Nieuws en actueel
Daglichtlamp
19-11-2021 om 20:36
Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?
Ook dit jaar mag er geen vuurwerk afgestoken worden. Van vorig jaar weten we al dat dat ruim 70 % minder slachtoffers oplevert.
https://www.veiligheid.nl/organisatie/actueel/forse-afname-vuurwerkslachtoffers
Wat mij betreft zetten we nu door. De argumenten van de branche dat er als je het verbied juist meer slachtoffers vallen door illegaal vuurwerk zijn inmiddels ontkracht.
Peiling
Vuurwerk definitief verbieden?
SophisticatedCaribou75
01-01-2022 om 13:20
wild-flower schreef op 01-01-2022 om 12:49:
Ik lees over een TikTok-challenge waarbij je vuurwerk moet uittrappen ?
Er zijn ten minste vier slachtoffers. Het gaat om derdegraads
brandwonden aan de onderbenen of voeten, meldt de Vereniging van
Spoedeisende Hulpartsen.
Echt wie verzint zoiets ?
Dezelfde leeghoofden als die verzinnen om een vaatwastablet-eet-challenge te houden of een eet-een-eetlepel-kaneel-challenge of een verwurg-jezelf-bijna-challenge. Blijkbaar is vredestijd te saai voor sommigen. In Afghanistan of Syrië zijn dit soort uitdagingen voor kinderen en pubers vermoedelijk minder nodig om angsten uit te staan.
Geronimo3
01-01-2022 om 13:22
Angela1967 schreef op 01-01-2022 om 13:13:
[..]
Ik ben heel blij dat Sigrid Kaag dat wel is.
Gr Angela
Als je hoopt dat die wel de salarissen flink gaat verhogen van onze politiemacht dan heb je wel heel weinig kennis van Financiën, net als je blijkbaar niet wil inzien dat een wettelijk verbod belastend is en je blijkbaar nog steeds niet wil inzien dat we afstevenen op een politiestaat als we elke irritatie omzetten in een verbod.
SophisticatedCaribou75
01-01-2022 om 13:22
Geronimo3 schreef op 01-01-2022 om 13:15:
[..]
En dat is het punt ook eigenlijk. De meeste mensen zijn helemaal niet van plan om de boel op te blazen en de mensen die dat wel doen hebben niet perse vuurwerk of Oudennieuw nodig om de boel te slopen. Een permanent verbod heeft dus echt geen zin om de uitwassen te lijf te gaan.
Dat is het doel ook niet. Het gaat om het voorkomen van vuurwerkslachtoffers door (onopzettelijke) ongelukken.
Mevrouw75
01-01-2022 om 13:37
Tango schreef op 01-01-2022 om 12:43:
Ik zit nu net op de plaatselijke nieuwssite te lezen dat hier de brandweer gisteravond vaker is uitgerukt dan vorig jaar. 2 woningbranden, best dicht bij ons in de buurt, we hoorden gisteren de brandweerauto's ook inderdaad langskomen. En verder heel veel uit de hand gelopen vuurtjes en in de fik gestoken voorwerpen.
Het begon gisteravond al goed. Wij deden even een rondje door de buurt en toen kwamen we al een omver getrapte lantaarnpaal tegen en hoorden flinke knallen. Daarnaast ook veel gezellige samenkomsten bij vuurkorven.
In de ziekenhuizen hier in de omgeving waren geen vuurwerkslachtoffers maar bij een ziekenhuis iets verderop weer redelijk wat. Ik geloof dus dat het hier in de regio niet helemaal goed heeft gewerkt.
Gisteravond ook relatief weinig politie/handhaving gezien.
Vannacht weet ik niet want toen zijn we niet verder gekomen dan het pleintje hier, waar overigens niets werd afgestoken. Maar dat ligt er meestal maar net aan welke mensen thuis zijn. Rondom ons ging er genoeg de lucht in en het ging ook nog best lang door.
Verkijk je niet op vorig jaar, want dat was niet een normale jaarwisseling.
Granny71
01-01-2022 om 15:09
niet_rechts schreef op 01-01-2022 om 13:22:
[..]
Dat is het doel ook niet. Het gaat om het voorkomen van vuurwerkslachtoffers door (onopzettelijke) ongelukken.
