Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

duizel schreef op 02-12-2024 om 09:16:

[..]

Ik heb dit nu een paar keer gelezen maar ik snap niet zo goed wat je bedoelt geloof ik...

Dat het ongeloofwaardige smoezen zijn. 

Yumi schreef op 02-12-2024 om 09:25:

[..]

Dat het ongeloofwaardige smoezen zijn.

Oh, ik nam het allemaal wat te serieus geloof ik...

Chantal2022 schreef op 01-12-2024 om 23:53:

Tom Waes is 40 minuten gereanimeerd nadat hij in oldtimer zonder airbags tegen een mobiele wegafzetting was gereden.
Wat voor schade hij heeft opgelopen is nog onbekend, maar al een groot wonder dat hij geen kasplantje is geworden
https://www.telegraaf.nl/nieuws/431681132/geen-airbags-en-40-minuten-reanimatie-dit-weten-we-al-na-het-zware-ongeval-van-tom-waes

Ik lees dat hij helemaal niet gereanimeerd is geweest. Waar halen die journalisten hun info toch vandaan

absor schreef op 02-12-2024 om 16:05:

[..]

Ik lees dat hij helemaal niet gereanimeerd is geweest. Waar halen die journalisten hun info toch vandaan

40 minuten reanimeren is ook wel heel heel erg lang. En dan een dag later alweer bij bewustzijn en aanspreekbaar. 

Vanaf maandag geldt in Spanje een nieuwe wet die de registratie van toeristengegevens verplicht. Uitbaters van hotels, campings en autoverhuurbedrijven worden hierdoor gedwongen om gedetailleerde info over klanten te registreren. Volgens Spanje is de wet nodig om de veiligheid te garanderen. Eerder ontstond er ophef over de nieuwe regels.

https://www.ad.nl/buitenland/vanaf-vandaag-moet-je-je-registreren-als-je-naar-spanje-reist~aaac5c3e/

15 biertjes of wijntjes en wellicht advocaatjes mogen blijkbaar wel, maar één jenever met een schepje suiker bedreigt de volksgezondheid.

Ik heb een hekel aan dit soort bemoeizucht. 

https://nos.nl/artikel/2546839-bewoners-seniorencomplex-maassluis-boos-om-verbod-op-sterke-drank

...

Bestuurder Ids Thepass vindt dat van betutteling geen sprake is. "Ze kunnen een glas wijn of glas bier drinken. We willen zelfs dat glaasje advocaat heroverwegen als dat belangrijk is voor het sociaal contact. Maar geen sterke drank meer."

Inmiddels bemoeit ook de lokale politiek in Maassluis zich met de kwestie. Morgen vergadert de gemeenteraad over het verbod.

Hans van der Burg, van de lokale partij VSP Maassluis, begrijpt de bewoners helemaal. "Als je gezonder ouder wil worden, moet je mensen niet uitsluiten van dingen. Dat leidt tot boosheid en onbegrip."

...

Poezenmeisje schreef op 02-12-2024 om 22:02:

15 biertjes of wijntjes en wellicht advocaatjes mogen blijkbaar wel, maar één jenever met een schepje suiker bedreigt de volksgezondheid.

Ik heb een hekel aan dit soort bemoeizucht.

https://nos.nl/artikel/2546839-bewoners-seniorencomplex-maassluis-boos-om-verbod-op-sterke-drank

...

Bestuurder Ids Thepass vindt dat van betutteling geen sprake is. "Ze kunnen een glas wijn of glas bier drinken. We willen zelfs dat glaasje advocaat heroverwegen als dat belangrijk is voor het sociaal contact. Maar geen sterke drank meer."

Inmiddels bemoeit ook de lokale politiek in Maassluis zich met de kwestie. Morgen vergadert de gemeenteraad over het verbod.

Hans van der Burg, van de lokale partij VSP Maassluis, begrijpt de bewoners helemaal. "Als je gezonder ouder wil worden, moet je mensen niet uitsluiten van dingen. Dat leidt tot boosheid en onbegrip."

...

Volgens het Nos artikel komt overmatig alcohol gebruik bij ouderen meer voor dan bij jongeren. Misschien heb ik dat compleet gemist, maar ik schrik hiervan. Ik zou die onderzoeken weleens willen zien, vanaf welke leeftijd word er verwacht dat we als drankorgel door het leven gaan?

Edit

Ik lees op de site van de overheid dat ouderen vanaf 55 jaar behoorlijk drinken. Blijkbaar hoor ik en mijn vrienden daar niet bij, en herken ik het daarom niet?
Waarom inzetten op alcoholpreventie bij ouderen | Loketgezondleven.nl

Een wijntje bevat meer alcohol dan een glaasje jenever, bv. Van jenever neem je vaak maar 2 glaasjes, een wijntje drinkt makkelijker en dus ook meer.
Maar ik vind het grote onzin, om ouderen te op deze manier te betuttelen, laten ze dan meer naar de jongeren kijken,met hun drankgebruik.

