Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


En LTO is dan nog de relatief zachte boerenorganisatie, vergeleken met een club als FDF. Ik snap ook wel dat boeren zich bedrogen voelen door BBB. BBB beloofde dat ze het heel anders zouden doen voor de boeren. Nou ja, anders is het wel... Onder Adema hadden ze nog het transitiefonds van 20 miljard, onder BBB is dat gekrompen naar 5 miljard. Een paar maanden geleden deed BBB dat nog af met 'maar zoveel geld in dat fonds is ook niet meer nodig, want we gaan toch ervoor zorgen dat er niemand uitgekocht hoeft te worden'. Maar ook dat kunnen ze blijkbaar niet waarmaken. De boeren moeten straks dus hetzelfde, maar met een kwart van het budget. Ga er maar aan staan.

Nicole123 schreef op 12-09-2024 om 15:33:

En LTO is dan nog de relatief zachte boerenorganisatie, vergeleken met een club als FDF. Ik snap ook wel dat boeren zich bedrogen voelen door BBB. BBB beloofde dat ze het heel anders zouden doen voor de boeren. Nou ja, anders is het wel... Onder Adema hadden ze nog het transitiefonds van 20 miljard, onder BBB is dat gekrompen naar 5 miljard. Een paar maanden geleden deed BBB dat nog af met 'maar zoveel geld in dat fonds is ook niet meer nodig, want we gaan toch ervoor zorgen dat er niemand uitgekocht hoeft te worden'. Maar ook dat kunnen ze blijkbaar niet waarmaken. De boeren moeten straks dus hetzelfde, maar met een kwart van het budget. Ga er maar aan staan.

Maar "het is allemaal de schuld van vorige kabinetten hoor, die hebben die foute afspraken gemaakt met Europa".....aldus v.d Plas. 

Herfstappeltaart schreef op 12-09-2024 om 15:38:

[..]

Maar "het is allemaal de schuld van vorige kabinetten hoor, die hebben die foute afspraken gemaakt met Europa".....aldus v.d Plas.

Echt hè....?

De ene na de andere minister, voortgekomen uit een populistische partij, zegt dat het toch wel heel anders gaat, dan wanneer je in de oppositie zit, makkelijk roepen, maar die weerbarstige praktijk nu je zelf in het kabinet zit en blijkt dat bijvoorbeeld met een vuist op tafel slaan niets uithaalt.

Van fatbikes, stikstof, boeren, AZC''s, zorg, de verantwoordelijke ministers krijgen allemaal het deksel op de neus, wat door velen al voorspeld was. 

Tijd verspild met grote woorden, oneliners en populistische praatjes, maar op echte inhoudelijke, realistische plannen is het alleen maar langer wachten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-09-2024 om 18:43 Topicstarter

Het zou netjes geweest zijn om Schoof morgen nog iets nieuws te laten vertellen, maar blijkbaar is zoveel mogelijk laten uitlekken aantrekkelijker.

https://nos.nl/artikel/2536904-kabinet-wil-asielinstroom-snel-beperken-trekt-deel-asielwet-in
Het kabinet wil snel een deel van de Vreemdelingenwet buiten werking stellen. Daarmee zijn er direct meer maatregelen mogelijk om de asielinstroom te beperken en de Tweede en Eerste Kamer hoeven er niet eerst mee akkoord te gaan. Dit staat in het regeerprogramma dat premier Schoof morgen presenteert, zo melden betrokkenen aan de NOS.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-09-2024 om 19:17 Topicstarter

Gezellige samenwerking met de Tweede Kamer, zouden ze zich realiseren dat ze wel oppositiepartijen nodig hebben in de Eerste Kamer?
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-kan-volgens-faber-asielcrisis-uitroepen-zonder-instemming-parlement-dit-is-schandalig~acc77d8d/
GroenLinks-PvdA-Kamerlid Kati Piri noemde het ‘echt schandalig’ dat Faber op die manier het parlement ‘buitenspel zet’. Ook SGP-Kamerlid Diederik van Dijk hekelde dat de Kamer pas achteraf mag oordelen over de maatregelen. ,,Deze Kamer kan snel, desnoods in het weekend, bijeenkomen om erover te debatteren.”

Faber wees alle kritiek resoluut van de hand. ,,Zo werkt noodrecht in Nederland, dat is op democratische wijze tot stand gekomen.” Tijdens de coronacrisis werden ook eerst maatregelen genomen door het kabinet, voordat de Tweede Kamer zich daarover boog.

Denk-fractieleider Stephan van Baarle memoreerde dat partijen die destijds kritisch waren over de coronanoodwet het ‘nu prima’ vinden dat Asielminister Faber de noodoptie wil inzetten om de asielinstroom te verlagen.

SP-Kamerlid Michiel van Nispen vond het ‘antidemocratisch’. ,,Het feit dat de bevoegdheid in de wet staat, maakt het nog niet oké dat het kabinet dit nu inzet.” CDA-fractieleider Henri Bontenbal sloot zich daarbij aan. ,,Past dit bij het democratisch ethos? Wil het kabinet zo omgaan met de Kamer? Daar maak ik me wel zorgen over.”

Dat VVD en NSC hiermee akkoord gaan vind ik beneden alle peil. Uit je eerste link:

Het is ook de vraag of het Europees Hof van Justitie deze route van het kabinet goedkeurt, maar in Den Haag leeft het idee dat er dan in de tussentijd in elk geval stappen gezet kunnen worden met het inperken van de instroom van asielzoekers.

