Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-04-2023 om 20:45
Om klimaat- en milieudoelen te halen moet iedereen zijn steentje bijdragen
We hadden al een draadje over de boeren, maar natuurlijk zullen we allemaal bij moeten dragen. Vandaag kwamen plannen over onze heilige koe naar buiten.
https://nos.nl/artikel/2471933-kabinet-overweegt-duurdere-brandstof-en-hogere-aanschafbelasting-benzineauto-s
Toch wel even slikken om eerlijk te zijn, maar hopelijk worden elektrische auto's hierdoor ook voor de kleine man betaalbaar.
Miraval
24-08-2023 om 13:46
Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2023 om 12:26:
[..]
Ik vroeg naar de grootste vervuilers, dat is niet Tata Steel (al ben ik daar ook geen fan van). Daarbij heeft ook de industrie de afgelopen jaren stevig geinvesteerd om hun uitstoot te verminderen. Alleen de uitstoot van de landbouw (de grootste vervuilers) is gelijk gebleven de afgelopen jaren.
De vraag boven dit topic is; allemaal ons steentje bijdragen? Als ik jouw reactie lees, dan stel jij voorwaarden aan je eigen bijdrage; alleen als die verwezenlijkt zijn, wil jij ook in beweging komen, klopt dat? Of heeft dat alleen betrekking op mobiliteit, waar je vooral over schrijft in bovenstaande reactie?Ik ben het met je eens dat er nog een hoop moet gebeuren en dat sommige tendensen contraproductief zijn (zoals in het OV, dat willen ze nog weer verder privatiseren en men komt niet uit de kosten, dus het moet duurder worden én internationaal is daar nog een hoop winst te behalen).
Maar voor nieuwe ontwikkelingen zijn ook investeringen nodig. En technische/wetenschappelijke ontwikkeling. Dat gaat niet in 1 keer, het is geen lichtknopje, dat gaat in fases. De energietransitie is bijvoorbeeld enorm aan het versnellen (hiep hiep). Steeds meer mensen/bedrijven doen kleine aanpassingen, die allemaal een beetje helpen. Van die aanpassingen leren we ook weer.
Prima om zwakke plekken te benoemen, dan kunnen we streven naar een oplossing daarvoor. Maar het gaat mij te ver om te zeggen; hullie eerst en dan zal ik er eens over nadenken.
We hoeven het ook niet allemaal perfect te doen, maar we kunnen wel allemaal een klein stapje doen. En dan nog eentje. Perfectie bestaat niet. En nieuwe oplossingen kunnen ook weer nieuwe problemen opleveren. Maar ik ga dan niet met mijn armen over elkaar zitten of alleen maar naar de ander wijzen. Dat vind ik niet zo constructief.
Ik vind mobiliteit juist een van de belangrijkste redenen om te benoemen. Mensen hebben vervoer nodig om te leven zo werkt het tegenwoordig. Wanneer dat vervoer vervuilend is moeten daar oplossingen voor komen. Maar niet ten koste van juist die mensen die ervan afhankelijk zijn en straks dus gewoon vervoer niet meer kunnen betalen. Dan schiet je je doel voorbij en kweek je dus alleen maar meer weerstand.
Prima die plastic taks, maar waar komt het in de praktijk op neer? De consument betaald 5 of 10 cent meer per product en de "leverancier" verandert niets want het wordt toch wel betaald. Nee dan had je als politiek moeten zeggen producenten die niet duurzaam verpakken worden extra belast. Wedden dat de groenten dan ineens niet meer in plastic bakjes of zakjes zitten?
En jazeker als consument moeten wij ons ook realiseren dat niet alles maakbaar is. Wat maakt een kromme wortel of komkommer nou uit? Of een misvormde appel of tomaat? Nee voor ons is het ook dat het er esthetisch mooi uit moet zien wat leidt tot een enorme voedselverspilling. Ik heb jarenlang met een aanhanger winterpeen opgehaald bij een boer voor de paarden. Een volle (!) Aanhanger voor 10 euro! Prima winterpeen maar niet passend qua uiterlijk dus niet goed voor menselijke consumptie. Dat vind ik dus echt bizar gedrag. Begin daar eens mee met die kleine dingen daar doe je niemand pijn mee. Prima om als politiek naar te kijken.
Facy66
24-08-2023 om 14:04
Miraval schreef op 24-08-2023 om 13:46:
[..]
Ik vind mobiliteit juist een van de belangrijkste redenen om te benoemen. Mensen hebben vervoer nodig om te leven zo werkt het tegenwoordig. Wanneer dat vervoer vervuilend is moeten daar oplossingen voor komen. Maar niet ten koste van juist die mensen die ervan afhankelijk zijn en straks dus gewoon vervoer niet meer kunnen betalen. Dan schiet je je doel voorbij en kweek je dus alleen maar meer weerstand.
