Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


bij het Zuyderziekenhuis gaat het om het sluiten van de spoedeisende hulp, de ic en geboortezorg. Mensen uit de regio moeten daar dan dus verder voor gaan reizen (nu ook al voor deel andere behandelingen trouwens). 

Bereikbaarheid van streekziekenhuizen is een issue voor mensen zonder auto en/of een kleine portemonnee. Reizen met ov is duur, verbindingen zijn slecht, reistijd lang. Tel daarbij op de bezuinigingen die het kabinet wil doen op het ov en de bereikbaarheid wordt nog veel slechter.  Dat zal vooral ook de ouderen in de regio raken, de regio kent ook grote vergrijzing (veel 70+ ers, grote gezinnen in die tijd)

https://nos.nl/artikel/2538600-faber-wil-dat-provincies-bij-toerbeurt-asielzoekers-opvangen
En wat gaat dat dan kosten? Als je elke keer een andere locatie moet inrichten? Dan moeten er in alle provincies grote opvangplekken komen, worden sommigen dus van hot naar her gesleept. 

Friezinnetje schreef op 26-09-2024 om 18:09:

https://nos.nl/artikel/2538600-faber-wil-dat-provincies-bij-toerbeurt-asielzoekers-opvangen
En wat gaat dat dan kosten? Als je elke keer een andere locatie moet inrichten? Dan moeten er in alle provincies grote opvangplekken komen, worden sommigen dus van hot naar her gesleept.

Dat is ook zo rete goed voor de integratie van die mensen. 

Not dus.

wat een rare plannen weer. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-09-2024 om 18:29 Topicstarter

Bakblik schreef op 26-09-2024 om 18:27:

[..]

Dat is ook zo rete goed voor de integratie van die mensen.

Not dus.

wat een rare plannen weer.

Het maakt de crisis die onze regering graag wil heel goed zichtbaar.

Mugske schreef op 26-09-2024 om 17:35:

bij het Zuyderziekenhuis gaat het om het sluiten van de spoedeisende hulp, de ic en geboortezorg. Mensen uit de regio moeten daar dan dus verder voor gaan reizen (nu ook al voor deel andere behandelingen trouwens).

Bereikbaarheid van streekziekenhuizen is een issue voor mensen zonder auto en/of een kleine portemonnee. Reizen met ov is duur, verbindingen zijn slecht, reistijd lang. Tel daarbij op de bezuinigingen die het kabinet wil doen op het ov en de bereikbaarheid wordt nog veel slechter. Dat zal vooral ook de ouderen in de regio raken, de regio kent ook grote vergrijzing (veel 70+ ers, grote gezinnen in die tijd)


https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/limburgse-huisartsen-oneens-met-seh-plannen-zuyderland

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/9877ba89-6742-4237-b5cd-637cc5ed7fe1/huisartsen-en-politiek-strijden-tegen-sluiting-seh-zuyderland-ziekenhuis
Een van die artsen die zich fel tegen de plannen verzet is de Heerlense huisarts Jan Palmen. Volgens hem is het onbestaanbaar dat in een grote stad als Heerlen straks geen plek meer is waar je als inwoner in een spoedgeval naar toe kunt: “Juist Heerlen, met alle problematiek kan niet zonder een SEH. Je zet de brandweer op een plek waar de kans op brand het hoogst is. En zo’n plek is Heerlen. En dan haal je die weg? Onbegrijpelijk.”

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/94f61ec6-ad19-49c9-8120-065a1a763349/veel-onrust-om-sluiting-geboortecentrum-zuyderland-ziekenhuis-heerlen 24 aug.'24

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240129_96286558 29 januari 2024.  
......
Grootste knelpunt is het voorgestelde opdoeken van de SEH in Heerlen.Die moet volgens de criticasters daar zijn gevestigd waar de meeste mensen wonen en de meeste zorg wordt gevraagd. Dat is Parkstad, waar jaarlijks 32.000 mensen met zwaardere klachten bij de SEH komen, tegenover nog geen 20.000 in Geleen.

Daglichtlamp schreef op 26-09-2024 om 18:29:

[..]

