Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Schemerlampje schreef op 04-10-2024 om 13:41:

[..]

PVV ? Zodat Wilders kan zeggen dat het niet aan hem ligt als de boel klapt?

Maakt toch niet uit waar het vandaan komt? Het resultaat blijft hetzelfde 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-10-2024 om 17:48 Topicstarter

Yumi schreef op 04-10-2024 om 14:59:

[..]

Maakt toch niet uit waar het vandaan komt? Het resultaat blijft hetzelfde

Ik ben dan wel geïnteresseerd wie het kabinet probeert te saboteren. (alhoewel, wat mij betreft kan het niet snel genoeg vallen, er wordt momenteel teveel afgebroken. ). Maar het is vast een kwestie van tijd dat er gelekt gaat worden over wie er lekt.

Neem bijvoorbeeld de woningbouw, natuurlijk met er met spoed gebouwd worden, maar moeten we dat echt doen ook in de laagst gelegen delen van Nederland? Hoe houdbaar is dat? Het vorige kabinet begon daar eindelijk beleid op te maken, rekening houden met de natuurlijke omstandigheden. Mona Keijzer gooit dat beleid nu in de prullenbak.

https://www.bndestem.nl/brabant/toch-bouwen-op-lagere-gronden-nieuwe-koers-kabinet-stuit-op-teleurstelling-bij-waterschappen~af46fb3c/?cb=772bb50f-4286-43a8-b44b-7f2501144c57&auth_rd=1

Daglichtlamp schreef op 04-10-2024 om 17:48:

[..]

Ik ben dan wel geïnteresseerd wie het kabinet probeert te saboteren. (alhoewel, wat mij betreft kan het niet snel genoeg vallen, er wordt momenteel teveel afgebroken. ). Maar het is vast een kwestie van tijd dat er gelekt gaat worden over wie er lekt.

Neem bijvoorbeeld de woningbouw, natuurlijk met er met spoed gebouwd worden, maar moeten we dat echt doen ook in de laagst gelegen delen van Nederland? Hoe houdbaar is dat? Het vorige kabinet begon daar eindelijk beleid op te maken, rekening houden met de natuurlijke omstandigheden. Mona Keijzer gooit dat beleid nu in de prullenbak.

https://www.bndestem.nl/brabant/toch-bouwen-op-lagere-gronden-nieuwe-koers-kabinet-stuit-op-teleurstelling-bij-waterschappen~af46fb3c/?cb=772bb50f-4286-43a8-b44b-7f2501144c57&auth_rd=1

Dat was voor de meeste hier al duidelijk  

Ik deel je zorgen en hoop dat Mona Keijzer het Waterschap meer (betere) opties kan geven dan slootjes verbreden.

Bovenstaand artikel kon ik niet lezen, het ED wel voor de geïnteresseerden.
Toch bouwen op lagere gronden: nieuwe koers kabinet stuit op teleurstelling bij waterschappen | Eindhoven | ed.nl

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-10-2024 om 18:50 Topicstarter

Yumi schreef op 04-10-2024 om 18:16:

[..]

Dat was voor de meeste hier al duidelijk

Ik deel je zorgen en hoop dat Mona Keijzer het Waterschap meer (betere) opties kan geven dan slootjes verbreden.

Bovenstaand artikel kon ik niet lezen, het ED wel voor de geïnteresseerden.
Toch bouwen op lagere gronden: nieuwe koers kabinet stuit op teleurstelling bij waterschappen | Eindhoven | ed.nl

Grappig, beiden zijn DPG, dus ik zou denken dat je ze òf allebei wel kunt lezen òf alle twee niet. Het heeft maar heel weinig aandacht gekregen in het nieuws. Maar we leven in een kwetsbaar land. Hoe we dat inrichten is echt belangrijk. Daarbij moet je vooruitkijken naar de toekomst. Alle ministeries die gaan over hoe we Nederland inrichten zijn nu in de hand van populisten. De BBB heeft landbouw en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. De PVV  heeft infrastructuur en milieu.

Dan krijg je bijvoorbeeld dus een regeerprogramma met mooie verhalen over nieuwe spoorlijnen, zonder dat daar ook geld voor gereserveerd wordt. Dan krijg je een minister van Volkshuisvering die openlijk aan kaart dat ze graag de mogelijkheid voor tijdelijke huurcontracten weer verruimd (terwijl we in de praktijk al gezien hebben dat dat niet leidt tot extra huurwoningen, alleen maar tot hogere huurprijzen en onzekerheid voor mensen die er wonen).

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-10-2024 om 18:52 Topicstarter

Ben steeds blijer dat we in Nederland ook een Eerste Kamer hebben, zodat die nog kan controleren wat er in de Tweede kamer gebeurt.

