Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


@Herfstappeltaart en @Twinski; ik denk dat jullie gelijk hebben..helaas.

Twinski schreef op 14-10-2024 om 09:41:

[..]

Mensen stemmen op de persoon die 'geen buitenlanders' roept. Of dat nu autocratisch of democratisch gaat interesseert ze niet.

Het nieuws geloven ze amper en bij falen is het schuld van de rest. Het is Calimeropopulisme. Valt ook niet tegenop te discussiëren want het is een zichzelf versterkende loop. Het is jammer dat er zoveel mensen zijn die dit helemaal geweldig vinden. Je gunt ze bijna een dictator.


Je polariseert.

Ik denk eerder dat mensen tijdens de verkiezingen een ommezwaai maakten omdat ze het anders willen dan voorgaande jaren. Want mensen merken dat het de verkeerde kant op gaat.

Dat zag je bij LPF, Dat zag je bij de zege voor Thierry Baudet in 2019. Dat zag je bij de grote zege voor BBB in maart 2023, en dat zag je nu ook weer bij grote overwinning voor de PVV.

Mensen zijn het gewoon zat. Zie alleen al de toeslagenaffaire, Groningen, de woningmarkt waar mensen jaren op de wachtlijst staan, de toename van voedselbanken, en de te hoge huurprijzen, maar vooral het gelieg en gedraai met een lach op het gezicht, en soms geen actieve herinnering aan een belofte hebben. Dan het bezuinigen in de zorg, mensen werden ontslagen of hun contract werd niet verlengd. Ziekenhuizen die in zwaar weer zitten of failliet gaan. Patiënten die de ziektekosten niet meer kunnen betalen, het bezuinigen in het gevangeniswezen. En er dan jaren later achter komen dat er tekorten zijn in de zorg, en in de 'gevangeniswereld'. En nu overweegt men de gevangenen naar een gevangenis in het buitenland te verplaatsen.Mensen zijn ontslagen en nu komt men er pas achter dat ze tekort aan personeel is.

En dat zelfde zie ik gebeuren in de agrarische sector. Boeren worden uitgekocht of het leven zuur gemaakt, terwijl er steeds meer inwoners bijkomen die straks ook eten op tafel willen.

En zelf vind ik sommige Tweede Kamerleden hypocriet of een blaaskaak.

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 10:49:

[..]


Je polariseert.

Ik denk eerder dat mensen tijdens de verkiezingen een ommezwaai maakten omdat ze het anders willen dan voorgaande jaren. Want mensen merken dat het de verkeerde kant op gaat.

Dat zag je bij LPF, Dat zag je bij de zege voor Thierry Baudet in 2019. Dat zag je bij de grote zege voor BBB in maart 2023, en dat zag je nu ook weer bij grote overwinning voor de PVV.

Mensen zijn het gewoon zat. Zie alleen al de toeslagenaffaire, Groningen, de woningmarkt waar mensen jaren op de wachtlijst staan, de toename van voedselbanken, en de te hoge huurprijzen, maar vooral het gelieg en gedraai met een lach op het gezicht, en soms geen actieve herinnering aan een belofte hebben. Dan het bezuinigen in de zorg terwijl velen de ziektekosten niet meer kunnen betalen, het bezuinigen in het gevangeniswezen. En er dan jaren later achter komen dat er tekorten zijn in de zorg, en in de 'gevangeniswereld'. En nu overweegt men de gevangenen naar een gevangenis in het buitenland te verplaatsen.Mensen zijn ontslagen en nu komt men er pas achter dat ze tekort aan personeel is.

En dat zelfde zie ik gebeuren in de agrarische sector. Boeren worden uitgekocht of het leven zuur gemaakt, terwijl er steeds meer inwoners bijkomen die straks ook eten op tafel willen.

En zelf vind ik sommige Tweede Kamerleden hypocriet of een blaaskaak.

Twinski polariseert? Zo...jij durft.

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 10:49:

[..]


Je polariseert.

Ik constateer. En voorlopig zie ik enkel acties van de coalitie die mijn mening bestendigen. Als ik verbeteringen zie zal ik het laten weten. Misschien dat een ander zich dit woord wil laten aanleunen, maar uw verdere politieke analyses laat ik vriendelijk passeren.

