Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Daglichtlamp schreef op 07-10-2024 om 06:38:

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5473919/tweede-kamer-kan-strenger-optreden-tegen-parlementariers-die-zich

Speciaal voor FvD de mogelijkheid om voor dezelfde overtreding nogmaals een sanctie op te leggen, als de eerste sanctie niet heeft geleid tot alsnog voldoen aan de regels.
Hopelijk komt FvD er eindelijk achter dat die registers er juist zijn om voor kiezers inzichtelijk te maken wat de andere belangen zijn van Kamerleden.

Goede zaak, die aanscherping van de regels. Van mij mag er snel een regel komen die politieke partijen verplicht democratisch georganiseerd te zijn voordat ze mogen deelnemen aan het globale democratische proces. Dan voorkom je partijen met klapvee en een eenling aan het roer. 

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2024 om 13:09:

[..]


Deze column vind ik kei-goed en is precies zoals ik er ook over denk, maar beter als deze column zou ik het niet kunnen verwoorden. Dus bij deze de column van Leon Verdonschot in onze krant:

[foto]

Vandaag om 05:30

Ik probeer me wel eens voor te stellen dat ik een pro-Palestina demonstrant ben. Dat ik meeloop in demonstraties voor een vrij Palestina. Dat kost me erg veel voorstellingsvermogen. Niet omdat ik voor Benjamin Netanyahu ben, integendeel. Elke keer als ik hem hoor spreken, verlang ik weer terug naar Yitzhak Rabin. Ik vind Netanyahu een ramp voor Israël. Maar zelfs onder deze antidemocraat is Israël de enige democratie in het Midden-Oosten, zeker nu Tunesië in democratisch verval is geraakt. Dat het me wél moeite kost om mezelf voor te stellen als pro-Palestinademonstrant, komt doordat ik weet wie me dan omringen.


Mensen die ‘From the river to sea Palestina will be free’ scanderen, een leus waar ik nooit aan zal wennen, omdat ik er niet aan wíl wennen, want tussen die rivier en die zee ligt een land, Israël, en dat land zal verdwenen zijn als die leus werkelijkheid wordt, net als alle bewoners ervan.

Mensen met spandoeken namens ‘queers for Palestine’, wat ik nog steeds beschouw als een variant op ‘Chickens for KFC’ – openlijke homoseksualiteit staat in Gaza gelijk aan een doodvonnis. Mensen die Israël een ‘apartheidsstaat’ noemen, wat het niet is. Mensen die vinden dat iedere Jood ter wereld, of hij nou kok is of filmmaker of alles daartussen, zich tegen Israël moet uitspreken, en anders gecanceld dient te worden.

Mensen die verdedigen dat er, zoals we sinds een week weten, bij de Nederlandse politie agenten werken die weigeren ‘Joodse objecten of evenementen’ te beschermen. Dan krijgen ze namelijk last van ‘morele dilemma’s’. Ik gun iedere ambtenaar het recht op gewetensbezwaren, maar vooral gun ik iedere antisemitische agent en zijn dilemma’s een bezoek aan het UWV. Mensen die weigeren te erkennen dat Israël wordt omringd door landen en organisaties die het van de kaart willen vegen, en dat al decennia proberen.

Mensen die net als onze eigen NOS, die vorige week vrouwenhel Iran neerzette als een land dat ‘zich al tientallen jaren inzet tegen de onderdrukking van moslims’, graag vergeten dat de grootste onderdrukker en moordenaar van moslims islamitische landen zijn, waarvan er immers van de 47 slechts 2 voor min of meer democratisch kunnen doorgaan.

Maar stel, stél, ik zou me over dat alles heen zetten. En ik zou demonstreren tegen Israël, als protest tegen de vele onschuldige burgerslachtoffers die het afgelopen jaar zijn gevallen.


Dan zou ik daarvoor iedere dag van het jaar uitzoeken. Behalve 7 oktober, een jaar nadat de terroristen van Hamas honderden Joden hebben verkracht en vermoord en ontvoerd, van wie er een kleine honderd nog steeds ergens in de tunnels van Hamas vastzitten, dood of levend. De dag waarop Hamas exact een jaar geleden de oorlog tegen Israël begon, zou ik niet tegen Israël demonstreren, maar dat nalaten.


Om te laten blijken dat ik nog steeds weet hoe dit begon. En door wie.


Een beetje meer respect op 7 oktober had ik zeker verwacht van een Nederlandse burgemeester. Zeker ook omdat er laatst agenten waren die vanwege "morele dilemma's" weigerden Joodse objecten of evenementen te beschermen. Een burgemeester hoort ook een burgervader te zijn.

