Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?
Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Friezinnetje
05-08-2022 om 09:02
redbulletje schreef op 05-08-2022 om 09:00:
[..]
Oudere mensen kunnen niet tegen kou, die hebben echt wel behoefte aan een warmere levensruimte. Vrouwen meer dan mannen trouwens. Wil je nu echt al die oudjes in de kou zetten?
Ik ben me al aan 't verdiepen in petroliumkachels en infraroodpanelen in elk geval. Maar vind het ronduit schofterig als het kabinet niet over de brug komt.
Maar waar moeten die het allemaal van betalen? Komt toch bij jou zelf weer weg. Die hebben ook geen oneindige pot met geld. Of de generatie na ons, zit er mee.
Rondstruiner
05-08-2022 om 09:04
Jessa schreef op 05-08-2022 om 09:00:
[..]
Precies. Wij verbruiken al veel minder stroom en gas dan gemiddeld als je het vergelijkt met de woonsituatie en de gezinssamenstelling. We letten al heel erg op en toch zullen we straks een maandbedrag krijgen wat €400 hoger ligt dan nu. Met de andere stijgende prijzen er bij ga je in 1 klap van prima rondkomen naar precies rondkomen.
Als je echt onder het gemiddelde zit ga je straks ook geen 400 meer betalen natuurlijk. De toename is dan in verhouding.
Rondstruiner
05-08-2022 om 09:08
redbulletje schreef op 05-08-2022 om 09:00:
[..]
Oudere mensen kunnen niet tegen kou, die hebben echt wel behoefte aan een warmere levensruimte. Vrouwen meer dan mannen trouwens. Wil je nu echt al die oudjes in de kou zetten?
Ik quote mezelf maar nog een keer:
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 08:45:
[..]
Heel eerlijk is er maar een kleine groep waar ik echt mee te doen heb, de echte minima, bijvoorbeeld werkenden met minimumloon met een gezin of bejaarden met een aowtje en/of klein pensioen die soms ook nog ziek zijn.
redbulletje
05-08-2022 om 09:09
Friezinnetje schreef op 05-08-2022 om 09:02:
[..]
Maar waar moeten die het allemaal van betalen? Komt toch bij jou zelf weer weg. Die hebben ook geen oneindige pot met geld. Of de generatie na ons, zit er mee.
Ze smijten toch ook met miljarden aan andere zaken waar de burger niets aan heeft? Doe nu maar 'ns eerst iets voor de eigen bevolking. Haal het maar weg bij de grote bedrijven zoals Spanje nu ook doet door daar de belasting voor te verhogen. Shell en Unilever verhogen schaamteloos de prijzen voor de consument maar draaien er zelf extra dikke winst op.
Generaties na ons hebben we niets mee te maken, we leven in het nu.
Jessa
05-08-2022 om 09:12
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 09:04:
[..]
Als je echt onder het gemiddelde zit ga je straks ook geen 400 meer betalen natuurlijk. De toename is dan in verhouding.
Hoe kan je dat nou zeggen? Je weet toch niet wat we nu per product betalen? Als ik NU een nieuw contract af moet sluiten komt er zelfs meer dan €400 per maand bij.
Pistache
05-08-2022 om 09:13
Herfstappeltaart schreef op 05-08-2022 om 08:53:
[..]
Wij zijn met (vervroegd) pensioen en hebben nog geen aow. (over een paar maanden man wel, ik voorlopig nog niet). We hebben deze omstandigheden natuurlijk aan zien komen en hebben twee jaar geleden (ondanks dat we huren) zelf zonnepanelen aangeschaft (dak op het westen) en zijn deze week overgestapt op inductiekoken. Dat scheelt alweer een heleboel. Verder kort en minder douchen en héél zuinig verwarmen. Ben benieuwd.....
Wat goed dat jullie hierin hebben geïnvesteerd, daar ga je deze winter zoveel plezier van hebben. Deze houding mis ik een beetje bij andere huurders, zij lijken vast te zitten in een slachtofferhouding. Dat je een huis huurt betekent niet dat je niks zelf kunt doen.
Friezinnetje
05-08-2022 om 09:14
redbulletje schreef op 05-08-2022 om 09:09:
[..]
Ze smijten toch ook met miljarden aan andere zaken waar de burger niets aan heeft? Doe nu maar 'ns eerst iets voor de eigen bevolking. Haal het maar weg bij de grote bedrijven zoals Spanje nu ook doet door daar de belasting voor te verhogen. Shell en Unilever verhogen schaamteloos de prijzen voor de consument maar draaien er zelf extra dikke winst op.
