Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 12:58:

[..]


Antidemocratisch betekenis:
gericht tegen de democratie en voor de een of andere vorm van dictatuur

Is dat zo? Volgens mij is het Wilders die al jarenlang bewaking nodig heeft omdat hij niet kan zeggen wat hij zegt. Hij is zijn leven niet veilig. Dat is m.i juist héél antidemocratisch.

Is bv deze formatie antidemoncratisch? De PVV kan niet veel zonder toestemming van de de partijloze premier, de VVD, BBB en NSC. En zelfs als deze formatie onderling een besluit neemt moeten ze nog goedkeuring van de Tweede kamer krijgen.

Noem jij het democratisch als burgers van bv Ter Apel bestolen, bedreigd, aangerand en uitgescholden worden, en de daders telkens weer zonder straf met het politiebusje braaf naar de AZC worden gebracht? Zodat ze de volgende dag zich weer schuldig aan wantoestanden kunnen maken. Het leek er op dat de PVV daar wél wat aan wou doen. Maar volgens mij niets aan mag doen. Is dat anti-democratisch? Van wie?


Nou de manier waarop hij dat wil doen is niet democratisch. Hij moet het via spoedwetgeving doen en niet via noodrecht waarbij het parlement buitenspel wordt gezet, terwijl daarvoor geen echte grond is. 

Ben het wel met je eens dat veel partijen de mond vol hebben over mensenrechten voor bv dat soort mensen, terwijl dat de mensenrechten voor de inwoners van Ter Apel zelf blijkbaar niet belangrijk zijn.

Of wanneer er problemen worden benoemd dat dan te snel de discriminatiekaart wordt getrokken door de meeste partijen. Ook dat worden mensen beu.

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 12:42:

[..]


Nee jij beschuldigd mensen en zet mensen in een hoek als ze een andere mening hebben dan de jouwe. Sterker nog, jij gunt ze bijna een dictator omdat ze niet datgene hebben gestemd dat jij zou willen.

Typisch om te lezen dat ik mensen in de hoek kan krijgen. Deze emo-aanklacht over de stijl van de tegenstander is voor mij enkel een uiting van inhoudelijk onvermogen. Die kiezers gunnen vooral zichzelf een dictator omdat ze niet goed opletten. Daar heb ik dan even helemaal geen medelijden mee

Daglichtlamp schreef op 14-10-2024 om 12:59:

Noem jij de PVV democratisch?


Ik weet het niet. Hij zegt nare dingen. Maar ook vaak rake dingen. Hij is sterk in debatten. In een debat tussen Wilders en Timmermans ben ik nooit voor Timmermans, en dat heeft een andere reden. Ligt dat aan een partij of aan een persoon?

De twee staatssecretarissen Vicky Maeijer en Ingrid Coenradie, van de PVV heb ik nooit iets naars horen zeggen, in tegendeel. Zij komen oa op voor vrouwenrechten, maar zijn niet welkom op een bijeenkomst van een VN-organisatie voor vrouwenrechten
OMDAT ze van de PVV zijn. Is dat democratisch?

Ik vond Lilian Marijnissen van de SP heel goed, maar haar opvolger Jimmy van Dijk is van de zelfde partij en vind ik een enorme blaaskaak. Het ligt vaak niet aan de partij maar aan de persoon.

Ik vind Annabel Nanninga een hele sterke democratische vrouw. Maar ik ben wel eens verbaasd over de verschillende meningen.

Wat er in bepaalde steden gaande is noem ik heeeeeel ondemocratisch. Dat burgers met stenen worden bekogeld bv. Dat mensen uit angst bepaalde dingen niet meer durven zeggen. Heel ondemocratisch.


Daglichtlamp schreef op 14-10-2024 om 12:59:

Noem jij de PVV democratisch?

De PVV zelf is niet democratisch zowel qua partij niet als hoe ze bepaalde dingen willen aanpakken niet. Maar goed volgende verkiezingen wordt die partij toch veel kleiner. Ze zakken nu al flink in de peilingen. Dat wordt alleen maar meer.

Daglichtlamp schreef op 14-10-2024 om 12:44:

[..]

De uitkomsten van de verkiezingen laten hoogstens zien dat een minderheid dat wil. Ik hoop niet mee te maken dat een antidemocratische partij meer dan de helft van de stemmen gaat krijgen.