Zijn er (buiten die belachelijke challenges) opzettelijke ongelukken dan?
Het doel was de zorg niet extra te belasten in coronatijd. Dus zodra we corona te boven zijn is deze reden voor een vuurwerkverbod niet meer nodig.
SophisticatedCaribou75
01-01-2022 om 15:37
Granny71 schreef op 01-01-2022 om 15:09:
[..]
Zijn er (buiten die belachelijke challenges) opzettelijke ongelukken dan?
Het doel was de zorg niet extra te belasten in coronatijd. Dus zodra we corona te boven zijn is deze reden voor een vuurwerkverbod niet meer nodig.
Ja, en die worden nogal uitvoerig besproken op dit draadje bovendien, terwijl een verbod daar sowieso niet tegen helpt. Je weet wel: "gezellig" hulpverleners bekogelen met zwart vuurwerk enzo.
Maar waarom zou het acceptabel zijn dat na corona weer willekeurige mensen in het ziekenhuis belanden door het vuurwerk van anderen of zichzelf als gevolg van onopzettelijke ongelukken? Ik vind de toegevoegde waarde van vuurwerk met oudjaar niet opwegen tegen de gevaren en de schade die daarmee gemoeid is. Om nog te zwijgen van de luchtverontreiniging en het dierenleed.
Angela1967
01-01-2022 om 15:43
Geronimo3 schreef op 01-01-2022 om 13:22:
[..]
Als je hoopt dat die wel de salarissen flink gaat verhogen van onze politiemacht dan heb je wel heel weinig kennis van Financiën, net als je blijkbaar niet wil inzien dat een wettelijk verbod belastend is en je blijkbaar nog steeds niet wil inzien dat we afstevenen op een politiestaat als we elke irritatie omzetten in een verbod.
*Jij* legde de link tussen minister van financiën en verhoging salarissen die ik noemde.
Ik leg die link niet omdat ik het een onzin- opmerking vond die niets te maken heeft met het doel wat ik noemde. Daarom ga ik er ook niet op in.
Maar ik vond het wel een goede plek om Sigrid Kaag te promoten 😁. Dus dank voor die voorzet!
Gr Angela
QuizzicalOpossum53
01-01-2022 om 15:45
niet_rechts schreef op 01-01-2022 om 15:37:
[..]
Ja, en die worden nogal uitvoerig besproken op dit draadje bovendien, terwijl een verbod daar sowieso niet tegen helpt. Je weet wel: "gezellig" hulpverleners bekogelen met zwart vuurwerk enzo.
Maar waarom zou het acceptabel zijn dat na corona weer willekeurige mensen in het ziekenhuis belanden door het vuurwerk van anderen of zichzelf als gevolg van onopzettelijke ongelukken? Ik vind de toegevoegde waarde van vuurwerk met oudjaar niet opwegen tegen de gevaren en de schade die daarmee gemoeid is. Om nog te zwijgen van de luchtverontreiniging en het dierenleed.
Ik kan zo tig dingen opnoemen die veel meer schade met zich meebrengen op een of meer van deze gebieden. Sportblessures, elektrische fietsen voor ouderen, mobieltjes, al het vette en zoete eten, vuurkorven, open haarden, met de auto op vakantie, wandelen in de natuur, het houden van huisdieren, het eten van vlees, vegetarisch eten (vooral soja).
Hmm, eigenlijk zijn heel veel dingen die we doen niet zo heel best voor de gezondheid het milieu of voor dieren. Gelukkig wonen we niet in een totalitaire staat.
SophisticatedCaribou75
01-01-2022 om 15:48
Drietje schreef op 01-01-2022 om 15:45:
[..]
Ik kan zo tig dingen opnoemen die veel meer schade met zich meebrengen op een of meer van deze gebieden. Sportblessures, elektrische fietsen voor ouderen, mobieltjes, al het vette en zoete eten, vuurkorven, open haarden, met de auto op vakantie, wandelen in de natuur, het houden van huisdieren, het eten van vlees, vegetarisch eten (vooral soja).
