Nieuws en actueel
Daglichtlamp
29-08-2021 om 12:43
Kunnen we nog wat doen voor Afghanistan/ de Afghanen
Toch maar een poging tot een nieuw topic. Nog twee dagen en alle westerse troepen zijn weg uit Afghanistan. Daarnaast zijn ook een deel van de hulporganisaties vertrokken. Valt Afghanistan nu 20 jaar terug? Of is er toch teveel geïnvesteerd? Hebben teveel Afghanen gezien dat het ook anders kan?
Kan Afghanistan eigenlijk wel zonder al die vrouwen die afgelopen jaren aan het werk gegaan zijn? Of komt de economie straks helemaal tot stilstand?
QuizzicalOpossum53
12-09-2021 om 13:49
Koralinde schreef op 12-09-2021 om 12:18:
[..]
Ik denk niet dat er een eenduidige oplossing is voor zo'n complex probleem, laat staan dat ik die zelf heb. Was het maar zo.
Als je alleen al kijkt naar de voedingsbodem en achtergrond van terrorisme, dan zijn er zulke enorme verschillen. Een welgestelde, geschoolde terrorist uit Saoedi-Arabië heeft waarschijnlijk hele andere motieven dan een jonge, door oorlog getraumatiseerde IS-er uit Syrië. Die weer hele andere beweegredenen zal hebben dan een IS-er die gemarginaliseerd is opgegroeid in een buitenwijk van Parijs, of een 10 jarige jongen die door Boko Haram is gerekruteerd/tot kindsoldaat is gemaakt in Nigeria. En vanochtend zag ik een Zembla aflevering over de toenemende dreiging van extreemrechts terrorisme. In de VS is het dreigingsniveau daarvan inmiddels gelijkgesteld aan dat van IS. Daar zit ook weer een hele andere achtergrond achter.
Ik denk dat we allereerst zullen moeten erkennen dat we niet alles kunnen controleren. Pogingen om dat wel te doen hebben vaak een averechts effect vanwege de spiraal van geweld die daardoor ontstaat. (Zoals Coreopsis ook schrijft.) Mede daarom denk ik (maar dit punt heb ik inmiddels al een aantal keer gemaakt) dat we heel kritisch moeten zijn op misdaden en mensenrechtenschendingen die uit naam van de strijd tegen terrorisme gepleegd worden.
Ik denk dat we met het oog op de lange termijn heel kritisch moeten kijken naar ons eigen (economisch/politieke) aandeel in de aanhoudende instabiliteit in delen van Afrika en het Midden-Oosten. We hebben maar beperkte invloed op die instabilititeit omdat veel factoren daarin buiten onze invloedssfeer ligt, maar we kunnen er wel voor zorgen dat we er niet langer zelf aan bijdragen.
Ik denk dat we binnen Nederland (en andere landen, maar dat is natuurlijk aan die landen zelf) zoveel mogelijk moeten inzetten op kansengelijkheid, armoedebestrijding, onderwijs, deradicaliseringsprogramma's en buurtwerk, om de kans dat mensen zich uitgesloten, machteloos en geïsoleerd voelen en daardoor vatbaarder worden voor extremistische ideologieën zo klein mogelijk te maken.
Tot slot is er natuurlijk het werk dat de veiligheidsdiensten en het NCTV doen om Nederland te beschermen tegen dreigingen van binnen en buitenaf. Dat werk moet (binnen de rechtstatelijke kaders) zo gedegen mogelijk gedaan worden.
Ik denk dat dit de basis is van alles. Daarbij moeten we tegelijkertijd zorgen dat we geen radicale invloeden van buitenaf binnenhalen. Dus geen radicale predikers in moskeeën en in de gaten houden welke docenten lesgeven. Dat is iets wat we samen moeten doen, de moslimgemeenschap zelf voorop. Wij kunnen hen faciliteren en zorgen voor gelijke kansen.
QuizzicalOpossum53
12-09-2021 om 13:52
De reden dat wij tot nu toe zo weinig terrorisme kennen is dat wij hier hele toegankelijke politie hebben in de wijken. Er is veel meer vertrouwen. Ik denk dat dat de grootste uitdaging is, om dat vast te houden.
DownrightChinchilla41
12-09-2021 om 14:45
Daglichtlamp schreef op 12-09-2021 om 12:41:
[..]
Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk deze vergelijking. Naast vluchtelingen zijn er ook anderen mensen die met urgentie een huis krijgen. Ook die mensen zorgen voor een langere wachttijd voor de mensen zonder urgentie. Oftewel het is niet zo dat Nederlanders die in een vergelijkbare situatie zitten als vluchtelingen 13 jaar moeten wachten.
Vluchtelingen gaan voor op andere mensen met een urgentie.
Daglichtlamp
12-09-2021 om 15:21
Yolo schreef op 12-09-2021 om 14:45:
[..]
Vluchtelingen gaan voor op andere mensen met een urgentie.
Dat is dus niet waar, ik heb net laten zien dat bijvoorbeeld in Amsterdam maar 23 % van de woningen die urgent worden toegekend naar vluchtelingen gaan. 77 % van de woningen die toegekend worden gaan dus naar anderen.
Blijft natuurlijk dat er gewoon een tekort is aan betaalbare woningen. Daar kun je alleen vluchtelingen niet de schuld van geven.
DownrightChinchilla41
12-09-2021 om 15:49
Daglichtlamp schreef op 12-09-2021 om 15:21:
[..]
Dat is dus niet waar, ik heb net laten zien dat bijvoorbeeld in Amsterdam maar 23 % van de woningen die urgent worden toegekend naar vluchtelingen gaan. 77 % van de woningen die toegekend worden gaan dus naar anderen.
Blijft natuurlijk dat er gewoon een tekort is aan betaalbare woningen. Daar kun je alleen vluchtelingen niet de schuld van geven.
Dat heb ik ook nergens gezegd. Maar het is wel zo dat de gemeente een aantal moet plaatsen als dat aantal hoger is dan gaan er dus ook meer huizen naar vluchtelingen. Ik geef die mensen helemaal nergens de schuld van, maar dit kan zo toch ook niet?
Vergeet niet dat deze mensen hier ook weer kinderen krijgen (meer dan een gemiddeld Nederlands gezin) die kinderen moeten binnen 20-25 jaar ook weer allemaal ergens wonen. Ik ben bang dat de woningtekort alleen maar groter wordt de komende jaren.
ShowyHummingbird30
12-09-2021 om 15:57
Er is in Nederland een enorme woningcrisis. Die is niet veroorzaakt door vluchtelingen, maar door overheidsbeleid. Je kunt het dus ook niet oplossen door vluchtelingen te weigeren of geen woonruimte te geven. Dat is slechts heel oppervlakkige symptoombestriiding. Moet je in plaats van 12 jaar nog 11 jaar wachten.
ShowyHummingbird30
12-09-2021 om 15:58
Yolo schreef op 12-09-2021 om 15:49:
[..]
Dat heb ik ook nergens gezegd. Maar het is wel zo dat de gemeente een aantal moet plaatsen als dat aantal hoger is dan gaan er dus ook meer huizen naar vluchtelingen. Ik geef die mensen helemaal nergens de schuld van, maar dit kan zo toch ook niet?
Vergeet niet dat deze mensen hier ook weer kinderen krijgen (meer dan een gemiddeld Nederlands gezin) die kinderen moeten binnen 20-25 jaar ook weer allemaal ergens wonen. Ik ben bang dat de woningtekort alleen maar groter wordt de komende jaren.
Ik ook. Maar wat heeft dat met vluchtelingen en Afghanistan te maken? Voor een oplossing moet je niet bij hen zijn, maar bij de regering. Marc Rutte en co.
redbulletje
12-09-2021 om 16:05
Yolo schreef op 12-09-2021 om 15:49:
[..]
Daarom snap ik niet dat die mensen NL paspoorten krijgen. De insteek moet zijn/worden dat ze zsm terug gaan naar een regio van hun eigen cultuur.
We zijn hier al overbevolkt, onze leefomgeving en landschappen worden verkloot door al dat beton wat er voor al die extra mensen nodig is. En ze gillen toch moord en brand over t klimaat? Dan moet je er al helemaal voor zorgen dat ons bevolkingsaantal krimpt ipv groeit.
Yumi
13-09-2021 om 13:57
Daglichtlamp schreef op 12-09-2021 om 15:21:
[..]
Maar 23 %? Er zijn meer Nederlanders dan vluchtelingen urgent dus in verhouding is dat veel. Ik denk dat het goed is om naar andere manier van huisvesting te kijken, ook voor de vluchtelingen. Dochter vriendin is 29 jaar, huurt met 4 andere vriendinnen 1 woning en heeft 1 van de kamers á 12 m². Waarom krijgen de vluchtelingen wel urgentie en iemand van 29 jaar die wil samenwonen en een gezin stichten niet?
