Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Ik heb dat filmpje in de bus van die meiden gezien van vlak na die kus. Door het dolle heen en veel lol. Waarschijnlijk door de publieke opinie en heksenjacht in de media nu die man aan de schandpaal genageld. Trieste zaak. 

Ik zag ook een filmpje van de blije meiden in de bus. Op sommige sites is het filmpje niet meer te zien.

Zeker een trieste zaak.

https://www.ad.nl/buitenlands-voetbal/video-opgedoken-van-jennifer-hermoso-die-met-ploeggenoten-lacht-om-controversiele-kus-van-voorzitter~a05bf255/

Fleurtje_5 schreef op 11-09-2023 om 08:32:

[..]


Maar om hem nu aan te klagen voor aanrander en hem te schorsen vind ik wel weer ietsjes te ver gaan. Had hem op zijn donder gegeven. Nog een kans gegeven. En hem laten beloven dit nooit meer te doen.

Ik heb het filmpje op NOS meermaals bekeken en zie een té uitbundige blije coach. Alleen bij nr 11 volgde ná de omhelzing een korte blije woordenwisseling én daarna een zoen vol op de mond. Beide lachen dan nog. Kan me heel goed voorstellen dat de nr 11 is overvallen door die zoen. En daarna pas moeite kreeg met die onverwachte zoen. Het had zeker niet zover moeten komen. Maar aanranding?


Op dat filmpje zag ik 2 blije mensen, waarop Jennifer Rubiales optilt en hij haar lachend een zoen geeft. Daarna in de bus wordt de coach opgewacht door de groep die uitbundig beso, beso (kus, kus)zingt. Ik vind ook dat die kus wel erg groot wordt gemaakt. 

Te zien is hoe de Spaanse voetbalsters in de spelersbus, enkele uren nadat ten koste van Engeland de wereldtitel is veroverd, vooral lacherig doen over het hele incident.

En wanneer Rubiales zijn opwachting maakt in de bus, zingt de spelersgroep ‘beso, beso’ (kus, kus) en ‘presidente’ - (voorzitter). ,,Hou op, anders laten jullie me nog blozen”, zo reageert Rubiales


Video opgedoken van Jennifer Hermoso die met ploeggenoten lacht om controversiële kus van voorzitter | Buitenlands voetbal | AD.nl

Yumi schreef op 11-09-2023 om 08:56:

[..]


Op dat filmpje zag ik 2 blije mensen, waarop Jennifer Rubiales optilt en hij haar lachend een zoen geeft. Daarna in de bus wordt de coach opgewacht door de groep die uitbundig beso, beso (kus, kus)zingt. Ik vind ook dat die kus wel erg groot wordt gemaakt.

Te zien is hoe de Spaanse voetbalsters in de spelersbus, enkele uren nadat ten koste van Engeland de wereldtitel is veroverd, vooral lacherig doen over het hele incident.

En wanneer Rubiales zijn opwachting maakt in de bus, zingt de spelersgroep ‘beso, beso’ (kus, kus) en ‘presidente’ - (voorzitter). ,,Hou op, anders laten jullie me nog blozen”, zo reageert Rubiales


Video opgedoken van Jennifer Hermoso die met ploeggenoten lacht om controversiële kus van voorzitter | Buitenlands voetbal | AD.nl

 

Klopt, En in tegenstelling tot Hermosa lijkt
Rubiales zich hier zelfs te schamen voor de kus en zegt 'stop, ik schaam me'. 

Vraag me af wie het meest overvallen werd door de kus.

Het is al veel langer hommeles in het Spaanse voetbal en Spanje heeft zeer strenge wetten om vrouwen te beschermen tegen dit soort mannen/acties. Terecht dat hij opstapt. 

Laten we hier een apart draadje voor openen, dan kan het hier weer gaan over opmerkelijk nieuws.

redbulletje schreef op 11-09-2023 om 08:37:

Ik heb dat filmpje in de bus van die meiden gezien van vlak na die kus. Door het dolle heen en veel lol. Waarschijnlijk door de publieke opinie en heksenjacht in de media nu die man aan de schandpaal genageld. Trieste zaak.

Ik zie niet in wat dat filmpje te maken heeft met die kus. Natuurlijk waren ze blij na de overwinning. Hoe hadden de spaanse voetbalvrouwen dan in de bus moeten zitten? 

