Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Bakblik schreef op 26-09-2024 om 19:34:

[..]

Ik ken ze niet hoor de PVV stemmers. Heb in ieder geval niemand in mijn omgeving die er openlijk voor uitkomt. Wie zijn die mensen die Geertje zo trouw blijven, ook na al die gebroken verkiezingsbeloftes?


Ik zag er velen op tv afgelopen week. Eergisteren zelfs, een man die helemaal niet trouw was geweest aan Geert want voorheen had hij op Omzigt gestemd, zou de volgende verkiezingen op de PVV stemmen. En ik denk dat hij lang niet de enige is.

Verbroken verkiezingsbelofte? Teveel bezuinigen? Dat PVV niet kan zoals hij zou willen is ook omdat hij veel niet mag zoals hij zou willen. En omdat ze veel financiële lijken van het vorige kabinet hebben georven.

We hebben nu nog steeds de naweeen van het vorige kabinet. Kijk naar de gevangenissen. Mensen die in de cel moeten zitten lopen vrij rond omdat Fred Teeven zo nodig moest bezuinigen. Nu wil men gaan bekijken of 'onze' gedetineerden naar de gevangenissen in Estland kunnen gaan.

Zie de zorg, hoeveel personeel is de straat opgegooid wegens bezuinigingen. Nu groot personeelstekort in de zorg. 800 verzorgingstehuizen (met genoeg personeel, maar het personeel moest vertrekken) gesloten voor de hulpbehoevende oudere en dan nog praat men anno 2024 van die dure vergrijzing. Maar al die duizenden mensen, die ons land binnen stromen, hebben nooit een cent aan het ziekenfonds betaald maar zij moeten wel medische- of GGD zorg krijgen als ze in dit land die zorg nodig hebben. Ik vind dat vanzelfsprekend dat zij zorg krijgen die ze nodig hebben, maar dan wil ik roepen "aub schei uit om de vergrijzing de schuld te geven van de dure zorgkosten".

En dat gaat straks ook zo met boeren. Straks zijn er boeren te weinig, voedsel te weinig want de boeren moesten zo nodig uitgekocht en opgedoekt worden.

https://www.nursing.nl/praktijk/gedwongen-ontslagen-in-helft-van-de-zorginstellingen-1428049w/ 2013 'Gedwongen ontslagen in helft van de zorginstellingen'

Lollypopje schreef op 27-09-2024 om 05:45:

[..]

Omdat het uiteraard allemaal niet aan Geert ligt, maar een al die partijen die hem tegenwerken om zijn onconstitutionele plannen door te voeren 🤦‍♀️

Het een Calimero-taktiek. Zij (de rest) zijn groot en ik ben klein. Als oplossingen niet werken komt dat door tegenwerking van de rest. Dat resoneert bij zijn kiezers.

Die hebben het gevoel van 'teveel buitenlanders' al jaren en zij denken ook dat ze blijvend tegengewerkt worden door 'linkse' mensen en politici. (want die zijn aardig tegen buitenlanders). Daarom blijft links een ideale boksbal. De overtuiging dat je een lap grond met een vaste type bewoner kunt claimen zit diep.

Zeggen dat de rest 'het eindelijk eens moet gaan zien' werkt niet. De nativistische honger zal pas gestild worden bij deportatie. Iedere 'mits of maar' zal ergernis opwekken bij populisten. De hang naar autocratisch bestuur komt daaruit voort, omdat je dan geen 'mits of maar' meer hoeft te dulden. Dit is de reden om ook niet akkoord te gaan met een spoedwet (met concessies) maar een noodwet (geen concessies).

Fleurtje_5 schreef op 27-09-2024 om 10:18:

[..]


Ik zag er velen op tv afgelopen week. Eergisteren zelfs, een man die helemaal niet trouw was geweest aan Geert want voorheen had hij op Omzigt gestemd, zou de volgende verkiezingen op de PVV stemmen. En ik denk dat hij lang niet de enige is.

Verbroken verkiezingsbelofte? Teveel bezuinigen? Dat PVV niet kan zoals hij zou willen is ook omdat hij veel niet mag zoals hij zou willen. En omdat ze veel financiële lijken van het vorige kabinet hebben georven.

We hebben nu nog steeds de naweeen van het vorige kabinet. Kijk naar de gevangenissen. Mensen die in de cel moeten zitten lopen vrij rond omdat Fred Teeven zo nodig moest bezuinigen. Nu wil men gaan bekijken of 'onze' gedetineerden naar de gevangenissen in Estland kunnen gaan.

Zie de zorg, hoeveel personeel is de straat opgegooid wegens bezuinigingen. Nu groot personeelstekort in de zorg. 800 verzorgingstehuizen (met genoeg personeel, maar het personeel moest vertrekken) gesloten voor de hulpbehoevende oudere en dan nog praat men anno 2024 van die dure vergrijzing. Maar al die duizenden mensen, die ons land binnen stromen, hebben nooit een cent aan het ziekenfonds betaald maar zij moeten wel medische- of GGD zorg krijgen als ze in dit land die zorg nodig hebben. Ik vind dat vanzelfsprekend dat zij zorg krijgen die ze nodig hebben, maar dan wil ik roepen "aub schei uit om de vergrijzing de schuld te geven van de dure zorgkosten".