Prima die plastic taks, maar waar komt het in de praktijk op neer? De consument betaald 5 of 10 cent meer per product en de "leverancier" verandert niets want het wordt toch wel betaald. Nee dan had je als politiek moeten zeggen producenten die niet duurzaam verpakken worden extra belast. Wedden dat de groenten dan ineens niet meer in plastic bakjes of zakjes zitten?
En jazeker als consument moeten wij ons ook realiseren dat niet alles maakbaar is. Wat maakt een kromme wortel of komkommer nou uit? Of een misvormde appel of tomaat? Nee voor ons is het ook dat het er esthetisch mooi uit moet zien wat leidt tot een enorme voedselverspilling. Ik heb jarenlang met een aanhanger winterpeen opgehaald bij een boer voor de paarden. Een volle (!) Aanhanger voor 10 euro! Prima winterpeen maar niet passend qua uiterlijk dus niet goed voor menselijke consumptie. Dat vind ik dus echt bizar gedrag. Begin daar eens mee met die kleine dingen daar doe je niemand pijn mee. Prima om als politiek naar te kijken.
Helemaal eens.
Doemijdieglazenbol
24-08-2023 om 14:12
Opnieuw de vraag aan mensen die (terecht) kritisch zijn op het gevoerde beleid tot nog toe: Ga je zelf niets doen, tot de andere zaken die je stom vindt, geregeld zijn?
We kunnen stomme voorbeelden noemen tot we een ons wegen. Dat kan ik zelf ook en ik bestrijd je voorbeelden ook niet, maar daar schieten we imo ook niets mee op. En ik blijf maar benadrukken; ook een rechts kabinet zal maatregelen moeten nemen. Die zullen echter ook sneller de multinationals en andere grootbedrijven beschermen, waar ik van linkse partijen meer verwacht dat ze mensen met een kleinere portemonnee meer zullen beschermen. En nee, D66 is wat mij betreft geen linkse partij geweest in dit opzicht.
Misschien is het een gevolg van mijn calvinstische opvoeding hoor, ook naar de balk in je eigen oog kijken en niet alleen de focus leggen op de splinter van de ander.
Poezenmeisje
24-08-2023 om 14:14
absor schreef op 18-04-2023 om 22:40:
[..]
Maakt dat het contrast minder groot dat je van gronings gas af moet maar 30 km verderop subsidie krijgt als je op (gronings) gas overgaat
Russisch gas, waarschijnlijk.
Facy66
24-08-2023 om 15:51
Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2023 om 14:12:
Opnieuw de vraag aan mensen die (terecht) kritisch zijn op het gevoerde beleid tot nog toe: Ga je zelf niets doen, tot de andere zaken die je stom vindt, geregeld zijn?
We kunnen stomme voorbeelden noemen tot we een ons wegen. Dat kan ik zelf ook en ik bestrijd je voorbeelden ook niet, maar daar schieten we imo ook niets mee op. En ik blijf maar benadrukken; ook een rechts kabinet zal maatregelen moeten nemen. Die zullen echter ook sneller de multinationals en andere grootbedrijven beschermen, waar ik van linkse partijen meer verwacht dat ze mensen met een kleinere portemonnee meer zullen beschermen. En nee, D66 is wat mij betreft geen linkse partij geweest in dit opzicht.
Misschien is het een gevolg van mijn calvinstische opvoeding hoor, ook naar de balk in je eigen oog kijken en niet alleen de focus leggen op de splinter van de ander.
Er valt niet echt iets aan te doen. De natuur gaat zijn eigen gang. Wat duurzamere keuzes maken ok als dat kan. Verder is er niets aan te doen. We kunnen ons beter erop instellen dat het klimaat verandert. Dat is wat het is. Totdat er goede betaalbare alternatieven zijn valt er sowieso niets aan te doen. De natuur herstelt bovendien het evenwicht wel en het kan uiteindelijk ook allemaal meevallen. Enkele gebeurtenissen kunnen de temperatuurs stijging ook meteen weer gedaan maken. We zien wel wat de toekomst brengt. Het komt vast goed.
Rockstar
24-08-2023 om 17:02
Facy66 schreef op 24-08-2023 om 15:51:
[..]
Er valt niet echt iets aan te doen. De natuur gaat zijn eigen gang. Wat duurzamere keuzes maken ok als dat kan. Verder is er niets aan te doen. We kunnen ons beter erop instellen dat het klimaat verandert. Dat is wat het is. Totdat er goede betaalbare alternatieven zijn valt er sowieso niets aan te doen. De natuur herstelt bovendien het evenwicht wel en het kan uiteindelijk ook allemaal meevallen. Enkele gebeurtenissen kunnen de temperatuurs stijging ook meteen weer gedaan maken. We zien wel wat de toekomst brengt. Het komt vast goed.
Waarom denk je dat er niks aan te doen is?