Twinski schreef op 14-10-2024 om 11:06:

[..]

Ik constateer. En voorlopig zie ik enkel acties van de coalitie die mijn mening bestendigen. Als ik verbeteringen zie zal ik het laten weten. Misschien dat een ander zich dit woord wil laten aanleunen, maar uw verdere politieke analyses laat ik vriendelijk passeren.

Ik begrijp denk ik wel wat Fleurtje hier bedoelt. Er zijn afgelopen jaren meer verkiezingen geweest waar veel mensen een stem op een andere partij hebben uitgebracht, vooral omdat ze het anders willen. Die groep wordt steeds groter. Afgelopen keer was dat de PVV en NSC. De keer ervoor de BBB. En ja tot nu toe maakt niemand wat waar. Als puntje bij paaltje komt trekken de inwoners van hier steeds aan het kortste eind. Maatregelen/plannen die het direct beter kunnen maken voor de inwoners sneuvelen altijd als eerste of worden als eerste uitgesteld. Dus volgende verkiezingen zal wel weer een andere partij  heel groot gaan worden. Uiteraard verandert er qua politiek nog steeds niets op een positieve manier dus dat blijft gewoon zo doorgaan. 

Jorni schreef op 14-10-2024 om 11:21:

Ik begrijp denk ik wel wat Fleurtje hier bedoelt. Er zijn afgelopen jaren meer verkiezingen geweest waar veel mensen een stem op een andere partij hebben uitgebracht, vooral omdat ze het anders willen. Die groep wordt steeds groter. Afgelopen keer was dat de PVV en NSC. De keer ervoor de BBB. En ja tot nu toe maakt niemand wat waar. Als puntje bij paaltje komt trekken de inwoners van hier steeds aan het kortste eind. Maatregelen/plannen die het direct beter kunnen maken voor de inwoners sneuvelen altijd als eerste of worden als eerste uitgesteld. Dus volgende verkiezingen zal wel weer een andere partij heel groot gaan worden. Uiteraard verandert er qua politiek nog steeds niets op een positieve manier dus dat blijft gewoon zo doorgaan.

Ik zal altijd op een partij stemmen waarvan in elk geval de ideologische richting die van mij is (hoewel 100% nooit lukt). Ik ga er dan vanuit dat er geprobeerd wordt zaken op een manier voor elkaar te krijgen die ik goed vind. Ik weet ook dat dit maar gedeeltelijk zal lukken. Maar stemmen op haatzaaiende- of one-issuepartijen zal ik nooit doen. Die kant wil ik gewoon niet op.

Herfstappeltaart schreef op 14-10-2024 om 11:40:

[..]

Ik zal altijd op een partij stemmen waarvan in elk geval de ideologische richting die van mij is (hoewel 100% nooit lukt). Ik ga er dan vanuit dat er geprobeerd wordt zaken op een manier voor elkaar te krijgen die ik goed vind. Ik weet ook dat dit maar gedeeltelijk zal lukken. Maar stemmen op haatzaaiende- of one-issuepartijen zal ik nooit doen. Die kant wil ik gewoon niet op.

Populisten hebben ook geen echte ideologie. Sociaal-Liberaal en Conservatief-Progressief zijn duidelijke ideologische assen tenminste. Ik zie een nieuwe politieke as ontstaan. Populistisch-Impopulistisch. De eerste is opportuun, op de korte termijn gericht en de burger naar de mond pratend met zoete willekeurige beloftes (gratis bier). De tweede is grondig, op de lange termijn gericht en durft de burger tegen te spreken voor de grotere belangen (milieu bijvoorbeeld).

Betekenis polariseren op wikipedia:

Polarisatie is het versterken van tegenstellingen tussen partijen of bevolkingsgroepen. Meestal wordt de term pejoratief gebruikt en verwijst het naar een problematische ontwikkeling in een politieke situatie of sociale groep.

