Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Friezinnetje schreef op 10-10-2024 om 19:43:

https://nos.nl/artikel/2540286-verhuizing-complexe-spoedzorg-zuyderland-naar-geleen-gaat-door

En al weer een belofte die PVV niet na kan komen. Nu zal het grootste deel van de stemmers dat geen reet schelen, omdat ze niet in de omgeving wonen.

Wat een leugenaars zijn het toch die PVV-ers. Alleen maar valse beloftes gedaan. Juist de belangrijkste zorg waarvoor je echt niet ver voor wil hoeven te reizen wordt verplaatst. Als mensen daar in de buurt iets ergs krijgen of ineens gaan bevallen en met spoed naar het ziekenhuis moeten mogen ze eerst ver rijden. Lekker dan. Het enige waar ze om geven is dat stomme asielbeleid, waarbij ze ook de kont afvegen met de regels van onze rechtsstaat. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-10-2024 om 14:54 Topicstarter

https://www.ad.nl/politiek/agema-zwakt-uitdagende-woorden-over-asielnoodwet-af-had-ik-niet-moeten-doen~a6b0b7c9/
Agema heeft blijkbaar al weer op haar kop gehad van Schoof.

Na afloop van de ministerraad voegde Agema snel toe dat het geen ‘waarschuwing’ of ‘dreigement’ was aan de Eerste Kamer. ,,Ik heb de grootst mogelijke respect voor de Eerste Kamer. Ik ben helemaal niet zo dat ik dreig. Ik heb niet bedoeld het beeld te scheppen dat ik geen respect heb voor het parlement.” Ze erkende dat ze haar uitspraken van eerder die ochtend met premier Schoof had besproken na afloop van de ministerraad . Ze nam haar woorden niet expliciet terug, maar erkende wel dat ze andere dingen ‘had bedoeld te zeggen’.

Dit filmpje heeft ook de oorspronkelijk uitspraak van Agema: https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/video/e8244ffb-ac28-4d0d-96ef-17c638d074ea/agema-door-het-stof-na-waarschuwing-over

Daglichtlamp schreef op 11-10-2024 om 14:54:

https://www.ad.nl/politiek/agema-zwakt-uitdagende-woorden-over-asielnoodwet-af-had-ik-niet-moeten-doen~a6b0b7c9/
Agema heeft blijkbaar al weer op haar kop gehad van Schoof.

Na afloop van de ministerraad voegde Agema snel toe dat het geen ‘waarschuwing’ of ‘dreigement’ was aan de Eerste Kamer. ,,Ik heb de grootst mogelijke respect voor de Eerste Kamer. Ik ben helemaal niet zo dat ik dreig. Ik heb niet bedoeld het beeld te scheppen dat ik geen respect heb voor het parlement.” 

'Ik ben helemaal niet zo dat ik dreig'. Nou ja, wel dus, want dit is duidelijk een dreigement dat niemand moet wagen het anti-rechtsstatelijke PVV idee tegen te houden, vooraf of achteraf, of anders... 
,,Als het staatsnoodrecht ingaat, dan wil ik nog weleens zien wie zo stoer is om het tegen te houden.”

Ongekend. Niet alleen het parlement buitenspel zetten, maar als het parlement vervolgens 'hoho even, dat is niet oké' of 'is er ook een plan B als plan A niet lukt' zegt intimiderende taal uitslaan om ze de mond te snoeren. Zullen we er maar meteen een dictatuur van maken, Agema? Dan heb je geen last meer van dat vervelende parlement.

En Schoof is weer eens zo slap en 'voor de lieve vrede' als het maar kan, met weer omfloerste taal:

Dick Schoof sprak in zijn wekelijkse persconferentie van een ‘ongelukkige uitspraak’. Heeft Schoof haar terug gefloten? ,,Ik heb het niet als corrigeren beschouwd. Er is een verkeerde indruk gewekt, dat heeft ze zelf toegelicht.”

En weer schiet men niets op met het aanpakken van de daadwerkelijke problemen. Het woningtekort blijft, de armoede wordt niet aangepakt, Ter Apel blijft overlopen, ze doen niks aan onderwijsverbetering, er is geen oplossing voor de mestcrisis, kinderen van 10 scheuren nog steeds rond op fatbikes, het zorgstelsel wordt steeds onbetaalbaarder en acute zorg minder bereikbaar en personeelstekorten lopen alleen maar op. 