Halsema mag ook een burgermoeder of burgerouder zijn. Genderrespect is belangrijk anno 2024.

Twinski schreef op 07-10-2024 om 12:58:

[..]

Dilan doet aan overdrijving en aan ophitsing, omdat pleitten voor je 'eigen zaak' middels een demonstratie nog geen pleitten is voor haat jegens anderen. Die antisemitisme-kaart trekt ze te makkelijk en bovendien maakt ze de NS ook nog eens medeverantwoordelijk. Smakeloos. Halsema treft juist de goede toon door te pleiten voor respectabel demonstreren.

Inderdaad zeg. De NS oproepen om nu "antisemitisme niet meer te faciliteren"  echt te walgelijk voor woorden. Ze gaan vèr buiten hun boekje.

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2024 om 12:59:

[..]


Mooi, maar ook heeeeeeel dubbel.

Wat is daar dubbel aan?

Twinski schreef op 07-10-2024 om 13:27:

Halsema mag ook een burgermoeder of burgerouder zijn. Genderrespect is belangrijk anno 2024.

Daglichtlamp schreef op 07-10-2024 om 12:50:

[..]

Fijne opstelling van Halsema.

https://www.ad.nl/binnenland/pro-palestijnse-demonstranten-blokkeren-ingang-universiteit-utrecht-halsema-predikt-verzoening~a3d34b6b/

In Amsterdam is maandagavond een herdenking met onder anderen premier Dick Schoof. Hier wordt onder meer een grote Israëlische vlag uitgerold, zijn sprekers en er wordt een minuut stilte gehouden. Bij de manifestatie voor Israël op de Dam, die van 16.00 tot 18.00 duurt, verwacht de organisatie zo’n duizend mensen.

De groep die een tegendemonstratie wil houden bij de manifestatie voor Israël op de Dam heeft een locatie aangewezen gekregen op enige afstand. Burgemeester Femke Halsema heeft besloten dat de betogers niet ook op de Dam mogen staan om wanordelijkheden te voorkomen. De actievoerders kunnen terecht op het nabijgelegen Damrak, ter hoogte van de Oudebrugsteeg.

Gezichtsbedekkende kleding met als doel de orde te verstoren of strafbare feiten te plegen, is bij beide acties niet toegestaan. De initiatiefnemers van de tegendemonstratie hebben aangegeven dat ze zo’n tweehonderd actievoerders verwachten. Op sociale media wordt opgeroepen een lawaaiprotest te houden en Amsterdam te hullen in de Palestijnse kleuren.

Houd elkaar heel’
Halsema schrijft op Instagram: ‘Ik vraag alle Amsterdammers vandaag: houd elkaar heel. Rouwen om onschuldige slachtoffers is niet politiek, verdriet is niet politiek. Geef elkaar de ruimte’, aldus de burgemeester. Ze vervolgt: ‘Demonstreren is een grondrecht en daar moeten we niet aan willen tornen. Juist in een periode van onrust is het van groot belang dat mensen de straat op kunnen en hun stem kunnen laten horen. Zolang dat vreedzaam en binnen de kaders van het demonstratierecht gebeurt.’

Goed gedaan van Halsema. Ik geef het je te doen om nu burgemeester te zijn. Respect voor haar.

Ik geef het je te doen om nu in Nederland, maar vooral in Amsterdam, Joodse roots te hebben.


https://nos.nl/artikel/2539361-agent-mag-bewaking-joodse-instellingen-niet-weigeren-wel-ruimte-voor-gesprek

.......

"Er zijn collega's die Joodse objecten of evenementen niet meer willen beschermen", staat er in het interview. "Dan hebben ze het over 'morele dilemma's' en ik zie de neiging ontstaan om daaraan toe te geven. Dat zou echt het begin van het einde betekenen." Leidinggevenden gaan daar volgens de twee politiemensen niet goed mee om. "We zien dat de leiding daarmee worstelt. Zeker nu, met het conflict in het Midden-Oosten, dreigen we af te drijven van waar we als collectief voor moeten staan."
Begrip voor morele bezwaren

Hun uitspraken leidden tot berichtgeving in De Telegraaf. Een woordvoerder van de politie zei in een reactie tegen de krant dat uitgangspunt is dat agenten gewoon hun werk doen, maar dat er bij de politie begrip was voor agenten die morele bezwaren hebben tegen bepaalde werkzaamheden. En dat daar bij het maken van de dienstroosters rekening mee wordt gehouden.

........