Er kunnen wat mij betreft 2 scenario’s zijn, waarom ik het niet met je eens ben dat Rubiales onterecht behandeld wordt: 

1 De kus van Rubiales kan spontaan en zonder bijbedoelingen gegeven zijn. Sowieso heeft hij dan geen goede radar voor wat grensoverschrijdend kan zijn, anders zou hij dit niet in een opwelling gedaan hebben. En dan wordt het tijd dat hij daar eens bij stil gaat staan, zodat hij andere vrouwen niet ook ongewenst gaat aanraken op manieren die zij niet willen.

Want dit gedrag is ondanks de goede bedoelingen nog steeds grensoverschrijdend gedrag, waar hij zijn verantwoordelijkheid voor had moeten nemen. En dat heeft hij maar halfslachtig gedaan.

Als hij direct na de kus uit zichzelf naar Hermoso was gegaan en excuses had gemaakt en niet had afgewacht tot er kritiek kwam dan had hij waarschijnlijk nu die aanklacht van Hermoso niet aan zijn broek gekregen en was de ophef hierover waarschijnlijk ook minder geweest. 

2. Hij is een macho kerel die vindt, dat zo’n kus, net als die obscene gebaren gewoon moet kunnen. En dat vrouwen zich daar niet zo over op moeten winden. Voor de vorm heeft hij na de kritiek maar zijn excuses aangeboden, met het idee dat het daarna wel klaar zou zijn. 

Zijn houding daarna, waarbij hij vol in de tegenaanval ging was een ongepaste reactie waarin hij liet zien dat hij geen verantwoordelijkheid wilde nemen voor dit grensoverschrijdend gedrag.

In dat geval is de ophef hierover meer dan terecht. En wordt het tijd dat alle mannen en vrouwen die vinden dat dit soort gedrag toch moet kunnen zich eens achter de oren moeten gaan krabben, waarom ze dit soort grensoverschrijdende gedrag naar vrouwen ok vinden. 

Sassenach schreef op 11-09-2023 om 09:42:

[..]

Ik zie niet in wat dat filmpje te maken heeft met die kus. Natuurlijk waren ze blij na de overwinning. Hoe hadden de spaanse voetbalvrouwen dan in de bus moeten zitten?


In de bus bekijken ze de foto waarop de kus te zien is, en wordt de coach opgewacht door de groep die uitbundig beso, beso (kus, kus)zingt. 

Daglichtlamp schreef op 11-09-2023 om 09:06:

Laten we hier een apart draadje voor openen, dan kan het hier weer gaan over opmerkelijk nieuws.

Er worden hier toch altijd reacties/meningen gegeven op het geplaatste nieuws? Wat heeft het anders voor nut om een artikel te plaatsen?

Yumi schreef op 11-09-2023 om 10:33:

[..]

Er worden hier toch altijd reacties/meningen gegeven op het geplaatste nieuws? Wat heeft het anders voor nut om een artikel te plaatsen?

https://www.viafora.nl/forum/over-het-forum/meer-losse-topics?page=1#27

Dit is zo groot dat het wel een apart onderwerp waard is.

Yumi schreef op 11-09-2023 om 10:27:

[..]


In de bus bekijken ze de foto waarop de kus te zien is, en wordt de coach opgewacht door de groep die uitbundig beso, beso (kus, kus)zingt.

Het komt mij helaas helemaal niet vreemd voor dat vrouwen lacherig doen over smoezelige kerels. Er is onderling gepraat en het gejoel zegt: ‘we weten allemaal wat jij doet mannetje’. Je moet toch iets als je het niet rechtstreeks kan adresseren, als boos worden over ‘maar een kus’ betekent dat je een kenau bent met haar op de tanden? Ik denk dat dit lacherige gesar helemaal niet betekent dat het onschuldig is maar juist dat in die groep allang bekend is dat hij grenzen overschrijdt bij vrouwen.

Yumi schreef op 11-09-2023 om 10:27:

[..]


In de bus bekijken ze de foto waarop de kus te zien is, en wordt de coach opgewacht door de groep die uitbundig beso, beso (kus, kus)zingt.

Die beelden waren mij nog niet bekend, maar maakt voor mijn mening verder niet uit. Het blijft grensoverschrijdend gedrag om een vrouw op de mond te kussen zonder daar expliciet toestemming voor te hebben.