Maar de PVV kiezer wordt bediend en kan zijn onderbuikgevoel bevredigd zien met lekker harde taal richting buitenlanders en een 'wij zijn lekker de baas, lekker puh' richting de 'linkse elite'. Die symboolpolitiek is ook wat waard blijkbaar. Als dat voor mensen belangrijker is dan daadwerkelijk de problemen aanpakken dan is dat in zekere zin goed nieuws, want zijn die problemen voor die mensen blijkbaar helemaal niet zo heel erg.

Nicole123 schreef op 11-10-2024 om 16:32:

[..]

'Ik ben helemaal niet zo dat ik dreig'. Nou ja, wel dus, want dit is duidelijk een dreigement dat niemand moet wagen het anti-rechtsstatelijke PVV idee tegen te houden, vooraf of achteraf, of anders...
,,Als het staatsnoodrecht ingaat, dan wil ik nog weleens zien wie zo stoer is om het tegen te houden.”

Ongekend. Niet alleen het parlement buitenspel zetten, maar als het parlement vervolgens 'hoho even, dat is niet oké' of 'is er ook een plan B als plan A niet lukt' zegt intimiderende taal uitslaan om ze de mond te snoeren. Zullen we er maar meteen een dictatuur van maken, Agema? Dan heb je geen last meer van dat vervelende parlement.

En Schoof is weer eens zo slap en 'voor de lieve vrede' als het maar kan, met weer omfloerste taal:

Dick Schoof sprak in zijn wekelijkse persconferentie van een ‘ongelukkige uitspraak’. Heeft Schoof haar terug gefloten? ,,Ik heb het niet als corrigeren beschouwd. Er is een verkeerde indruk gewekt, dat heeft ze zelf toegelicht.”

En weer schiet men niets op met het aanpakken van de daadwerkelijke problemen. Het woningtekort blijft, de armoede wordt niet aangepakt, Ter Apel blijft overlopen, ze doen niks aan onderwijsverbetering, er is geen oplossing voor de mestcrisis, kinderen van 10 scheuren nog steeds rond op fatbikes, het zorgstelsel wordt steeds onbetaalbaarder en acute zorg minder bereikbaar en personeelstekorten lopen alleen maar op.

Maar de PVV kiezer wordt bediend en kan zijn onderbuikgevoel bevredigd zien met lekker harde taal richting buitenlanders en een 'wij zijn lekker de baas, lekker puh' richting de 'linkse elite'. Die symboolpolitiek is ook wat waard blijkbaar. Als dat voor mensen belangrijker is dan daadwerkelijk de problemen aanpakken dan is dat in zekere zin goed nieuws, want zijn die problemen voor die mensen blijkbaar helemaal niet zo heel erg.

Goed omschreven, Nicole, wat een ellende.

,,Als het staatsnoodrecht ingaat, dan wil ik nog weleens zien wie zo stoer is om het tegen te houden.”

Rillingen krijg ik hiervan, brr!


Nicole123 schreef op 11-10-2024 om 16:32:

[..]

...

Maar de PVV kiezer wordt bediend en kan zijn onderbuikgevoel bevredigd zien met lekker harde taal richting buitenlanders en een 'wij zijn lekker de baas, lekker puh' richting de 'linkse elite'. Die symboolpolitiek is ook wat waard blijkbaar. Als dat voor mensen belangrijker is dan daadwerkelijk de problemen aanpakken dan is dat in zekere zin goed nieuws, want zijn die problemen voor die mensen blijkbaar helemaal niet zo heel erg.

Ik zou het toch niet onderschatten. Die mensen willen nu eenmaal een groter sterke leider die tegenstanders de mond snoert, buitenlanders eruit gooit en verder naïef blijven geloven in alle zoete broodjes die hen beloofd worden. 

Populisme is de triomf van het visieloze korte termijn denken. Dat vind ik geen goed nieuws maar een ernstig gebrek aan politiek-maatschapelijk inzicht. Het is anti-politiek die kan leiden tot democratisch verval.

Twinski schreef op 11-10-2024 om 18:06:


[..]

