Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Yumi schreef op 30-01-2023 om 23:08:

[..]

Goh wat een bedrog, inderdaad makkelijk verdienen. Ik begrijp het wel, heb vaak pijn door een beknelde zenuw dan koop ik soms ook iets in de hoop dat het een beetje verlichting geeft.

Is het bedrog als mensen het weten en erin geloven? Het is een homeopathisch middel dus de mensen die het kopen zullen heus wel weten hoe het gemaakt wordt, namelijk de ‘werkzame’ stof zo sterk verdund dat het niet is terug te vinden. Ik ken mensen die zweren bij homeopathie. Ik geef er zelf mijn geld niet aan uit.

Mija schreef op 01-02-2023 om 09:06:

[..]

Is het bedrog als mensen het weten en erin geloven? Het is een homeopathisch middel dus de mensen die het kopen zullen heus wel weten hoe het gemaakt wordt, namelijk de ‘werkzame’ stof zo sterk verdund dat het niet is terug te vinden. Ik ken mensen die zweren bij homeopathie. Ik geef er zelf mijn geld niet aan uit.

Ik zweer zelf ook bij homeopathie, maar in dit geval was er een onderzoek gedaan, waardoor ik het bedrog noemde. Overigens hoef je in homeopathie niet te geloven, dat heeft zijn werking wel bewezen.

Onderzoekers van een homeopathisch onderzoekinstituut in Luton analyseerden in 2015 in opdracht van het Cochrane Instituut zes eerdere studies naar de werking van het middel. Hun conclusie was dat er geen significant verschil is tussen gebruik van oscillococcinum en placebo.

Yumi schreef op 01-02-2023 om 11:35:

[..]

Ik zweer zelf ook bij homeopathie, maar in dit geval was er een onderzoek gedaan, waardoor ik het bedrog noemde. Overigens hoef je in homeopathie niet te geloven, dat heeft zijn werking wel bewezen.

Onderzoekers van een homeopathisch onderzoekinstituut in Luton analyseerden in 2015 in opdracht van het Cochrane Instituut zes eerdere studies naar de werking van het middel. Hun conclusie was dat er geen significant verschil is tussen gebruik van oscillococcinum en placebo.

Ik vrees dat de middeltjes waar jij bij zweert in een goede metastudie ook sneuvelen. Geeft verder niet. Er is niks mis met een mooi placebo effect. 

Mija schreef op 01-02-2023 om 22:56:

[..]

Ik vrees dat de middeltjes waar jij bij zweert in een goede metastudie ook sneuvelen. Geeft verder niet. Er is niks mis met een mooi placebo effect.

Ik ga ervan uit, dat mijn huisarts weet wat hij doet. Die heeft naast zijn studie geneeskunde ook Homeopathie gedaan.

snjokorn schreef op 02-02-2023 om 10:18:



Belgische ouders ‘weigeren ticket te kopen voor zoon’ en laten baby achter op vliegveld | Buitenland | AD.nl

Er mist nog wel het een en ander aan informatie maar bizar is het wel.

Vraag me af of het bericht klopt, € 25,- voor een kinderzitje de baby ligt daar toch al in? Hoe dan ook, zoals je al schrijft bizar verhaal

Yumi schreef op 02-02-2023 om 10:48:

[..]

Ik ga ervan uit, dat mijn huisarts weet wat hij doet. Die heeft naast zijn studie geneeskunde ook Homeopathie gedaan.

Ter info (geen studie nodig):


https://www.nu.nl/nucheckt/5740353/nucheckt-onwaarschijnlijk-dat-onderzoek-werking-homeopathie-aantoont.html

13 feb 2019 / Nu.nl checkt dagelijks berichten op betrouwbaarheid. Deze keer de bewering: 'In een achtergehouden onderzoek staat dat homeopathie werkt.'

Oordeel: hoogst onwaarschijnlijk

Websites als Medisch Dossier, The Optimist en NineForNews
spreken van een schandaal: een onderzoek waarin zou staan dat
homeopathie werkt, zou bewust worden achtergehouden. Maar is dit echt
het geval?

Wat is homeopathie?

Wat is homeopathie eigenlijk? Volgens de Britse homeopathievereniging
is een middel geschikt voor de behandeling van een ziekte wanneer het
bij een gezond persoon voor dezelfde symptomen zorgt als waar de zieke
last van heeft. Je moet wel eerst de werkzame stof sterk verdunnen.

Volgens deze redenering zou cafeïne in verdunde vorm bijvoorbeeld helpen tegen
slaapproblemen. Sommige homeopathische middelen zijn zo sterk verdund
dat er geen moleculen van de stof die werkzaam zou moeten zijn meer
aanwezig zijn. Het middel bestaat dan alleen uit oplosmiddel.

Waar komt het vandaan?

