Nieuws en actueel
Daglichtlamp
19-11-2021 om 20:36
Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?
Ook dit jaar mag er geen vuurwerk afgestoken worden. Van vorig jaar weten we al dat dat ruim 70 % minder slachtoffers oplevert.
https://www.veiligheid.nl/organisatie/actueel/forse-afname-vuurwerkslachtoffers
Wat mij betreft zetten we nu door. De argumenten van de branche dat er als je het verbied juist meer slachtoffers vallen door illegaal vuurwerk zijn inmiddels ontkracht.
Peiling
Vuurwerk definitief verbieden?
Tango
01-01-2022 om 12:43
Ik zit nu net op de plaatselijke nieuwssite te lezen dat hier de brandweer gisteravond vaker is uitgerukt dan vorig jaar. 2 woningbranden, best dicht bij ons in de buurt, we hoorden gisteren de brandweerauto's ook inderdaad langskomen. En verder heel veel uit de hand gelopen vuurtjes en in de fik gestoken voorwerpen.
Het begon gisteravond al goed. Wij deden even een rondje door de buurt en toen kwamen we al een omver getrapte lantaarnpaal tegen en hoorden flinke knallen. Daarnaast ook veel gezellige samenkomsten bij vuurkorven.
In de ziekenhuizen hier in de omgeving waren geen vuurwerkslachtoffers maar bij een ziekenhuis iets verderop weer redelijk wat. Ik geloof dus dat het hier in de regio niet helemaal goed heeft gewerkt.
Gisteravond ook relatief weinig politie/handhaving gezien.
Vannacht weet ik niet want toen zijn we niet verder gekomen dan het pleintje hier, waar overigens niets werd afgestoken. Maar dat ligt er meestal maar net aan welke mensen thuis zijn. Rondom ons ging er genoeg de lucht in en het ging ook nog best lang door.
Granny71
01-01-2022 om 12:44
Zaireh schreef op 01-01-2022 om 12:31:
[..]
(Bij mij in de straat staken mensen gewoon voor hun eihen huis vuurwerk af dus die zijn zo te vinden)
Hoeveel personeel hebben ze daar wel niet voor nodig? Beetje onrealistisch he.
CuddlyReindeer95
01-01-2022 om 12:46
Geronimo3 schreef op 01-01-2022 om 12:42:
Al met al viel het dus best mee.
Hier in de stad dus een aantal vuurwerkbommen met veel schade. Ik kan daar echt niet luchtig over doen, ik vind dat niet meevallen. Dat is gewoon zwaar crimineel gedrag.
Mevrouw75
01-01-2022 om 12:47
Granny71 schreef op 01-01-2022 om 12:18:
[..]
In onze gemeente (120.000 inwoners) hebben we 4 politieauto's. Hoe wil je dan in godsnaam handhaven?
Ik snap wel dat onze burgermeester heeft gezegd dat ze niet gingen handhaven maar de politie achter de hand hield voor noodgevallen.
Dat is precies wat ze zegt, toch?
wild-flower
01-01-2022 om 12:49
Ik lees over een TikTok-challenge waarbij je vuurwerk moet uittrappen ?
Er zijn ten minste vier slachtoffers. Het gaat om derdegraads
brandwonden aan de onderbenen of voeten, meldt de Vereniging van
Spoedeisende Hulpartsen.
Echt wie verzint zoiets ?
Angela1967
01-01-2022 om 12:52
Geronimo3 schreef op 01-01-2022 om 12:42:
Al met al viel het dus best mee.
Dus volgend jaar weer verbieden en elk jaar iets meer handhaven en straffen en dan zijn we er met 5 tot 8 jaar vanaf. Ik snap dat je niet direct op 0 kunt zitten. Maar uitspreken dat dat het doel is en dat de burgemeesters elk jaar strengere afspraken met elkaar maken lijkt me prima uitvoerbaar plan. Gecombineerd met goede communicatie en verhoging salarissen politie, brandweer en zorg.
Gr Angela
Bellejolie
01-01-2022 om 12:56
Granny71 schreef op 01-01-2022 om 11:19:
[..]
Ik heb anders niets van een verbod gemerkt en ik hoor van heel veel mensen dat het als vanouds was.
Het verbod op particulier knalvuurwerk zal zeker werken om het aantal ziekenhuisopnames te verminderen maar het algemene vuurwerkverbod werd totaal niet nageleefd hier. Dus je kan niet stellen dat het algemene vuurwerkverbod heeft gewerkt, hooguit dat het verbod op zwaar knalvuurwerk zijn vruchten afwerpt
Hier was het in de weken voir nieuwjaar veel rustiger. Om 12 uur werd er wel van alles afgestoken, maar toen dat op was, werd het ook snel weer stil. Heel anders dan in andere jaren. Toen ging het gewoon de hele nacht door en op 1 januari overdag ook nog.
Mijn conclusie: de echte liefhebbers halen het uit het buitenland en gaan er verantwoord mee om.
Een buurman haalt altijd van alles en die weerde iedereen rondom zijn afsteekplek. En hij heeft nu alles alweer opgeruimd.
Op die manier kan ik er goed mee leven.
Maar als het vrij verkrijgbaar is om de hoek, krijg je veel overlast van pubertjes die weken lang met die troep lopen te gooien, met alle ergernis, vernielingen en ongelukken van dien.