Generaties na ons hebben we niets mee te maken, we leven in het nu.
dit antwoord kon ik van jou wel verwachten, na jou de zondvloed
Rondstruiner
05-08-2022 om 09:14
Ik vind het best wel beschamend dat er zo geklaagd en gejammerd wordt in een van de rijkste landen ter wereld als het eens wat minder gaat. Verwacht je dan dat de overheid vakanties, etentjes en drankjes op terras, hobby's, overdaad aan nieuwe kleding, overbodige shit van Aktion en Ali bekostigd?
Voor het gros van de Nederlanders is er voldoende ruimte te bezuinigen.
Pistache
05-08-2022 om 09:17
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 08:45:
[..]
Mensen zullen gewoon minder moeten verbruiken. De thermostaat moet serieus omlaag, korter en minder vaak douchen. We zijn gewend dat het al jaren altijd maar goed en nog beter gaat, maar dat is even voorbij. Accepteer het en pas je gedrag aan.
Heel eerlijk is er maar een kleine groep waar ik echt mee te doen hebt, de echte minima, bijvoorbeeld werkenden met minimumloon met een gezin of bejaarden met een aowtje en/of klein pensioen die soms ook nog ziek zijn.
Mensen met alleen AOW hebben òf nooit gewerkt in hun leven, òf ze hebben ergens gewerkt zonder zelf iets in hun pensioen te steken. Eerlijk gezegd heb ik daar niet mee te doen. Je hebt 50 jaar de kans gehad te werken en pensioen op te bouwen, je huis af te lossen, of bijvoorbeeld aandelen te kopen of op een andere manier te investeren.
Als je echt 50 jaar je kop in het zand hebt gestoken, of niet hebt gewerkt, dan kan ik daar geen medelijden mee hebben.
Friezinnetje
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 09:14:
Ik vind het best wel beschamend dat er zo geklaagd en gejammerd wordt in een van de rijkste landen ter wereld als het eens wat minder gaat. Verwacht je dan dat de overheid vakanties, etentjes en drankjes op terras, hobby's, overdaad aan nieuwe kleding, overbodige shit van Aktion en Ali bekostigd?
nou ja, mag er geklaagd worden als alles in 1,5 jaar tijd zo om hoog gaat? Het is niet niks, wat er allemaal in prijs gestegen is. En tuurlijk, we zijn erg verwend, maar ja, dat wat je hebt geef je liever niet meteen op. Het zal wel moeten.
KittyFantastico
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 09:04:
[..]
Als je nu verhuist naar een andere huur- of koopwoning en daar een nieuw contract moet afsluiten, wordt je termijnbedrag dan niet gewoon voor je bepaald op basis van een gemiddelde voor dat soort woning? Zelfs als je dan zuinig doet, zie je dat pas na een jaar terug bij de afrekening.
En een lopend contract van een vorig huis meenemen kan niet altijd, bijv als je nu stadsverwarming hebt of als je gaat scheiden.
Rondstruiner
05-08-2022 om 09:18
Jessa schreef op 05-08-2022 om 09:12:
[..]
Hoe kan je dat nou zeggen? Je weet toch niet wat we nu per product betalen? Als ik NU een nieuw contract af moet sluiten komt er zelfs meer dan €400 per maand bij.
Ja, dan heb je nu blijkbaar nog een gunstig contract. Wees er blij mee zo lang het nog duurt.
Pistache
05-08-2022 om 09:18
Ook eens. Mijn mond valt soms echt open van de reacties van mensen, die het jarenlang hartstikke goed hebben gehad en nu dan ietsje moeten inleveren. We hebben een door en door verwende bevolking gecreëerd door de extreme welvaart. Kennelijk is het heel moeilijk om een kleine stap terug te doen.
KittyFantastico
05-08-2022 om 09:20
In algemene zin ben ik het met je eens. We hebben het hier gewoon goed.
Maar als het om de energiekosten gaat en een verdrievoudiging, dan snap ik geklaag dus wel. Dit is extreem.
redbulletje
05-08-2022 om 09:21
Wat schiet Nederland er mee op als al die luxe bedrijfjes, horeca, winkeltjes, hobby/sportclubs failliet gaan omdat mensen alleen nog maar geld hebben voor hun levensonderhoud?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.