Dus ze weten dondersgoed dat het Europees hof er een stokje voor zal steken. Alle deskundigen zeggen dat dat hof zal zeggen dat er geen acute crisis is - zoals bij een nieuw virus dat je land ontwricht of een buurland dat in oorlog is en waar opeens binnen een paar maanden tienduizenden vluchtelingen van over je grens trekken - maar een door slecht beleid zelf gecreëerde opvangcrisis die al jaren duurt. En dat weet het kabinet ook.
Maar boeien dat het Europees hof het niet goed vindt, ze gaan het gewoon doen en jassen erdoorheen wat kan, ook als ze al weten dat ze later teruggefloten worden. Ik dacht dat er een duidelijke afspraak was dat ze niets gingen doen wat tegen verdragen, wetten en afspraken in zou gaan, maar die afspraak is blijkbaar boterzacht en Omtzigt zit huilend thuis.

Hoe kun je nou de Coronacrisis en de asielinstroom op gelijke voet met elkaar vergelijken? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-09-2024 om 13:23 Topicstarter

Om 14.00 komt het regeerprogramma online. Om 16.00 is de persconferentie.

Nicole123 schreef op 12-09-2024 om 20:50:

Dat VVD en NSC hiermee akkoord gaan vind ik beneden alle peil. Uit je eerste link:

Het is ook de vraag of het Europees Hof van Justitie deze route van het kabinet goedkeurt, maar in Den Haag leeft het idee dat er dan in de tussentijd in elk geval stappen gezet kunnen worden met het inperken van de instroom van asielzoekers.

Dus ze weten dondersgoed dat het Europees hof er een stokje voor zal steken. Alle deskundigen zeggen dat dat hof zal zeggen dat er geen acute crisis is - zoals bij een nieuw virus dat je land ontwricht of een buurland dat in oorlog is en waar opeens binnen een paar maanden tienduizenden vluchtelingen van over je grens trekken - maar een door slecht beleid zelf gecreëerde opvangcrisis die al jaren duurt. En dat weet het kabinet ook.
Maar boeien dat het Europees hof het niet goed vindt, ze gaan het gewoon doen en jassen erdoorheen wat kan, ook als ze al weten dat ze later teruggefloten worden. Ik dacht dat er een duidelijke afspraak was dat ze niets gingen doen wat tegen verdragen, wetten en afspraken in zou gaan, maar die afspraak is blijkbaar boterzacht en Omtzigt zit huilend thuis.

Als Omtzigt huilend thuis zit moet hij de stekker eruit trekken! 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-09-2024 om 16:15 Topicstarter

Zo te zien komt er geen gratis kinderopvang, wel een betere manier van financiering.
Het kabinet vervangt de kinderopvangtoeslag door een nieuw stelsel van financiering. Er komt een hoge inkomensonafhankelijke vergoeding voor alle werkende ouders. De overheid betaalt de vergoeding rechtstreeks aan kinderopvangorganisaties. In het nieuwe stelsel vorderen we niet meer terug bij ouders.
Ik maak me alleen zorgen over de ouders met een laag inkomen die hierdoor er op achteruit zullen gaan, omdat de vergoeding van de overheid lager zal zijn dan de kosten van de kinderopvang.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-09-2024 om 16:31 Topicstarter

Is de beperking van de giftenaftrek nu helemaal niet terug te vinden in het regeerprogramma of kijk ik scheef?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-09-2024 om 16:46 Topicstarter

https://www.trouw.nl/politiek/minister-heinen-in-miljoenennota-geld-moet-eerst-verdiend-worden~b6899e43/
De miljoenennota is ook uitgelekt.
De koopkrachtplaatjes laten een gemengd beeld zien. Gemiddeld genomen gaan huishoudens er 0,7 procent op vooruit. Maar voor de groep met de laagste inkomens, mensen die het minimumloon verdienen of net iets meer, staat een plusje van maar 0,5 procent in de boeken. De groep daar net boven gaat er juist het meest op vooruit, gemiddeld 1,1 procent.

De Tweede Kamer omzeilen voor een zelfbenoemde opvangcrisis vind ik anti-democratisch. Verder vind ik het financiële beleid toch iets teveel uitpakken in het voordeel van mensen die het minder nodig hebben. Eigenlijk ben ik niet zo verrast verder. Jammer van de pauzeknop op milieu, stikstof en energietransitie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-09-2024 om 21:20 Topicstarter

Geen titel, geen pakkende afbeelding op de kaft. Het kabinet is nog steeds vier partijen denk ik geen eenheid.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/13/schoof-slaat-in-regeringsverklaring-sombere-strenge-toon-aan-a4865654
Een titel heeft het regeerprogramma niet en dat lijkt ook wel de beste samenvatting van het verhaal: van elke partij zijn er ideeën en opvattingen terug te vinden, maar wat bindt PVV, VVD, NSC en BBB? In de formatie kwamen de vier partijleiders daar al niet uit. Schoof kwam in zijn persconferentie niet veel verder dan dat zíjn kabinet „de problemen van de mensen wil oplossen”.


hermans-vvd-agema-pvv-premier-schoof-keijzer-bbb-en


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.