Ik zou het toch niet onderschatten. Die mensen willen nu eenmaal een groter sterke leider die tegenstanders de mond snoert, buitenlanders eruit gooit en verder naïef blijven geloven in alle zoete broodjes die hen beloofd worden.

Populisme is de triomf van het visieloze korte termijn denken. Dat vind ik geen goed nieuws maar een ernstig gebrek aan politiek-maatschapelijk inzicht. Het is anti-politiek die kan leiden tot democratisch verval.

Denk aan een combi van omdenken (aan elk nadeel zit een voordeel), prioriteiten blootleggen en een tikje cynisme. Onderschatten doe ik het zeker niet als je de rest van mijn posts leest, toch?

Nicole123 schreef op 11-10-2024 om 19:05:

[..]

Denk aan een combi van omdenken (aan elk nadeel zit een voordeel), prioriteiten blootleggen en een tikje cynisme. Onderschatten doe ik het zeker niet als je de rest van mijn posts leest, toch?

Daar twijfel ik niet aan. Carry on. ✊

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-10-2024 om 09:31 Topicstarter

Het moment van de waarheid voor onze democratie nadert, op 21 of op 25 oktober besluit de ministerraad over het inzetten van noodrecht, terwijl er geen acute crisis is.
Maar eerst komende week nog debatten o.a. over de begroting van Landbouw en over de Begroting voor economische zaken. Ik ben heel benieuwd hoe Beljaarts het er van af gaat brengen. Net als Uitermark heeft hij natuurlijk geen enkele politieke ervaring. 
Dinsdag verder nog een debat over de komende Europese top (dinsdag)

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-10-2024 om 08:05 Topicstarter

https://www.maurice.nl/2024/10/13/electorale-dynamiek-dynamiet/
Het is natuurlijk de Hond, dus je moet de peilingen met enige scepsis benaderen, maar de PVV daalt in de peilingen. Ze staan nu weer op 37 zetels, dat wat ze ook haalden bij de verkiezingen vorig jaar.

Zetelverdeling-12-10.jpg

Daglichtlamp schreef op 14-10-2024 om 08:05:

https://www.maurice.nl/2024/10/13/electorale-dynamiek-dynamiet/
Het is natuurlijk de Hond, dus je moet de peilingen met enige scepsis benaderen, maar de PVV daalt in de peilingen. Ze staan nu weer op 37 zetels, dat wat ze ook haalden bij de verkiezingen vorig jaar.

Vindt dat nog steeds veel! 
Terwijl er toch steeds meer naar buiten komt over “de mooie” maar onhaalbare plannen van ze? Dus waar stemt men dan op?

CDA op plus 8. Dat zijn vnml denk ik NSC stemmers. Bontenbal doet het echt goed!

Zilver_gray schreef op 14-10-2024 om 08:12:

[..]

Vindt dat nog steeds veel!
Terwijl er toch steeds meer naar buiten komt over “de mooie” maar onhaalbare plannen van ze? Dus waar stemt men dan op?

Op Geert, op een of andere manier zien sommige mensen hem als de Messias, puur om zijn standpunt over vreemdelingen. Of het allemaal haalbaar is, daar kijken ze niet eens naar volgens mij. Wat Geert roept is heilig.

Miraval schreef op 14-10-2024 om 08:17:

CDA op plus 8. Dat zijn vnml denk ik NSC stemmers. Bontenbal doet het echt goed!

Ik ben geen CDA-er maar Bontenbal vind ik echt een hele aardige, constructieve politicus.

Zilver_gray schreef op 14-10-2024 om 08:12:

[..]

Vindt dat nog steeds veel!
Terwijl er toch steeds meer naar buiten komt over “de mooie” maar onhaalbare plannen van ze? Dus waar stemt men dan op?

Mensen stemmen op de persoon die 'geen buitenlanders' roept. Of dat nu autocratisch of democratisch gaat interesseert ze niet. 

Het nieuws geloven ze amper en bij falen is het schuld van de rest. Het is Calimeropopulisme. Valt ook niet tegenop te discussiëren want het is een zichzelf versterkende loop. Het is jammer dat er zoveel mensen zijn die dit helemaal geweldig vinden. Je gunt ze bijna een dictator.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.