De Australische gezondheidsdienst NHMCR bracht in 2015 een analyse van eerder uitgevoerd onderzoek naar homeopathie uit. In dit onderzoek zijn in totaal 57 metaonderzoeken bekeken. Een metaonderzoek is een overzicht van alle kwalitatieve onderzoeken die over een bepaald onderwerp zijn gedaan. Uit de overzichtsstudie bleek dat er bij geen enkele aandoening voldoende bewijs is dat homeopathie beter werkt dan een placebo. Een placebo bevat per definitie geen werkzame stoffen.

Klopt het?

Volgens voorstanders van homeopathie is deze overzichtsstudie een tweede versie
en is door de NHMCR in 2012 al een niet-gepubliceerde andere studie
uitgevoerd. Uit dit onderzoek zou juist blijken dat homeopathie wel
degelijk effectief is.

Maar bestaat er echt een eerste versie waarin de onderzoekers tot een heel andere conclusie kwamen? Bewijs dat er een eerste studie was en dat deze gunstig was voor homeopathie komt volgens de Australische vereniging voor homeopathie uit documenten van de Australische gezondheidsdienst. Via de Australische Freedom of Information-wet (FOI) vroeg deze vereniging mailwisselingen op over de totstandkoming van het onderzoek. Uit de mailwisselingen zou blijken dat er een eerste versie van het onderzoek
was, dat goed was uitgevoerd en zou stellen dat homeopathie werkt.

Ook Medisch Dossier gebruikte quotes uit deze opgevraagde mails om te laten zien dat de eerste versie echt goed was uitgevoerd. Volgens dit artikel heeft de Australische hoogleraar Frederick Mendelsohn positief commentaar gegeven op een eerste versie van het onderzoek: "Ik ben onder de indruk van de striktheid, grondigheid en systematische benadering van deze overzichtsstudie. Er is veel hoogwaardig onderzoek in deze analyse
verwerkt en de resultaten worden op een systematische, onpartijdige en  overtuigende manier gepresenteerd."

Wat staat er in de documenten?


Opvallend genoeg heeft de Australische vereniging voor homeopathie de documenten
die ze via de FOI hebben gekregen niet in het geheel openbaar gemaakt.
Documenten die al via deze wet zijn vrijgegeven, kunnen via de mail ook
eenvoudig door anderen worden opgevraagd. Dit heeft NU.nl gedaan en uit
deze documenten blijkt een ander beeld dan de homeopatenvereniging schetst.

Het klopt dat Mendelsohn zijn mening heeft gegeven over een eerste versie
van de overzichtsstudie en dat hij daar positief over was. Hij bekeek de
eerste analyses van het effect van homeopathie op astma, hoofdpijn,
fibromyalgie en middenoorontsteking. Maar bij elk van deze analyses
haalt Mendelsohn conclusies aan waarin staat dat er onvoldoende bewijs
is voor de werking van homeopathie.

In de analyses die deze onderzoeker heeft bekeken stond dus niet dat er
bewijs was voor de werking van homeopathie
. Ook staat er op geen enkele
andere plek in de FOI-documenten, die NU.nl heeft ontvangen, dat in het
eerste rapport bewijs is gevonden voor de effectiviteit van homeopathie.


Waarom wordt de eerste versie achtergehouden?

Wat wel uit de documenten blijkt, is dat er dus een eerste versie van de
analyse was. Deze is uitgevoerd is door andere onderzoekers dan de
onderzoekers die de gepubliceerde analyse uitvoerden. Op 3 augustus 2012
is het contract van de eerste groep onderzoekers stopgezet.

Er staat niet in waarom het eerste contract is beëindigd. De eerste
onderzoeksgroep heeft het onderzoek nooit afgerond, waardoor het ook
niet door experts van de Australische gezondheidsdienst is gecheckt. Dit
is volgens de NHMCR de reden dat de eerste versie niet is gepubliceerd.

Wat vinden andere experts van homeopathie?

De conclusie van het rapport van NHMCR uit 2015 is in overeenstemming met een groot onderzoek in opdracht van de Britse gezondheidsdienst uit 2010, waaruit bleek dat homeopathische middelen niet beter werken dan placebo's. Ook de Europese adviesraad van wetenschapsacademies, EASAC, schreef in een advies uit 2017 dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat homeopathie werkt.

Conclusie

Het klopt dat de Australische gezondheidsdienst een eerste versie van zijn onderzoek naar homeopathie niet heeft gepubliceerd. Er is echter geen enkele aanwijzing dat in deze eerste versie stond dat homeopathie werkt. Daarnaast laten ook andere uitgebreide analyses van wetenschappelijk onderzoek naar homeopathie zien dat er geen bewijs is voor de werking van homeopathie.

We beoordelen daarom de stelling 'In een achtergehouden onderzoek staat dat homeopathie werkt' als hoogst onwaarschijnlijk.



Angela, Je schrijft: ter info geen opleiding nodig

Dat wil echter niet zeggen dat ze allemaal geen opleiding hebben, dat is ook de reden dat de zorgverzekering alleen de kosten voor homeopathie vergoed van een  klassiek homeopaat.

