Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?

Peiling

Vuurwerk definitief verbieden?
256 stemmen
75%
25%

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-01-2022 om 11:46

Rondstruiner schreef op 01-01-2022 om 11:25:

[..]

Eerst geloofde je niet dat er een meerderheid voor verbod is. Nu zeg je dus dat er wel een meerderheid is, maar dat mensen te dom zijn om een mening te hebben over een vuurwerkverbod?

Laten we de verkiezingen ook maar afschaffen dan.

Wel grappig dat (naast artsen) de politie al een paar jaar pleit voor een vuurwerkverbod en zegt dat het wel te handhaven zal zijn op termijn. Maar die overzien de consequenties ook niet zoals jij dat doet zeker?

Politie vraagt (weer) om vuurwerkverbod, maar coalitie ziet er geen heil in - https://nos.nl/l/2316999

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4980321/vuurwerkverbod-valt-handhaven-meer-inspanning

Of er wordt gehandhaafd verschilt per gemeente, merk ik, want hier is de zichtbare handhaving de afgelopen maanden flink opgeschaald. En als er werd geknald dan zag je hen eropaf gaan. Al met al was het hier met de jaarwisseling behoorlijk rustig. Alleen wat siervuurwerk na middernacht, maar dat was na een half uurtje voorbij.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-01-2022 om 12:00

niet_rechts schreef op 01-01-2022 om 11:46:

[..]

Of er wordt gehandhaafd verschilt per gemeente, merk ik, want hier is de zichtbare handhaving de afgelopen maanden flink opgeschaald. En als er werd geknald dan zag je hen eropaf gaan. Al met al was het hier met de jaarwisseling behoorlijk rustig. Alleen wat siervuurwerk na middernacht, maar dat was na een half uurtje voorbij.

Je merkt dat burgemeesters en veiligheidsregios er ook verschillend in staan. En de burgemeesters bepalen in dit geval vooral hoe strikt gehandhaafd wordt. Hier werd niet gehandhaafd en was er heel veel vuurwerk. Maar er is ook nooit gedoe, dus ook wel logisch dat het dan geen prioriteit heeft.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-01-2022 om 12:03

Granny71 schreef op 01-01-2022 om 11:44:

[..]

Je haalt er van alles bij maar ik begrijp niet waar je de onzin vandaan haalt dat het allemaal getolereerd wordt door iedereen

Het is niet persoonlijk bedoeld. Natuurlijk tolereren normale burgers als individuen dit niet.

Maar als samenleving tolereren we dit toch wel? Er worden geen sancties opgelegd, er zijn geen voorzorgsmaatregelen, er wordt niet gehandhaafd, mensen worden niet opgepakt, het wordt gedoogd. Dát bedoel ik en dát begrijp ik niet. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-01-2022 om 12:09

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-01-2022 om 12:11

Wednesday schreef op 01-01-2022 om 12:03:

[..]

Het is niet persoonlijk bedoeld. Natuurlijk tolereren normale burgers als individuen dit niet.

Maar als samenleving tolereren we dit toch wel? Er worden geen sancties opgelegd, er zijn geen voorzorgsmaatregelen, er wordt niet gehandhaafd, mensen worden niet opgepakt, het wordt gedoogd. Dát bedoel ik en dát begrijp ik niet.

Omdat het veel teveel is en omdat in Nederland de politie niet tegenover de mensen staat, maar er vooral tussen. Dat levert ons heel veel voordelen op op andere vlakken, dus dat is een groot goed. 

Als je het vuurwerkverbod wilt handhaven heb je een politiemacht nodig die veel groter is. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-01-2022 om 12:12

Drietje schreef op 01-01-2022 om 12:00:

[..]

Je merkt dat burgemeesters en veiligheidsregios er ook verschillend in staan. En de burgemeesters bepalen in dit geval vooral hoe strikt gehandhaafd wordt. Hier werd niet gehandhaafd en was er heel veel vuurwerk. Maar er is ook nooit gedoe, dus ook wel logisch dat het dan geen prioriteit heeft.

Ik wist niet dat de gemeente daar zoveel invloed op had, maar dat het zo werkt is wel logisch en ook goed. De beruchte jaarwisseling van 2019 op 2020 was hier een slagveld met een hoop vernielingen en een hoop agressie richting hulpverleners, maar ook richting andere burgers. Dat voelde heel onveilig toen en begon destijds al begin december. Dit jaar was het echt totaal anders.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-01-2022 om 12:14

niet_rechts schreef op 01-01-2022 om 12:12:

[..]

