Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?

Rondstruiner schreef op 20-04-2022 om 14:22:

[..]

Ik ben altijd wel een tijdje bezig met alle groente wassen en snijden. Sinds ik gezonder (=heel veel verse groente) eet sta ik wel een stuk langer in de keuken dan voorheen. Ik maak bijna altijd voor twee dagen. Als je voor een heel gezin moet koken sta je er nog langer natuurlijk.

Sinds ik koolhydraatarm eet eet ik ruim 300 gram groente maar dat kost me niet veel extra tijd omdat ik bij lastige dingen voorgesneden/wassen koop. Dat ik nu 4 stronken witlof per keer eet en een hele broccoli dat kost nauwelijks extra tijd om te snijden. 

En mijn gekookte groente maak ik meestal op smaak met wat parmesan en kruiden. 

Een zelfgemaakte saus op basis van echte room en/of met alcohol is uiteraard lekkerder dan uit een zakje maar zal niet veel minder calorieën hebben. 

Libertine schreef op 20-04-2022 om 13:55:

[..]

In die boterham met hagelslag zit ongeveer 15 gram suiker. Per dag mag je maximaal 50 gram suiker, en dat is inclusief fruitsuikers. Een appel heeft ook 15 gram suiker. Zit je al op 30 gram, heb je nog geen koekje gegeten, en dan heb je nog maar 1 stuks fruit op!

Choose your sugars wisely

Op dit moment bestaat er in Nederland nog geen aanbevolen hoeveelheid/ maximale hoeveelheid suiker. 

De who beveelt aan om niet meer dan 10 %van de hoeveelheid energie die je eet te halen uit toegevoegde suikers, dat is dus wel de koek en de hagelslag maar niet het fruit. 

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx

Volgens die norm blijf ik er, met 1x hagelslag,  een koekje om 10.00 en 2 blokjes pure chocolade in de avond, ruim onder. Die enkele gram in een plak ham of kruidenmix gaan er ook niet voor zorgen dat ik over die norm kom.  Dat wil zeggen op de meeste dagen van de week, als ik een feestje heb of een keer een ijsje haal dan wel maar dat is niet dagelijks.  Mensen die dat wel doen elke dag ijs komen wel in de gevarenzone.

Bakblik schreef op 20-04-2022 om 14:57:

[..]

Op dit moment bestaat er in Nederland nog geen aanbevolen hoeveelheid/ maximale hoeveelheid suiker.

De who beveelt aan om niet meer dan 10 %van de hoeveelheid energie die je eet te halen uit toegevoegde suikers, dat is dus wel de koek en de hagelslag maar niet het fruit.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx

Volgens die norm blijf ik er, met 1x hagelslag, een koekje om 10.00 en 2 blokjes pure chocolade in de avond, ruim onder. Die enkele gram in een plak ham of kruidenmix gaan er ook niet voor zorgen dat ik over die norm kom. Dat wil zeggen op de meeste dagen van de week, als ik een feestje heb of een keer een ijsje haal dan wel maar dat is niet dagelijks. Mensen die dat wel doen elke dag ijs komen wel in de gevarenzone.

Suiker is suiker natuurlijk. Je lijf herkent het verschil niet. Het Voedingscentrum adviseert maximaal 90 gram suiker (toegevoegd en niet toegevoegd) per dag voor een vrouw lees ik op hun site. Dat is al ruim de 350 calorieën! Er zijn andere voedingsites die andere hoeveelheden aanbevelen trouwens (50 gram totaal)

Dagelijks 50 gram suikers uit de schijf van 5, en  een boterham met hagelslag, en een koekje, en 2 stukjes chocolade is gewoon echt niet gezond  

Wat mij betreft een prima voorbeeld van een niet bijster gezond voedingsadvies van het Voedingscentrum. 

Libertine schreef op 20-04-2022 om 15:42:

[..]

Suiker is suiker natuurlijk. Je lijf herkent het verschil niet. Het Voedingscentrum adviseert maximaal 90 gram suiker (toegevoegd en niet toegevoegd) per dag voor een vrouw lees ik op hun site. Dat is al ruim de 350 calorieën!