Ik denk dat veel burgers ook kiezen voor Wilders vanwege zijn uitspraak Nederland weer voor de Nederlanders. En dan niet voor autochtone Nederlanders maar alle inwoners. Daarmee bedoelend dat de gemiddelde Nederlander er vaak op achteruit gaat terwijl er aan de andere kant heel veel geld gaat naar de EU, ontwikkelshulp, Oekraïne, kortom andere landen dan Nederland zelf. Terwijl hier ook hele grote problemen zijn en dat geld binnen Nederland ook hard nodig is.

Twinski schreef op 14-10-2024 om 11:06:

[..]

Ik constateer. En voorlopig zie ik enkel acties van de coalitie die mijn mening bestendigen. Als ik verbeteringen zie zal ik het laten weten. Misschien dat een ander zich dit woord wil laten aanleunen, maar uw verdere politieke analyses laat ik vriendelijk passeren.


Nee jij beschuldigd mensen en zet mensen in een hoek als ze een andere mening hebben dan de jouwe. Sterker nog, jij gunt ze bijna een dictator omdat ze niet datgene hebben gestemd dat jij zou willen.

De volgende verkiezingen is wellicht een andere partij de grootste. Die monsterzeges van de laatste verkiezingen bewijzen dat de mensen het roer willen omgooien omdat ze het zat zijn zoals het de laatste jaren (langggg vóór de formatie van NSC, BBB, PVV en VVD) gaat.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-10-2024 om 12:44 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 12:42:

[..]


Die monsterzeges van de laatste verkiezingen bewijzen dat de mensen het roer willen omgooien omdat ze het zat zijn.

De uitkomsten van de verkiezingen laten hoogstens zien dat een minderheid dat wil. Ik hoop niet mee te maken dat een antidemocratische partij meer dan de helft van de stemmen gaat krijgen.

Daglichtlamp schreef op 14-10-2024 om 12:44:

[..]

De uitkomsten van de verkiezingen laten hoogstens zien dat een minderheid dat wil. Ik hoop niet mee te maken dat een antidemocratische partij meer dan de helft van de stemmen gaat krijgen.


Antidemocratisch betekenis:
gericht tegen de democratie en voor de een of andere vorm van dictatuur

Is dat zo? Volgens mij is het Wilders die al jarenlang bewaking nodig heeft omdat hij niet kan zeggen wat hij zegt. Hij is zijn leven niet veilig. Dat is m.i juist héél antidemocratisch.

Is bv deze formatie antidemoncratisch? De PVV kan niet veel zonder toestemming van de de partijloze premier, de VVD, BBB en NSC. En zelfs als deze formatie onderling een besluit neemt moeten ze nog goedkeuring van de Tweede kamer krijgen.

Noem jij het democratisch als burgers van bv Ter Apel bestolen, bedreigd, aangerand en uitgescholden worden, en de daders telkens weer zonder straf met het politiebusje braaf naar de AZC worden gebracht? Zodat ze de volgende dag zich weer schuldig aan wantoestanden kunnen maken. Het leek er op dat de PVV daar wél wat aan wou doen. Maar volgens mij niets aan mag doen. Is dat anti-democratisch? Van wie?


Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-10-2024 om 12:59 Topicstarter

 Noem jij de PVV democratisch?

Miraval schreef op 14-10-2024 om 12:35:

Ik denk dat veel burgers ook kiezen voor Wilders vanwege zijn uitspraak Nederland weer voor de Nederlanders. En dan niet voor autochtone Nederlanders maar alle inwoners. Daarmee bedoelend dat de gemiddelde Nederlander er vaak op achteruit gaat terwijl er aan de andere kant heel veel geld gaat naar de EU, ontwikkelshulp, Oekraïne, kortom andere landen dan Nederland zelf. Terwijl hier ook hele grote problemen zijn en dat geld binnen Nederland ook hard nodig is.

Ook hier doel ik onder andere op. En de plannen en maatregelen die erop gericht zijn de mensen hier zelf vooruit te helpen worden als eerste uitgesteld of zelfs afgeschaft. Uiteindelijk doen tot nu toe alle partijen dit zodra ze aan de macht komen. Zolang dit zo blijft blijven mensen steeds proteststemmen uitbrengen en blijft deze groep groeien. Afgelopen keer was dit veel op de PVV en de volgende keer zal dit weer veel op een andere partij zijn. Uiteindelijk verandert er niets.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.