Dat gaat nooit gebeuren. Nederland is veel te verdeeld daarvoor.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-10-2024 om 13:35 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 13:16:

[..]



Ik vind Annabel Nanninga een hele sterke democratische vrouw. Maar ik ben wel eens verbaasd over de verschillende meningen.


Toch is Nanninga lid van een ondemocratische partij geweest die het huidige stelsel omver wil werpen.

https://www.ad.nl/politiek/weer-een-forum-kamerlid-voor-de-rechter-stel-je-voor-dat-dit-in-rusland-of-hongarije-zou-gebeuren~a68daabb/

Daglichtlamp schreef op 14-10-2024 om 12:59:

Noem jij de PVV democratisch?

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 13:16:

[..]


Ik weet het niet. Hij zegt nare dingen. Maar ook vaak rake dingen. Hij is sterk in debatten. In een debat tussen Wilders en Timmermans ben ik nooit voor Timmermans, en dat heeft een andere reden. Ligt dat aan een partij of aan een persoon?

De twee staatssecretarissen Vicky Maeijer en Ingrid Coenradie, van de PVV heb ik nooit iets naars horen zeggen, in tegendeel. Zij komen oa op voor vrouwenrechten, maar zijn niet welkom op een bijeenkomst van een VN-organisatie voor vrouwenrechten
OMDAT ze van de PVV zijn. Is dat democratisch?

Ik vond Lilian Marijnissen van de SP heel goed, maar haar opvolger Jimmy van Dijk is van de zelfde partij en vind ik een enorme blaaskaak. Het ligt vaak niet aan de partij maar aan de persoon.

Ik vind Annabel Nanninga een hele sterke democratische vrouw. Maar ik ben wel eens verbaasd over de verschillende meningen.

Wat er in bepaalde steden gaande is noem ik heeeeeel ondemocratisch. Dat burgers met stenen worden bekogeld bv. Dat mensen uit angst bepaalde dingen niet meer durven zeggen. Heel ondemocratisch.


Daglichtlamp vraagt of jij de PVV democratisch vindt.  Dan open je met ik weet het niet en direct daarna kom je met een hele beschouwing van vele kamerleden over hun goede en minder goede kanten. Dat is geen antwoord op de vraag. 

Eerder heb ik al uitgelegd dat de PVV niet democratisch is, omdat ze geen leden hebben.

Jorni schreef op 14-10-2024 om 13:11:

[..]

Nou de manier waarop hij dat wil doen is niet democratisch. Hij moet het via spoedwetgeving doen en niet via noodrecht waarbij het parlement buitenspel wordt gezet, terwijl daarvoor geen echte grond is.

Ben het wel met je eens dat veel partijen de mond vol hebben over mensenrechten voor bv dat soort mensen, terwijl dat de mensenrechten voor de inwoners van Ter Apel zelf blijkbaar niet belangrijk zijn.

Of wanneer er problemen worden benoemd dat dan te snel de discriminatiekaart wordt getrokken door de meeste partijen. Ook dat worden mensen beu.


Dat zou kunnen dat het niet democratisch is, dat moet beter, maar misschien weten wij niet hoe hoog het water aan de lippen staat dat deze vier partijen een noodwet hoognodig vinden.

Op veel plaatsen worden er nu acties tegen armoede gehouden. Dat vind ik supermooi. Maar dat de acties ook echt nodig zijn is dieptriest. Dakloos terwijl ze een baan hebben? Dakloos omdat geen huis kunnen krijgen vanwege lange wachtlijsten? Of dakloos omdat ze de huur niet kunnen betalen?  En intussen slapen mensen buiten omdat ze geen dak boven het hoofd hebben, het word winter. Er zal hoe dan ook iets moeten gebeuren lijkt mij.

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 13:40:

[..]


Dat zou kunnen dat het niet democratisch is, dat moet beter, maar misschien weten wij niet hoe hoog het water aan de lippen staat dat deze vier partijen een noodwet hoognodig vinden.

