Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Yumi schreef op 28-10-2024 om 15:29:

...

.De universiteit wilde de lezing aanvankelijk niet verbieden. Uiteindelijk ontzegden ministers David van Weel (Justitie en Veiligheid) en Marjolein Faber (Asiel en Migratie) hem zijn komst tot Nederland. ‘Het zaaien van haat is iets waar wij fel tegenin gaan', schreven zij in een verklaring.

Bij het protest waren maandagmiddag eerst speeches van studenten. Rond 13.00 uur gaf Khatib een speech via een laptopscherm.

TERUGLEZEN | Verboden lezing van ‘haatprediker’ toch te luisteren via laptop, demonstratie rustig verlopen | Nijmegen | gelderlander.nl

Minister David van Weel en Marjolein Faber keren zich tegen haatzaaien.    De ironie.

Verder een storm in een glas water. Studenten zijn toch ook niet van suiker. Ze moeten juist stevig leren debatteren en een haatzaaier leren ontmaskeren, ongeacht thematiek. 

Ik snap niet helemaal waarom het kabinet wel een warmtenet maar niet een warmtepomp wil stimuleren. Of schrappen ze alleen de verplichting voor de warmtepomp maar houden ze wel nog de subsidie etc in stand? 

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2542416-stadsverwarming-de-belofte-voor-energietransitie-maar-bewoners-vrezen-de-rekening

Neweve schreef op 28-10-2024 om 17:59:

Ik snap niet helemaal waarom het kabinet wel een warmtenet maar niet een warmtepomp wil stimuleren. Of schrappen ze alleen de verplichting voor de warmtepomp maar houden ze wel nog de subsidie etc in stand?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2542416-stadsverwarming-de-belofte-voor-energietransitie-maar-bewoners-vrezen-de-rekening

Ik hoop dat ze overgaan tot de warmtewin-gevel, had dit artikel eerder geplaatst maar vind het een top systeem!

Nieuwe manier om je huis te verwarmen en in de zomer te koelen.
Met de warmtewin-gevel, verwarm je zonder gas en heeft geen lawaaiige buitenunit, het systeem is geluidloos. Daarnaast is het zuiniger dan een elektrische warmtepomp. Je kan de oude radiatoren gebruiken of de vloerverwarming en het levert ook meteen warm tapwater voor de keukenkraan of douche. Het systeem is nog te duur voor individuele huizen maar is wel beschikbaar voor kantoren en grote appartementencomplexen. Er is interesse van wbv omdat die veel dezelfde woningen hebben en die kunnen dan in één klap van het gas af. Ik vind het geweldig, en hoop op veel interesse waardoor NL snel energiezuinig is.
Nieuwe manier om je huis warm te krijgen zonder gas: de warmtewin-gevel

Yumi schreef op 31-10-2024 om 11:07:

[..]

Ik hoop dat ze overgaan tot de warmtewin-gevel, had dit artikel eerder geplaatst maar vind het een top systeem!

Nieuwe manier om je huis te verwarmen en in de zomer te koelen.
Met de warmtewin-gevel, verwarm je zonder gas en heeft geen lawaaiige buitenunit, het systeem is geluidloos. Daarnaast is het zuiniger dan een elektrische warmtepomp. Je kan de oude radiatoren gebruiken of de vloerverwarming en het levert ook meteen warm tapwater voor de keukenkraan of douche. Het systeem is nog te duur voor individuele huizen maar is wel beschikbaar voor kantoren en grote appartementencomplexen. Er is interesse van wbv omdat die veel dezelfde woningen hebben en die kunnen dan in één klap van het gas af. Ik vind het geweldig, en hoop op veel interesse waardoor NL snel energiezuinig is.
Nieuwe manier om je huis warm te krijgen zonder gas: de warmtewin-gevel

Op de foto is dit geplaatst bij een hoekhuis. Ik vraag me af hoe rendabel het is als je een tussenwoning hebt met erg weinig gevel en dus weinig plek voor zo’n installatie.

Schemerlampje schreef op 31-10-2024 om 14:40:

[..]

Op de foto is dit geplaatst bij een hoekhuis. Ik vraag me af hoe rendabel het is als je een tussenwoning hebt met erg weinig gevel en dus weinig plek voor zo’n installatie.

Dat staat in het artikel..... 