En dat gaat straks ook zo met boeren. Straks zijn er boeren te weinig, voedsel te weinig want de boeren moesten zo nodig uitgekocht en opgedoekt worden.

https://www.nursing.nl/praktijk/gedwongen-ontslagen-in-helft-van-de-zorginstellingen-1428049w/ 2013 'Gedwongen ontslagen in helft van de zorginstellingen'

Daarom willen ze nog meer bezuinigen op de zorg, en op scholen, zodat er nog minder gekwalificeerd personeel komt.  

We hebben leegstaande cellen maar te weinig personeel mede doordat het salaris zo laag is. Er zijn ook gesloten gevangenissen die heropend zouden kunnen worden.

Mensen naar Estland vind ik een buitengewoon slecht idee!
Qua kosten, gedoe en moeite terwijl we hier cellen hebben én omdat dat o.a. het bezoekrecht aantast. Gevangenen hebben ook rechten, ze zijn mensen.

Naar mijn mening moet je daarom inzetten op betere arbeidsvoorwaarden van bewaarders en op preventie (van recidive). De toon is nu zwaarder straffen maar A dat werkt niet voldoende en B daar is de capaciteit niet naar.

Ik zag in die docu over TBS ook een gouden kans om recidive te verminderen. Betere subsidiëring van banen voor ex-gevangen en ex-tbs'ers. Een baan is een probaat middel om op het goede pad te blijven en het helpt tegen de tekorten. 

Ook zie je bij tbs'ers dat slechte jeugd en harddrugsgebruik deze mensen over het randje helpt naar de actieve uitting van hun (sluimerende) stoornis. Inzetten op de oorzaken dus.  

Fleurtje_5 schreef op 27-09-2024 om 10:18:

[..]


Ik zag er velen op tv afgelopen week. Eergisteren zelfs, een man die helemaal niet trouw was geweest aan Geert want voorheen had hij op Omzigt gestemd, zou de volgende verkiezingen op de PVV stemmen. En ik denk dat hij lang niet de enige is.

Verbroken verkiezingsbelofte? Teveel bezuinigen? Dat PVV niet kan zoals hij zou willen is ook omdat hij veel niet mag zoals hij zou willen. En omdat ze veel financiële lijken van het vorige kabinet hebben georven.

We hebben nu nog steeds de naweeen van het vorige kabinet. Kijk naar de gevangenissen. Mensen die in de cel moeten zitten lopen vrij rond omdat Fred Teeven zo nodig moest bezuinigen. Nu wil men gaan bekijken of 'onze' gedetineerden naar de gevangenissen in Estland kunnen gaan.

Zie de zorg, hoeveel personeel is de straat opgegooid wegens bezuinigingen. Nu groot personeelstekort in de zorg. 800 verzorgingstehuizen (met genoeg personeel, maar het personeel moest vertrekken) gesloten voor de hulpbehoevende oudere en dan nog praat men anno 2024 van die dure vergrijzing. Maar al die duizenden mensen, die ons land binnen stromen, hebben nooit een cent aan het ziekenfonds betaald maar zij moeten wel medische- of GGD zorg krijgen als ze in dit land die zorg nodig hebben. Ik vind dat vanzelfsprekend dat zij zorg krijgen die ze nodig hebben, maar dan wil ik roepen "aub schei uit om de vergrijzing de schuld te geven van de dure zorgkosten".

En dat gaat straks ook zo met boeren. Straks zijn er boeren te weinig, voedsel te weinig want de boeren moesten zo nodig uitgekocht en opgedoekt worden.

https://www.nursing.nl/praktijk/gedwongen-ontslagen-in-helft-van-de-zorginstellingen-1428049w/ 2013 'Gedwongen ontslagen in helft van de zorginstellingen'

Maar Geert heeft toch helemaal geen effectieve oplossingen? Hij gaat Nederland echt niet redden door die, wettelijk onmogelijke, asielcrisis uit te roepen. Hij kan het eigen risico niet afschaffen.

Het vorige kabinet heeft en nog eerdere kabinetten hebben grote steken laten vallen, denk aan Groningen en de toeslagen affaire. Denk aan marktwerking in de zorg en het "passend onderwijs" op reguliere scholen. Heel naar voor heel veel mensen maar dat is een beetje het gevolg van ons politieke bestel. 

Gelukkig hebben wij altijd een coalitieregering dan worden al te fanatieke plannen van de een een beetje bijgestuurd door de ander. Ik zou niet willen dat Geert alleen aan de macht komt dan krijgen we wel een heel eng landje.  Dan wil ik vluchten naar Luxemburg of Zwitserland daar zal ook niet alles helemaal zijn zoals ik het wil maar in ieder geval geen dictator aan de macht. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-09-2024 om 11:17 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 27-09-2024 om 10:18:

[..]



https://www.nursing.nl/praktijk/gedwongen-ontslagen-in-helft-van-de-zorginstellingen-1428049w/ 2013 'Gedwongen ontslagen in helft van de zorginstellingen'

Ik kan het artikel niet lezen, maar wat ik wel kan lezen staat alleen maar dat er  gedwongen ontslagen verwacht worden. Als er daadwerkelijk massaal gedwongen ontslagen geweest zouden zijn, dan zouden daar toch ook artikelen over moeten zijn?

Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 11:17:

[..]

Ik kan het artikel niet lezen, maar wat ik wel kan lezen staat alleen maar dat er gedwongen ontslagen verwacht worden. Als er daadwerkelijk massaal gedwongen ontslagen geweest zouden zijn, dan zouden daar toch ook artikelen over moeten zijn?

Dit zijn de feiten:

Vanaf 2010 zijn er mede door beleidswijzigingen om oplopende kosten voor zorg te beheersen veel veranderingen geweest op de arbeidsmarkt. Tussen 2013 en 2016 was er tijdelijk meer uitstroom dan instroom. Na die periode van krimp, is de werkgelegenheid toegenomen en zien we weer meer instroom, dan uitstroom.

Hieronder de grafiek van het aantal zorgmedewerkers van 2005 tot 2023. Groene lijn is de instroom van medewerkers, blauwe lijn de uitstroom. Fleurtje heeft gelijk dat in de periode 2013-2016 er door politiek beleid een vrij grote uitstroom is geweest, toen lag tijdelijk de blauwe lijn hoger dan de groene. Dat is echter maar het halve en inmiddels achterhaalde verhaal, want na 2016 is er juist weer meer instroom geweest en minder uitstroom. 

Beleidswijzigingen-trendbreuk-Zorg-en-welzijn-1024x414.png

https://www.azwinfo.nl/longread/in-en-uitstroom-zorg-en-welzijn-bekeken-vanuit-een-andere-kant/

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-09-2024 om 11:39 Topicstarter

Maar uitstroom is natuurlijk niet gelijk aan gedwongen ontslagen.

Lollypopje schreef op 27-09-2024 om 05:45:

[..]

Omdat het uiteraard alleman niet aan Geert ligt, maar een al die partijen die hem tegenwerken om zijn onconstitutionele plannen door te voeren 🤦‍♀️

Het enige waar Geert Wilders en zijn partij werkelijk om geeft is asiel. De rest interesseert hem niet. Dat is overduidelijk.

https://nos.nl/artikel/2538680-opvang-asielzoekers-met-psychiatrische-problemen-op-de-tocht-levensgevaarlijk
en dan zo'n locatie dicht doen, zodat PVV nog harder kan roepen, dat  het veel te gevaarlijk wordt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-09-2024 om 13:46 Topicstarter

Ik plaats dat net ook in het topic over asielzoekers. Inderdaad onbegrijpelijk. Ook die man die in Rotterdam om zich heen stak met messen en zo iemand vermoorde, lijkt een psychiatrische stoornis gehad te hebben. Die moet je dus niet vrij en onbehandeld laten rondlopen.

Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 11:39:

Maar uitstroom is natuurlijk niet gelijk aan gedwongen ontslagen.

Klopt. Maar zelfs als die hele uitstroom bewust beleid en gedwongen ontslagen waren, is het dus inmiddels allang weer achterhaald nieuws. Want al zo'n 10 jaar is de instroom weer hoger dan de uitstroom. Alleen het stukje van 2013-2016 uitlichten is cherry picking, selectief kijken. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-09-2024 om 20:48 Topicstarter

Goede analyse in de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/27/de-coalitiepartijen-blijven-verzanden-in-ruzie-en-chaos-blijkt-in-de-eerste-week-na-de-algemene-politieke-beschouwingen-a4867455
De chaos in de coalitie, zo is de les van deze week, heeft niet te maken met één onderwerp. Het ligt aan veel meer factoren. Aan de enorme ideologische verschillen tussen de vier partijen. Aan de vaagheid van de afspraken, die ruzie in de hand werkt. Aan de onwennige nieuwe rol van drie partijen (PVV, NSC en BBB ) die nog nooit regeringsverantwoordelijkheid hebben gedragen. Aan de onduidelijke rolverdeling tussen Kamer en kabinet. Aan de macht die de vier partijen zichzelf toe-eigenden op hun belangrijkste thema, waarna ze dachten het alleenrecht op die thema’s te hebben: BBB op landbouw en de PVV op asiel. En aan het diepe gebrek aan vertrouwen en chemie tussen de hoofdrolspelers. Deze problemen zijn structureel, weten de vier partijen, en zullen in deze houtje-touwtje-coalitie steeds weer tot crisis leiden. Tot het moment dat het kabinet op een dag valt.

idd een goeie samenvatting. 
Op zijn Leeuwarders: It het noait wat weest, en it sal noait wat wurde. 

https://nos.nl/artikel/2538770-kabinet-haalt-afghaanse-bewakers-toch-niet-naar-nederland

Die mannen hebben hun nek uitgestoken voor ons en worden nu met de nek aan gekeken en erger in hun land. We hebben ze al laten stikken toen de Taliban weer de macht grepen. Het vorige kabinet had al toegezegd om ze te laten komen. En dan draai je dat terug? Onbestaanbaar!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.