Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Meer betalen voor water bij 'bovenmatig' gebruik wordt onderzocht . Gebruiken jullie veel water ?


PhilDunphy schreef op 16-08-2022 om 21:25:

Wij zijn sinds een paar maanden begonnen met minderen met watergebruik. Tot voor kort ging ik gerust 10x per week douchen. Nu nog ca. 5x per week.
De vaatwasser draaide soms 3x per dag, nu nog 1x per dag.
De douchebeurten duren korter. Dat soort bezuinigingen zijn er dus al door. De wasmachine draait nog wel volop.
We proberen te minderen vanwege het idee dat we ook best iets zuiniger aan kunnen doen, al is ons verbruik waarschijnlijk nog hartstikke hoog vergeleken met de meesten die in dit topic posten.
Maar eerlijk: die financiële prikkel zou me dan weer niks doen. Het idee dat je meer moet betalen als je meer verbruikt, is er al lang. Ik weet al dat het vullen van het zwembad, het wassen van mijn auto en het draaien van mijn wasmachine mij geld kost. Dat het me straks nog iets méér geld gaat kosten, zou in mijn geval niet direct iets in mijn gewoonten veranderen.

Mij in eerste instantie ook niet, maar alles op gebied van levensonderhoud is zo ongeveer in prijs verdubbeld dus op een gegeven moment gaan steeds meer mensen toch een stuk maand overhouden aan t eind van hun inkomen als het op deze manier door blijft gaan. Het is wel te triest voor woorden dat dat in Nederland kan gebeuren.

Naar aanleiding van dit topic net even gekeken, met een gezin van 5 verbruiken we afgelopen jaar 157m3. Niet bizar veel maar absoluut ruimte voor verbetering! Toch dat bad maar minder vaak aanzetten en de douchetijd in de gaten houden. 

Verder hebben we een tegeltuin, wel met wat planten maar we sproeien die nooit dus daar kunnen we niks op bezuinigen. Wél een zwembad van 2*3m, dat vullen we eenmalig en daarna goed bijhouden. 

Ik ben overigens vóór het idee uit de OP! 

ik zou je tegeltuin dan ook gaan vergroenen, is ook beter voor het milieu en de wateropvang

Friezinnetje schreef op 16-08-2022 om 21:45:

ik zou je tegeltuin dan ook gaan vergroenen, is ook beter voor het milieu en de wateropvang

Ik weet het, maar daar is onze tuin echt te klein voor. We hebben veel groen in de vorm van klimplanten (en dus ook veel bijen en hommels), en verder kunnen we zitten en kan er een zwembadje staan. Te onhandige vorm helaas om het groener te maken, dat is echt het nadeel van midden in een stad wonen. 

Angela, eigenlijk had ik geen zin meer om op jou te reageren. Maar omdat je de moeite hebt genomen om je antwoorden te verduidelijken vind ik het wel zo fair om je post te beantwoorden. Dus bedankt voor je uitgebreide antwoord en bij deze mijn reactie, Quoten gaat lastig dus ik heb jouw reacties tussen sterretjes gezet en de mijne tussen streepjes.

* Jij schrijft dat je het niet eerlijk vindt dat rijkere mensen minder last zullen hebben van waterprijsverhogingen dan jij. Dat schrijf je in je allereerste, korte, posting: Terwijl mensen met genoeg geld nog een keer het zwembad verversen of de hele dag de sproeier aan kunnen hebben op het gazon. Ik ben bang dat dit weer een maatregel wordt waar de minste inkomens onder gaan lijden.*

-Nee het gaat niet om mij maar om het algemeen. Zoals ik ook schreef. Jij maakte het persoonlijk. Feit is nu eenmaal dat de lagere inkomens wederom een prijsverhoging het hardst gaan voelen. Heeft niks met eerlijk, gunnen of geweten te maken, dat maakte jij er van.-

* Iemand na mij zegt ongeveer hetzelfde, maar dat vind je kennelijk minder aanvallend: Mrs Mary / 16-08-2022 om 16:02 / Bij mij is dat geen kwestie van niet kunnen betalen. Ik wil zo niet leven.*

- Omdat zij niet oordeelde en er niet iets persoonlijks van maakte, toon en muziek.-

*Dan een volgend stukje van je tekst:
Maar als het water te duur wordt om mijn tuin in stand te houden bij extreme droogte zoals we nu meemaken dan vrees ik dat er niets anders opzit dan tegels. Terwijl we juist meer groen en minder tegels nodig hebben.

