Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-04-2023 om 20:45
Om klimaat- en milieudoelen te halen moet iedereen zijn steentje bijdragen
We hadden al een draadje over de boeren, maar natuurlijk zullen we allemaal bij moeten dragen. Vandaag kwamen plannen over onze heilige koe naar buiten.
https://nos.nl/artikel/2471933-kabinet-overweegt-duurdere-brandstof-en-hogere-aanschafbelasting-benzineauto-s
Toch wel even slikken om eerlijk te zijn, maar hopelijk worden elektrische auto's hierdoor ook voor de kleine man betaalbaar.
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 17:34
ah, daar is het:
But why did I follow the formula for producing a high-profile scientific research paper if I don’t believe it creates the most useful knowledge for society? I did it because I began this research as a new assistant professor facing pressure to establish myself in a new field and to maximize my prospects of securing respect from my peers, future funding, tenure, and ultimately a successful career. When I had previously attempted to deviate from the formula I outlined here, my papers were promptly rejected out of hand by the editors of high-profile journals without even going to peer review. Thus, I sacrificed value added for society in order to for the research to be compatible with the preferred narratives of the editors.
blijf het een beetje vreemd vinden, aangezien hij het heeft over een beginnende professor, terwijl hij echt al jaren bezig is. Maar dit soort perverse prikkels hoort niet in de wetenschap thuis.
Wel interessant. Ik heb iets om te doen vanavond.
Malibu2
06-09-2023 om 18:00
Doemijdieglazenbol schreef op 06-09-2023 om 17:34:
ah, daar is het:
But why did I follow the formula for producing a high-profile scientific research paper if I don’t believe it creates the most useful knowledge for society? I did it because I began this research as a new assistant professor facing pressure to establish myself in a new field and to maximize my prospects of securing respect from my peers, future funding, tenure, and ultimately a successful career. When I had previously attempted to deviate from the formula I outlined here, my papers were promptly rejected out of hand by the editors of high-profile journals without even going to peer review. Thus, I sacrificed value added for society in order to for the research to be compatible with the preferred narratives of the editors.
blijf het een beetje vreemd vinden, aangezien hij het heeft over een beginnende professor, terwijl hij echt al jaren bezig is. Maar dit soort perverse prikkels hoort niet in de wetenschap thuis.
Wel interessant. Ik heb iets om te doen vanavond.
Veel plezier met uitpluizen, ik heb andere plannen voor vanavond
Ben het met je eens dat perverse prikkels niet thuishoren in de wetenschap. Klimaatonderzoek is booming business en je zult eerder fondsen krijgen met publicaties in toonaangevende tijdschriften op je naam. Maar dat zou nooit ten koste mogen gaan van de waarheid, volledigheid en betrouwbaarheid.
Ben je ook bekend met de Grievance Studies Affair? Op een heel ander vakgebied (gender studies) hebben wiskundige James Lindsay, filosoof Peter Boghossian en nog een persoon een paar jaar geleden 20 fake artikelen ingediend bij wetenschappelijke tijdschriften. Daarvan waren 7 geaccepteerd, 7 nog onder review en 6 geweigerd. Pas toen werd het ontdekt door een oplettende onderzoeksjournalist. Dat review proces verliep dus ook niet altijd even grondig en ook dit onderwerp had politieke belangstelling.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 18:18
Doemijdieglazenbol schreef op 27-08-2023 om 00:31:
Tijdens Corona hoorde je vaak verbaasd roepen hoe mooi Nederland eigenlijk is. Dan ga je maar een keertje minder naar het buitenland. Ook goed voor de Nederlandse economie en ons MKB.
Met de plannen voor de accijnsverhoging op brandstof kan het voor mij uit om mijn grote boodschappen in Duitsland te gaan doen. Ik geloof niet dat de Nederlandse economie daar veel mee opschiet.
Dan steun ik alleen nog die paar producenten in mijn dorp, maar gaan Lidl en Jumbo inkomsten missen.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 18:20
redbulletje schreef op 26-08-2023 om 12:03:
[..]
Ik pak gewoon de zakjes die er liggen, dat zijn tegenwoordig vaak papier en dat is voor groente prima.
