Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Over de alcohol: ik zou denken: die mensen zijn volwassen, laat ze zelf beslissen wat ze willen drinken. Daarbij gezegd: bij wangedrag volgen sancties. 
Overigens zie ik in mijn omgeving (ik ben 67) alleen maar mensen die stoppen met alcohol en alleen nog 0.0 drinken. Zowel mijn leeftijd als de leeftijd van mijn kinderen.

Opmerkelijk, en bijna niet te geloven:

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2800572/annemarie-van-gaal-vraagt-4500-euro-voor-lezing-over-armoede-maastrichtse-raad-is-verbolgen

Annemarie van Gaal vraagt 4500 euro voor lezing over armoede: Maastrichtse raad is verbolgen

Diverse partijen in Maastricht zijn verbolgen dat de gemeente 4500 euro heeft betaald voor een lezing van ondernemer Annemarie van Gaal op een symposium over armoede.

"Dit is gewoon zonde van het geld", laat CDA-fractievoorzitter Gabriëlle Heine weten.

Extreem hoge bedragen
De partijen CDA, MAASTRICHT van NU, SAB, Senioren Stadspartij Maastricht, Forum voor Democratie, SP, VVD en PvdA vinden het verwerpelijk dat op een thema als armoedebeleid en afstand tot de arbeidsmarkt deze 'extreem hoge bedragen' worden uitgegeven voor een lezing. Het geld is afkomstig uit het opleidingsbudget voor ambtenaren.

Niet te verantwoorden
"De vraag is of een lezing van 4500 euro doelmatig is? Het moet wel een dijk van een lezing zijn, wil je daar veel van leren", beargumenteert Heine haar standpunten. Het gaat Heine niet per se om Van Gaal. Wel vindt ze het kwalijk dat Van Gaal is gekozen omdat zij lid is van de Speakers Academy. "Daar zitten meerdere sprekers die standaard lezingen geven, en geen lezing die op maat is gemaakt voor Maastricht. Ik vind 4500 euro, zeker voor dit thema, belachelijk veel geld en naar buiten toe naar de samenleving en de inwoners van Maastricht niet te verantwoorden."

Opheldering
De partijen stellen verder dat er soms jarenlang gediscussieerd wordt over kleine subsidiebedragen voor maatschappelijke initiatieven waarbij verstandig met geld omgaan het uitgangspunt is. In een brief aan het college, waarop nog gereageerd moet worden, vragen de fracties om opheldering.

Hemke schreef op 02-12-2024 om 22:38:

Een wijntje bevat meer alcohol dan een glaasje jenever, bv. Van jenever neem je vaak maar 2 glaasjes, een wijntje drinkt makkelijker en dus ook meer.
Maar ik vind het grote onzin, om ouderen te op deze manier te betuttelen, laten ze dan meer naar de jongeren kijken,met hun drankgebruik.

Laten we naar iedereen kijken qua drankgebruik. Ik vind het echt schokkend bv hoeveel voetbal supporters op weg naar een wedstrijd wegtikken in de trein. Hele AH boodschappentas vol bier, ene na de ander

Maar even realistisch, als Johnnie van 16 dronken op zijn bek gaat heeft hij een blauwe plek, bloedneus en gekneusd ego.

Als Gerda dronken of aangeschoten beetje instabiel op de benen staat heeft ze zo een gebroken heup. 

Een wijntje bevat meer alcohol dan een glaasje jenever, bv. Van jenever neem je vaak maar 2 glaasjes, een wijntje drinkt makkelijker en dus ook meer.
Maar ik vind het grote onzin, om ouderen te op deze manier te betuttelen, laten ze dan meer naar de jongeren kijken,met hun drankgebruik.

Laten we naar iedereen omkijken bij drankgebruik. Ouderen en vooral ook naar jongere, en alles daartussen.

Reclame op tv over sigaretten of langs het voetbalveld mag niet meer, maar als ik tv kijk zie ik in meerdere series allemaal mensen die overdag al naar een vol geladen dranktafeltje lopen en een glas inschenken uit de glazen karaf. Of 's ochtends met een duffe kop op de bedrand zitten met een kater, en vervolgens een sigaret op steken, en een fles bier uit de koelkast halen.

En in sommige films word er gerookt als een schoorsteen. Zelfs op kantoor. Afschuwelijk.

Yumi schreef op 02-12-2024 om 23:13:

[..]

Maar is jou moeder 55+? Ik dacht dat er jaren geleden wel meer gedronken werd onder ouderen maar tegenwoordig toch niet meer?

Ik begrijp dat je als zorgmedewerker niet elke avond alcohol wil schenken, je hebt niet gekozen voor de horeca.

Echt wel.

absor schreef op 03-12-2024 om 07:59:

mijn moeder is vrijwilliger op een wijkcentrum ( die sluit om 18:00) en daar hebben ze ook noodgedwongen een alcoholverbod gezet tot 17:00. Aanleiding was de biljarmiddag, de oudere mannen begonnen en 12:00 direct met drinken en dat gaf problemen en gedoe

Ik vermoed dus dat er meer is voorgevallen maar ze zo chic zijn dat niet te vertellen anders zou niemand uit zichzelf zo’n verbod ineens bedenken. En het gaat om de gezamelijke ruimte he, in je eigen huis mag je je nog steeds het lazarus zuipen

En ook dit.

