Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws



Koopwoningen tot 355.000 euro mogen straks niet meer aan iedereen worden
verkocht. Door een wetsvoorstel van minister Hugo de Jonge
(Volkshuisvesting) mogen gemeenten huiseigenaren straks dwingen hun
woning alleen nog te verkopen aan mensen met een laag- of middeninkomen.

en


De Jonge probeert zijn beloofde regie op de volkshuisvesting regelmatig
op te leggen. Eerder drukte de minister al allerlei
verduurzamingsmaatregelen door en straks mogen woningbezitters dus niet
overal meer zelf bepalen aan wie ze hun eigen huis verkopen.
In politiek
Den Haag klinkt de verwachting dat het wetsvoorstel een
Kamermeerderheid haalt, al gaan sommige fracties daarover nog in beraad.
Aankomende dinsdag wordt er over het voorstel gestemd.


Dit las ik zo net in een artikel van onze krant "de Limburger". Toch krankjorum dit.

Stel dat je je huis wilt verkopen aan een ver familielid zodat het huis in de familie blijft, of aan een oude bekende die altijd al verliefd was op jou huis, dan gaat de Jonge zich daarmee bemoeien?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-06-2023 om 19:21

Netherfield schreef op 22-06-2023 om 07:45:

https://l1.nl/l1mburg-centraal-kledingcode-leidt-tot-forse-discussies-op-grotius-177355/

BELACHELIJK! Als die leraren worden afgeleid door spaghettibandjes e.d., dan zouden ze niet voor de klas moeten staan!

Hee, daar heb ik in de prehistorie nog op school gezeten .

Fleurtje_5 schreef op 22-06-2023 om 13:02:


Koopwoningen tot 355.000 euro mogen straks niet meer aan iedereen worden
verkocht. Door een wetsvoorstel van minister Hugo de Jonge
(Volkshuisvesting) mogen gemeenten huiseigenaren straks dwingen hun
woning alleen nog te verkopen aan mensen met een laag- of middeninkomen.

en


De Jonge probeert zijn beloofde regie op de volkshuisvesting regelmatig
op te leggen. Eerder drukte de minister al allerlei
verduurzamingsmaatregelen door en straks mogen woningbezitters dus niet
overal meer zelf bepalen aan wie ze hun eigen huis verkopen.
In politiek
Den Haag klinkt de verwachting dat het wetsvoorstel een
Kamermeerderheid haalt, al gaan sommige fracties daarover nog in beraad.
Aankomende dinsdag wordt er over het voorstel gestemd.


Dit las ik zo net in een artikel van onze krant "de Limburger". Toch krankjorum dit.

Stel dat je je huis wilt verkopen aan een ver familielid zodat het huis in de familie blijft, of aan een oude bekende die altijd al verliefd was op jou huis, dan gaat de Jonge zich daarmee bemoeien?

Met een laag of middeninkomen kun je toch helemaal geen huis van 355000 Euro betalen??? Ik vind dat wij niet slecht verdienen en toch nog geen 3 ton aan hypotheek kunnen krijgen, volgens verschillende sites.

Schemerlampje schreef op 22-06-2023 om 20:15:

[..]

Met een laag of middeninkomen kun je toch helemaal geen huis van 355000 Euro betalen??? Ik vind dat wij niet slecht verdienen en toch nog geen 3 ton aan hypotheek kunnen krijgen, volgens verschillende sites.

Ik was ook al verbaasd. Wij verdienen samen ook niet slecht. Komen ook prima rond maar kunnen ook geen hypotheek krijgen van zoveel. 

absurde regel. En wat voor mensen die hun inmiddels te grote woning verkopen en kleiner willen gaan wonen. Dat mag dan niet te goedkoop zijn. Terwijl ze misschien plaats maken voor een gezin in een mooie gezinswoning

Laag- en middeninkomen associeer ik niet echt met 355000. Ons huis zal net wat meer zijn, 375000 ofzo, maar in mijn buurtje wonen echt geen lage- & middeninkomens. Dan moet je echt onder de 3 ton zitten.

Schemerlampje schreef op 22-06-2023 om 20:15:

[..]

Met een laag of middeninkomen kun je toch helemaal geen huis van 355000 Euro betalen??? Ik vind dat wij niet slecht verdienen en toch nog geen 3 ton aan hypotheek kunnen krijgen, volgens verschillende sites.


Er staat: Koopwoningen tot 355.000 euro

Dus een huis van 150.000 valt daar ook onder. 

Als ze een huis van pakweg 360.000 dan maar niet gaan ondertaxeren zodat het verkocht kan worden aan mensen in het straatje van Hugo de Jonge.

Hij gaat mee beslissen aan wie jij je huis mag verkopen. Dat vind ik absurd.

duizel schreef op 22-06-2023 om 21:57:

absurde regel. En wat voor mensen die hun inmiddels te grote woning verkopen en kleiner willen gaan wonen. Dat mag dan niet te goedkoop zijn. Terwijl ze misschien plaats maken voor een gezin in een mooie gezinswoning


En als die mensen kleiner gaan wonen betalen ze zich scheel aan huur, of ze betalen ze veel meer voor veel minder.

Al eens bekeken wat een seniorenwoning kost? Of wat een huurwoning kost?

Fleurtje_5 schreef op 23-06-2023 om 10:49:

[..]


Er staat: Koopwoningen tot 355.000 euro

Dus een huis van 150.000 valt daar ook onder.

Als ze een huis van pakweg 360.000 dan maar niet gaan ondertaxeren zodat het verkocht kan worden aan mensen in het straatje van Hugo de Jonge.

Hij gaat mee beslissen aan wie jij je huis mag verkopen. Dat vind ik absurd.

