Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Meer betalen voor water bij 'bovenmatig' gebruik wordt onderzocht . Gebruiken jullie veel water ?


DS1971 schreef op 16-08-2022 om 10:58:

[..]

Als je een zwembad hebt, dan behoor je inmiddels wel tot de elite.

En tuinen hebben helemaal niet zoveel water nodig.

Ben je gek, ik heb gewoon een Intex van een paar honderd euro 

Alles wat deze winter is verplant en dit voorjaar is aangeplant heeft bij zo'n droogte water nodig. En ook mijn rhododendrons die hier al stonden voordat ik hier kwam wonen hebben af en toe een half uurtje waterslang nodig. Toen ik dat in 2018 niet had gedaan, bloeiden ze niet in 2019.

HAHA!wait..what schreef op 16-08-2022 om 10:57:

Maar in principe betaal je toch al meer als je meer water verbruikt dan een ander? Het is niet zo dat water gratis is ofzo. Het is net als met gas/energie; wil je die airco/jacuzzi/verwarming (hoog) aan? Dan betaal je per maand ook meer dan iemand die er zuinig mee omgaat.

ja, maar als je het water op zo'n manier verbruikt, als zwembad, extra lang douchen, kleine wasjes, dan kun je daar wat meer voor betalen. Dat stimuleert om zuiniger om te gaan met water

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 10:32:

[..]

Dus de alleenstaande mag geen tuin en/of zwembad? Wat een asociale gedachte!

Van mij mag alles. Alleen is de basis anders voor een alleenstaande als voor een gezin. Als je het niet zo doet kan het zijn dat alleen de alleenstaande goedkoop water heeft voor het zwembad en de gezinnen duur water daarvoor moeten gebruiken, omdat 4 personen nu eenmaal veel meer water gebruiken dan 1 persoon. Anders wordt het wel heel gezellig onder de douche.

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 11:00:

[..]

Ben je gek, ik heb gewoon een Intex van een paar honderd euro

Alles wat deze winter is verplant en dit voorjaar is aangeplant heeft bij zo'n droogte water nodig. En ook mijn rhododendrons die hier al stonden voordat ik hier kwam wonen hebben af en toe een half uurtje waterslang nodig. Toen ik dat in 2018 niet had gedaan, bloeiden ze niet in 2019.

Maar in zo’n zwembadje gaat toch helemaal niet zoveel water? Dat gaat om 1.000 liter begrijp ik. Dat kost nu volgens google 87 cent. Een verdubbeling kost niemand de kop hoor. 

Nieuwe aanplant moet inderdaad water hebben. Maar dat is tijdelijk.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-08-2022 om 11:04

Angela1967 schreef op 16-08-2022 om 10:54:

[..]

Tuin hebben en water geven in zomer horen niet per definitie bij elkaar. Je kunt tuinen zonder tegels hebben die weinig water nodig hebben. Dus als tegelwippen gestimuleerd wordt plus uitleg welke planten dan wel, dan win je op beide vlakken: regenwater stroomt niet alleen riool in maar wordt opgenomen in grond én je stimuleert planten die met minder water toekunnen.

gr Angela

Allemaal leuk, maar geen enkele tuin kan 4 weken zonder water zonder dat planten dood gaan.

SuzyQFive schreef op 16-08-2022 om 10:12:

Industrieën zouden meer kunnen bezuinigen. Heel veel meer. Maar ja, dat kost geld. Net als de landbouw, werd eergisteren nog zeiknat op een doorgaand fietspad omdat een boer zijn ineffectieve sproeikanon aan had staan.

Verder betaal je hier sowieso al naar verbruik. Wij verbruiken voor een groot gezin weinig water. Ik lag er zelfs nog over in de clinch met het waterbedrijf. Ze hebben zelfs een nieuwe meter geplaatst omdat ze dachten dat ie niet goed gemeten had 😅.

Die boer gebruikt geen duur drinkwater om te sproeien maar ongezuiverd grondwater, dat is meer rondpompen dan verbruiken. Het heeft wel invloed op de grondwaterstand en het beschikbaar zijn van water om er drinkwater van te kunnen maken.

Tickel schreef op 16-08-2022 om 11:04:

[..]

Allemaal leuk, maar geen enkele tuin kan 4 weken zonder water zonder dat planten dood gaan.

Dus is het zaak regenwater te bufferen in je tuin. Dat kan prima ondergronds.