Dagelijks 50 gram suikers uit de schijf van 5, en een boterham met hagelslag, en een koekje, en 2 stukjes chocolade is gewoon echt niet gezond

Wat mij betreft een prima voorbeeld van een niet bijster gezond voedingsadvies van het Voedingscentrum.

Valt wel mee hoor. Sinds 2017 tot corona begon ben ik met die, volgens jou ongezonde hoeveelheid suiker,  11 kilo afgevallen. Gewoon normaal eten met veel groenten en fruit,  voldoende bewegen en chips en snoep laten staan kom je een heel eind. Mijn doel was 6 kilo afvallen ik zat net in het oranje met mijn bmi. Het ging zo goed dat het er uiteindelijk 11 zijn geworden. Na 2 jaar minder sporten door coronalockdowns en een blessure waardoor ik nog meer terugviel in beweging is er wel weer 2 kilo bij en ondanks die boterham met hagelslag,  koek en chocolade wordt dat nog steeds niet meer.

Maar kennelijk zit jij in het suiker is gif kamp. Dat mag maar ik zie dat anders. Wat gezond is voor je humeur is ook belangrijk.  Dat koekje om 10 uur en die chocolade bij de avondthee heb ik nodig voor mijn humeur.  Het is dan wel echt 1 klein koekje dat je niet denkt dat ik iedere dag aan de glacé, gevulde koek of mergpijpjes zit om maar even wat calorieënbommen te noemen. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

20-04-2022 om 15:59

Libertine schreef op 20-04-2022 om 15:42:

[..]

Suiker is suiker natuurlijk. Je lijf herkent het verschil niet. Het Voedingscentrum adviseert maximaal 90 gram suiker (toegevoegd en niet toegevoegd) per dag voor een vrouw lees ik op hun site.

Eens met het eerste. Er is geen verschil. En toch ben ik zeer matig met toegevoegd suiker (in koek, drank, eten, etc) en doe ik minder spastisch over suiker in fruit. 
Het voedingscentrum vind ik een overgewaardeerd instituut. No way dat ik daar mijn informatie weghaal. 

Bakblik schreef op 20-04-2022 om 15:55:

[..]

Valt wel mee hoor. Sinds 2017 tot corona begon ben ik met die, volgens jou ongezonde hoeveelheid suiker, 11 kilo afgevallen. Gewoon normaal eten met veel groenten en fruit, voldoende bewegen en chips en snoep laten staan kom je een heel eind. Mijn doel was 6 kilo afvallen ik zat net in het oranje met mijn bmi. Het ging zo goed dat het er uiteindelijk 11 zijn geworden. Na 2 jaar minder sporten door coronalockdowns en een blessure waardoor ik nog meer terugviel in beweging is er wel weer 2 kilo bij en ondanks die boterham met hagelslag, koek en chocolade wordt dat nog steeds niet meer.

Maar kennelijk zit jij in het suiker is gif kamp. Dat mag maar ik zie dat anders. Wat gezond is voor je humeur is ook belangrijk. Dat koekje om 10 uur en die chocolade bij de avondthee heb ik nodig voor mijn humeur. Het is dan wel echt 1 klein koekje dat je niet denkt dat ik iedere dag aan de glacé, gevulde koek of mergpijpjes zit om maar even wat calorieënbommen te noemen.

Dit topic gaat over wat gezond en ongezond  eten is en of men zich wel bewust is wát gezond en ongezond eten is. Mijn gevoel is dat de meeste mensen denken dat ze gezond eten, maar dat dat feitelijk niet gezond is. Zelf vind ik 85 gram suiker (wat jij ongeveer binnenkrijgt ) eigenlijk niet gezond omdat het nogal veel calorieën zijn, waarvan een aardig deel zonder voedingswaarde. Op dagelijkse basis best een hoop  

Gewicht is trouwens maar een deel van gezond leven. Er zijn ook slanke mensen die er een ongezonde leefstijl op nahouden natuurlijk. Een goed humeur is aan de andere kant ook zeker wat waard. 

