Nieuws en actueel
Daglichtlamp
29-08-2021 om 12:43
Kunnen we nog wat doen voor Afghanistan/ de Afghanen
Toch maar een poging tot een nieuw topic. Nog twee dagen en alle westerse troepen zijn weg uit Afghanistan. Daarnaast zijn ook een deel van de hulporganisaties vertrokken. Valt Afghanistan nu 20 jaar terug? Of is er toch teveel geïnvesteerd? Hebben teveel Afghanen gezien dat het ook anders kan?
Kan Afghanistan eigenlijk wel zonder al die vrouwen die afgelopen jaren aan het werk gegaan zijn? Of komt de economie straks helemaal tot stilstand?
DistinctMarten43
07-09-2021 om 09:10
Dat begrijp ik niet goed. Iedereen weet toch dat dat gekken zijn? Als iemand zo'n gruwelijke misdaad zou plegen in naam van het Christendom, zou je nooit onmiddellijk alle Christenen 'veroordelen'. Waarom dan wel bij de Islam? Dat is een heel kleine groep radicalen en die hebben niets met gewone gelovigen te maken.
DistinctMarten43
07-09-2021 om 09:11
Heidi-Forumbeheer schreef op 07-09-2021 om 09:09:
Moet je dan 1,6 miljard mensen afrekenen op een, in verhouding, heel klein aantal extremisten?
Ja dit dus.
DownrightChinchilla41
07-09-2021 om 09:12
Maar wat is precies extremistisch? Hier op straat hoor ik jonge kinderen roepen ; wacht maar straks zijn wij hier de baas. Kinderen die hier geboren zijn en hun ouders ook, dan moeten ze het thuis toch over zulke dingen hebben? Ik vind het eng.
redbulletje
07-09-2021 om 09:14
Moet je dan 1,6 miljard mensen afrekenen op een, in verhouding, heel klein aantal extremisten?
Maar hoe zit het dan met China en Amerika die hier regelmatig negatief besproken worden? Daarbij worden vergaande generalisaties over de bevolking ook niet geschuwd.
Het punt is dat we met de islam een niet met onze westerse levensstijl verenigbare cultuur binnen hebben gekregen. Er zijn zelfs moskeeen met luidsprekers in sommige Nederlandse plaatsen en de vrouwen zijn in de loop van de jaren alleen maar bedekter geworden. Van een hoofddoekje wat enkel het haar bedekte naar volledige schouder/nek bedekking.
Het is toch bizar dat 'het westen' in het midden oosten probeert hen daar te hervormen, maar als het mislukt en we vangen hier vluchtelingen op, krijgen die de vrije hand hun levensstijl van daar hier verder voort te zetten ipv dat we hier wél die hervorming afdwingen.
kopjekoffie
07-09-2021 om 09:16
Heidi-Forumbeheer schreef op 07-09-2021 om 08:39:
Journalist en presentator Naeeda Aurangzeb schreef een boek met een bundeling discriminerende opmerkingen van collega’s tot en met passanten.
Naeeda Aurangzeb noteerde elke dag een racistische, discriminerende of antireligieuze opmerking en rondt na 365 pagina’s af met de mededeling: ‘Het einde. Maar niet echt. Het gaat morgen gewoon weer door
Het werd tijd om op te tekenen wat ik iedere dag aan gif binnen krijg. Niet alleen ik, want ik weet heel goed dat dit verhaal het verhaal van gekleurd Nederland is. Die overtuiging werd versterkt doordat ik door mijn werk als journalist veel jongeren spreek, maar ook mijn eigen nichtjes en neefjes die hier geboren zijn. Die bijna dertig jaar jonger zijn dan ik. Toen ik hun verhalen hoorde, dacht ik: ‘Ja maar wacht nou even. Dit heb ik ook meegemaakt toen ik tien was, en vijftien en twintig.’
Hoe kan het dat wit Nederland nu nog steeds het wit Nederland is van mijn jeugd? En in vele gevallen nog erger is geworden? Dat het racisme nog harder en nog rauwer en nog meer doordrongen is in alle lagen van de Nederlandse samenleving.
Hoe kan het dat er zo weinig begrip is in Hilversum ten opzichte van de islam? Scherp: ‘Die vraag zou jij moeten beantwoorden, dat weet ik niet. Hoe is het mogelijk dat dit in wit Nederland gebeurt? Ik ben niet hun. Al die ‘hoe’-vragen die steeds aan mij worden gesteld, die moet wit Nederland aan zichzelf stellen. Waarom heeft het land zo’n anti-islamgevoel? Dat weet ik niet. Wat heb jij thuis geleerd over de islam? Wat is er tegen jou gezegd zonder dat je het door hebt? Dat zijn de vragen die gesteld moeten worden. Wat is er gezegd over joden? Sterker nog: wat is er niet gezegd? Want in wat er niet gezegd wordt, zit alles wat er wel wordt gezegd.’
