Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Meer betalen voor water bij 'bovenmatig' gebruik wordt onderzocht . Gebruiken jullie veel water ?


Ik lees dat het gemiddelde verbruik 125 liter per persoon per dag is. Dat is ruim 45 m3 per jaar? (of maak ik een rekenfout?)

In dat geval zitten wij er ruim onder (bijna de helft van dit verbruik). Maar we kunnen er nog wel iets bewuster er mee omgaan, maar niet heel veel denk ik. We zijn er niet zo mee bezig, het is een gewoonte om zuinig te zijn.
Meer betalen voor extra verbruik, lijkt mij een prima plan.

Courage schreef op 16-08-2022 om 11:41:

Ik lees dat het gemiddelde verbruik 125 liter per persoon per dag is. Dat is ruim 45 m3 per jaar? (of maak ik een rekenfout?)

In dat geval zitten wij er ruim onder (bijna de helft van dit verbruik). Maar we kunnen er nog wel iets bewuster er mee omgaan, maar niet heel veel denk ik. We zijn er niet zo mee bezig, het is een gewoonte om zuinig te zijn.
Meer betalen voor extra verbruik, lijkt mij een prima plan.

Dat is wel heel erg laag ingeschat hoor, voordat ik een zwembad had zat ik volgens mij rond de 75-85 per jaar.

https://www.drinkwaterplatform.nl/themas/waterbesparing/cijfers-waterverbruik/
gemiddeld blijkbaar 134 liter per dag, dus 49 kuub per jaar.

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 11:08:

[..]

Maar waarom zouden 4 personen korting moeten krijgen en de single weer de lul zijn? Betaal gewoon naar verbruik. De ene kan er zijn 3 kinderen van douchen en de was ervan doen, de ander kan z'n zwembad vullen.

Omdat je dan gewoon het waterbudget per persoon geeft.

Stel dat door mislukken van oogst er voedsel op de bon moet. Zou jij het dan eerlijk vinden als een alleenstaande net zoveel bonnen krijgt als een gezin?

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 11:26:

[..]

De grootverbruikers zijn bedrijven dus als die meer moeten gaan betalen wordt dat weer doorberekend aan de consument waardoor ons leven steeds onbetaalbaarder wordt.

Snap echt niet dat mensen constant lijken te lopen juichen als eerste levensbehoeften extra belast dreigen te worden.

We worden in Nederland al het zwaarst belast van de hele EU. Ipv te zorgen dat we hier betaalbaar kunnen leven betaalt Nederland blijkbaar liever een hoge extra bijdrage aan het EU circus. Zodat die andere EU landen hun belasting lekker laag kunnen houden voor hun eigen bevolking. Omgekeerde wereld...

En jij als consument koopt de spullen van die grootverbruikers. Dus jij bent zelf de sleutel als je je 'footprint' in kaart brengt. "Jij" als in: "iedereen".  Dus het is een combinatie van je eigen , directe, verbruik en de producten en diensten die je koopt waar water voor nodig is.

Gr Angela 

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 11:26:

[..]

De grootverbruikers zijn bedrijven dus als die meer moeten gaan betalen wordt dat weer doorberekend aan de consument waardoor ons leven steeds onbetaalbaarder wordt.

Snap echt niet dat mensen constant lijken te lopen juichen als eerste levensbehoeften extra belast dreigen te worden.

We worden in Nederland al het zwaarst belast van de hele EU. Ipv te zorgen dat we hier betaalbaar kunnen leven betaalt Nederland blijkbaar liever een hoge extra bijdrage aan het EU circus. Zodat die andere EU landen hun belasting lekker laag kunnen houden voor hun eigen bevolking. Omgekeerde wereld...

Maar wat is er dan mis met een financiele prikkel om mensen bewust te maken van hun verbruik?  

Gratis regenton voor iedereen die onder de xx kubieke meter per jaar blijft mag van mij ook.

Ik ken iemand die tig keer per dag de vaatwasser aan heeft. Als ze met 4 mensen koffie heeft gedronken en een taartje gegeten dan gaat dat in de vaatwasser als de wijntjes op tafel komen en hup draaien dat ding.  Zulk zinloos gebruik mag best duurder gemaakt worden. 

Hoewel,  ze hebben geld als water dus ach ze betaalt gewoon. Voor haar niet het bovenmatig gebruik van drinkwater wel heel duur worden gemaakt wil ze er iets van leren..........

ook bij de grootverbruikers gaat het om balans. Bedrijven willen bv wel stoppen met het oppompen van grondwater maar dat kan niet zomaar omdat dan de grondwaterstand veranderd. 

En dat dat enorme heisa geeft over wie dan waar verantwoordelijk voor is kun je hier lezen. Het leest als een soap.
https://onzeindischebuurt.nl/home/?cat=10

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 11:26:

[..]


