Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?
Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
TanSwallow86
25-07-2022 om 15:33
Kersje schreef op 25-07-2022 om 10:43:
[..]
Klopt, ik behoor dus tot de groep die nog nooit was overgestapt en dit toevallig wel heb gedaan eind december 2020, omdat ik een leuk aanbod kreeg van een andere grote leverancier. Ik ging van Eneco naar Essent. Toevallig heeft dat heel goed uitgepakt achteraf, eindelijk eens een mazzeltje voor mij, mag het?
En bij verhuizing kon ik mijn 3-jarig contract gewoon meeverhuizen 2 maanden geleden.
Ik heb geen ruim inkomen meer, want ben ongeneeslijk ziek en dus arbeidsongeschikt geraakt. Enig idee hoe je dan buiten de maatschappij wordt geplaatst? Je krijgt bijv 0,0 overbruggingskrediet bij een verhuizing, terwijl ik al jaren mijn hypotheek maandelijks heb betaald, mijn hypotheek zelfs bijna helemaal had afgelost. En ik schrijf dit niet om medelijden te krijgen, nergens voor nodig ook, maar daarom wel blij toch een keer een mazzeltje te hebben met mijn 3-jarige contract die ik per toeval op het juiste moment heb afgesloten! En ja, dat gun ik zeker iedereen, dat staat er totaal los van.
Ik heb ook een mazzeltje gehad, nou ja krijg het eind van het jaar pas. Als je een nieuwe klant was of al klant was bij het afsluiten van nieuw contract
125 euro voor gas en 125 voor electra terug. Dus mooi 250 euro extra. Heb bijstandsuitkering, dus ben blij met die 250 euro extra.
Friezinnetje
25-07-2022 om 19:57
Helena71 schreef op 25-07-2022 om 08:21:
[..]
Ah, we doen het samen. Lang niet gehoord. Braak.
Jij mag een ander het voordeeltje dan wellicht niet misgunnen, degenen die nu om het hardst krijsen dat de markt opengegooid moet worden, waren degene die vorig jaar om het hardst riepen dat zij “nooit zo dom zouden zijn om te kiezen voor drie jaar vast, want dan ben je een dief van je eigen portemonnee.” En “elk jaar overstappen, dan ben je het goedkoopst uit”.
En dan nu lopen janken en de boel open willen hebben.
Ja, er zijn mensen die buiten hunzelf om in de problemen komen. Door het afbraakbeleid van de laatste jaren. En ja, daar gaat mijn hart naar uit. En probeer ik op micro-niveau ook te helpen.
Een aanzienlijk deel deel van de mensen dat nu loopt te jammeren en oproept tot solidariteit is echter een stel opportunistische sneeuwvlokjes.
nou zeg, dat kan ook wel wat minder niet?
Ik heb ook mazzel gehad. Ik was altijd vrij vast in mijn leverancier, maar op gegeven kwam er een aan de deur en toen toch over gestapt. Kreeg ik 200 euro terug na een jaar. Na het 2e jaar weer overgestapt en dat was net voordat de prijzen omhoog schoten. Daarom heb ik mazzel gehad.
CavernousSanddollar80
25-07-2022 om 20:10
Ah, ik lees dat sommigen zich aangesproken voelen. Hoeft niet hoor. Dit forum zal vast vrij zijn van sneeuwklokjes.
Ik reageerde op wat ik al eerder in dit draadje schreef. Ik heb vorig jaar aan meerdere mensen (IRL) gevraagd wat zij zouden doen (omdat ik er zelf niet uitkwam; vond de keuze lastig). Uiteindelijk drie jaar vast. En daar dus behoorlijk commentaar op gehad. Ik was dom. En dat was nog vriendelijk.
Diezelfde mensen zijn dus nu degenen die willen dat de contracten open gegooid worden, want zij waren in hun ogen niet dom, maar zitten nu wel met de gebakken peren.
Dat heb ik in dit draadje eerder geschreven en daar reageer ik nu op. Dus nee, ik verzin het niet. En nee, het kan niet wat minder, want ik erger me eraan. Maar niemand hoeft hier de schoen aan te trekken als die niet past @Moxxie: jij zal ongetwijfeld wel ter goeder trouw zijn. De mensen die ik sprak waren daarentegen wel degelijk opportunistisch. En lopen nu te jammeren.
wild-flower
29-07-2022 om 10:06
Prijzen stijgen onverwacht flink in juli: inflatie naar 11,6 procent .
https://www.nu.nl/economie/6214867/prijzen-stijgen-onverwacht-flink-in-juli-inflatie-naar-116-procent.html
redbulletje
29-07-2022 om 14:07
wild-flower schreef op 29-07-2022 om 10:06:
Prijzen stijgen onverwacht flink in juli: inflatie naar 11,6 procent .
https://www.nu.nl/economie/6214867/prijzen-stijgen-onverwacht-flink-in-juli-inflatie-naar-116-procent.html
Tijd dat het kabinet gaat ingrijpen. Grote bedrijven slaan een slaatje uit de crisis zoals Shell en Unilever. Gooi daar een hoge belasting tegenaan en gebruik dat om de burgers te ontlasten in de kosten van levensonderhoud.
wild-flower
05-08-2022 om 08:36
Wie nu een nieuw energiecontract afsluit, is op jaarbasis bijna 6.500 euro kwijt aan gas en licht. Dat is ruim 4.000 euro meer dan een jaar geleden.