Aan papieren rietjes heb ik een enorme hekel. Als je al ns een (veel te dure) cocktail wil drinken en er zit dan zo'n slap wordend ding in vind ik dat een enorme afknapper. Plastic rietjes zie je wel nog op zowat elke braderie in grootverpakking, dus voor de frequente thuisgebruiker valt er nog wel aan te komen.
Friet kan dan weer wel prima in een bakje van karton.
Ik heb herbruikbare rietjes en een rietjesborstel/raggertje in mijn tas. En bestek.
redbulletje
06-09-2023 om 18:51
Poezenmeisje schreef op 06-09-2023 om 18:20:
[..]
Ik heb herbruikbare rietjes en een rietjesborstel/raggertje in mijn tas. En bestek.
Dan ga je met die plaktroep in je tas rondlopen?
redbulletje
06-09-2023 om 18:52
Poezenmeisje schreef op 06-09-2023 om 18:18:
[..]
Met de plannen voor de accijnsverhoging op brandstof kan het voor mij uit om mijn grote boodschappen in Duitsland te gaan doen. Ik geloof niet dat de Nederlandse economie daar veel mee opschiet.
Dan steun ik alleen nog die paar producenten in mijn dorp, maar gaan Lidl en Jumbo inkomsten missen.
Tanken doet men hier in de grensstreek massaal in België, als de accijnsverhoging door gaat zal er van nog verderaf ook naar België gereden gaan worden.
MidasWolf
06-09-2023 om 20:46
Wat bijvoorbeeld te denken van half fabrikaten die de wereld over gaan, peertjes in blik gekweekt in Zuid-Amerika verpakt in Thailand en verkocht in Amerika. En zo zullen er meer voorbeelden zijn. Dat niet alles lokaal gemaakt en gekweekt/verbouwd kan worden is begrijpelijk, het soms heen en weer slepen zou veel minder moeten.
Moirmel
06-09-2023 om 21:19
MidasWolf schreef op 06-09-2023 om 20:46:
Wat bijvoorbeeld te denken van half fabrikaten die de wereld over gaan, peertjes in blik gekweekt in Zuid-Amerika verpakt in Thailand en verkocht in Amerika. En zo zullen er meer voorbeelden zijn. Dat niet alles lokaal gemaakt en gekweekt/verbouwd kan worden is begrijpelijk, het soms heen en weer slepen zou veel minder moeten.
Leuker wordt het wanneer je weet hoe het Europese subsidiebeleid werkt. Je krijgt bijvoorbeeld subsidies om je vlees uit te voeren naar land X, waarbij land X weer subsidies krijgt om dit te verpakken en uit te voeren naar land Y.
Nog veel leuker: omdat we met een enorm overschot zitten aan landbouwproducten, krijgen deze boeren subsidies om ze te exporteren naar Afrikaanse landen, alwaar ze tegen een lage prijs worden afgezet zodat de lokale boeren er niet mee kunnen concurreren.
Niemand die het normaal zou vinden, alleen staat de landbouwlobby enorm machtig in Europa.
Nog een leuke link: https://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/society/20211118STO17609/eu-landbouwstatistieken-subsidies-banen-productie-infografiek#:~:text=EU%2Dlandbouwsubsidies%20per%20land,ondersteunde%20de%20markt%20voor%20landbouwproducten.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 21:25
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 18:51:
[..]
Dan ga je met die plaktroep in je tas rondlopen?
Ik heb ze in een plastic etuitje van de Action waar eerst haarfrummels in zaten.
Mevrouw75
07-09-2023 om 06:36
Poezenmeisje schreef op 06-09-2023 om 21:25:
[..]
Ik heb ze in een plastic etuitje van de Action waar eerst haarfrummels in zaten.
Sjouw je dat elke dag mee voor die paar keer per jaar dat je iets wegwerpt eet?
Jillz
07-09-2023 om 09:45
MidasWolf schreef op 06-09-2023 om 20:46:
Zelfde met de bloemen op de bloemenveiling. Worden van over de hele wereld ingevoerd om op de Nederlandse veiling te verhandelen. En daarna wordt het weer de hele wereld over uitgevoerd.