Granny71
01-01-2022 om 13:00
Mevrouw75 schreef op 01-01-2022 om 12:47:
[..]
Dat is precies wat ze zegt, toch?
Klopt. Ik beaam het alleen maar. Zelfs op normale dagen vind ik 4 auto's op 120.000 inwoners belachelijk weinig. En op oud en nieuw al helemaal.
SuzyQFive
01-01-2022 om 13:03
Drietje schreef op 01-01-2022 om 12:00:
[..]
Je merkt dat burgemeesters en veiligheidsregios er ook verschillend in staan. En de burgemeesters bepalen in dit geval vooral hoe strikt gehandhaafd wordt. Hier werd niet gehandhaafd en was er heel veel vuurwerk. Maar er is ook nooit gedoe, dus ook wel logisch dat het dan geen prioriteit heeft.
Ja… Ze waren hier van de week al met helicopters aan het vliegen om situaties in beeld te brengen.
Maar het is gewoon sowieso heel lastig om om politie ergens op af te sturen omdat ze eigenlijk niet op 1 plek blijven. Maar goed…
Hier riep een van de wethouders op Twitter dat ze niets merkt van een vuurwerkverbod hier in de stad. Dan denk ik wel van sjonge MUTS! Je bent zelf een van de bestuurders en ook al is dat net niet jouw portefeuille dan ga je in overleg met de burgemeester en doe je er iets mee ipv veilig achter je schermpje er iets over zeggen. Maar goed, dit was ook die wethouder die heel lang geld dat ze moest terugbetalen niet teruggaf (andere provinciehoofdstad).
Granny71
01-01-2022 om 13:04
Bellejolie schreef op 01-01-2022 om 12:56:
[..]
Hier was het in de weken voir nieuwjaar veel rustiger.
Hier is het juist in de weken voor oud en nieuw veel erger dan vorig jaar. Toen bleef het beperkt tot de week voor en na oud en nieuw. Maar nu begonnen ze al eind oktober.
SuzyQFive
01-01-2022 om 13:07
wild-flower schreef op 01-01-2022 om 12:49:
Ik lees over een TikTok-challenge waarbij je vuurwerk moet uittrappen ?
Er zijn ten minste vier slachtoffers. Het gaat om derdegraads
brandwonden aan de onderbenen of voeten, meldt de Vereniging van
Spoedeisende Hulpartsen.
Echt wie verzint zoiets ?
Al veel meer hoor, was vorige week al een heel stuk over. Hier in de stad bij het brandwondenscentrum al meer dan 15 kinderen onder de 12 (komen wel uit heel noord-Nederland).
SuzyQFive
01-01-2022 om 13:09
Granny71 schreef op 01-01-2022 om 13:00:
[..]
Klopt. Ik beaam het alleen maar. Zelfs op normale dagen vind ik 4 auto's op 120.000 inwoners belachelijk weinig. En op oud en nieuw al helemaal.
Ja, is het ook.
In de staat Oregon in de VS hebben ze voor de hele staat ook maar vier wagens (steden uitgezonderd, daar is stad en staatspolitie gescheiden).
Geronimo3
01-01-2022 om 13:11
Angela1967 schreef op 01-01-2022 om 12:52:
[..]
Dus volgend jaar weer verbieden en elk jaar iets meer handhaven en straffen en dan zijn we er met 5 tot 8 jaar vanaf. Ik snap dat je niet direct op 0 kunt zitten. Maar uitspreken dat dat het doel is en dat de burgemeesters elk jaar strengere afspraken met elkaar maken lijkt me prima uitvoerbaar plan. Gecombineerd met goede communicatie en verhoging salarissen politie, brandweer en zorg.
Gr Angela
Ik ben zo blij dat jij niet onze minister van Financiën bent.
Angela1967
01-01-2022 om 13:13
Geronimo3 schreef op 01-01-2022 om 13:11:
[..]
Ik ben zo blij dat jij niet onze minister van Financiën bent.
Ik ben heel blij dat Sigrid Kaag dat wel is.
Gr Angela
Geronimo3
01-01-2022 om 13:15
Bellejolie schreef op 01-01-2022 om 12:56:
[..]
Hier was het in de weken voir nieuwjaar veel rustiger. Om 12 uur werd er wel van alles afgestoken, maar toen dat op was, werd het ook snel weer stil. Heel anders dan in andere jaren. Toen ging het gewoon de hele nacht door en op 1 januari overdag ook nog.
Mijn conclusie: de echte liefhebbers halen het uit het buitenland en gaan er verantwoord mee om.
Een buurman haalt altijd van alles en die weerde iedereen rondom zijn afsteekplek. En hij heeft nu alles alweer opgeruimd.
Op die manier kan ik er goed mee leven.
Maar als het vrij verkrijgbaar is om de hoek, krijg je veel overlast van pubertjes die weken lang met die troep lopen te gooien, met alle ergernis, vernielingen en ongelukken van dien.
En dat is het punt ook eigenlijk. De meeste mensen zijn helemaal niet van plan om de boel op te blazen en de mensen die dat wel doen hebben niet perse vuurwerk of Oudennieuw nodig om de boel te slopen. Een permanent verbod heeft dus echt geen zin om de uitwassen te lijf te gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.