Snap echt niet dat mensen constant lijken te lopen juichen als eerste levensbehoeften extra belast dreigen te worden.

We worden in Nederland al het zwaarst belast van de hele EU. Ipv te zorgen dat we hier betaalbaar kunnen leven betaalt Nederland blijkbaar liever een hoge extra bijdrage aan het EU circus. Zodat die andere EU landen hun belasting lekker laag kunnen houden voor hun eigen bevolking. Omgekeerde wereld...

Ik snap dat ook echt niet. Ik weet zeker dat iedereen uiteindelijk meer gaat betalen. En dat “standaard gebruik” zal ook steeds verder teruggeschroefd worden.

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 11:26:

[..]

De grootverbruikers zijn bedrijven dus als die meer moeten gaan betalen wordt dat weer doorberekend aan de consument waardoor ons leven steeds onbetaalbaarder wordt.

Snap echt niet dat mensen constant lijken te lopen juichen als eerste levensbehoeften extra belast dreigen te worden.

We worden in Nederland al het zwaarst belast van de hele EU. Ipv te zorgen dat we hier betaalbaar kunnen leven betaalt Nederland blijkbaar liever een hoge extra bijdrage aan het EU circus. Zodat die andere EU landen hun belasting lekker laag kunnen houden voor hun eigen bevolking. Omgekeerde wereld...

Een zwembad is geen eerste levensbehoefte.

Juist de eerste levensbehoeften worden met dit plan niet extra belast.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-08-2022 om 12:20

Prima idee, wat in België idd al bestaat.
Hier krijg je per wooneenheid 30m³ water aan het basistarief, plus 30m³ per persoon die er woont. Volledige uitleg:
https://www.vlaanderen.be/jaarlijkse-verbruiksfactuur-voor-water-particulieren

Wij zouden als gezin bijna viermaal zoveel water moeten verbruiken als nu, alvorens we in een hogere categorie komen. 

Voor mij zijn de normen vrij ruim en ik had liever de vroegere regeling waarbij je jaarlijks 15m³/persoon gratis kreeg en alles daarboven betaalde. 

Eigenlijk vind ik het al bizar dat mensen door middel van zwaardere financiële belasting moeten worden aangezet tot zuinigheid. Je ziet toch elke dag op het nieuws hoe groot het probleem is? De scheepvaart heeft er last van, de natuur heeft er last van, het drinkwater kan op termijn in  gevaar komen. Hoeveel heb je nodig om tot het besef te komen dat terugschroeven van het gebruik nodig is?

Herfstappeltaart schreef op 16-08-2022 om 12:20:

Eigenlijk vind ik het al bizar dat mensen door middel van zwaardere financiële belasting moeten worden aangezet tot zuinigheid. Je ziet toch elke dag op het nieuws hoe groot het probleem is? De scheepvaart heeft er last van, de natuur heeft er last van, het drinkwater kan op termijn in gevaar komen. Hoeveel heb je nodig om tot het besef te komen dat terugschroeven van het gebruik nodig is?

Ik vind het vooral bizar dat we op alle mogelijke manieren financieel genaaid worden op dit moment. Elk beetje luxe wat je je nog kunt veroorloven wordt afgepakt op deze manier. Walgelijk dat mensen dat ook nog toe lijken te juichen.

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 12:22:

[..]

Ik vind het vooral bizar dat we op alle mogelijke manieren financieel genaaid worden op dit moment. Elk beetje luxe wat je je nog kunt veroorloven wordt afgepakt op deze manier. Walgelijk dat mensen dat ook nog toe lijken te juichen.

Ik snap niet dat jij je niet schaamt. Sorry RB ik kan jouw Calimero-gedrag steeds minder verdragen. Ik ga maar niet meer in op je bijdragen.

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 12:22:

[..]

Ik vind het vooral bizar dat we op alle mogelijke manieren financieel genaaid worden op dit moment. Elk beetje luxe wat je je nog kunt veroorloven wordt afgepakt op deze manier. Walgelijk dat mensen dat ook nog toe lijken te juichen.

Voor een deel hebben we dat de afgelopen jaren (decaden) zelf veroorzaakt door overmatig consumeren. Dat zijn we normaal gaan vinden. Een paar stapjes terug moeten zetten doet pijn maar die stappen zijn noodzakelijk om iedereen de basis te kunnen verlenen.

Mukske schreef op 16-08-2022 om 11:16:




[..]


Wij (tweepersoons huishouden) doen niets van wat je allemaal noemt als reden voor een hoog waterverbruik en toch gebruiken we dik 200 kuub water per jaar. Ook nergens lekkages of druppende kranen en nee, ook geen zwembad.


Ik vind dat toch wel veel.
Wij zijn een 3 persoons huishouden en gebruiken gemiddeld 88 m3 per jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.