Iedereen die met dit onderwerp bezig is, moet even nadenken: hoe vaak heb ik dit met mijn witte collega’s besproken? Hoe vaak heb ik het met mijn eigen mensen over mijn eigen doen en laten gehad? Wat heb je zelf gedaan? Welk verschil heb je zelf gemaakt in je eigen omgeving?’
https://www.kis.nl/artikel/journalist-naeeda-aurangzeb-%E2%80%98het-racisme-harder-en-rauwer-geworden%E2%80%99?utm_medium=email
Het merendeel van die verhalen zijn uit de duim gezogen.
En kritiek op islam heeft niets met racisme te maken. Juist in veel islamitische landen- denk aan rijke oliestaten- is er veel racisme jegens mensen van Afrikaanse oorsprong. Ze mogen daar onder erbarmelijke omstandigheden het zware werk doen. En als ze weg willen gaan, wordt het paspoort afgepakt en zijn het de facto slaven.
Heidi-Forumbeheer
07-09-2021 om 09:18
kopjekoffie schreef op 07-09-2021 om 09:16:
[..]
Het merendeel van die verhalen zijn uit de duim gezogen.
Daar heb je een bron van?
DownrightSpoonbill69
07-09-2021 om 09:25
Kritiek op de islam is wat anders dan racisme. Na 9/11 na Theo van Gogh en alle executies van westerlingen vind ik dat niet gek. Net als de haat predikers die hier heen komen om toe te spreken en de dubieuze geldstromen die daarbij gepaard gaan. Naar mijn idee logisch dat veel mensen argwanend zijn en zich liever er ver van af houden.
redbulletje
07-09-2021 om 09:28
Doornroosje9 schreef op 07-09-2021 om 09:10:
Dat begrijp ik niet goed. Iedereen weet toch dat dat gekken zijn? Als iemand zo'n gruwelijke misdaad zou plegen in naam van het Christendom, zou je nooit onmiddellijk alle Christenen 'veroordelen'. Waarom dan wel bij de Islam? Dat is een heel kleine groep radicalen en die hebben niets met gewone gelovigen te maken.
Op het forum worden anders regelmatig Amerikanen veroordeelt...
WickedCurlew89
07-09-2021 om 09:28
Als je islamkritiek en racisme door elkaar gaat halen kan ik je niet serieus nemen. Sorry!
Overigens lijkt het mij lastig modereren als je de verschillen niet kent...
QuizzicalOpossum53
07-09-2021 om 09:33
Doornroosje9 schreef op 07-09-2021 om 09:10:
Het is denk ik geen kwestie van bewust veroordelen. Maar wel van argwaan en angst. Als je zo'n extremist bij een aanslag of executie Allah hoort roepen en vervolgens ook Allah hoort in de moskee, dan komt het dichtbij.
Bovendien zijn het geen losse gekken, maar zijn het organisaties die als missie hebben om met geweld de islam te verspreiden. En die wereldwijd verspreid is.
DownrightSpoonbill69
07-09-2021 om 09:37
Drietje schreef op 07-09-2021 om 09:33:
[..]
Bovendien zijn het geen losse gekken, maar zijn het organisaties die als missie hebben om met geweld de islam te verspreiden. En die wereldwijd verspreid is.
Dat bedoelde ik dus ook te zeggen.
En tuurlijk zijn niet alle mensen zo maar wel een hele grote groep en dat is levensgevaarlijk. De kritiek richt zich op de groep extremisten en niet op alle mensen die moslim zijn. Alleen die grote groep heeft heel veel invloed en dat moet aangepakt worden.
Dinah
07-09-2021 om 09:42
redbulletje schreef op 07-09-2021 om 09:14:
[..]
Maar hoe zit het dan met China en Amerika die hier regelmatig negatief besproken worden? Daarbij worden vergaande generalisaties over de bevolking ook niet geschuwd.
Wel een nuance: ik heb het bij China niet over de bevolking, maar wel over het regime. Dat is wel een belangrijk verschil.
majorette2005
07-09-2021 om 09:55
Het kan wel een kleine groep zijn maar er zijn ook veel volgelingen in Nederland die het helemaal niet extreem vinden en het juist toejuichen. Het verspreid zijn ongemerkt.
DistinctMarten43
07-09-2021 om 10:23
redbulletje schreef op 07-09-2021 om 09:28:
[..]
Op het forum worden anders regelmatig Amerikanen veroordeelt...
Vind ik hetzelfde hoor. Je kan geen hele bevolkingsgroep afrekenen op de acties van een groep extremisten/gekken.
Of wat bedoel je precies?
DistinctMarten43
07-09-2021 om 10:25
Nose schreef op 07-09-2021 om 09:37:
[..]
Dat bedoelde ik dus ook te zeggen.
En tuurlijk zijn niet alle mensen zo maar wel een hele grote groep en dat is levensgevaarlijk. De kritiek richt zich op de groep extremisten en niet op alle mensen die moslim zijn. Alleen die grote groep heeft heel veel invloed en dat moet aangepakt worden.
Eens hoor, extremisten moeten keihard aangepakt worden. Hoe sneller hoe liever. Maar hoe doe je dat, geen idee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.