Het systeem is uitvoerig getest op individuele huizen, en zoals je op onderstaande foto kunt zien ook op een tussenwoning.

processed-0F47389C-D2FD-4F1E-AD19-D665A16AF42B.jpeg?itok=qSYJdpzH&offsetX=0&offsetY=202&cropWidth=2000&cropHeight=1125&width=1024&height=576&impolicy=dynamic

Het levert zelfs zoveel warmte dat door een theater in Rozendaal te voorzien van dit systeem, ook de naastgelegen kerk en museum kunnen verwarmd en gekoeld. Op termijn willen ze leveren aan omliggende woningen.

Al drie jaar loopt er een pilot bij de Brabantse woningcorporaties Compaen in Helmond en Trudo in Eindhoven. Zij voorzagen elk drie huurhuizen van een warmtewin-gevel.

"Het systeem levert zoveel warmte op dat niet alleen het theater wordt verwarmd en gekoeld, maar ook voor het naastgelegen museum en kerk. Op termijn willen we ook omliggende woningen van warmte voorzien. Dan wordt de warmtewingevel een verdienmodel voor ons theater", zegt Sloesen.

Yumi schreef op 31-10-2024 om 18:39:

[..]

Het systeem is uitvoerig getest op individuele huizen, en zoals je op onderstaande foto kunt zien ook op een tussenwoning.

processed-0F47389C-D2FD-4F1E-AD19-D665A16AF42B.jpeg?itok=qSYJdpzH&offsetX=0&offsetY=202&cropWidth=2000&cropHeight=1125&width=1024&height=576&impolicy=dynamic

Het levert zelfs zoveel warmte dat door een theater in Rozendaal te voorzien van dit systeem, ook de naastgelegen kerk en museum kunnen verwarmd en gekoeld. Op termijn willen ze leveren aan omliggende woningen.

Al drie jaar loopt er een pilot bij de Brabantse woningcorporaties Compaen in Helmond en Trudo in Eindhoven. Zij voorzagen elk drie huurhuizen van een warmtewin-gevel.

"Het systeem levert zoveel warmte op dat niet alleen het theater wordt verwarmd en gekoeld, maar ook voor het naastgelegen museum en kerk. Op termijn willen we ook omliggende woningen van warmte voorzien. Dan wordt de warmtewingevel een verdienmodel voor ons theater", zegt Sloesen.

Je hebt gelijk. Op één of andere manier had ik het artikel maar voor de helft gezien. 🤦🏻‍♀️

Wel vraag ik me dan af hoe je kunt verwarmen als het wekenlang grauw en grijs is. De tijd dat je de verwarming juist nodig hebt. En er is een buffervat van 200 liter nodig, die moet je ook maar ergens kwijt kunnen. Maar ik vind het wel mooie ontwikkelingen!

Schemerlampje schreef op 31-10-2024 om 21:51:

[..]

Je hebt gelijk. Op één of andere manier had ik het artikel maar voor de helft gezien. 🤦🏻‍♀️

Wel vraag ik me dan af hoe je kunt verwarmen als het wekenlang grauw en grijs is. De tijd dat je de verwarming juist nodig hebt. En er is een buffervat van 200 liter nodig, die moet je ook maar ergens kwijt kunnen. Maar ik vind het wel mooie ontwikkelingen!

Hoe weet ik ook niet, tijdens de 3 jarige test is het vast ook grijs en grauw geweest en goed gegaan... anders zou er geen belangstelling zijn. Een vat van 200 liter is niet zo groot, dat is een regenton. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-11-2024 om 15:46 Topicstarter

Die wilde dus echt niet delen welke aandelen hij bezit.

Daar moet ik op terugkomen, ik heb net een stukje van zijn persconferentie gezien. Hij gaat alsnog zijn belangen bekend maken, maar hij voelt geen vertrouwen meer van de meerderheid van de Tweede Kamer, ik heb eigenlijk wel met hem te doen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-11-2024 om 17:33 Topicstarter

Ik ben heel benieuwd wie hem gaat opvolgen. Een goede baan opgeven voor een kabinet dat niet stabiel is, is natuurlijk niet aantrekkelijk.
Dus ik verwacht iemand vanuit de fractie, bijvoorbeeld Tjebbe van Oostenbruggen. Met als complicatie dat die nog een factor tien rijker is dan de afgetreden staatssecretaris.
Alles bij elkaar vind ik het jammer dat we een competent bewindspersoon kwijt lijken te zijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-11-2024 om 17:40 Topicstarter