Dat onderwerp was al eerder in het draadje langsgekomen:*

- Dat heb ik niet gelezen en vind ik ook niet relevant in deze discussie.-

*Tuin hebben en water geven in zomer horen niet per definitie bij elkaar. Je kunt tuinen zonder tegels hebben die weinig water nodig hebben. Dus als tegelwippen gestimuleerd wordt plus uitleg welke planten dan wel, dan win je op beide vlakken: regenwater stroomt niet alleen riool in maar wordt opgenomen in grond én je stimuleert planten die met minder water toekunnen.*

- Misschien een punt waar ik me verder in kan verdiepen. Een natuurlijke tuin met planten die goed zijn voor insecten, vogels etc maar die weinig water nodig hebben. Dit jaar kwam ik er niet onderuit met alle nieuwe aanplant met deze droogte.-

Ik heb mijn verbruik er ook even bijgepakt:

Voorschot en verbruik
Bedrag voorschot:
€ 9 per maand
Laatste jaarverbruik:
27 m3
Laatste meterstand:
329 m3

Vrij netjes volgens mij, ik let er ook echt op. Nu alleen nog een manier vinden om mijn tuin niet met drinkwater te sproeien. Daglicht gaf al een goede tip waar ik morgen achteraan ga. Nogmaals bedankt voor je moeite om eea te verduidelijken, ik hoop dat we elkaar nu wat beter begrijpen.

Herfstappeltaart schreef op 16-08-2022 om 13:37:

[..]

Dat is ook zo maar er zijn legio mensen die alle borden af staan te spoelen voor ze in de vaatwasser gaan. Dat kan ook met een papiertje (even het restje mayo eraf enzo).

Tja, dan snap ik niet waarom ze niet meteen met de hand de klus klaren. Zo is het dubbel werk (en dubbel water).

Trouwens, dat stukje moestuinieren is tweeledig. Van de ene kant een stukje zelfvoorzienend zijn ipv alleen maar te klagen over de stijgende prijzen. Zo gezond en biologisch mogelijk proberen te leven, geen dure bespoten en ingevlogen frambozen, blauwe bessen, paprika's en komkommers. Goed voor de natuur, de bijen vlinders etc.

Van de andere kant een hobby die begint in februari tot ongeveer eind september. Ik vind het geweldig om te zien hoe een zaadje uitgroeit in bv een prachtige plant en de beloning is groot als je groenten, fruit en kruiden uit je eigen tuin kunt eten. 

Daarbij is het zo ongeveer de enige hobby die ik nog kan doen na mijn herseninfarct en tia. Dus ik zou het voor mezelf en de natuur heel zuur vinden als ik daarmee zou moeten stoppen omdat het water te duur wordt in droge periodes. En zo kan ik nog wel het eea bedenken aan dingen die voor mensen belangrijk of zelfs nodig zijn in hun dagelijkse leven die wegvallen als het water te duur gaat worden.

Voor mij persoonlijk zou het een kleine ramp zijn als ik mijn tuin niet meer zou hebben. Dus nogmaals; extra betalen helemaal prima maar dan wel met een ruim "waterbudget" zodat er nog keuze's gemaakt kunnen worden tussen bv iedere week in bad, je zwembad verschonen, 2 keer douchen of je tuin water geven.

Wilgenkatje- schreef op 16-08-2022 om 22:40:

[..]

Tja, dan snap ik niet waarom ze niet meteen met de hand de klus klaren. Zo is het dubbel werk (en dubbel water).

Erg schoon wellicht? Ik schreef elders over mijn broer en zijn gezin die 1500 eu per maand kwijt zijn aan gas en elektriciteit. De complete vaat wordt eerst handmatig met water en afwasmiddel gedaan en gaat daarna in vaatwasser.  Daar zou ik zelf, naast verspillingsoverweging, ook veel te gemakzuchtig voor zijn. 