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2024 om 16:35 Topicstarter

https://www.volkskrant.nl/binnenland/madlener-tempert-verwachtingen-130-rijden-is-voorlopig-op-hooguit-5-procent-van-de-snelwegen-een-optie~bc847605/
Zullen we er dan maar gewoon niet aan beginnen? Dat scheelt weer geld dat aan nuttige zaken besteed kan worden. Op de lange rit naar mijn ouders scheelt het twee minuten (maar alleen als ik het hele stuk dat mogelijk 130 wordt ik ook echt 130 kan rijden).

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2024 om 15:50:

Ik geef het je te doen om nu in Nederland, maar vooral in Amsterdam, Joodse roots te hebben.


https://nos.nl/artikel/2539361-agent-mag-bewaking-joodse-instellingen-niet-weigeren-wel-ruimte-voor-gesprek

.......

"Er zijn collega's die Joodse objecten of evenementen niet meer willen beschermen", staat er in het interview. "Dan hebben ze het over 'morele dilemma's' en ik zie de neiging ontstaan om daaraan toe te geven. Dat zou echt het begin van het einde betekenen." Leidinggevenden gaan daar volgens de twee politiemensen niet goed mee om. "We zien dat de leiding daarmee worstelt. Zeker nu, met het conflict in het Midden-Oosten, dreigen we af te drijven van waar we als collectief voor moeten staan."
Begrip voor morele bezwaren

Hun uitspraken leidden tot berichtgeving in De Telegraaf. Een woordvoerder van de politie zei in een reactie tegen de krant dat uitgangspunt is dat agenten gewoon hun werk doen, maar dat er bij de politie begrip was voor agenten die morele bezwaren hebben tegen bepaalde werkzaamheden. En dat daar bij het maken van de dienstroosters rekening mee wordt gehouden.

........

Het is werkelijk te gek voor woorden. Stel je voor dat er agenten met Joodse roots niet zouden willen opdraven om bv. een Islamitische begraafplaats te beschermen. Nederland zou te klein zijn. 
Schande zou er over gesproken worden en nu ? Ach, we kijken naar de dienstroosters.


Daglichtlamp schreef op 07-10-2024 om 16:35:

https://www.volkskrant.nl/binnenland/madlener-tempert-verwachtingen-130-rijden-is-voorlopig-op-hooguit-5-procent-van-de-snelwegen-een-optie~bc847605/
Zullen we er dan maar gewoon niet aan beginnen? Dat scheelt weer geld dat aan nuttige zaken besteed kan worden. Op de lange rit naar mijn ouders scheelt het twee minuten (maar alleen als ik het hele stuk dat mogelijk 130 wordt ik ook echt 130 kan rijden).

Precies en met het bespaarde centen de bezuiniging op het ov terugdraaien!

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2024 om 17:48 Topicstarter

De trajecten waar misschien 130 gereden kan worden. Dat gaat toch helemaal nergens over? Alleen al de tijd die de ambtenaren (en externe bureaus) aan het uitzoekwerk moeten gaan besteden vind ik al zonde van het geld en de tijd.

wegen.jpg?itok=mvPeiUTj&width=2048&height=1152&impolicy=semi_dynamic


https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5474292/minister-onderzoekt-deze-vier-trajecten-om-weer-130-te-gaan-rijden

Daglichtlamp schreef op 07-10-2024 om 17:48:

De trajecten waar misschien 130 gereden kan worden. Dat gaat toch helemaal nergens over? Alleen al de tijd die de ambtenaren (en externe bureaus) aan het uitzoekwerk moeten gaan besteden vind ik al zonde van het geld en de tijd.

wegen.jpg?itok=mvPeiUTj&width=2048&height=1152&impolicy=semi_dynamic


https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5474292/minister-onderzoekt-deze-vier-trajecten-om-weer-130-te-gaan-rijden

ik wil daar nog wel een paar wegen aan toe voegen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2024 om 18:01 Topicstarter

Morgen de beschouwingen in de Eerste Kamer. Dat zal voor Schoof ingewikkelder zijn dan de Tweede Kamer. In de Eerste Kamer moet hij oppositiepartijen aan zijn kant zien te krijgen. De regering komt 8 zetels te kort.
https://www.trouw.nl/politiek/de-gevaarlijkste-struikelblokken-liggen-voor-schoof-in-de-eerste-kamer~bf9b4446/

afbeelding

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2024 om 18:04 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 07-10-2024 om 18:00:

[..]

ik wil daar nog wel een paar wegen aan toe voegen.

Helaas, Madelener heeft al uitgezocht dat dit de enige wegen zijn die momenteel kans maken.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z15214&did=2024D37096

Voor de Kamerbrief en de bijbehorende beslisnota's.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.