Vijlbrief heeft het geprobeerd, met tien verschillende alternatieve dekkingen, maar helaas de door niemand gewilde BTW-verhoging lijkt gewoon door te gaan.
https://www.ad.nl/politiek/btw-verhoging-lijkt-definitief-door-te-gaan-vijlbrief-ontstemd-het-zit-muurvast~afb64632/
Maar hij kon geen alternatieve dekking vinden waar álle vier de coalitiepartijen ook echt állemaal mee konden instemmen. Dus bijvoorbeeld een belasting op e-sigaretten, of een hogere taks voor bedrijven. Maar Vijlbrief hoorde nee, nee en nog eens nee van de coalitiepartijen. Gaat zo de laatste strohalm verloren? ,,Ja, ik was ineens de laatste strohalm….allemaal prachtig, maar dit was niet mijn idee, hè?”

Vijlbrief legde bij PVV, VVD, NSC en BBB naar eigen zeggen ‘meer dan tien verschillende’ alternatieven op tafel. Onder zijn voorstellen: suiker duurder maken, de accijnzen op tabak omhoog, hogere boetes die de ACM kan opleggen, of het belasten van watergebruik voor grotere bedrijven - omdat die geen belasting betalen als ze grootverbruiker zijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-11-2024 om 20:16 Topicstarter

Hopelijk gaat de Tweede Kamer ook van andere bewindslieden eisen dat ze volledige openbaarheid geven.
https://www.trouw.nl/politiek/vertrek-van-staatssecretaris-idsinga-zet-verhouding-binnen-de-coalitie-verder-op-scherp~b460cde7/
De PVV heeft ook bewindslieden in het kabinet met zakelijke belangen, onder wie Marjolein Faber, Zsolt Szabó en Vicky Maeijer. Van hen eist Wilders geen openbaarheid. Maar hij haalde dinsdag op X wel scherp uit naar NSC’er Idsinga. ‘Lijkt me geen goed bestuur en niet dragend gemotiveerd, dus maar beter openbaar maken die miljoenenbelangen, NSC-staatssecretaris’, schreef hij.

Yumi schreef op 31-10-2024 om 18:39:

[..]

Interessant, bij ons zou dat op de zijgevel best goed staan (al komt daar dan weer weinig zon...)

Vandaag een groot artikel in onze krant met de titel:

PVV-leider Geert Wilders in zijn strijd voor ‘de vrijheid’ al twintig jaar geketend: ‘Het went nooit, maar ik ben vooral blij dat ik nog leef’

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241101_95120026
[foto]

Op 4 november is het exact twintig jaar geleden dat PVV-leider Geert Wilders (61) zijn vrijheid voorgoed kwijtraakte. Sinds eind 2004 worden de Venlose politicus en zijn vrouw Krisztina dag en nacht bewaakt vanwege de storm aan bedreigingen naar aanleiding van Wilders’ standpunten over de islam. „Het is zwaar en soms om knettergek van te worden.”

........etc.etc.etc.........

Met in het artikel ook een mooie foto van zijn knappe echtgenote. Zij moet toch wel heeeeeel veel van haar Geert houden om zo te moeten leven. Je kan het eens of oneens met hem zijn maar zó te moeten leven mag niemand aangedaan worden. Dit verdiend niemand.

Fleurtje_5 schreef op 02-11-2024 om 13:48:

Vandaag een groot artikel in onze krant met de titel:

PVV-leider Geert Wilders in zijn strijd voor ‘de vrijheid’ al twintig jaar geketend: ‘Het went nooit, maar ik ben vooral blij dat ik nog leef’

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241101_95120026
[foto]

Op 4 november is het exact twintig jaar geleden dat PVV-leider Geert Wilders (61) zijn vrijheid voorgoed kwijtraakte. Sinds eind 2004 worden de Venlose politicus en zijn vrouw Krisztina dag en nacht bewaakt vanwege de storm aan bedreigingen naar aanleiding van Wilders’ standpunten over de islam. „Het is zwaar en soms om knettergek van te worden.”

........etc.etc.etc.........

Met in het artikel ook een mooie foto van zijn knappe echtgenote. Zij moet toch wel heeeeeel veel van haar Geert houden om zo te moeten leven. Je kan het eens of oneens met hem zijn maar zó te moeten leven mag niemand aangedaan worden. Dit verdiend niemand.

Heel naar voor hem, echt, maar het blijft natuurlijk een waardeloze bestuurder.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.