In de psychologie is bekend dat mensen minder geneigd om in te grijpen bij onwenselijke situaties, als ze in een grote groep zijn. Als niemand daar een eerste stap in durft te zetten, ga je als mens al snel denken dat iemand geen hulp nodig hebt of dat je de situatie verkeerd inschat. En daarom greep niemand waarschijnlijk in op het moment dat Rubiales Hermoso kuste.
Zie voor meer uitleg: https://nl.reoveme.com/spreiding-van-verantwoordelijkheid/

En het is in de psychologie ook bekend dat groepsgedrag en groepsdruk behoorlijk van invloed kunnen zijn op hoe mensen reageren op grensoverschrijdend gedrag.

Als een deel van de vrouwen bang is voor hun positie binnen het team als ze stelling nemen tegen de kus, dan zullen ze het bagatelliseren en druk uitoefenen op de rest van het team om dat ook maar te doen. En op die manier trekken ze de rest mee. Ik kan me daarom best voorstellen dat Hermoso in eerste instantie daar ook in meegezogen werd en er lacherig over deed, terwijl ze zich er helemaal niet goed bij voelde.


Sassenach schreef op 11-09-2023 om 12:49:

[..]

Die beelden waren mij nog niet bekend, maar maakt voor mijn mening verder niet uit. Het blijft grensoverschrijdend gedrag om een vrouw op de mond te kussen zonder daar expliciet toestemming voor te hebben.


In de psychologie is bekend dat mensen minder geneigd om in te grijpen bij onwenselijke situaties, als ze in een grote groep zijn. Als niemand daar een eerste stap in durft te zetten, ga je als mens al snel denken dat iemand geen hulp nodig hebt of dat je de situatie verkeerd inschat. En daarom greep niemand waarschijnlijk in op het moment dat Rubiales Hermoso kuste.
Zie voor meer uitleg: https://nl.reoveme.com/spreiding-van-verantwoordelijkheid/

En het is in de psychologie ook bekend dat groepsgedrag en groepsdruk behoorlijk van invloed kunnen zijn op hoe mensen reageren op grensoverschrijdend gedrag.

Als een deel van de vrouwen bang is voor hun positie binnen het team als ze stelling nemen tegen de kus, dan zullen ze het bagatelliseren en druk uitoefenen op de rest van het team om dat ook maar te doen. En op die manier trekken ze de rest mee. Ik kan me daarom best voorstellen dat Hermoso in eerste instantie daar ook in meegezogen werd en er lacherig over deed, terwijl ze zich er helemaal niet goed bij voelde.



Klopt, grensoverschrijdend. De kus kost de man zijn baan en zijn imago. Hij had het recht niet om haar op de mond te kussen.

Ik kon niet zien of horen of ze in die korte woordenwisseling toestemming gaf. Jij? Ik vermoed de rest van de grote groep mensen ook niet.

De vrouw liep achteraf wel trots met de foto's rond, liet in de bus iedereen de foto zien. Ze schaterlachte. Net zoals de andere dames van haar team. 

Geeft het haar dan het recht om aangifte te doen van aanranding, zodat die man zijn baan kwijt raakt?

Fleurtje_5 schreef op 11-09-2023 om 13:18:

[..]


Klopt, grensoverschrijdend. De kus kost de man zijn baan en zijn imago. Hij had het recht niet om haar op de mond te kussen.

De vrouw liep er achteraf wel mee trots mee rond, liet in de bus iedereen de foto zien. Ze schaterlachte. Net zoals de andere dames van haar team.

Geeft het haar dan het recht om aangifte te doen van aanranding, zodat die man zijn baan kwijt raakt?

Jazeker vind ik dat Hermoso dat recht heeft om aangifte te doen, omdat zoals jij aangeeft Rubiales het recht niet had om haar op de mond te kussen. En jij legt de oorzaak en de verantwoordelijkheid van het kwijtraken van zijn baan onterecht bij Hermoso. Dat is toch echt het gevolg van zijn eigen grensoverschrijdend gedrag. 

En ik heb de indruk dat je mijn post over groepsdruk en spreiding van verantwoordelijkheid helemaal niet gelezen hebt, dan zou je beter kunnen begrijpen hoe Hermoso in eerste instantie reageerde. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.