Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Meer betalen voor water bij 'bovenmatig' gebruik wordt onderzocht . Gebruiken jullie veel water ?


SuzyQFive schreef op 16-08-2022 om 23:10:

[..]

Ik heb een timer in de douche opgehangen, heel simpel dingetje. Kan je zelf de tijd op instellen. Als ik geen haar hoef te wassen staat ie op 4m en wel haar wassen op 6min.
De kids mogen 5min douchen (en sjoemelen er dan vaak wat bij, dat is ingecalculeerd) .


We hebben er één met 3 zandlopers,  4, 6 en 8 minuten. Eega doet eigenlijk wedstrijd tegen de zandloper. Minder dan drie minuten.  Kaal,  dus géén haren wassen. 

Door 1 ban de energiedraadjes hier heb ik de afgelopen keren ook de timer weer gebruikt,  ik ben sowieso een snel doucher.  In minder dan 4 minuten inzepen, scheermes over de door mijn nodig gevonden  plekken,  afspoelen.  Haar in die tijd ook gewassen maar ik heb géén weelderige lange lokken,  dus ook dat kan snel. 

Ik heb lang en dik haar en was het altijd aan de wasbak. Tussen de shampoo, conditioner kammen en uitspoelen door doe ik de kraan uit. Dat vind k lastiger onder de douche. Op warme dagen spoel ik met koud water wat dan niet echt koud is. Ik probeer ook te wennen aan koud douchen maar tot nu toe voelt het echt nog vervelend. Zijn hier mensen die gewend zijn aan koud douchen? Zo ja, hoe kun je daar het beste aan wennen?

Gee013 schreef op 16-08-2022 om 21:53:

[..]

Ik weet het, maar daar is onze tuin echt te klein voor. We hebben veel groen in de vorm van klimplanten (en dus ook veel bijen en hommels), en verder kunnen we zitten en kan er een zwembadje staan. Te onhandige vorm helaas om het groener te maken, dat is echt het nadeel van midden in een stad wonen.

Mijn tuin is 4x4 daarvan is 3x3 niet verhard. Er staat in het midden een volgroeide maar helaas zieke kersenboom in. Deze tuin was al zo toen ik het huis kocht van een gezin met 2 kinderen. Er staat een bank en in een hoekje kon een klein badje. 

Verder wil ik op de platte daken nog sedum hebben maar daarvoor moet de dakconstructie aangepast worden.

Ysenda schreef op 16-08-2022 om 23:39:

[..]

Mijn tuin is 4x4 daarvan is 3x3 niet verhard. Er staat in het midden een volgroeide maar helaas zieke kersenboom in. Deze tuin was al zo toen ik het huis kocht van een gezin met 2 kinderen. Er staat een bank en in een hoekje kon een klein badje.

Verder wil ik op de platte daken nog sedum hebben maar daarvoor moet de dakconstructie aangepast worden.

Op platte daken kun je ook zonnepanelen leggen.

Ik ben het eens met de extra kosten voor mensen die meer water verbruiken. Wij zaten altijd vrij laag, maar nu met twee puberdochters is het douchen lang geworden van ze. Dat moet echt minder, scheelt ook gaskosten. In deze dagen krijgen de potten en paar zielig kijkende tuinplanten in totaal max 2 gieters water per dag. Helaas zit onze regenpijp tussen twee deuren waardoor er geen regenton past. 

gevonden 110m3 met 4 personen

Dorestad schreef op 16-08-2022 om 23:00:

[..]

Erg schoon wellicht? Ik schreef elders over mijn broer en zijn gezin die 1500 eu per maand kwijt zijn aan gas en elektriciteit. De complete vaat wordt eerst handmatig met water en afwasmiddel gedaan en gaat daarna in vaatwasser. Daar zou ik zelf, naast verspillingsoverweging, ook veel te gemakzuchtig voor zijn.

Serieus? Dat vind ik wel echt absurd....

Waar kopen jullie de douchetimer?

Niet alles gelezen,  dus misschien is het idee al genoemd,  maar zou het niet zo kunnen werken als met de vervuilingseenheden die de gemeente hanteert voor afvalstoffenheffing. Dat per huishouden een eenheid met een bepaalde bandbreedte wordt toegeschreven en als je daarboven zit,  extra moet betalen. 

1-persoonshuishouden: <65
2-persoonshuishouden: 65-110 
Enz. 

Het idee om voor overmatig leidingwatergebruik meer te betalen,  vind ik heel sympathiek. Natuurlijk kost een tuin tijdens een hittegolf water geven wel wat,  maar echt geen 5 kuub. 

SuzyQFive schreef op 16-08-2022 om 23:10:

[..]

Ik heb een timer in de douche opgehangen, heel simpel dingetje. Kan je zelf de tijd op instellen. Als ik geen haar hoef te wassen staat ie op 4m en wel haar wassen op 6min.
De kids mogen 5min douchen (en sjoemelen er dan vaak wat bij, dat is ingecalculeerd) .


Ja zo’n timer wil ik gaan aanschaffen, voor in ons nieuwe huis. Daar krijgen we een boiler (190 l) dus zullen (m.n. De kinderen) zich wat strakker aan de tijd moeten houden.

Nu hebben we een grote klok in de badkamer hanger waar ze prima op kunnen zien “hoe lang nog”.