Je spreekt jezelf al tegen met "er is niets aan te doen" en "enkele gebeurtenissen kunnen de temperatuursstijging ook meteen weer (on)gedaan maken".
plastic en CO2 kan je in theorie gewoon wegvangen/oplossen en microplastics in de toekomst hopelijk ook.
bieb1963
24-08-2023 om 17:19
ik merk wel datbals we.allemaal wat bewuster zijn veel dingen zonder noemenswaardige moeite al kunnen helpen. Denk bijv. aan al die plasticzakjes die meegegeven werden in winkels. Ffff wennen, maar ik mis het nauwelijks en het scheelt een hoop plastic. En als ik nu appels ofzo meeneem uit de super, leg ik ze los in de.kar. no.problem. Sommigen dingen is een kwestie van bewustwording en kosten uiteindelijk weinig moeite of ongemak. Andere zaken zijn een ander verhaal. Maar een beetje bewustwording scheelt al een hoop.
Tjilp
24-08-2023 om 17:50
Aan de ene kant zijn er de natuurkrachten die sterker zijn dan de mens en niet perse beïnvloedbaar. Als een vulkaan uitbarst, betekent dat enorm veel luchtvervuiling, daar kunnen we niks tegen beginnen.
Aan de andere kant is een mens geen willoos wezen, we hebben verstand meegekregen. Als natuurbranden zijn veroorzaakt door menselijke onachtzaamheid, pure brandstichting of onvoldoende landschapsbeheer, dan valt de mens dat aan te rekenen.
Wat de grote bedrijven betreft, zou de politiek meer actie moeten nemen en niet zoveel overlaten aan vrije marktwerking en het voortdurend willen laten groeien van de economie. Genoeg is genoeg.
Als bepaalde zaken aantoonbaar slecht zijn voor mens en natuur ( zoals bijvoorbeeld de oneigenlijke hoeveelheid slechte stoffen bij het telen van lelies), stop dan met die bloemen. Net als met te grote ‘badjes’ in achtertuinen die veel schoon drinkwater kosten. En dat in enorm veel producten verborgen suikers zitten. En de tabaksindustrie nog steeds succesvol kan lobbyen. De lijst is eindeloos.
Daglichtlamp
24-08-2023 om 18:02
Laten we ook niet doen alsof er niets helpt. De lucht en het water zijn echt schoner dan 50 jaar geleden. Toch blij dat ze toen wel iets gedaan hebben.
absor
24-08-2023 om 18:08
Daglichtlamp schreef op 24-08-2023 om 18:02:
Laten we ook niet doen alsof er niets helpt. De lucht en het water zijn echt schoner dan 50 jaar geleden. Toch blij dat ze toen wel iets gedaan hebben.
En hoe schoon en helder het was in coronatijd
Miraval
24-08-2023 om 18:29
okee voor mezelf wat doe ik concreet? Geen vliegvakanties (vliegangst dus niet zo lastig) afval scheiden, zuinig omgaan met energie (zeker sinds vorig jaar), geen kinderen (dooddoener dat weet ik maar daardoor is mijn ecologische voetafdruk wel een heel stuk kleiner dan die van mensen met kinderen), ik koop zoveel mogelijk biologisch (als het kan rechtsreeks van de boer) en probeer zo min mogelijk voedsel te verspillen door dagelijks of 2 dagelijks te kopen wat ik nodig heb.
Wel heb ik dieselauto's (beroepsmatig miet dit wel). Ik heb een zonnepaneel alleen voor de boiler dus daar zou ik nog in kunnen en moeten investeren. Verder wel ons huis zo energievriendelijk mogelijk verbouwd. Ik kook nog wel op gas. Zodra de kookplaat aan vervanging toe is koop ik een inductiekookplaat.
Moirmel
26-08-2023 om 10:29
Poezenmeisje schreef op 24-08-2023 om 12:03:
[..]
Maak de trein dan eens goedkoper.
Een enkeltje Beilen-Groningen (30 minuten) kost bijna 10 euro, ontdekte ik dit weekend...
Misschien een lastig voorbeeld voor jullie daar het in België is: recent heeft Groen hier aangekaart dat 7 van de 10 vluchten op de luchthaven van Deurne, binnenlandse vluchten zijn. Dat terwijl de luchthaven leeft op subsidies en België een minilandje is.
Dus er is echt nog heel wat dat er gedaan kan worden.
ShowyHummingbird30
26-08-2023 om 10:45
Poezenmeisje schreef op 24-08-2023 om 12:03:
[..]
Maak de trein dan eens goedkoper.
Een enkeltje Beilen-Groningen (30 minuten) kost bijna 10 euro, ontdekte ik dit weekend...
Zeer mee eens. Als je autogebruik wil ontmoedigen moet je eerst zorgen voor goed betrouwbaar én betaalbaar OV. Niet de NS toestaan dat er een spitsheffing komt. Hoe heeft het kabinet dat kunnen beslissen??
watertoren
26-08-2023 om 10:49
De trein zou goedkoper moeten worden maar zo lang het bijvoorbeeld naar Parijs duurder is met de trein dan het vliegtuig blijf ik toch echt het vliegtuig nemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.