Dit kan toch straks ( na al ) niemand meer betalen ?
Waar en wanneer gaat dit stoppen ?
https://www.nu.nl/economie/6215635/nieuw-energiecontract-dik-4000-euro-duurder-dan-een-jaar-geleden.html
Rondstruiner
05-08-2022 om 08:45
wild-flower schreef op 05-08-2022 om 08:36:
Wie nu een nieuw energiecontract afsluit, is op jaarbasis bijna 6.500 euro kwijt aan gas en licht. Dat is ruim 4.000 euro meer dan een jaar geleden.
Dit kan toch straks ( na al ) niemand meer betalen ?
Waar en wanneer gaat dit stoppen ?
https://www.nu.nl/economie/6215635/nieuw-energiecontract-dik-4000-euro-duurder-dan-een-jaar-geleden.html
Mensen zullen gewoon minder moeten verbruiken. De thermostaat moet serieus omlaag, korter en minder vaak douchen. We zijn gewend dat het al jaren altijd maar goed en nog beter gaat, maar dat is even voorbij. Accepteer het en pas je gedrag aan.
Heel eerlijk is er maar een kleine groep waar ik echt mee te doen hebt, de echte minima, bijvoorbeeld werkenden met minimumloon met een gezin of bejaarden met een aowtje en/of klein pensioen die soms ook nog ziek zijn.
wild-flower
05-08-2022 om 08:51
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 08:45:
[..]
Heel eerlijk is er maar een kleine groep waar ik echt mee te doen hebt, de echte minima, bijvoorbeeld werkenden met minimumloon met een gezin of bejaarden met een aowtje en/of klein pensioen die soms ook nog ziek zijn.
Nou ik denk dat heel veel mensen die boven het minimumloon zitten ook niet even zo 4000 euro per jaar extra kunnen ophoesten ...
Friezinnetje
05-08-2022 om 08:52
wild-flower schreef op 05-08-2022 om 08:51:
[..]
Nou ik denk dat heel veel mensen die boven het minimumloon zitten ook niet even zo 4000 euro per jaar extra kunnen ophoesten ...
nou pcies. Dat is bijna 350 euro per maand extra wat je moet betalen!
Herfstappeltaart
05-08-2022 om 08:53
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 08:45:
[..]
Mensen zullen gewoon minder moeten verbruiken. De thermostaat moet serieus omlaag, korter en minder vaak douchen. We zijn gewend dat het al jaren altijd maar goed en nog beter gaat, maar dat is even voorbij. Accepteer het en pas je gedrag aan.
Wij zijn met (vervroegd) pensioen en hebben nog geen aow. (over een paar maanden man wel, ik voorlopig nog niet). We hebben deze omstandigheden natuurlijk aan zien komen en hebben twee jaar geleden (ondanks dat we huren) zelf zonnepanelen aangeschaft (dak op het westen) en zijn deze week overgestapt op inductiekoken. Dat scheelt alweer een heleboel. Verder kort en minder douchen en héél zuinig verwarmen. Ben benieuwd.....
LostJellyfish83
05-08-2022 om 08:55
[..]
Dat denk ik ook. Zeker omdat bv de boodschappen en de benzine ook al zo enorm veel duurder zijn geworden. Het stapelt wel erg op op deze manier, daar hebben veel meer mensen last van dan alleen de minima.
Rondstruiner
05-08-2022 om 08:57
[..]
Daarom zeg ik ook dat de thermostaat serieus omlaag moet en dat er minder vaak en korter gedoucht moet worden. En daarnaast zullen mensen gewoon dingen moeten laten. Minder luxe boodschappen, minder horeca, langer doen met kleding, misschien wel geen vakantie, of korter of dichter bij huis blijven. Maar dat zijn we niet meer gewend.
Jessa
05-08-2022 om 09:00
[..]
Precies. Wij verbruiken al veel minder stroom en gas dan gemiddeld als je het vergelijkt met de woonsituatie en de gezinssamenstelling. We letten al heel erg op en toch zullen we straks een maandbedrag krijgen wat €400 hoger ligt dan nu. Met de andere stijgende prijzen er bij ga je in 1 klap van prima rondkomen naar precies rondkomen.
redbulletje
05-08-2022 om 09:00
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 08:57:
[..]
Daarom zeg ik ook dat de thermostaat serieus omlaag moet en dat er minder vaak en korter gedoucht moet worden. En daarnaast zullen mensen gewoon dingen moeten laten. Minder luxe boodschappen, minder horeca, langer doen met kleding, misschien wel geen vakantie, of korter of dichter bij huis blijven. Maar dat zijn we niet meer gewend.
Oudere mensen kunnen niet tegen kou, die hebben echt wel behoefte aan een warmere levensruimte. Vrouwen meer dan mannen trouwens. Wil je nu echt al die oudjes in de kou zetten?
Ik ben me al aan 't verdiepen in petroliumkachels en infraroodpanelen in elk geval. Maar vind het ronduit schofterig als het kabinet niet over de brug komt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.