Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Meer betalen voor water bij 'bovenmatig' gebruik wordt onderzocht . Gebruiken jullie veel water ?


Rockstar schreef op 16-08-2022 om 13:46:

[..]

Precies. Of het wel of niet je plantjes water geven. Echt waar hebben we het over, die bedrijven mogen tonnen water gebruiken en wij moeten maar beknibbelen met ons afwasje? Dacht het niet.

Vele druppeltjes maken 1 regenbui. Als iedereen een druppel(tje) bijdraagt kunnen we veel besparen, dan is er ook nog schoon water voor mijn (nog niet bestaande) kleinkinderen.

Bakblik schreef op 16-08-2022 om 14:51:

[..]

Vele druppeltjes maken 1 regenbui. Als iedereen een druppel(tje) bijdraagt kunnen we veel besparen, dan is er ook nog schoon water voor mijn (nog niet bestaande) kleinkinderen.

Wij onze druppeltjes besparen en het land volpompen met waterslurpende datacenters die onze druppeltjes teniet doen en er nog korting voor krijgen ook. Neuh.

Ik ga wel strenger op mijn douchen letten, want ik verbruik blijkbaar relatief veel warmte tijdens het douchen, maar verder blijf ik mijn plantjes toch echt gewoon water geven.

Valdemar schreef op 16-08-2022 om 14:45:

[..]

Sorry, maar veel bedrijven zijn er echt wel mee bezig om zo min mogelijk drinkwater te gebruiken en zoveel mogelijk water te hergebruiken.
Daarbij vergeet je precies de massa, het zou heus wat schelen mochten huishoudens minder verbruiken.

Ik verbaas me trouwens over de verbruiken die hier opgegeven worden. Goed wij hebben een regenwaterput die ons verbruik zowat halveert, maar voor een gezin van drie volwassenen en een kind om de week, zitten wij aan een verbruik van 36m³.

Knip, off-topic 


https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/12/huishoudens-gebruikten-in-2020-meer-water-bedrijven-minder

Huishoudens gebruiken 2/3 van het drinkwater, bedrijven 1/3. Besparingen op gebruik van drinkwater kunnen dus niet alleen van bedrijven komen.

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 14:57:

[..]

[Quote verwijderd]

Hè ja, fijn laten we het over die boeg gooien. Volgens jou is alles wat er fout is in dit land de schuld van...........

Wij verbruiken 100m3 met 2 volwassenen en 2 jonge kinderen.
We houden tot op zekere hoogte al enige tijd rekening met waterverbruik, maar dat hangt samen met het terugdringen van ons gasverbruik ( waar mogelijk). 

Bad gaan we niet meer zo vaak in en ook douchetijd is drastisch verminderd, in ieder geval bij man en bij mij. De kinderen staan er wat langer onder, maar wel met 2 tegelijk. 
Vaatwasser gaat niet dagelijks aan en halve wasjes doen we hier niet aan ( is ook niet mogelijk trouwens, eerder teveel was, dan te weinig voor een trommel...). 

We hebben een leuke tuin ( 300m2) met gras en veel borders, maar gazon krijgt in de zomermaanden geen water ( en het komt ieder jaar weer gewoon opzetten en wordt weer groen) en de borders eigenlijk ook niet. Onze grote hangpotten wel overigens, nu voornamelijk water uit het zwembadje van de kinderen waar even niet mee gespeeld wordt. 

En ook dat badje van de kinderen wordt niet meer om de x aantal dagen opnieuw gevuld, we zijn nu bewuster bezig met schoonhouden, goed afdekken en de meiden instrueren niet met blaadjes en zand in het water te spelen. 

Kleine moeite en als iedereen blijft denken en zeggen ' ja, maar zij ( buren, bedrijven) doen het ook niet', dan zal het nooit wat worden...

Ik merk dat bij meer mensen in onze omgeving die omslag is gekomen, ook mijn ouders ( die het meer dan goed hebben) en het gezin van mijn zusje zijn zich veel bewuster van de problemen en proberen waar ze kunnen ook te minderen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-08-2022 om 15:02

Bakblik schreef op 16-08-2022 om 14:59:

[..]

Hè ja, fijn laten we het over die boeg gooien. Volgens jou is alles wat er fout is in dit land de schuld van...........overbevolking.

Laat ik je zinnetje maar afmaken en op dat vlak ben ik het eens met RB, met de helft minder mensen zouden er een pak minder problemen zijn. 

Valdemar schreef op 16-08-2022 om 15:02:

[..]

Laat ik je zinnetje maar afmaken en op dat vlak ben ik het eens met RB, met de helft minder mensen zouden er een pak minder problemen zijn.

Met een minder uitbundig consumptiegedrag ook.

Valdemar schreef op 16-08-2022 om 15:02:

[..]

Laat ik je zinnetje maar afmaken en op dat vlak ben ik het eens met RB, met de helft minder mensen zouden er een pak minder problemen zijn.

Yep. Hadden we nu nog met 10 miljoen mensen in Nederland gewoond (jaren 60/70) of wellicht zelfs die 15 miljoen uit dat liedje had dat toch 3 miljoen keer pakweg 60 kuub water per jaar gescheeld.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-08-2022 om 15:05

Herfstappeltaart schreef op 16-08-2022 om 15:04:

[..]

Met een minder uitbundig consumptiegedrag ook.

Eens en geen van beide is eenvoudig te bereiken, dus we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. 

Valdemar schreef op 16-08-2022 om 15:05:

[..]

Eens en geen van beide is eenvoudig te bereiken, dus we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben.

Moet er wel genoeg water zijn

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-08-2022 om 15:17

Bakblik schreef op 16-08-2022 om 12:05:

[..]

Maar wat is er dan mis met een financiele prikkel om mensen bewust te maken van hun verbruik?

Gratis regenton voor iedereen die onder de xx kubieke meter per jaar blijft mag van mij ook.

Ik ken iemand die tig keer per dag de vaatwasser aan heeft. Als ze met 4 mensen koffie heeft gedronken en een taartje gegeten dan gaat dat in de vaatwasser als de wijntjes op tafel komen en hup draaien dat ding. Zulk zinloos gebruik mag best duurder gemaakt worden.

Hoewel, ze hebben geld als water dus ach ze betaalt gewoon. Voor haar niet het bovenmatig gebruik van drinkwater wel heel duur worden gemaakt wil ze er iets van leren..........

Dan betaal je je toch ook rot aan vaatwas tabletten. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-08-2022 om 15:20

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 11:26:

[..]

De grootverbruikers zijn bedrijven dus als die meer moeten gaan betalen wordt dat weer doorberekend aan de consument waardoor ons leven steeds onbetaalbaarder wordt.

Snap echt niet dat mensen constant lijken te lopen juichen als eerste levensbehoeften extra belast dreigen te worden.

We worden in Nederland al het zwaarst belast van de hele EU. Ipv te zorgen dat we hier betaalbaar kunnen leven betaalt Nederland blijkbaar liever een hoge extra bijdrage aan het EU circus. Zodat die andere EU landen hun belasting lekker laag kunnen houden voor hun eigen bevolking. Omgekeerde wereld...

Dit inderdaad! 

Paracelsus schreef op 16-08-2022 om 15:17:

[..]

Dan betaal je je toch ook rot aan vaatwas tabletten.

Natuurlijk.  Maar ach met een BMW en een andere dure auto op de oprit, luxe vakanties en iedere week uit eten is een extra doos (of 6) vaatwastabletten geen opvallende uitgave tijdens het boodschappen doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.