Daglichtlamp schreef op 04-10-2024 om 18:52:

Ben steeds blijer dat we in Nederland ook een Eerste Kamer hebben, zodat die nog kan controleren wat er in de Tweede kamer gebeurt.


En ik ben blij dat oa Annabel Nanninga daar in zit.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2024 om 06:38 Topicstarter

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5473919/tweede-kamer-kan-strenger-optreden-tegen-parlementariers-die-zich

Speciaal voor FvD de mogelijkheid om voor dezelfde overtreding nogmaals een sanctie op te leggen, als de eerste sanctie niet heeft geleid tot alsnog voldoen aan de regels.
Hopelijk komt FvD er eindelijk achter dat die registers er juist zijn om voor kiezers inzichtelijk te maken wat de andere belangen zijn van Kamerleden.

Die Femke Halsema vind ik zo ontzettend.......zo....zo....'onrealistisch' zal ik maar 'netjes' zeggen. Ze is zo niet-mijn-mening. Als Kamerlid vond ik haar al onrealistisch. 'Veel roepen' van wat eigenlijk gewoon niet kan.

https://www.ad.nl/politiek/ns-personeel-boos-op-yesilgoz-om-indirecte-beschuldiging-van-antisemitisme~aec0f959/

Dilan zei gisteren dat de pro-Palestijnse demonstraties op treinstations vandaag, maandag 7 oktober, een jaar na de Hamas-aanval in Israël, antisemitisch zijn.

Hierin geef ik Dilan Yeşilgöz groot gelijk. Waarom uitgerekend vandaag pro-Palestina demonstraties? Uit solidariteit?

ps. Vandaag stond een kei-goeie column van Leon Verdonschot in de krant met titel: Als ik zou demonstreren tegen Israël, dan niet 7 oktober

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2024 om 11:13:

Dilan zei gisteren dat de pro-Palestijnse demonstraties op treinstations vandaag, maandag 7 oktober, een jaar na de Hamas-aanval in Israël, antisemitisch zijn.

Hierin geef ik Dilan Yeşilgöz groot gelijk. Waarom uitgerekend vandaag pro-Palestina demonstraties? Uit solidariteit?

ps. Vandaag stond een kei-goeie column van Leon Verdonschot in de krant met titel: Als ik zou demonstreren tegen Israël, dan niet 7 oktober

Je kunt van die demonstraties vinden wat je wil, maar het is niet aan haar om dat te uiten. De demonstraties zijn gewoon wettelijk toegestaan. Ze rijdt met haar uitlatingen de burgemeesters in de wielen, die hebben zich gewoon te houden aan de wet namelijk.

Of je het smaakvol vindt is een andere zaak.

Het stoort me trouwens ook behoorlijk dat alles meteen in de antisemitisch-hoek wordt gezet. Elke kritiek op het optreden van Israël wordt op die manier afgeserveerd. Zeer onterecht.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2024 om 12:50 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2024 om 11:08:

Die Femke Halsema vind ik zo ontzettend.......zo....zo....'onrealistisch' zal ik maar 'netjes' zeggen. Ze is zo niet-mijn-mening. Als Kamerlid vond ik haar al onrealistisch. 'Veel roepen' van wat eigenlijk gewoon niet kan.

https://www.ad.nl/politiek/ns-personeel-boos-op-yesilgoz-om-indirecte-beschuldiging-van-antisemitisme~aec0f959/

Fijne opstelling van Halsema.

https://www.ad.nl/binnenland/pro-palestijnse-demonstranten-blokkeren-ingang-universiteit-utrecht-halsema-predikt-verzoening~a3d34b6b/

In Amsterdam is maandagavond een herdenking met onder anderen premier Dick Schoof. Hier wordt onder meer een grote Israëlische vlag uitgerold, zijn sprekers en er wordt een minuut stilte gehouden. Bij de manifestatie voor Israël op de Dam, die van 16.00 tot 18.00 duurt, verwacht de organisatie zo’n duizend mensen.

De groep die een tegendemonstratie wil houden bij de manifestatie voor Israël op de Dam heeft een locatie aangewezen gekregen op enige afstand. Burgemeester Femke Halsema heeft besloten dat de betogers niet ook op de Dam mogen staan om wanordelijkheden te voorkomen. De actievoerders kunnen terecht op het nabijgelegen Damrak, ter hoogte van de Oudebrugsteeg.

Gezichtsbedekkende kleding met als doel de orde te verstoren of strafbare feiten te plegen, is bij beide acties niet toegestaan. De initiatiefnemers van de tegendemonstratie hebben aangegeven dat ze zo’n tweehonderd actievoerders verwachten. Op sociale media wordt opgeroepen een lawaaiprotest te houden en Amsterdam te hullen in de Palestijnse kleuren.