Haren wassen doen dochter en ik niet tijdens een douchebeurt, dat kost echt veel te veel water. Wij doen dat tussendoor of voor het douchen aan: hoofd naar beneden in de douche cabine: haren nat maken, kraan weer uit: shampoo, kraan weer aan: spoelen etc. Zo deed ik het vanuit huis uit al.

vanmorgen even stopwatch gezet om te zien hoe lang ik douche. Nu zal het vandaag iets sneller gegaan zijn, als anders maar ik zat op 3 minuten. Dat is haarwassen, inzepen en afspoelen. Vind ik heel netjes. Anders zal het mss 4 minuten geweest zijn, dus het is niet dat ik heel lang douche

BeneficialJay65

BeneficialJay65

17-08-2022 om 09:10

Zilver_gray schreef op 17-08-2022 om 08:07:

[..]

Ja zo’n timer wil ik gaan aanschaffen, voor in ons nieuwe huis. Daar krijgen we een boiler (190 l) dus zullen (m.n. De kinderen) zich wat strakker aan de tijd moeten houden.

Nu hebben we een grote klok in de badkamer hanger waar ze prima op kunnen zien “hoe lang nog”.

Haren wassen doen dochter en ik niet tijdens een douchebeurt, dat kost echt veel te veel water. Wij doen dat tussendoor of voor het douchen aan: hoofd naar beneden in de douche cabine: haren nat maken, kraan weer uit: shampoo, kraan weer aan: spoelen etc. Zo deed ik het vanuit huis uit al.

Beetje off topic, maar gaat dat echt sneller met je hoofd naar beneden? Ik sta “gewoon “ rechtop, haar wordt nat, kraan uit, shampoo erin dan poets ik m’n tanden( kraan nog steeds uit uiteraard) , flos en dan spoel ik de shampoo uit. Kraan weer uit, conditioner erin en lichaam inzepen. Dan nog even de kraan aan om alles af en uit te spoelen.

Jouw methode ga ik ook eens proberen.

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 21:30:

[..]

Mij in eerste instantie ook niet, maar alles op gebied van levensonderhoud is zo ongeveer in prijs verdubbeld dus op een gegeven moment gaan steeds meer mensen toch een stuk maand overhouden aan t eind van hun inkomen als het op deze manier door blijft gaan. Het is wel te triest voor woorden dat dat in Nederland kan gebeuren.

Ja voor een gezin dat het water aan de lippen staat kan het wellicht een impuls zijn. Maar verhoudingsgewijs is water erg goedkoop natuurlijk. Kijkend naar mijn huishouden.. wij hebben een voorschot van 33 euro per maand. Tegenover een energie voorschot van 300 euro per maand. En tegenover boodschappen van 800 euro per maand  Dus al zou mijn waterprijs verdubbelen, dan zou dat tientje alsnog in het niet vallen bij de energie nota en de boodschappen. En daardoor mijn aandacht niet krijgen. Als ik al wil bezuinigen dan zet energie of de boodschappen veel meer zoden aan de dijk dan dat beetje water. Ik denk dat dat ook voor een gezin geldt dat weinig te besteden heeft. Ja, die 20/30 euro méér kan hen de das omdoen. Maar in de keuze waar ze dan op gaan bezuinigen is energie en boodschappen vele malen interessanter, omdat kleine acties daar direct meer resultaat geven.

De mensen die ik in dit topic zie reageren zijn al heel erg bezig met bezuinigen op waterverbruik zo te zien. En veronderstellen dat een duurdere rekening anderen het impuls geven om watergebruik te limiteren. Maar ik betwijfel dus dat het dat effect gaat hebben.

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 23:47:

[..]

Op platte daken kun je ook zonnepanelen leggen.

Helaas dat gaat niet, zelfs op mijn schuine dakdelen kunnen geen zonnepanelen. Dat heb ik bij aankoop al laten onderzoeken.

De platte delen vangen weinig zon en het zou de ramen van de dakkapel en in het schuine deel afsluiten. De andere schuine delen hebben een te klein oppervlak.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-08-2022 om 09:26

PhilDunphy schreef op 17-08-2022 om 09:13:

[..]

Ja voor een gezin dat het water aan de lippen staat kan het wellicht een impuls zijn. Maar verhoudingsgewijs is water erg goedkoop natuurlijk. Kijkend naar mijn huishouden.. wij hebben een voorschot van 33 euro per maand. Tegenover een energie voorschot van 300 euro per maand. En tegenover boodschappen van 800 euro per maand Dus al zou mijn waterprijs verdubbelen, dan zou dat tientje alsnog in het niet vallen bij de energie nota en de boodschappen. En daardoor mijn aandacht niet krijgen. Als ik al wil bezuinigen dan zet energie of de boodschappen veel meer zoden aan de dijk dan dat beetje water. Ik denk dat dat ook voor een gezin geldt dat weinig te besteden heeft. Ja, die 20/30 euro méér kan hen de das omdoen. Maar in de keuze waar ze dan op gaan bezuinigen is energie en boodschappen vele malen interessanter, omdat kleine acties daar direct meer resultaat geven.

De mensen die ik in dit topic zie reageren zijn al heel erg bezig met bezuinigen op waterverbruik zo te zien. En veronderstellen dat een duurdere rekening anderen het impuls geven om watergebruik te limiteren. Maar ik betwijfel dus dat het dat effect gaat hebben.

Zolang dat extra betaalde geld naar de overheid en gebruikt wordt voor verbeteringen in de waterhuishouding en/of verduurzaming van huizen, vind ik het wel prima als de grootgebruikers die pot vullen. Ik geeft het toe, ik kan ook best een opportunist zijn als het in mijn staatje past.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.