Hemke schreef op 02-12-2024 om 22:38:

Een wijntje bevat meer alcohol dan een glaasje jenever, bv. Van jenever neem je vaak maar 2 glaasjes, een wijntje drinkt makkelijker en dus ook meer.
Maar ik vind het grote onzin, om ouderen te op deze manier te betuttelen, laten ze dan meer naar de jongeren kijken,met hun drankgebruik.

Dat dacht ik dus ook, maar volgens de overheid drinken de ouderen meer dan de jongeren   

Omvang alcoholgebruik onder ouderen

Uit landelijke studies in Nederland blijkt dat een meerderheid van de ouderen alcohol drinkt (80%). De helft van de 55-plussers bestaat uit lichte drinkers; zij drinken maximaal 8 glazen alcohol per week. Tussen de 6,7% en 12,6% (afhankelijk van de studie) van de ouderen drinkt echter overmatig (mannen meer dan 21 glazen per week en vrouwen meer dan 14 glazen). Dit percentage ligt hoger dan bij jongere volwassenen (23-54 jaar). In deze groep drinkt 3,8% overmatig. Een alcoholstoornis (DSM-IV(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) ) diagnose alcoholmisbruik/alcoholafhankelijkheid) komt juist meer voor bij jongere volwassenen dan bij 55-plussers (respectievelijk 3,9% en 1,3%). In het algemeen neemt het alcoholgebruik af naarmate 55-plussers ouder worden. 55-plussers die al overmatig drinken gaan echter juist vaak meer drinken naarmate de leeftijd vordert. Gemiddeld gingen zij van 23 glazen naar 30 glazen per week in 6 jaar tijd.

Waarom inzetten op alcoholpreventie bij ouderen | Loketgezondleven.nl

Ik herken dit wel bij mijn moeder hoor. Bij alles is het lekker een wijntje en iedere avond 2 glaasjes. Slaapt ze lekker. Ik moet er niet aan denken.

Het zou me ook wel tegen staan om dar iedere avond te moeten inschenken als zorg zijnde.

Evaluna schreef op 02-12-2024 om 22:48:

Ik herken dit wel bij mijn moeder hoor. Bij alles is het lekker een wijntje en iedere avond 2 glaasjes. Slaapt ze lekker. Ik moet er niet aan denken.

Het zou me ook wel tegen staan om dar iedere avond te moeten inschenken als zorg zijnde.

Maar is jou moeder 55+? Ik dacht dat er jaren geleden wel meer gedronken werd onder ouderen maar tegenwoordig toch niet meer? 

Ik begrijp dat je als zorgmedewerker niet elke avond alcohol wil schenken, je hebt niet gekozen voor de horeca.

Maar hier komt geen zorgmedewerker aan te pas. Dit gaat om een seniorencomplex waar ouderen zelfstandig wonen. En in dat complex is een ontmoetingsruimte waar het verboden is om alcohol te drinken. Mijn opa ging altijd in zo’n ruimte biljarten met een stel ouderen. Daarbij werd ook wel wat gedronken, ik zie dat probleem niet zo.

Wij zijn 53 en 59 jaar. Een goede fles witte wijn doen we met zijn tweeën rustig een maand mee. De jonkies op mijn werk pimpelen in elk geval meer weg dan wij.

Waarschijnlijk worden de statistieken dan weer vertekend door de 50+ nieuwe collega, waarvan andere collega's zeiden bij een bedrijfsborrel 'dat ze ze wel lustte'.

Als jij een week in dienst bent en je zó laat gaan...

mijn moeder is vrijwilliger op een wijkcentrum ( die sluit om 18:00) en daar hebben ze ook noodgedwongen een alcoholverbod gezet tot 17:00. Aanleiding was de biljarmiddag, de oudere mannen begonnen en 12:00 direct met drinken en dat gaf problemen en gedoe

Ik vermoed dus dat er meer is voorgevallen maar ze zo chic zijn dat niet te vertellen anders zou niemand uit zichzelf zo’n verbod ineens bedenken.  En het gaat om de gezamelijke ruimte he, in je eigen huis mag je je nog steeds het lazarus zuipen

https://rtl.nl/nieuws/artikel/5483181/risico-zwangerschap-abortus-vruchtbare-dagen-condoom-onthouding
Ik vind het zeer opmerkelijk.  Met name dat vrouwen denken dat een app die vertelt dat je vruchtbaar bent betrouwbaar is. Hoe kan dit anno 2024

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.