geld. Daar draait het in dit soort kwesties meestal om. 

Yumi schreef op 20-10-2023 om 18:26:

[..]

Dat is ook de reden waarom ik tegen een excuus ben, voor iets waar je zelf niet schuldig aan bent geweest.

Mooi gezegd.

absor schreef op 20-10-2023 om 18:57:

[..]

Nouja je kan namens een staat of land wel zeggen; het is echt verkeerd geweest dat we slavernij hebben gedaan. En ook heksenverbrandingen. En de protestanten hebben ook weleens excuses aangeboden voor de beeldenstorm dacht ik (de huidige dus). Maar ja moeten nu de pkn al die grote kerkgebouwen teruggeven aan de katholieken?( elk groot kerkgeBouw in een dorp wat niet katholiek is is ooit gejat van de katholieken).


Ik vind wel absoluut dat we roofkunst moeten teruggeven aan landen. Zeker al die afrikaanse kunst die gejat is.


Maar mensen eisen meer? Wat meer dan?

Het is verkeerd geweest dat het ooit is gebeurd, zou je kunnen zeggen.... Maar we waren er niet bij, dus je kan het ons niet kwalijk nemen.

Roofkunst, oke dat begrijp ik dus teruggeven.

Meer, bij een excuus? Ik heb het idee dat het niet om een 💐zal gaan

Yumi schreef op 20-10-2023 om 18:26:

[..]

Dat is ook de reden waarom ik tegen een excuus ben, voor iets waar je zelf niet schuldig aan bent geweest.

Het gaat ook helemaal niet om persoonlijke excuses. Het gaat om excuses van de staat. En die bestaat nog. 

Yumi schreef op 20-10-2023 om 22:41:

[..]

Het is verkeerd geweest dat het ooit is gebeurd, zou je kunnen zeggen.... Maar we waren er niet bij, dus je kan het ons niet kwalijk nemen.

Roofkunst, oke dat begrijp ik dus teruggeven.

Meer, bij een excuus? Ik heb het idee dat het niet om een 💐zal gaan

Er voor stond een zin met dubbele punt.  Dus niet dat je dat als persoon zegt maar als staat of land


Mija schreef op 21-10-2023 om 13:05:

[..]

Het gaat ook helemaal niet om persoonlijke excuses. Het gaat om excuses van de staat. En die bestaat nog.

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen daar waarde aan hechten hoor..

absor schreef op 20-10-2023 om 18:57:

[..]

Nouja je kan namens een staat of land wel zeggen; het is echt verkeerd geweest dat we slavernij hebben gedaan. En ook heksenverbrandingen. En de protestanten hebben ook weleens excuses aangeboden voor de beeldenstorm dacht ik (de huidige dus). Maar ja moeten nu de pkn al die grote kerkgebouwen teruggeven aan de katholieken?( elk groot kerkgeBouw in een dorp wat niet katholiek is is ooit gejat van de katholieken).


Ik vind wel absoluut dat we roofkunst moeten teruggeven aan landen. Zeker al die afrikaanse kunst die gejat is.


Maar mensen eisen meer? Wat meer dan?

In een interview in het Parool van vandaag, met Lonnie Brunch, oprichter van het National Museum of African American History and Culture (NMAAHC) in de VS:

“Ik denk wel meteen: welke deuren worden door die excuses geopend? Hoe geven wij al die mensen die op een achterstand zijn gezet kansen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt? Dat geldt ook voor het slavernijmuseum: het moet een basis zijn voor verandering.”
(…)
“Door uit te leggen dat de slavernij Nederland heeft gevormd en niet alleen mensen van kleur. Dat het een kans is voor iedereen om te begrijpen wie je bent. In het NMAAHC zeggen we: dit is een verhaal over de nationale identiteit, niet die van één bepaalde gemeenschap.”

https://www.parool.nl/amsterdam/dit-museum-is-het-grote-voorbeeld-voor-het-nationaal-slavernijmuseum-in-amsterdam-het-gaat-niet-over-schuld~b26cb5bb/

Dat eerste argument kennen we. Dat tweede eigenlijk niet. Ik snap wat hij bedoelt. De excuses zijn wel doorleefd naar de pijn van de nazaten van slaven maar als samenleving beseffen we nauwelijks dat we er zelf ook door gevormd zijn. Het maken van excuses lijkt grootmoedig, is dat misschien ook wel, maar het is nog steeds iets wat de nazaten van slaven wordt gegund, door een machtige partij. Echt doordrongen van het daderschap, de misdadigheid van dit aspect van onze geschiedenis en de mate waarin ons land daarvan economisch heeft geprofiteerd, dat zie ik maar heel beperkt. Ik kan me voorstellen dat dat steekt. De status quo en de trots ‘wat hebben we het economisch toch geweldig goed gedaan als Nederland’ blijft overeind. Het is, ik chargeer, alsof een misdaadfamilie wel sorry zegt voor het leed, maar de handelwijze en levensstandaard die voortkomt uit het criminele verleden vanzelfsprekend blijft vinden (familie Sackler van Purdue/Oxycontin!). 

Decibel88 schreef op 21-10-2023 om 13:21:

[..]

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen daar waarde aan hechten hoor..

En dat jij het niet begrijpt is maatgevend? Misschien eerst eens proberen het te begrijpen?

Yumi schreef op 20-10-2023 om 18:26:

[..]

Dat is ook de reden waarom ik tegen een excuus ben, voor iets waar je zelf niet schuldig aan bent geweest.


Ik had zó te doen met koning Willem-Alexander en ook met Maxima. Ook vond ik Maxima daarna heel wijs spreken over het voorval. 

De agressieve houding van de opperhoofden vond ik veel té ver gaan, alsof Willem-Alexander er zelf schuld kan hebben aan iets dat heeeeeeeel lang geleden is. Langggggg voordat WA werd geboren.

Ook dat van zijn grootvader kreeg hij onlangs op zijn bord, zelfs daar kon hij nooit iets aan veranderen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.