Zilver_gray schreef op 16-08-2022 om 19:38:

[..]

Ik douche minstens elke dag, als ik me vies of zweterig voel vaker. Bed verschoon ik wekelijks.

Ik wil graag kijken waar ik zou kunnen minderen met het waterverbruik. Maar als ik me niet meer zou kunnen douchen wanneer ik wil of mijn haren wassen wanneer het me uitkomt? Zou dat wel iets doen met mijn gevoel van comfort denk ik.

Ik heb een timer in de douche opgehangen, heel simpel dingetje. Kan je zelf de tijd op instellen. Als ik geen haar hoef te wassen staat ie op 4m en wel haar wassen op 6min. 
De kids mogen 5min douchen (en sjoemelen er dan vaak wat bij, dat is ingecalculeerd) . 


Herfstappeltaart schreef op 16-08-2022 om 13:37:

[..]

Dat is ook zo maar er zijn legio mensen die alle borden af staan te spoelen voor ze in de vaatwasser gaan. Dat kan ook met een papiertje (even het restje mayo eraf enzo).

Dit. Zelfs onder de lopende warme kraan. Terwijl er zo vaak gezegd wordt dat de moderne vaatwasmiddelen hun werk beter doen als er wat vet op de vaat zit. Het meeste haal ik weg met keukenpapier (2 velletjes per afwas maar hoor, voordat er daar weer over gestruikeld wordt, en natuurlijk uit de aanbieding van 2 halen 1 betalen).

Een aangekoekte pan week ik even in een bodempje water met wat dreft en even de borstel erdoor. Maar zelfs de vetste vaat wordt bij mij gewoon schoon op eco stand en 1/2 vaat progamma. Voorspoelen onder een lopende warme kraan irriteert me echt mateloos. 

Daarna een sopje door de bak, over het aanrecht etc en die kraan maar lopen. Onbegrijpelijk maar gebeurt helaas nog steeds vaak.

Dorestad schreef op 16-08-2022 om 23:00:

[..]

Erg schoon wellicht? Ik schreef elders over mijn broer en zijn gezin die 1500 eu per maand kwijt zijn aan gas en elektriciteit. De complete vaat wordt eerst handmatig met water en afwasmiddel gedaan en gaat daarna in vaatwasser. Daar zou ik zelf, naast verspillingsoverweging, ook veel te gemakzuchtig voor zijn.

Dorestad schreef op 16-08-2022 om 23:00:

[..]

Erg schoon wellicht? Ik schreef elders over mijn broer en zijn gezin die 1500 eu per maand kwijt zijn aan gas en elektriciteit. De complete vaat wordt eerst handmatig met water en afwasmiddel gedaan en gaat daarna in vaatwasser. Daar zou ik zelf, naast verspillingsoverweging, ook veel te gemakzuchtig voor zijn.

Wow, wat een bedrag 😱. Dat is incl GL voor het bedrijf? 

Dorestad schreef op 16-08-2022 om 23:00:

[..]

Erg schoon wellicht? Ik schreef elders over mijn broer en zijn gezin die 1500 eu per maand kwijt zijn aan gas en elektriciteit. De complete vaat wordt eerst handmatig met water en afwasmiddel gedaan en gaat daarna in vaatwasser. Daar zou ik zelf, naast verspillingsoverweging, ook veel te gemakzuchtig voor zijn.

Voor dat geld huurde ik liever iemand in om het voor me te doen..

SuzyQFive schreef op 16-08-2022 om 23:15:

[..]

Wow, wat een bedrag 😱. Dat is incl GL voor het bedrijf?

Nee,  het bedrijf staat compleet ergens anders. Het is puur voor woonhuis (geen doorsnee woning zoals je je vast kunt voorstellen)

MrsMary schreef op 16-08-2022 om 23:17:

[..]

Voor dat geld huurde ik liever iemand in om het voor me te doen..

Die 1500 aan gas en elek is niet voor vaatwassergebruik, dat is waarschijnlijk maar klein bedrag op het geheel.  

Wat ik al schreef: voorspoelen ben ik echt te gemakzuchtig voor. En zo op het oog komt mijn vaatwasser toch schoon uit vaatwasser 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.