Het maakt de crisis die onze regering graag wil heel goed zichtbaar.

Ja die hebben ze dan zelfgemaakt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-09-2024 om 19:16 Topicstarter

Het Zuyderlandziekenhuis kan gewoon op het lijstje van gebroken verkiezingsbeloften van Wilders. Ik snap zelf ook niet zo goed waarom een regio waar zoveel mensen wonen geen volwaardig ziekenhuis zou kunnen hebben.
https://www.volkskrant.nl/politiek/in-de-rauwe-politieke-realiteit-heeft-agema-heerlen-weinig-te-bieden-ik-ga-niet-over-het-aanbod-van-de-ziekenhuizen~b28669fa/
En al die mensen hebben nog heel helder op hun netvlies wat Agema’s partijleider in november vorig jaar, in een debat op tv, antwoordde toen een Heerlenaar uit het publiek hem vroeg of de voormalige mijnstreek sinds het verdwijnen van de steenkoolwinning niet al genoeg voor de kiezen heeft gehad. ‘U moet die zorg krijgen’, zei Geert Wilders. ‘We hebben een ereschuld aan mensen zoals u.’
Dat herhaalde de PVV-leider in juli, in het debat over de regeringsverklaring, toen hij minister-president Schoof verzocht te garanderen dat Heerlen een ‘volwaardig’ ziekenhuis behoudt.
En toen werd het september en waaide er een andere wind. Uitgedaagd door de oppositie durfde Wilders opeens geen beloften meer te doen. ‘Het is niet iets wat je zomaar kunt regelen’, zei hij pardoes. ‘Het is een gigantisch ingewikkeld dossier.’

Daglichtlamp schreef op 26-09-2024 om 19:16:

Het Zuyderlandziekenhuis kan gewoon op het lijstje van gebroken verkiezingsbeloften van Wilders. Ik snap zelf ook niet zo goed waarom een regio waar zoveel mensen wonen geen volwaardig ziekenhuis zou kunnen hebben.
https://www.volkskrant.nl/politiek/in-de-rauwe-politieke-realiteit-heeft-agema-heerlen-weinig-te-bieden-ik-ga-niet-over-het-aanbod-van-de-ziekenhuizen~b28669fa/
En al die mensen hebben nog heel helder op hun netvlies wat Agema’s partijleider in november vorig jaar, in een debat op tv, antwoordde toen een Heerlenaar uit het publiek hem vroeg of de voormalige mijnstreek sinds het verdwijnen van de steenkoolwinning niet al genoeg voor de kiezen heeft gehad. ‘U moet die zorg krijgen’, zei Geert Wilders. ‘We hebben een ereschuld aan mensen zoals u.’
Dat herhaalde de PVV-leider in juli, in het debat over de regeringsverklaring, toen hij minister-president Schoof verzocht te garanderen dat Heerlen een ‘volwaardig’ ziekenhuis behoudt.
En toen werd het september en waaide er een andere wind. Uitgedaagd door de oppositie durfde Wilders opeens geen beloften meer te doen. ‘Het is niet iets wat je zomaar kunt regelen’, zei hij pardoes. ‘Het is een gigantisch ingewikkeld dossier.’

En weet je wat het treurige is? De PVV staat er in de nieuwste peilingen nog steeds goed voor. NSC heeft geloof ik in diezelfde peilingen nog drie zetels. Ik vind het on-be-grij-pe-lijk! Die achterban wordt genaaid waar ze bij staan en maar trouw blijven aan god Geert. Geef mijn portie maar aan Fikkie.

Herfstappeltaart schreef op 26-09-2024 om 19:21:

[..]

En weet je wat het treurige is? De PVV staat er in de nieuwste peilingen nog steeds goed voor. NSC heeft geloof ik in diezelfde peilingen nog drie zetels. Ik vind het on-be-grij-pe-lijk! Die achterban wordt genaaid waar ze bij staan en maar trouw blijven aan god Geert. Geef mijn portie maar aan Fikkie.

Ik ken ze niet hoor de PVV stemmers. Heb in ieder geval niemand in mijn omgeving die er openlijk voor uitkomt. Wie zijn die mensen die Geertje zo trouw blijven, ook na al die gebroken verkiezingsbeloftes?