Helena71 schreef op 20-04-2022 om 15:59:

[..]

Eens met het eerste. Er is geen verschil. En toch ben ik zeer matig met toegevoegd suiker (in koek, drank, eten, etc) en doe ik minder spastisch over suiker in fruit.
Het voedingscentrum vind ik een overgewaardeerd instituut. No way dat ik daar mijn informatie weghaal.

Ik volg liever het Voedingscentrum dan allerlei (di)eetgoeroe's en de laatste hypes. Zij lijken mij wel een werkbaar gemiddelde te zeggen. 

Ik denk dat veel ouders ook wel heel erg beschermend en voorzichtig zijn waardoor kinderen veel minder bewegen dan eigenlijk goed is.

Ik kreeg een enorme berg commentaar toen ik mijn bijna 12jarige zoon gisteren de 20 minuten naar het voetbalveld liet fietsen. Volgens veel ouders uit zijn team was dat veel te ver, zeker met ook nog een voetbaltraining erbij. Mijn kinderen zijn gewend om te fietsen en draaien hun hand daar niet voor om.  Zo wilden ze laatst ook een keer bij KFC eten, de dichtstbijzijnde is 30 minuten fietsen. Ik vind het dan prima om een keertje KFC te eten, maar we gaan er wel op de fiets naar toe.

Ook met buitenspelen mogen kinderen nu amper de straat uit. Dat beperkt ze enorm in hun bewegingen. 

Ik denk dat daarmee misschien wel net zoveel winst te behalen valt als met het aanpassen van de voeding.

Bakblik schreef op 20-04-2022 om 13:33:

[..]

Mee eens een toch ook weer niet. Die zakjes kruidenmix die hij als ongezond bestempeld maken natuurlijk maar een klein deel uit van je totale maaltijd.

Als de sausmix bijvoorbeeld 27 % suiker bevat dan lijkt dat veel (meer dan een kwart!) Als het zakje 50 gram bevat gaat het over 12,5 gram suiker in je totale maaltijd waar je met 4 personen van eet. Je krijgt dan afgerond 3,2 gram suiker binnen. In verhouding tot de hoeveelheid suiker die er gemiddeld gezien per dag wordt gegeten aan broodbeleg/snoepje/ koekje/ toetje is dat natuurlijk bijna niks.

Voor een maaltijd die ik zelf maak gebruik ik ook regelmatig een schepje (bruine) suiker om er een betere/ andere smaak aan te geven. In een kilo zelfgesneden rode kool gaat volgens oma’s recept 50 gram suiker daar eten we 1.5 keer van. Ik zie daar echt het probleem niet van, wetend dat de suikerconsumptie hier ver onder het gemiddelde ligt en er iedere dag ook een boterham hagelslag gegeten wordt.

Het gaat om een voorbeeld van ontzettend veel toevoegingen die kennelijk nodig zijn om er eetbare zooi van te maken.

Stel dat je als nagerecht dan nog vanillevla neemt uit een pak: volle melk, wei, suiker, gemodificeerd maïszetmeel,  maïszetmeel,  vanillearoma,  zout, kleurstof, vanille-extract, verdikkingsmiddel.

Zo krijg je bij 1 maaltijd allerlei zaken binnen.

Ik mag graag elke zaterdag het stukje van Karin Luiten lezen, in Trouw. Zij voert al jaren strijd tegen onzinproducten in de keuken.  Met een paar basisspullen in je voorraad valt veel te maken. 

Overigens : met eidooiers,  maizena, melk, suiker vanille kan je in 10 minuten of custard,  of vanillevla of banketbakkersroom maken, afhankelijk van de verhoudingen.  Maar dat zijn we kennelijk verleerd/we willen de moeite niet nemen.

Dorestad schreef op 20-04-2022 om 16:34:

[..]

Het gaat om een voorbeeld van ontzettend veel toevoegingen die kennelijk nodig zijn om er eetbare zooi van te maken.