Ik wist niet dat de gemeente daar zoveel invloed op had, maar dat het zo werkt is wel logisch en ook goed. De beruchte jaarwisseling van 2019 op 2020 was hier een slagveld met een hoop vernielingen en een hoop agressie richting hulpverleners, maar ook richting andere burgers. Dat voelde heel onveilig toen en begon destijds al begin december. Dit jaar was het echt totaal anders.

'Onze' agenten waren vannacht dan misschien wel bij jou in de buurt. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-01-2022 om 12:18

Drietje schreef op 01-01-2022 om 12:11:

[..]

Omdat het veel teveel is en omdat in Nederland de politie niet tegenover de mensen staat, maar er vooral tussen. Dat levert ons heel veel voordelen op op andere vlakken, dus dat is een groot goed.

Als je het vuurwerkverbod wilt handhaven heb je een politiemacht nodig die veel groter is.

Er was hier geen politie, wel handhaving. En dat scheelde een slok op een borrel. Misschien mede omdat ze het geknal in de kiem smoorden door er al vanaf het begin van de herfst serieus werk van te maken?

Drietje schreef op 01-01-2022 om 12:11:

[..]

In onze gemeente (120.000 inwoners) hebben we 4 politieauto's. Hoe wil je dan in godsnaam handhaven?

Ik snap wel dat onze burgermeester heeft gezegd dat ze  niet gingen handhaven maar de politie achter de hand hield voor noodgevallen.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-01-2022 om 12:19

Drietje schreef op 01-01-2022 om 12:14:

[..]

'Onze' agenten waren vannacht dan misschien wel bij jou in de buurt.

Ik ben vannacht niet buiten geweest, dus geen idee. Ik zie hier sowieso weinig politie, wel handhaving.

N.B. Ik heb de site van de gemeente eens gelezen en daar staat dat er per oktober een flink aantal extra handhavers in dienst zijn genomen. Handhaving zijn dus 'onze' ambtenaren van de gemeente die zonder speciale agent-bevoegdheden een wereld van verschil hebben gemaakt. Kudo's naar hen!

Niet te geloven!

Ik lees net dat ze hier in de stad met een flinke groep mensen cobra's en allerlei zwaar vuurwerk aan het afsteken waren, politie was aanwezig maar greep pas na een uur in!
Ze hadden het over explosieve knallen, waarom wordt dat gewoon toegestaan!?

Ik lees niks over boetes, ik snap werkelijk niet dat zoiets doodleuk in de krant komt
Er stonden namelijk ook gewoon foto's bij van de feestende menigte

Ik heb gisteren de hele dag door alleen maar vuurwerk gezien en gehoord. Wat een ontzettend luchtvervuilende troep is het eigenlijk als je bedenkt hoeveel er wordt afgestoken… Om maar te zwijgen over al die plastic delen e.d. die als zwerfafval in de natuur komen. Doorzetten dat vuurwerkverbod!

noas_1993 schreef op 01-01-2022 om 12:19:

Niet te geloven!

Ik lees net dat ze hier in de stad met een flinke groep mensen cobra's en allerlei zwaar vuurwerk aan het afsteken waren, politie was aanwezig maar greep pas na een uur in!

Ik lees niks over boetes, ik snap werkelijk niet dat zoiets doodleuk in de krant komt
Er stonden namelijk ook gewoon foto's bij van de feestende menigte

Ik hoorde vanmorgen ook al van een kennis wat over politie die erbij stond niet ingreep. Miss waren ze bang gewond te raken door het vele vuurwerk? Kon de politie niet foto’s maken van degenen die het afsteken en dan achteraf die mensen een boete sturen? (Bij mij in de straat staken mensen gewoon voor hun eihen huis vuurwerk af dus die zijn zo te vinden)

noas_1993 schreef op 01-01-2022 om 12:19:

Niet te geloven!

De politie werkt, zeker met oud en nieuw, de-escalerend. Zo'n groep binnenvallen werkt escalerend en dan was de overlast nog veel groter geworden.

Nu was het "gecontroleerd uit laten branden" ipv olie op het vuur gooien.

Al met al viel het dus best mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.