Op veel plaatsen worden er nu acties tegen armoede gehouden. Dat vind ik supermooi. Maar dat de acties ook echt nodig zijn is dieptriest. Dakloos terwijl ze een baan hebben? Dakloos omdat geen huis kunnen krijgen vanwege lange wachtlijsten? Of dakloos omdat ze de huur niet kunnen betalen? En intussen slapen mensen buiten omdat ze geen dak boven het hoofd hebben, het word winter. Er zal hoe dan ook iets moeten gebeuren lijkt mij.

Dat ben ik met je eens dat hier wat aan moet gebeuren (die problemen). Een paar coalitiepartijen hebben beloofd hier wat aan te doen, maar dat is helemaal overboord gegooid. Zoals het altijd gaat helaas. 

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 13:40:

[..]


Dat zou kunnen dat het niet democratisch is, dat moet beter, maar misschien weten wij niet hoe hoog het water aan de lippen staat dat deze vier partijen een noodwet hoognodig vinden.

Op veel plaatsen worden er nu acties tegen armoede gehouden. Dat vind ik supermooi. Maar dat de acties ook echt nodig zijn is dieptriest. Dakloos terwijl ze een baan hebben? Dakloos omdat geen huis kunnen krijgen vanwege lange wachtlijsten? Of dakloos omdat ze de huur niet kunnen betalen? En intussen slapen mensen buiten omdat ze geen dak boven het hoofd hebben, het word winter. Er zal hoe dan ook iets moeten gebeuren lijkt mij.

"Dat zou kunnen" ? Snap je überhaupt hoe democratie werkt?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-10-2024 om 14:41 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 13:40:

[..]


Dat zou kunnen dat het niet democratisch is, dat moet beter, maar misschien weten wij niet hoe hoog het water aan de lippen staat dat deze vier partijen een noodwet hoognodig vinden.


Noodwetgeving is bedoeld voor zaken die onmiddellijk moeten gebeuren, waarvoor niet een normaal wetgevingsproces doorlopen kan worden. Oorlog, overstromingen, epidemieën etc. Het enige moment dat dit kabinet noodrecht voor asiel had kunnen inzetten was de eerste week van juli (en zelfs op dat moment zou het al dubieus geweest zijn).

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 12:42:

[...]

De volgende verkiezingen is wellicht een andere partij de grootste. Die monsterzeges van de laatste verkiezingen bewijzen dat de mensen het roer willen omgooien omdat ze het zat zijn zoals het de laatste jaren (langggg vóór de formatie van NSC, BBB, PVV en VVD) gaat.

Ik snap dat ze het roer willen omgooien, maar waarom blijft men dan toch bij de rechtse (en conservatieve) partijen hangen. Als je het roer om wilt gooiden waarom dan niet een links /progressieve partij. Genoeg opties die de afgelopen 40+ jaar niet hebben geregeerd: sp, volt, groen-links, PvdD. 

Mijn interpretatie: blijkbaar vinden mensen migratie zo'n belangrijk onderwerp dat ze de rest vergeten. Zelfs al willen ze iets anders met zorg/sociale zekerheid/economie. 

Ik ben benieuwd wat men doet als er een "Nederland eerst links" partij komt (vind Nel wel een goede afkorting). Net zoals dat er ook geen groene liberale partijen is (al zit volt wel een beetje in die richting). 

Neweve schreef op 14-10-2024 om 15:11:

[..]

Ik snap dat ze het roer willen omgooien, maar waarom blijft men dan toch bij de rechtse (en conservatieve) partijen hangen. Als je het roer om wilt gooiden waarom dan niet een links /progressieve partij. Genoeg opties die de afgelopen 40+ jaar niet hebben geregeerd: sp, volt, groen-links, PvdD.

Mijn interpretatie: blijkbaar vinden mensen migratie zo'n belangrijk onderwerp dat ze de rest vergeten. Zelfs al willen ze iets anders met zorg/sociale zekerheid/economie.

Ik ben benieuwd wat men doet als er een "Nederland eerst links" partij komt (vind Nel wel een goede afkorting). Net zoals dat er ook geen groene liberale partijen is (al zit volt wel een beetje in die richting).

Ik denk als die er zou komen dat die veel stemmen zou trekken. Het zal dan geen progressief linkse partij zijn, maar juist meer conservatief. En de meeste huidige linkse partijen zijn progressief.

Geen inhoudelijke bijdrage, maar is het niet handiger om de discussie over de Nederlandse politiek in één topic te voeren in plaats van twee?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.