Houd elkaar heel’
Halsema schrijft op Instagram: ‘Ik vraag alle Amsterdammers vandaag: houd elkaar heel. Rouwen om onschuldige slachtoffers is niet politiek, verdriet is niet politiek. Geef elkaar de ruimte’, aldus de burgemeester. Ze vervolgt: ‘Demonstreren is een grondrecht en daar moeten we niet aan willen tornen. Juist in een periode van onrust is het van groot belang dat mensen de straat op kunnen en hun stem kunnen laten horen. Zolang dat vreedzaam en binnen de kaders van het demonstratierecht gebeurt.’

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2024 om 11:13:

Dilan zei gisteren dat de pro-Palestijnse demonstraties op treinstations vandaag, maandag 7 oktober, een jaar na de Hamas-aanval in Israël, antisemitisch zijn.

Hierin geef ik Dilan Yeşilgöz groot gelijk. Waarom uitgerekend vandaag pro-Palestina demonstraties? Uit solidariteit?

ps. Vandaag stond een kei-goeie column van Leon Verdonschot in de krant met titel: Als ik zou demonstreren tegen Israël, dan niet 7 oktober

Dilan doet aan overdrijving en aan ophitsing, omdat pleitten voor je 'eigen zaak' middels een demonstratie nog geen pleitten is voor haat jegens anderen. Die antisemitisme-kaart trekt ze te makkelijk en bovendien maakt ze de NS ook nog eens medeverantwoordelijk. Smakeloos. Halsema treft juist de goede toon door te pleiten voor respectabel demonstreren.

Daglichtlamp schreef op 07-10-2024 om 12:50:

[..]

Fijne opstelling van Halsema.

https://www.ad.nl/binnenland/pro-palestijnse-demonstranten-blokkeren-ingang-universiteit-utrecht-halsema-predikt-verzoening~a3d34b6b/

In Amsterdam is maandagavond een herdenking met onder anderen premier Dick Schoof. Hier wordt onder meer een grote Israëlische vlag uitgerold, zijn sprekers en er wordt een minuut stilte gehouden. Bij de manifestatie voor Israël op de Dam, die van 16.00 tot 18.00 duurt, verwacht de organisatie zo’n duizend mensen.

De groep die een tegendemonstratie wil houden bij de manifestatie voor Israël op de Dam heeft een locatie aangewezen gekregen op enige afstand. Burgemeester Femke Halsema heeft besloten dat de betogers niet ook op de Dam mogen staan om wanordelijkheden te voorkomen. De actievoerders kunnen terecht op het nabijgelegen Damrak, ter hoogte van de Oudebrugsteeg.

Gezichtsbedekkende kleding met als doel de orde te verstoren of strafbare feiten te plegen, is bij beide acties niet toegestaan. De initiatiefnemers van de tegendemonstratie hebben aangegeven dat ze zo’n tweehonderd actievoerders verwachten. Op sociale media wordt opgeroepen een lawaaiprotest te houden en Amsterdam te hullen in de Palestijnse kleuren.

Houd elkaar heel’
Halsema schrijft op Instagram: ‘Ik vraag alle Amsterdammers vandaag: houd elkaar heel. Rouwen om onschuldige slachtoffers is niet politiek, verdriet is niet politiek. Geef elkaar de ruimte’, aldus de burgemeester. Ze vervolgt: ‘Demonstreren is een grondrecht en daar moeten we niet aan willen tornen. Juist in een periode van onrust is het van groot belang dat mensen de straat op kunnen en hun stem kunnen laten horen. Zolang dat vreedzaam en binnen de kaders van het demonstratierecht gebeurt.’


Mooi, maar ook heeeeeeel dubbel.

Daglichtlamp schreef op 07-10-2024 om 12:50:

[..]

Fijne opstelling van Halsema.

https://www.ad.nl/binnenland/pro-palestijnse-demonstranten-blokkeren-ingang-universiteit-utrecht-halsema-predikt-verzoening~a3d34b6b/

In Amsterdam is maandagavond een herdenking met onder anderen premier Dick Schoof. Hier wordt onder meer een grote Israëlische vlag uitgerold, zijn sprekers en er wordt een minuut stilte gehouden. Bij de manifestatie voor Israël op de Dam, die van 16.00 tot 18.00 duurt, verwacht de organisatie zo’n duizend mensen.

De groep die een tegendemonstratie wil houden bij de manifestatie voor Israël op de Dam heeft een locatie aangewezen gekregen op enige afstand. Burgemeester Femke Halsema heeft besloten dat de betogers niet ook op de Dam mogen staan om wanordelijkheden te voorkomen. De actievoerders kunnen terecht op het nabijgelegen Damrak, ter hoogte van de Oudebrugsteeg.

Gezichtsbedekkende kleding met als doel de orde te verstoren of strafbare feiten te plegen, is bij beide acties niet toegestaan. De initiatiefnemers van de tegendemonstratie hebben aangegeven dat ze zo’n tweehonderd actievoerders verwachten. Op sociale media wordt opgeroepen een lawaaiprotest te houden en Amsterdam te hullen in de Palestijnse kleuren.

