Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?
Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
NocturnalMule38
07-08-2022 om 23:36
wild-flower schreef op 07-08-2022 om 15:49:
[..]
Dat komt neer op 541 euro per maand
Ik iig niet. Dan kan ik mijn huur betalen, energie, zorgverzekering en andere verzekering en mijn mobiel.
Eten zal ik helaas moeten schrappen en uiteraard zijn kleding, internet, kapper, enz al helemaal nooit meer aan de orde. Tof vooruitzicht wel..
NocturnalMule38
07-08-2022 om 23:41
Viva-amber schreef op 07-08-2022 om 19:56:
Als je van je Action-verslaving afkomt, een wollen trui draagt, een fleece deken en geitenwollen sokken, je gasplaat vervangt voor inductie en een airco met warmtepomp laat aangeleggen; dan ben je al voor 75% van dat gemene bedrijfsleven af. Dan moet je idd wel 2000 euro investeren, maar dat is goedkoper dan je energierekening betalen. Noch de regering, noch het bedrijfsleven gaat iets oplossen. Het credo is: houdt ze arm en houdt ze dom.
Tja met die hoge energie rekening lukt sparen voor die 2000 euro niet echt natuurlijk. En niet meer naar de action levert in mijn geval ook weinig op.
Geld voor een wollen trui, sokken en fleece deken gaat em eerst worden .
Maar voor de mensen die het wel kunnen zou het kunnen werken .
BrightEchidna89
08-08-2022 om 01:57
Missingyoumuch schreef op 07-08-2022 om 23:41:
[..]
Tja met die hoge energie rekening lukt sparen voor die 2000 euro niet echt natuurlijk. En niet meer naar de action levert in mijn geval ook weinig op.
Geld voor een wollen trui, sokken en fleece deken gaat em eerst worden .
Maar voor de mensen die het wel kunnen zou het kunnen werken .
Ach, voor de prijs van de warmtepomp gaat ze ook uit van het goedkoopste model dat alleen warm water levert. Voor een echt systeem met warmtepomp voor verwarming betaal je al gauw het drievoudige.
Herfstappeltaart
08-08-2022 om 07:27
Viva-amber schreef op 07-08-2022 om 19:56:
Als je van je Action-verslaving afkomt, een wollen trui draagt, een fleece deken en geitenwollen sokken, je gasplaat vervangt voor inductie en een airco met warmtepomp laat aangeleggen; dan ben je al voor 75% van dat gemene bedrijfsleven af. Dan moet je idd wel 2000 euro investeren, maar dat is goedkoper dan je energierekening betalen. Noch de regering, noch het bedrijfsleven gaat iets oplossen. Het credo is: houdt ze arm en houdt ze dom.
Wij waren al ruim over die 2000 euro kwijt voor uitsluitend 6 zonnepanelen, toen wat maanden later nog 700 euro voor de inductieplaat, airco met warmtepomp hebben we niet. Ik vind je berekening nogal optimistisch.
ShowyHummingbird30
08-08-2022 om 07:42
En: zelfs als je het geld hebt, warmtepompen zijn voorlopig niet leverbaar. Wachttijden van een jaar of meer.
Zilver_gray
08-08-2022 om 08:35
Wij verhuizen met een aantal maanden ook naar een gasloze woning met warmtepomp. Ben benieuwd wat we dan maandelijks gaan betalen..
Madamecannibale
08-08-2022 om 09:21
Niet om op te scheppen maar ik weet nog dat wij een paar jaar geleden aan het kijken waren naar een koophuis en toen erg twijfelden tussen 2 huizen. Het ene huis was ouder en minder afgewerkt maar had een 3 keer zo grote tuin als het huis dat we uiteindelijk gekocht hebben. Uiteindelijk gingen we voor het vrij nieuwe huis dat goed geïsoleerd en gasvrij was. Er waren toen best wat mensen die de keuze niet snapten, want het oude huis konden we toch ook opknappen, en het nieuwere huis zou nooit een grotere tuin krijgen. Maar ik ben nu wel blij dat we toen voor het nieuwere huis zijn gegaan (ook om andere redenen). Dat geld om het oude huis echt goed te isoleren en op te knappen hadden we toch niet gelijk. En nu we in een energiezuinig huis leven kunnen we meer sparen.
Zilver_gray
08-08-2022 om 09:31
Madamecannibale schreef op 08-08-2022 om 09:21:
Niet om op te scheppen maar ik weet nog dat wij een paar jaar geleden aan het kijken waren naar een koophuis en toen erg twijfelden tussen 2 huizen. Het ene huis was ouder en minder afgewerkt maar had een 3 keer zo grote tuin als het huis dat we uiteindelijk gekocht hebben. Uiteindelijk gingen we voor het vrij nieuwe huis dat goed geïsoleerd en gasvrij was. Er waren toen best wat mensen die de keuze niet snapten, want het oude huis konden we toch ook opknappen, en het nieuwere huis zou nooit een grotere tuin krijgen. Maar ik ben nu wel blij dat we toen voor het nieuwere huis zijn gegaan (ook om andere redenen). Dat geld om het oude huis echt goed te isoleren en op te knappen hadden we toch niet gelijk. En nu we in een energiezuinig huis leven kunnen we meer sparen.