Stel dat je als nagerecht dan nog vanillevla neemt uit een pak: volle melk, wei, suiker, gemodificeerd maïszetmeel, maïszetmeel, vanillearoma, zout, kleurstof, vanille-extract, verdikkingsmiddel.

Mijn eigen ervaring is ook dat als je zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eet, je veel meer kan eten omdat je al die lege calorieën niet binnenkrijgt.

Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, waarschuwt al jaren voor bewerkt voedsel.

Zwaar bewerkt voedsel zorgt ervoor dat je meer gaat eten - https://nos.nl/l/2285179

https://www.ikeetgezond.nl/nieuws-over-gezond-eten-en-aanverwante-artikelen/eet-zo-min-mogelijk-bewerkt-voedsel/

Rondstruiner schreef op 20-04-2022 om 16:59:

[..]

Mijn eigen ervaring is ook dat als je zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eet, je veel meer kan eten omdat je al die lege calorieën niet binnenkrijgt.

Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, waarschuwt al jaren voor bewerkt voedsel.

Zwaar bewerkt voedsel zorgt ervoor dat je meer gaat eten - https://nos.nl/l/2285179

https://www.ikeetgezond.nl/nieuws-over-gezond-eten-en-aanverwante-artikelen/eet-zo-min-mogelijk-bewerkt-voedsel/

Herkenbaar. Ik ben trouwens méér dan 20 jaar ongeveer de grootste pakjes en zakjes afnemer geweest die je je maar kunt indenken.  Nu ben ik 37 kilogram lichter en eet ik dus anders. Ik snap dat ik als evangelist kan over komen. Maar ik zou zo graag mensen willen laten zien en proeven wat er bijvoorbeeld mogelijk is.  Ik kook en bak tegenwoordig graagmaar dan wel voor meerdere dagen. Wij eten heerlijk. Jaap Seidel,  Tim Spector: allemaal interessant. 

NightNurse schreef op 20-04-2022 om 16:18:

Ik denk dat veel ouders ook wel heel erg beschermend en voorzichtig zijn waardoor kinderen veel minder bewegen dan eigenlijk goed is.

Ik kreeg een enorme berg commentaar toen ik mijn bijna 12jarige zoon gisteren de 20 minuten naar het voetbalveld liet fietsen. Volgens veel ouders uit zijn team was dat veel te ver, zeker met ook nog een voetbaltraining erbij. Mijn kinderen zijn gewend om te fietsen en draaien hun hand daar niet voor om. Zo wilden ze laatst ook een keer bij KFC eten, de dichtstbijzijnde is 30 minuten fietsen. Ik vind het dan prima om een keertje KFC te eten, maar we gaan er wel op de fiets naar toe.

Ook met buitenspelen mogen kinderen nu amper de straat uit. Dat beperkt ze enorm in hun bewegingen.

Ik denk dat daarmee misschien wel net zoveel winst te behalen valt als met het aanpassen van de voeding.

Dat overbeschermende ken ik wel.  Ik werd ook voor gek verklaard als ik met de 4 en 7 jarige 5 km ging fietsen naar een dorp verderop waar ze schoenen konden passen in een winkel.  Op de fiets?! En dan ook nog terug?! Dat is toch veel te ver voor die kinderen! Namen we broodjes en drinken mee voor een picknick, topuitjes waren dat.  Een jaar of 3 later draaiden ze hun hand niet om voor 25 km met de familietoertocht op Koninginnedag. Maar dan kan je beter niet vertellen op het schoolplein na de meivakantie. 😉

Dorestad schreef op 20-04-2022 om 16:34:

[..]

Stel dat je als nagerecht dan nog vanillevla neemt uit een pak: volle melk, wei, suiker, gemodificeerd maïszetmeel, maïszetmeel, vanillearoma, zout, kleurstof, vanille-extract, verdikkingsmiddel.

Ik mag graag elke zaterdag het stukje van Karin Luiten lezen, in Trouw. Zij voert al jaren strijd tegen onzinproducten in de keuken. Met een paar basisspullen in je voorraad valt veel te maken.