Überhaupt vanuit duurzaamheid lijkt stoppen met boeketten me een makkelijke stap. Als je je bedenkt wat dat kost aan energie, water en vliegverkeer. En dan staan ze twee weken mooi te zijn en daarna kun je ze weggooien. Laten we dan vervangen voor bloemen in tuinen, bermen, parkjes etc. Goed voor de insecten. En dan kan iedereen daar gratis bloemen plukken en thuis in een vaasje zetten.
Poezenmeisje
07-09-2023 om 12:01
Mevrouw75 schreef op 07-09-2023 om 06:36:
[..]
Sjouw je dat elke dag mee voor die paar keer per jaar dat je iets wegwerpt eet?
Ik eet sowieso elke week minstens één keer buiten de deur i.v.m. cursussen.
Dat doe ik echt niet elke week in een restaurant, zo rijk ben ik niet. Gisteren lekker een rotirol afgehaald, dan is echt bestek wel fijn.
Dat bamboe wegwerpbestek geeft me een gruwelijk mondgevoel.
redbulletje
07-09-2023 om 12:18
ik had laatst ergens een ijsje en daar kwam nog gewoon een plastic lepeltje bij gelukkig. Bij de snackbar zie ik ook nog plastic frikandel vorkjes. Lijkt me idd een vies mondgevoel die alternatieven, net als die kleffe rietjes.
felija
07-09-2023 om 13:30
Doemijdieglazenbol schreef op 27-08-2023 om 00:31:
Nog even over de NS: die hebben ongelooflijke geldproblemen. Ruim 300 miljoen verlies vorig jaar. En hoewel de Nederlandse staat nog steeds grootaandeelhouder is, is de boel wel geprivatiseerd en moet de organisatie diens eigen broek op houden. Er is al gereorganiseerd, er is een enorm personeelstekort (kost ook geld) en het is ontzettend zoeken naar mogelijkheden.
De salarissen van de medewerkers moet immers ook betaald worden.
overigens vind ik dit geen goede beslissing, mensen zoals ik, die op zich genoeg geld hebben om een duurder kaartje te betalen (wat grotendeels vergoed wordt door mijn werkgever), heb ook genoeg autonomie in mijn werk om grotendeels te bepalen hoe vaak en hoe laat ik aanwezig ben op kantoor. Maar mijn buurman heeft veel minder inkomen én veel minder autonomie. Die zal sneller in de verdrukking komen want én hij wordt gedwongen om in de spits te reizen én hij heeft minder geld om de klap op te vangen. En daar word ik wel verdrietig van. Daar moet toch een andere oplossing voor te verzinnen zijn? Hogere (wettelijke) reiskostenvergoeding bij lagere lonen bijvoorbeeld, met een harde ondergrens. Laat mijn loonklasse maar met rust, die kunnen andere oplossingen verzinnen. Maar die werkende armen moeten beter gecompenseerd worden.
maar dat gratuit roepen; OV moet goedkoper worden… wat wil je daarvoor inleveren dan?
hetzelfde geldt voor fossiele brandstoffen, het is bizar dat Shell en energiebedrijven tegelijkertijd subsidie ontvangen, tarieven verhogen én recordwinsten realiseren. De kosten zijn hoger geworden, maar de winst ook. Daar gaat iets bizar scheef en dat zou niet moeten mogen.
En soms moeten we inderdaad soms maar even wat laten, als we dat niet kunnen betalen. Minder vaak, minder ver reizen bijvoorbeeld. Tijdens Corona hoorde je vaak verbaasd roepen hoe mooi Nederland eigenlijk is. Dan ga je maar een keertje minder naar het buitenland. Ook goed voor de Nederlandse economie en ons MKB.
Mevrouw75
07-09-2023 om 17:10
redbulletje schreef op 07-09-2023 om 12:18:
ik had laatst ergens een ijsje en daar kwam nog gewoon een plastic lepeltje bij gelukkig. Bij de snackbar zie ik ook nog plastic frikandel vorkjes. Lijkt me idd een vies mondgevoel die alternatieven, net als die kleffe rietjes.
Ijsjes zijn sowieso het lekkerst op een hoorntje of in een coup met een mooie metalen lepel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.