Goede keus!
Vorig jaar april hebben wij onze woning gekocht, toen was dit alles ook nog niet aan de orde. Wel dat er niet meer geboord zou worden in Groningen.
Nu ben ik ook erg blij, weet alleen nog niet wat het me gaat opleveren.
Zal wat betreft isolatie beter zijn dan onze huidige woning… we gaan het zien.
Madamecannibale
08-08-2022 om 09:34
Zilver_gray schreef op 08-08-2022 om 09:31:
[..]
Goede keus!
Vorig jaar april hebben wij onze woning gekocht, toen was dit alles ook nog niet aan de orde. Wel dat er niet meer geboord zou worden in Groningen.Nu ben ik ook erg blij, weet alleen nog niet wat het me gaat opleveren.
Zal wat betreft isolatie beter zijn dan onze huidige woning… we gaan het zien.
Ook een goede keuze van jullie dan! Het ligt er denk ik aan waar je vandaan komt. Ik woonde gehuurd ook in een nieuwbouw appartement voor ik dit huis kocht en was dus wel een beetje verwend al 😬 Overigens hebben mijn ouders hun oudere woning helemaal laten isoleren, dat scheelt wel echt heel veel qua comfort en stookkosten. Zijn waren voor een tussenwoning toch wel iets van 25.000 euro kwijt geloof ik, en dat is dan zonder zonnepanelen, airco of warmtepomp.
LostJellyfish83
08-08-2022 om 09:44
Wij wonen 25 jaar in dit huis en hebben destijds alles volgens de toen geldende normen geïsoleerd. Volslagen achterhaald inmiddels, nu kunnen we dus weer opnieuw beginnen helaas. Dit staat al wel op de planning voor later dit jaar.
Een warmtepomp is momenteel zinloos in dit huis, vanwege de isolatie, maar dat kan wel volgend jaar.
Voor bijv zonnepanelen heb ik niet eens een dak. Daarvoor zal ik eerst moeten uitbouwen, of een afdak maken oid aan de zonkant van het huis. En dan moet mijn meterkast nog worden aangepast, een aparte groep voor inductie is nodig begreep ik.
Nee, ik ga het niet redden voor 2000 euro
redbulletje
08-08-2022 om 09:49
Mijn duosplitairco was alleen al 2700 euro en dat was 3 jaar geleden dus nog voor de gekte. Zonnepanelen kunnen niet want aan de zuid- en westkant staan hoge eiken. Voor isoleren komt in oktober iemand offerte maken. Enige wat ik zelf kan doen is infraroodpanelen aanschaffen voor m'n meest gebruikte zitplek. Voor inductie zou hier ongetwijfeld ook de meterkast aangepast moeten worden dus dat loopt vast ook in de papieren. Krijg je op inductie laten aanleggen trouwens ook subsidie?
Friezinnetje
08-08-2022 om 09:52
ik heb nu bijna 2 jaar zonnepanelen, en daar ben ik echt blij mee. Ik heb nog wat capiciteit over en zou nog naar inductie kunnen. Daar denk ik wel over na, maar zal er vast wel komen. Ik kan op mijn schuur evt ook nog 4 panelen kwijt kunnen, mocht het nodig zijn, dan doe ik dat ook nog.
Verder heb ik mijn boiler zo ingesteld dat hij 's morgens als ik douche op temperatuur is, en daarna staat hij bijna uit.
Kersje
08-08-2022 om 11:00
Ook ik heb in april een airco met warmtepomp laten plaatsen waarmee ik in de winter ga verwarmen en de CV dus niet ga gebruiken. Gezien mijn badkamer ook verbouwd moest worden, daar de CV laten verwijderen en er een elektrische verwarming in laten plaatsen. Is binnen een paar minuten warm en hoeft in de badkamer niet de hele dag aan te staan. Tevens gekozen voor een inductiefornuis, dus heb enkel nog gas nodig voor warm water. Hoop dat ik hiermee ook heel was kosten kan besparen.
Mukske
08-08-2022 om 14:02
Net op de radio dat de drinkwaterprijzen volgend jaar met 10% zullen stijgen (vanwege de inflatie) met uitloop naar 20-25% (ivm noodzakelijke investeringen).
Dit gaat echt niet lang meer goed zo….😟
redbulletje
08-08-2022 om 14:24
Mukske schreef op 08-08-2022 om 14:02:
Net op de radio dat de drinkwaterprijzen volgend jaar met 10% zullen stijgen (vanwege de inflatie) met uitloop naar 20-25% (ivm noodzakelijke investeringen).
Dit gaat echt niet lang meer goed zo….😟
Schaamteloos meeliften op de crisis en basisbehoeften onbetaalbaar maken...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.