Hmm, eigenlijk zijn heel veel dingen die we doen niet zo heel best voor de gezondheid het milieu of voor dieren. Gelukkig wonen we niet in een totalitaire staat.
Wat een kletskoek! Maar dat weet je zelf ook wel, want deze non-argumenten van je zijn hier al meermaals ontkracht. Dat je niks zinnigs kunt inbrengen zegt mij wel genoeg.
QuizzicalOpossum53
01-01-2022 om 15:49
niet_rechts schreef op 01-01-2022 om 15:48:
[..]
Wat een kletskoek! Maar dat weet je zelf ook wel, want deze non-argumenten van je zijn hier al meermaals ontkracht. Dat je niks zinnigs kunt inbrengen zegt mij wel genoeg.
Reageer eens inhoudelijk dan? Dit vind ik een zwakke reactie.
ShowyHummingbird30
01-01-2022 om 15:58
Drietje schreef op 01-01-2022 om 15:45:
[..]
Da's een drogreden. "Ja maar..." Dat er ook andere, ergere, problemen zijn wil nog niet zeggen dat je dit niet aan hoeft te pakken. Dat sommigen lak hebben aan wetten en regels en vuurwerk illegaal invoeren, is geen argument om het dan maar toe te staan. (Dat zou mooi worden, zullen we alle regels die overtreden worden dan maar afschaffen?)
Mija
01-01-2022 om 15:59
Ik weet niet wat een vuurwerkverbod voor zin heeft als het dan net zo gaat als gisteren. De hele godsganse dag is er (hard) geknald hier. Het leek wel oorlogsgebied. Ik had ervoor gekozen om thuis te blijven met mijn hond (en niet naar een huisje middenin het bos, zoals ik twee jaar geleden heb gedaan) omdat het immers ‘wel mee zou vallen’. Nou, niet dus. Een uurtje knallen van twaalf tot één zou ik tot daarentoe vinden maar waarom gaat dat de hele dag door? Waarom vinden ouders het goed dat jongens (want zo zit het toch overwegend, vrees ik, dat is in ieder geval wat ik zie) de halve dag knallend over straat slempen? Ik voel me ook voor de gek gehouden. Als ik een beslissing neem op basis van het feit dat er een ‘verbod’ is en in de praktijk is daar niks van te merken, wat voor waarde moet ik dan eigenlijk hechten aan besluiten van politici? Waarom volgen ze ze niet op wat ze zeggen? Je hebt er zo niks aan.
Overigens was het hier dit jaar duidelijk veel meer dan vorig jaar. Vorig jaar was er ook wel wat geknal, maar niet zoveel en niet de hele dag. Jammer vind ik het.
SophisticatedCaribou75
01-01-2022 om 16:00
Drietje schreef op 01-01-2022 om 15:49:
[..]
Reageer eens inhoudelijk dan? Dit vind ik een zwakke reactie.
Wat is in vredesnaam jouw punt?
Om te beginnen: ík vind de nadelen van vuurwerk bij lange na niet opwegen tegen de voordelen.
Waar jij de link met sportblessures en soja en weet ik veel vandaan haalt, is mij een raadsel.
QuizzicalOpossum53
01-01-2022 om 16:00
Coreopsis schreef op 01-01-2022 om 15:58:
[..]
Da's een drogreden. "Ja maar..." Dat er ook andere, ergere, problemen zijn wil nog niet zeggen dat je dit niet aan hoeft te pakken. Dat sommigen lak hebben aan wetten en regels en vuurwerk illegaal invoeren, is geen argument om het dan maar toe te staan. (Dat zou mooi worden, zullen we alle regels die overtreden worden dan maar afschaffen?)
Dat mensen ergens dood aan kunnen gaan of ziek of gewond door raken is ook geen reden om iets te verbieden.
QuizzicalOpossum53
01-01-2022 om 16:01
niet_rechts schreef op 01-01-2022 om 16:00:
[..]
Wat is in vredesnaam jouw punt?
Om te beginnen: ík vind de nadelen van vuurwerk bij lange na niet opwegen tegen de voordelen.
Waar jij de link met sportblessures en soja en weet ik veel vandaan haalt, is mij een raadsel.
Mijn punt is dat er geen reden is om vuurwerk te verbieden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.