Bakblik schreef op 26-09-2024 om 19:34:

[..]

Ik ken ze niet hoor de PVV stemmers. Heb in ieder geval niemand in mijn omgeving die er openlijk voor uitkomt. Wie zijn die mensen die Geertje zo trouw blijven, ook na al die gebroken verkiezingsbeloftes?

Ik gelukkig ook niet. Of ze zeggen het niet...

Ach, hetzelfde is met Trump, dat snap je ook niet. 

Friezinnetje schreef op 26-09-2024 om 18:09:

https://nos.nl/artikel/2538600-faber-wil-dat-provincies-bij-toerbeurt-asielzoekers-opvangen
En wat gaat dat dan kosten? Als je elke keer een andere locatie moet inrichten? Dan moeten er in alle provincies grote opvangplekken komen, worden sommigen dus van hot naar her gesleept.


Kan ze ook weer mooi breed uitmeten hoe vreselijk duur het allemaal wel niet is wat we wel niet allemaal voor die gelukszoekers doen. Net zoals nu bij de noodopvang in die hotels (alsof het prettig is om met 3 vreemden in een hotelkamer te wonen, heel vals als mensen dat framen als ‘luxe’!).

Bij toerbeurt het moeten oplossen als provincie levert naast nadelen voor de AZC bewoners ook nog eens flinke onrust op onder bewoners in al die plaatsen waar dan steeds weer nieuwe locaties moeten worden ingericht. Maar die onrust wil ze uiteraard graag houden. Het is in feite een soort spreidingswet, maar dan in een soort van bewuste knipperlichtstand. Een echte spreidingswet met structurele opvang zou teveel problemen oplossen, dan is het niet meer zichtbaar.

Net zoals dat Faber alleen maar grote AZCs wil en geen kleinschalige. Ze weet heel goed dat het met kleinschalige AZCs hartstikke goed gaat en dat grote AZCs veel meer overlast veroorzaken. Die overlast wil ze niet weg hebben, die wil de PVV vooral lekker houden of vergroten. Waarom zouden ze problemen oplossen als die problemen precies zijn waar ze kiezers mee trekken?

Bakblik schreef op 26-09-2024 om 19:34:

[..]

Ik ken ze niet hoor de PVV stemmers. Heb in ieder geval niemand in mijn omgeving die er openlijk voor uitkomt. Wie zijn die mensen die Geertje zo trouw blijven, ook na al die gebroken verkiezingsbeloftes?

Omdat het uiteraard alleman niet aan Geert ligt, maar een al die partijen die hem tegenwerken om zijn onconstitutionele plannen door te voeren 🤦‍♀️

Er staat vandaag een goed opiniestuk van John Morijn (fellow in Law and Public Policy aan Princeton University en bijzonder hoogleraar recht en politiek in de internationale betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen) in het NRC

Éen citaat:.
In Nederland lijkt er nog weinig gevoel van urgentie te zijn bij de evidente discrepantie tussen grote woorden en de onmogelijkheid van daden. Het is echter gevaarlijk de huidige stationaire politiek alleen te betreuren vanwege tijdverspilling terwijl de tijd juist dringt. Het is ook misplaatst de acties van dit kabinet alleen te beoordelen vanuit het gebruikelijke uitgangspunt van afrekening op inhoudelijke resultaten. Want wat ook de naïeve of strategische afwegingen zijn geweest van politieke partijen die ervoor kozen met de PVV samen te werken, wat we nu zien zijn de eerste tekenen van het bewust uitrollen van een antirechtsstatelijke agenda. Dit is een kabinet-Wilders.

Friezinnetje schreef op 26-09-2024 om 20:31:

Ach, hetzelfde is met Trump, dat snap je ook niet.


Dat snap ik idd niet, maar feit is dat het toen wel beter ging met de economie. En omdat er toch veel armoe is in Amerika vestigen velen toch hoop op die man.

En toen Trump president was vond ik de oorlogsdreiging met Rusland stukken minder als toen Obama president was. En ook met Biden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.