Ja, maar dat betekent dat als je huis getaxeerd is op 325.000 euro, je dat alleen aan lage en middeninkomens zou mogen verkopen, terwijl die dat helemaal niet kunnen betalen. Dus die grens slaat nergens op. 
Los daarvan is het natuurlijk belachelijk dat de overheid iets te zeggen heeft over aan wie je je huis verkoopt. 

Schemerlampje schreef op 23-06-2023 om 11:11:

[..]

Ja, maar dat betekent dat als je huis getaxeerd is op 325.000 euro, je dat alleen aan lage en middeninkomens zou mogen verkopen, terwijl die dat helemaal niet kunnen betalen. Dus die grens slaat nergens op.
Los daarvan is het natuurlijk belachelijk dat de overheid iets te zeggen heeft over aan wie je je huis verkoopt.

Ik denk dan dat je dus je huis voor minder moet verkopen.  Als zo'n stel bv 275.000 kan lenen,  wordt dat de verkoopprijs en ga je als eigenaar voor 50.000 het schip in. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-06-2023 om 12:33

_Audrey schreef op 23-06-2023 om 11:32:

[..]

Ik denk dan dat je dus je huis voor minder moet verkopen. Als zo'n stel bv 275.000 kan lenen, wordt dat de verkoopprijs en ga je als eigenaar voor 50.000 het schip in.

Of je zet het te koop voor 360.000 en omzeilt zo de regeling. Dan zou de regeling zelfs prijsopdrijvend werken.

Coreopsis schreef op 23-06-2023 om 12:33:

[..]

Of je zet het te koop voor 360.000 en omzeilt zo de regeling. Dan zou de regeling zelfs prijsopdrijvend werken.

Ik denk wel dat dit zal gaan gebeuren.  Ik zou dat wel doen en anders maar helemaal niet verkopen. Jammer voor de doorstroming dan weer. 

Coreopsis schreef op 23-06-2023 om 12:33:

[..]

Of je zet het te koop voor 360.000 en omzeilt zo de regeling. Dan zou de regeling zelfs prijsopdrijvend werken.

Of niemand verkoopt zijn woning meer zodat de woningmarkt nog verder op slot raakt. 

Schemerlampje schreef op 23-06-2023 om 11:11:

[..]

Ja, maar dat betekent dat als je huis getaxeerd is op 325.000 euro, je dat alleen aan lage en middeninkomens zou mogen verkopen, terwijl die dat helemaal niet kunnen betalen. Dus die grens slaat nergens op.
Los daarvan is het natuurlijk belachelijk dat de overheid iets te zeggen heeft over aan wie je je huis verkoopt.


Alsof ze de huur van tussen de 800 en 1200 euro per maand wel kunnen betalen naast de vaste lasten.

Ik blijf me ook verbazen over de huizenprijzen in bv Amsterdam. Daar betaald men bijna een miljoen voor een krot.

Die mensen die daar wonen moeten dan vast een hoger inkomen hebben dan een burger op het platte land "neem ik dan maar aan". Voor een Amsterdammer is een huis van 325.000 misschien wel een lachertje.

Schemerlampje schreef op 23-06-2023 om 11:11:

[..]

Ja, maar dat betekent dat als je huis getaxeerd is op 325.000 euro, je dat alleen aan lage en middeninkomens zou mogen verkopen, terwijl die dat helemaal niet kunnen betalen. Dus die grens slaat nergens op.
Los daarvan is het natuurlijk belachelijk dat de overheid iets te zeggen heeft over aan wie je je huis verkoopt.

Ik neem eigenlijk aan dat ze dan wel de getaxeerde waarde zouden moeten bieden en dat je, als er zich geen koper voor die prijs meldt, je huis buiten die doelgroep mag gaan aanbieden. 

Maar dan nog: het is een totaal onlogische, onrechtvaardige en waarschijnlijk ontwrichtende maatregel. Dit zou namelijk betekenen dat juist mensen met een lager vermogen (in een huis) minder winst kunnen maken op hun vermogen dan mensen bij wie dat vermogen in een duurder huis zit. Ik begrijp gewoon echt niet hoe je je dat als politicus in je hoofd kunt halen, dat dit gaat werken om de huizenmarkt beter te laten functioneren. Natuurlijk ga je dan je huis niet meer verkopen want je kunt immers geen duurder huis terugkopen. Wat die mensen die een huis hebben met een hogere getaxeerde waarde, willen en mogen wel winst maken. Maar die kopers zijn er dan niet meer en dus moeten de prijzen zakken. Dat doen mensen niet zomaar. Ze verkopen dan aan expats die flink kunnen betalen. Of ze wachten tot ‘de prijs weer aantrekt’, in dit geval: tot het beleid weer wordt afgeschaft. Misschien gebeurt dat nooit en past de markt zich op den duur aan maar in de tussentijd blijft iedereen zitten waar hij zit. Alleen huizen uit erfenissen worden nog verkocht. Het idee dat kleinere, levensloopbestendige woningen goedkoper zijn dan een gezinswoning <€355.000 is een illusie. En projectontwikkelaars gaan ook echt niet voor lagere winsten bouwen. 

Als je de marktwerking uit de woningmarkt wil halen, moet je dat over de hele breedte doen, niet alleen aan de onderkant. Ik geloof er helemaal niks van dat je op deze manier de markt op een positieve, gezonde manier kunt beïnvloeden. En bovendien groeit de kloof tussen mensen met een bescheiden vermogen en mensen met een groter vermogen in een eigen woning en loop je risico’s dat rijke ‘zij-instromers’ nog meer macht krijgen op de huizenmarkt in het hogere segment omdat die groep huiseigenaren >€355.000 in staat stelt nog wel maximale winst te maken op hun huis terwijl doorstromers op de NL markt dat niet meer kunnen betalen. 


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.