Wij waren eens in een hotel waar een groep gasten (ik schatte de leeftijd rond de 55+ of 60+ jaar) all-in hadden geboekt. Maar die zaten er de hele middag 'te pimpelen' en tegen etenstijd waren ze heel irritant en luidruchtig.

Fleurtje_5 schreef op 03-12-2024 om 10:18:

[..]

Echt wel.

Ik weet niet waarom dat jij denkt dat er veel alcohol misbruik is bij ouderen. In mijn vriendengroep zie ik dit niet, integendeel de alcoholvrije drankjes zijn bij de meeste favoriet. Ik realiseer me dat ik daardoor misschien een vertekend beeld heb, daarnaast zou ik niet langer met iemand omgaan die teveel drinkt.

ik heb altijd begrepen dat alcoholhoudende dranken met verschillend gehalte alcohol worden geschonken in glazen van verschillende grootte, zodat de alcoholinname per glas hetzelfde is. En al biljartende dan de een dan de ander aan de beurt is voor een rondje je hoger uitkomt dan 2 glaasjes hoor

Fleurtje_5 schreef op 03-12-2024 om 10:22:

[..]

En ook dit.

Wij waren eens in een hotel waar een groep gasten (ik schatte de leeftijd rond de 55+ of 60+ jaar) all-in hadden geboekt. Maar die zaten er de hele middag 'te pimpelen' en tegen etenstijd waren ze heel irritant en luidruchtig.

Omdat je eens in een hotel zat..... waar een groep 55+/60+ de hele middag zaten te pimpelen heb jij het beeld gekregen dat ouderen veel drinken? Sorry Fleurtje, maar dat betekent toch niet dat alle ouderen dat doen. Er zijn jongeren die op stap/zuip vakantie gaan, er zijn zelfs reisorganisaties die pakketten aanbieden die bestaan uit; de allerdikste feesten en de vetste activiteiten waaronder een kroegentocht, poolparty, party boat of een relaxing cruise. Partyfixers | GOfun
Dat betekent ook niet dat alle jongeren feestbeesten zijn.

nlies schreef op 03-12-2024 om 11:21:

[..]

ik heb altijd begrepen dat alcoholhoudende dranken met verschillend gehalte alcohol worden geschonken in glazen van verschillende grootte, zodat de alcoholinname per glas hetzelfde is. En al biljartende dan de een dan de ander aan de beurt is voor een rondje je hoger uitkomt dan 2 glaasjes hoor

Klopt

[..]

Maar is jou moeder 55+? Ik dacht dat er jaren geleden wel meer gedronken werd onder ouderen maar tegenwoordig toch niet meer?

Ik begrijp dat je als zorgmedewerker niet elke avond alcohol wil schenken, je hebt niet gekozen voor de horeca.

Jazeker wel.

Zeker als je gaat kijken bij de 65plussers. Alcohol is daar een onderdeel van het dagelijks leven. Ze vinden het ook gezond om matig te drinken.

Zij vinden bijvoorbeeld ook dat je gewoon kunt gaan rijden met 1 glaasje op terwijl de 45minners (door het puntenrijbewijs & de Bob-campagne?) vinden dat de bestuurder niets mag drinken.

Yumi schreef op 03-12-2024 om 11:28:

[..]

Klopt

Ja dat klopt maar men schenkt vaak teveel wijn in een wijnglas. De "echte portie" is maar weinig. Andere type glazen schenk je wel vol.

Yumi schreef op 03-12-2024 om 11:13:

[..]

Ik weet niet waarom dat jij denkt dat er veel alcohol misbruik is bij ouderen. In mijn vriendengroep zie ik dit niet, integendeel de alcoholvrije drankjes zijn bij de meeste favoriet. Ik realiseer me dat ik daardoor misschien een vertekend beeld heb, daarnaast zou ik niet langer met iemand omgaan die teveel drinkt.

Ik zie het wel bij mijn ouders. Bij het eten een wijntje. 's Avond op de bank nog een glaasje of een slaapmutsje voor ze naar bed gaan. Dan zit je al op 14 glazen per week. Bij feestjes een (paar) glaasje(s) extra, op speciale dagen een likeurtje bij de koffie, na een boswandeling een speciaalbiertje, op de kerstmarkt een glühwein. De laatste tijd zien zij dit zelf ook als een probleem en minderen. Ze drinken niks meer door de week. Maar het is een tijd wel echt 20+ glazen per week geweest.

55+ is trouwens alles boven de 55, niet alleen 55-65. En ook alle sociale kringen, niet alleen de zuipende Britten in de all inclusive, maar ook niet alleen je eigen kennissen.

[..]

Als die moeder jaren geleden 55+ was dan is ze dat, zo lang ze leeft, toch nog steeds? 

"Gooische Vrouwen" staat stijf van de drank. Bij het ontbijt een smoothie, de rest van de dag witte wijn, ook voor Claire. Tante Cor lijkt de hele dag likeurtjes te drinken.

Inderdaad, pubers en jongvolwassenen drinken soms ook veel. Daartegenover staat mijn zoon het gemiddelde naar beneden te trekken. Geen alcohol of energydrink. Op de camping maakte hij als 15 jarige bijna een sociologische studie van stiekem drinkende meiden waarvan de ouders beweren dat die om 12 uur slapen in hun tentje.

Okee, dus daarom plukt mijn zoon ze om 3 uur 's nachts van een schuurdak? 🤔

Ik geloof niet in 0% alcohol in light bier, hij zal heus wel wát alcohol binnen krijgen met Radler 0%, helemaal heilig zal hij niet zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.