Een homeopaat waar ik goede ervaringen mee heb, geeft les op het Radboud UMC en bij het onderstaande opleidingscentrum. 

https://www.opleidingscentrumklassiekehomeopathie.nl/https://www.opleidingscentrumklassiekehomeopathie.nl/

Yumi schreef op 02-02-2023 om 16:09:

Angela, Je schrijft: ter info geen opleiding nodig

Dat wil echter niet zeggen dat ze allemaal geen opleiding hebben, dat is ook de reden dat de zorgverzekering alleen de kosten voor homeopathie vergoed van een klassiek homeopaat.

Een homeopaat waar ik goede ervaringen mee heb, geeft les op het Radboud UMC en bij het onderstaande opleidingscentrum.

https://www.opleidingscentrumklassiekehomeopathie.nl/https://www.opleidingscentrumklassiekehomeopathie.nl/

Yumi, je hebt geen opleiding nodig om te snappen dat het gelduitdezakklopperij is. En een arts heeft ook geen opleiding nodig om het jou en de verzekeraars te verkopen. Een boek uit de bieb is voldoende.

En dat verzekeraars het vergoeden is natuurlijk geen bewijs dat het werkt. 

Gr Angela 

Yumi schreef op 02-02-2023 om 16:09:

Angela, Je schrijft: ter info geen opleiding nodig

Dat wil echter niet zeggen dat ze allemaal geen opleiding hebben, dat is ook de reden dat de zorgverzekering alleen de kosten voor homeopathie vergoed van een klassiek homeopaat.

Een homeopaat waar ik goede ervaringen mee heb, geeft les op het Radboud UMC en bij het onderstaande opleidingscentrum.

https://www.opleidingscentrumklassiekehomeopathie.nl/https://www.opleidingscentrumklassiekehomeopathie.nl/

Dat zegt helemaal niks. Bijzonder intelligente mensen kunnen met grote overtuiging vasthouden aan onwaarheden. Uitgebreid behandeld in dit boek: https://davidrobson.me/books/the-intelligence-trap/


Als grote meta-onderzoeken keer op keer laten zien dat het niet beter werkt dan een placebo, en laten zien dat onderzoeken die aantonen dat het wel werkt niet zorgvuldig genoeg zijn opgezet, ga ik er vanuit dat er geen wetenschappelijk significant effect is. Maakt mij helemaal niks uit waar die homeopaat werkt. 

Angela1967 schreef op 02-02-2023 om 17:54:

[..]

Yumi, je hebt geen opleiding nodig om te snappen dat het gelduitdezakklopperij is. En een arts heeft ook geen opleiding nodig om het jou en de verzekeraars te verkopen. Een boek uit de bieb is voldoende.

En dat verzekeraars het vergoeden is natuurlijk geen bewijs dat het werkt.

Gr Angela

Jij vind het gelduitdezakklopperij. Voor genoeg mensen, waaronder ikzelf, werkt homeopathie wel. Omdat jij er niet in geloofd maar het nog niet dat het voor niemand werkt of geldklopperij is. 

PinkFlower schreef op 02-02-2023 om 19:26:

[..]

Jij vind het gelduitdezakklopperij. Voor genoeg mensen, waaronder ikzelf, werkt homeopathie wel. Omdat jij er niet in geloofd maar het nog niet dat het voor niemand werkt of geldklopperij is.

Het gaat erom dat je denkt/gelooft dat het werkt en bereid bent daar geld voor te betalen - sterker nog, dat mijn verzekeraar bereid is van mijn premie iets te betalen wat niet bewezen is. Dus het houdt iets in stand wat onder valse voorwendselen wordt verkocht.

Ik vind het namelijk prima als je ('de homeopatisch genezer' dus)  uitlegt dat het weliswaar technisch geen genezing biedt (tegen kanker bijvoorbeeld) maar dat het op een andere manier helpt - placebo bijvoorbeeld. Dan is het gewoon een van de manieren waarop je kunt werken aan je geestelijk welzijn wat dan weer een positief effect kan hebben op je lijf. Ik heb er ook verder helemaal geen baat bij om het weg te zetten als niet-effectief op die manier. 

Maar het feit dat er complete nonsens wordt verteld over eindeloze verdunningen door mensen die beter zouden moeten weten is echt serieus schadelijk voor de wetenschap. En slecht voor hun eigen reputatie, maar dat is dan hun probleem.

gr Angela

Yumi schreef op 02-02-2023 om 10:53:

[..]

Vraag me af of het bericht klopt, € 25,- voor een kinderzitje de baby ligt daar toch al in? Hoe dan ook, zoals je al schrijft bizar verhaal

Het bericht is inmiddels aangepast. Was dus inderdaad niet waar. 

duizel schreef op 02-02-2023 om 20:58:

[..]

Het bericht is inmiddels aangepast. Was dus inderdaad niet waar.

Ik had het gezien ja. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.