DS1971 schreef op 16-08-2022 om 11:01:

[..]

Van mij mag alles. Alleen is de basis anders voor een alleenstaande als voor een gezin. Als je het niet zo doet kan het zijn dat alleen de alleenstaande goedkoop water heeft voor het zwembad en de gezinnen duur water daarvoor moeten gebruiken, omdat 4 personen nu eenmaal veel meer water gebruiken dan 1 persoon. Anders wordt het wel heel gezellig onder de douche.

Maar waarom zouden 4 personen korting moeten krijgen en de single weer de lul zijn? Betaal gewoon naar verbruik. De ene kan er zijn 3 kinderen van douchen en de was ervan doen, de ander kan z'n zwembad vullen.

DS1971 schreef op 16-08-2022 om 11:04:

[..]

Maar in zo’n zwembadje gaat toch helemaal niet zoveel water? Dat gaat om 1.000 liter begrijp ik. Dat kost nu volgens google 87 cent. Een verdubbeling kost niemand de kop hoor.

Nieuwe aanplant moet inderdaad water hebben. Maar dat is tijdelijk.

In mijn zwembad kan iets van 11.000 liter denk ik (4.60 x 1.10)

Elk jaar heb ik overplant van boompjes en nieuwe aanplant met eenjarige zomerbloeiers.

Friezinnetje schreef op 16-08-2022 om 11:01:

[..]

ja, maar als je het water op zo'n manier verbruikt, als zwembad, extra lang douchen, kleine wasjes, dan kun je daar wat meer voor betalen. Dat stimuleert om zuiniger om te gaan met water

Ja snap ik. Maar dan zal ik eerder denken aan evt subsidies, net zoals met zonnepanelen, om er beter mee om te gaan.

Wat in mijn hoofd heel mooi klinkt maar in de werkelijkheid ook niet weet waarvoor dan haha 😅 een gratis regenton is ook zoiets! 😉 maar misschien stimuleren/subsidies voor een waterbron/put achtig iets in de tuin..

HAHA!wait..what schreef op 16-08-2022 om 10:57:

Maar in principe betaal je toch al meer als je meer water verbruikt dan een ander? Het is niet zo dat water gratis is ofzo. Het is net als met gas/energie; wil je die airco/jacuzzi/verwarming (hoog) aan? Dan betaal je per maand ook meer dan iemand die er zuinig mee omgaat.

Water is nu heel goedkoop. Dat zo houden voor de basisbehoefte, en alles daarboven (flink!) extra belasten vind ik echt een topidee.

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 11:08:

[..]

Maar waarom zouden 4 personen korting moeten krijgen en de single weer de lul zijn? Betaal gewoon naar verbruik. De ene kan er zijn 3 kinderen van douchen en de was ervan doen, de ander kan z'n zwembad vullen.

Het gaat om verbruik pp, dus een alleenstaande iets meer omdat je bij een meerpersoonshuishouden kunt clusteren wat een alleenstaande niet kan. En dan op basis van het aantal bewoners volgens de bpa quoteren. Hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

Zolang Nederland mega datacenters toestaat en hier geen extra toeslag voor vraagt vind ik dit onzin.

Boeren, techbedrijven en andere industrie verbruiken immense hoeveelheiden drinkwater tegen een spotprijs.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-08-2022 om 11:15

Tickel schreef op 16-08-2022 om 11:04:

[..]

Allemaal leuk, maar geen enkele tuin kan 4 weken zonder water zonder dat planten dood gaan.

Mijn tuin doet het nog steeds prima. Een enkele plant heeft het zwaar en krijgt 's avonds een plens water uit mijn regenton. Het kleine stukje gras is bruin maar zal na de eerste echte bui in no time weer groen zijn. Kwestie van planten erin zetten die goed tegen het huidige klimaat kunnen, nieuwe planten in het najaar erin en niet in het voorjaar, zodat ze goed kunnen wortelen.

Ysenda schreef op 16-08-2022 om 11:13:

[..]

Het gaat om verbruik pp, dus een alleenstaande iets meer omdat je bij een meerpersoonshuishouden kunt clusteren wat een alleenstaande niet kan. En dan op basis van het aantal bewoners volgens de bpa quoteren. Hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

DS wilde juist de alleenstaande een hogere waterprijs of lager basiswaterbudget toebedelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.