Houd elkaar heel’
Halsema schrijft op Instagram: ‘Ik vraag alle Amsterdammers vandaag: houd elkaar heel. Rouwen om onschuldige slachtoffers is niet politiek, verdriet is niet politiek. Geef elkaar de ruimte’, aldus de burgemeester. Ze vervolgt: ‘Demonstreren is een grondrecht en daar moeten we niet aan willen tornen. Juist in een periode van onrust is het van groot belang dat mensen de straat op kunnen en hun stem kunnen laten horen. Zolang dat vreedzaam en binnen de kaders van het demonstratierecht gebeurt.’

Mooie post van Halsema.

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2024 om 11:13:

Dilan zei gisteren dat de pro-Palestijnse demonstraties op treinstations vandaag, maandag 7 oktober, een jaar na de Hamas-aanval in Israël, antisemitisch zijn.

Hierin geef ik Dilan Yeşilgöz groot gelijk. Waarom uitgerekend vandaag pro-Palestina demonstraties? Uit solidariteit?

ps. Vandaag stond een kei-goeie column van Leon Verdonschot in de krant met titel: Als ik zou demonstreren tegen Israël, dan niet 7 oktober


Deze column vind ik kei-goed en is precies zoals ik er ook over denk, maar beter als deze column zou ik het niet kunnen verwoorden. Dus bij deze de column van Leon Verdonschot in onze krant:

[foto]

 Vandaag om 05:30

Ik probeer me wel eens voor te stellen dat ik een pro-Palestina demonstrant ben. Dat ik meeloop in demonstraties voor een vrij Palestina. Dat kost me erg veel voorstellingsvermogen. Niet omdat ik voor Benjamin Netanyahu ben, integendeel. Elke keer als ik hem hoor spreken, verlang ik weer terug naar Yitzhak Rabin. Ik vind Netanyahu een ramp voor Israël. Maar zelfs onder deze antidemocraat is Israël de enige democratie in het Midden-Oosten, zeker nu Tunesië in democratisch verval is geraakt. Dat het me wél moeite kost om mezelf voor te stellen als pro-Palestinademonstrant, komt doordat ik weet wie me dan omringen.


Mensen die ‘From the river to sea Palestina will be free’ scanderen, een leus waar ik nooit aan zal wennen, omdat ik er niet aan wíl wennen, want tussen die rivier en die zee ligt een land, Israël, en dat land zal verdwenen zijn als die leus werkelijkheid wordt, net als alle bewoners ervan.

Mensen met spandoeken namens ‘queers for Palestine’, wat ik nog steeds beschouw als een variant op ‘Chickens for KFC’ – openlijke homoseksualiteit staat in Gaza gelijk aan een doodvonnis. Mensen die Israël een ‘apartheidsstaat’ noemen, wat het niet is. Mensen die vinden dat iedere Jood ter wereld, of hij nou kok is of filmmaker of alles daartussen, zich tegen Israël moet uitspreken, en anders gecanceld dient te worden.

Mensen die verdedigen dat er, zoals we sinds een week weten, bij de Nederlandse politie agenten werken die weigeren ‘Joodse objecten of evenementen’ te beschermen. Dan krijgen ze namelijk last van ‘morele dilemma’s’. Ik gun iedere ambtenaar het recht op gewetensbezwaren, maar vooral gun ik iedere antisemitische agent en zijn dilemma’s een bezoek aan het UWV. Mensen die weigeren te erkennen dat Israël wordt omringd door landen en organisaties die het van de kaart willen vegen, en dat al decennia proberen.

Mensen die net als onze eigen NOS, die vorige week vrouwenhel Iran neerzette als een land dat ‘zich al tientallen jaren inzet tegen de onderdrukking van moslims’, graag vergeten dat de grootste onderdrukker en moordenaar van moslims islamitische landen zijn, waarvan er immers van de 47 slechts 2 voor min of meer democratisch kunnen doorgaan.

Maar stel, stél, ik zou me over dat alles heen zetten. En ik zou demonstreren tegen Israël, als protest tegen de vele onschuldige burgerslachtoffers die het afgelopen jaar zijn gevallen.


Dan zou ik daarvoor iedere dag van het jaar uitzoeken. Behalve 7 oktober, een jaar nadat de terroristen van Hamas honderden Joden hebben verkracht en vermoord en ontvoerd, van wie er een kleine honderd nog steeds ergens in de tunnels van Hamas vastzitten, dood of levend. De dag waarop Hamas exact een jaar geleden de oorlog tegen Israël begon, zou ik niet tegen Israël demonstreren, maar dat nalaten.


Om te laten blijken dat ik nog steeds weet hoe dit begon. En door wie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.