Tegenwoordig wonen veel mensen (tijdelijk) in een chalet op de camping of wonen op kamers. ik denk dat we ook de vluchteling "op kamers" kan.
Krijgen vluchtelingen voorrang voor een sociale huurwoning?
- Er is al jaren een tekort aan sociale huurwoningen in Nederland. Daarom hebben gemeenten aparte regels voor groepen die met spoed een woning nodig hebben. Vluchtelingen die het asielzoekerscentrum moeten verlaten kunnen daar ook onder vallen.
willem1959
13-09-2021 om 14:09
De instroom van asielzoekers was begin dit jaar zo'n 500 per week en is inmiddels opgelopen tot boven de 1000 per week. Laat dat even tot je doordringen.
ShowyHummingbird30
13-09-2021 om 14:14
willem1959 schreef op 13-09-2021 om 14:09:
De instroom van asielzoekers was begin dit jaar zo'n 500 per week en is inmiddels opgelopen tot boven de 1000 per week. Laat dat even tot je doordringen.
Dat zijn
A niet allemaal Afghanen (daar gaat dit topic over)
B lang niet allemaal mensen die permanent in Nederland mogen blijven
redbulletje
13-09-2021 om 14:15
Coreopsis schreef op 13-09-2021 om 14:14:
[..]
Dat zijn
B die mogen lang niet allemaal permanent in Nederland blijven
Maar terugsturen doen/kunnen/willen ze ook meestal niet dus wordt NL voller en voller.
Yumi
13-09-2021 om 14:22
Coreopsis schreef op 13-09-2021 om 14:14:
[..]
Dat zijn
B lang niet allemaal mensen die permanent in Nederland mogen blijven
Feiten en cijfers
- Wereldwijd zijn er in 2020 2,8 miljoen Afghaanse vluchtelingen en asielzoekers en zijn er 2,9 miljoen binnenlandse ontheemden in Afghanistan
- In Pakistan bevonden zich in 2020 1,4 miljoen Afghanen
- In Europa vroegen vorig jaar 47.370 Afghanen asiel aan
- In Nederland vroegen vorig jaar 389 Afghanen asiel aan. In de eerste helft van 2021 waren dat er 356
https://www.vluchtelingenwerk.nl/feiten-cijfers/landen-van-herkomst/afghanistan
ShowyHummingbird30
13-09-2021 om 14:23
redbulletje schreef op 13-09-2021 om 14:15:
[..]
Maar terugsturen doen/kunnen/willen ze ook meestal niet dus wordt NL voller en voller.
Het gaat nu erg off topic, dus mijn laatste reactie hierover:
Het overgrote deel van de immigranten in Nederland komt uit Europa (vooral arbeidsmigranten). Van de niet-Europese immigranten is het overgrote deel géén asielzoeker. Oftewel: als je minder immigratie wilt, kun je beter naar arbeidsmigratie kijken dan naar asielzoekers. Asielzoekers zijn echt peanuts vergeleken bij de rest van de migratie. En woningnood wordt niet veroorzaakt door asielzoekers maar door overheidsbeleid. Maar ja, het is makkelijker om "die asielzoekers" de schuld te geven. Het is vooral voor de bühne.
ShowyHummingbird30
13-09-2021 om 14:26
Yumi schreef op 13-09-2021 om 14:22:
[..]
Feiten en cijfers
- Wereldwijd zijn er in 2020 2,8 miljoen Afghaanse vluchtelingen en asielzoekers en zijn er 2,9 miljoen binnenlandse ontheemden in Afghanistan
- In Pakistan bevonden zich in 2020 1,4 miljoen Afghanen
- In Europa vroegen vorig jaar 47.370 Afghanen asiel aan
- In Nederland vroegen vorig jaar 389 Afghanen asiel aan. In de eerste helft van 2021 waren dat er 356
https://www.vluchtelingenwerk.nl/feiten-cijfers/landen-van-herkomst/afghanistan
Precies. Minder dan 400 in de eerste helft van dit jaar. En ja, dat zal nu tijdelijk flink meer zijn. Maar bepaald geen 1000 per week zoals Willem suggereert.
En zie vooral de enorme groep die in de eigen regio wordt opgevangen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.