Overigens : met eidooiers, maizena, melk, suiker vanille kan je in 10 minuten of custard, of vanillevla of banketbakkersroom maken, afhankelijk van de verhoudingen. Maar dat zijn we kennelijk verleerd/we willen de moeite niet nemen.

Nou die moeite wordt hier nog wel gedaan hoor. Met Pasen nog een heerlijke taart gebakken met banketbakkersroom waarbij de vanillesuiker dan onderdeel wordt van de totale suiker bij mij. 2 zakjes vanillesuiker en 150 g basterdsuiker dan begin ik met die zakjes en vul aan tot 150 g. 

Persoonlijk lig ik er niet wakker van als een kruidenmix bindmiddel bevat  dan zie ik wel of ik zelf nog een eetlepel maïzena moet toevoegen of dat het zonder kan, kijken wat nodig is. 

Ingrediënten in pakjes zijn niet per definitie zooi en schadelijk voor je.  Niet zo angstig zijn. Dan moet je wel goed etiketten kunnen lezen. 

Rondstruiner schreef op 20-04-2022 om 16:59:

[..]

Dát bedoel ik dus. En echt niet omdat ik denk dat elk pakje of zakje even slecht is en ook niet als je dat af en toe gebruikt, maar wél dat het voor kinderen volkomen normaal is om alles (bijna) kant-en-klaar voorgeschoteld te krijgen en dat later dus ook over te nemen.

Zelfs pannenkoeken bakken (hoe moeilijk is dat....?) moet op z'n minst met een Koopmans pannenkoekenmeel pak. Waarom? Die melk en dat ei moet er alsnog door. Dus als je dat pak niet gebruikt heb je alleen maar bloem (liefst volkoren natuurlijk of deels) nodig en een snufje zout. Dus we dénken dat het zo moet (en onze kinderen dus ook....), maar het gaat helemaal nergens over, behalve over overbodige toevoegingen. Kant-en-klare pannenkoeken is nóg erger. In bijna alle soorten zit suiker.... Hoezo? Suiker doe je er OP, niet er in.

bieb1963 schreef op 20-04-2022 om 19:28:

[..]

Dát bedoel ik dus. En echt niet omdat ik denk dat elk pakje of zakje even slecht is en ook niet als je dat af en toe gebruikt, maar wél dat het voor kinderen volkomen normaal is om alles (bijna) kant-en-klaar voorgeschoteld te krijgen en dat later dus ook over te nemen.

Zelfs pannenkoeken bakken (hoe moeilijk is dat....?) moet op z'n minst met een Koopmans pannenkoekenmeel pak. Waarom? Die melk en dat ei moet er alsnog door. Dus als je dat pak niet gebruikt heb je alleen maar bloem (liefst volkoren natuurlijk of deels) nodig en een snufje zout. Dus we dénken dat het zo moet (en onze kinderen dus ook....), maar het gaat helemaal nergens over, behalve over overbodige toevoegingen. Kant-en-klare pannenkoeken is nóg erger. In bijna alle soorten zit suiker.... Hoezo? Suiker doe je er OP, niet er in.

Je kunt ook TE bang zijn van toevoegingen he.

Als ik pannenkoeken bak doe ik dat juist van een pak pannenkoekenmeel, omdat daar wat rogge, maïs en boekweit in zit. Dan heb je wat afwisseling in smaken.  Er zit ik wat rijsmiddel in maar dat zit ook in zelfrijzend bakmeel wat ik ook weleens gebruik. Als ik volkorenmeel gebruik doe ik er ook wat bakpoeder door om een wat luchtiger baksel te hebben.

Als je alles bakt met dezelfde bloem/ zelfrijzend bakmeel/ volkorenmeel met boter en eieren dan smaakt alles hetzelfde. Ik hou juist van afwisseling. 

En echt, wat rijsmiddel is geen vergif!

Edit: als er suiker wordt toegevoegd aan het meel dan niet dat op de ingrediëntenlijst staan.  Als er bij de voedingswaardedeclaratie staat 

• koolhydraten  xx gram waarvan suikers x gram

dan gaat het om van nature voorkomende suikers in het meel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.