Nieuws en actueel
Rondstruiner
06-08-2021 om 18:07
Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend
Ik vind het echt beangstigend hoe snel de klimaatverandering gaat, en ik schrik van de nieuwsberichten die ik de laatste tijd lees. We reageren veel te langzaam. Maar het lijkt nog steeds niet tot iedereen en vooral tot de politiek doorgedrongen hoe urgent het is.
Overstromingen, overal bosbranden, hitterecords. Er moet iets veranderen, we zijn niet alleen ons huis, maar dat van alle levende wezens op aarde aan het slopen. Ik word er verdrietig van, en ik maak me zorgen.
En jullie?
Golfstroom dreigt stil te vallen, met ijskoude gevolgen
https://www.trouw.nl/a-bed74256
https://www.ad.nl/wetenschap/14-000-wetenschappers-luiden-noodklok-over-klimaat-doodsbang-wat-volgende-generatie-gaat-overkomen~ad068235/
https://www.nu.nl/klimaat/6144123/extreme-hitte-canada-legt-onderschat-effect-klimaatverandering-bloot.html
Branden teisteren Zuidoost-Europa, het vuur en de verwoesting in beeld - https://nos.nl/l/2392120
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bosbranden-in-vs-en-siberie-na-extreme-droogte-en-hitte-uitermate-zorgelijk-en-niemand-heeft-er-een-goed-antwoord-op~be37cfc5/
Rondstruiner
11-08-2021 om 12:29
redbulletje schreef op 11-08-2021 om 11:36:
Vind het vooral jammer dat niemand ingaat op mijn opmerking over het gecontroleerd laten branden. De Aboriginals deden dat in Australie en de Indianen in Amerika (onwetend van elkaar uiteraard in die tijd) Zo konden ze voorkomen dat grote stukken leefbaar land afbrandden. Door allerlei klimaattypes werd dat op 'n gegeven moment verboden en nu zie je wat er van komt. Ik weet van een bekende in Australie waarvan een brand een aantal jaar geleden ook hun landgoed aandeed, dat ze nu wel weer wat beginnen open te staan voor die gecontroleerde branden. De oorspronkelijke brand wordt vaak veroorzaakt door bliksem, dus niet door mensen.
Omdat ik het vermoeiend vind dat jij blijft ontkennen wat al die wetenschappers zeggen, reageerde ik niet nee.
De bliksem is niet de echte oorzaak, die is als de aansteker in handen van de pyromaan. De enorme toename in branden de laatste jaren zijn het gevolg van klimaatverandering, de hitte, de droogte, veroorzaakt door de opwarming van de aarde. Door de mens. Wat jij voorstelt is symptoombestrijding. Het kan wellicht helpen de schade te beperken, daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van. Maar het lost het probleem niet op.
Die tijd was toch ook compleet onvergelijkbaar, ik vind het bijna schaamteloos dat jij die volkeren durft te noemen als voorbeeld. De Aboriginals leefden nou precies zoals jij niet wilt leven, zonder wat jij noemt "comfort en genieten".
Jij wil niet erkennen waar gewoon consensus over is onder wetenschappers, dat onze en dus ook jouw levensstijl onderdeel van het probleem is. Dat betekent dat je zelf iets moet veranderen en je maakt heel duidelijk dat je dat niet wilt. Dan voelt het zo nutteloos om door te praten. Ik heb ook het gevoel dat je onze reacties niet echt leest.
Herfstappeltaart
11-08-2021 om 12:52
Ik kan het niet beter verwoorden dan Rondstruiner en sluit me daar dus helemaal bij aan.
redbulletje
11-08-2021 om 13:45
Rondstruiner schreef op 11-08-2021 om 12:29:
[..]
Omdat ik het vermoeiend vind dat jij blijft ontkennen wat al die wetenschappers zeggen, reageerde ik niet nee.
De bliksem is niet de echte oorzaak, die is als de aansteker in handen van de pyromaan. De enorme toename in branden de laatste jaren zijn het gevolg van klimaatverandering, de hitte, de droogte, veroorzaakt door de opwarming van de aarde. Door de mens. Wat jij voorstelt is symptoombestrijding. Het kan wellicht helpen de schade te beperken, daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van. Maar het lost het probleem niet op.
Die tijd was toch ook compleet onvergelijkbaar, ik vind het bijna schaamteloos dat jij die volkeren durft te noemen als voorbeeld. De Aboriginals leefden nou precies zoals jij niet wilt leven, zonder wat jij noemt "comfort en genieten".
Jij wil niet erkennen waar gewoon consensus over is onder wetenschappers, dat onze en dus ook jouw levensstijl onderdeel van het probleem is. Dat betekent dat je zelf iets moet veranderen en je maakt heel duidelijk dat je dat niet wilt. Dan voelt het zo nutteloos om door te praten. Ik heb ook het gevoel dat je onze reacties niet echt leest.
Natuurlijk hadden die volkeren niet de levensstandaard die wij nu hebben, maar zij hadden in de tijd vóór de industrie dus al te maken met natuurbranden en zij hadden daar goede oplossingen voor, die door klimaatgekte juist weer zijn afgeschaft. We zouden dus beter die oude oermethodes weer af stoffen en gaan gebruiken. We kunnen tenslotte niet meer terug naar af. Neem tenminste niet aan dat jullie zonder comfort zouden willen leven. En daar valt je mobieltje en laptop om te kunnen internetten ook onder.
Rockstar
11-08-2021 om 13:46
redbulletje schreef op 11-08-2021 om 13:45:
[..]
Natuurlijk hadden die volkeren niet de levensstandaard die wij nu hebben, maar zij hadden in de tijd vóór de industrie dus al te maken met natuurbranden en zij hadden daar goede oplossingen voor, die door klimaatgekte juist weer zijn afgeschaft. We zouden dus beter die oude oermethodes weer af stoffen en gaan gebruiken. We kunnen tenslotte niet meer terug naar af. Neem tenminste niet aan dat jullie zonder comfort zouden willen leven. En daar valt je mobieltje en laptop om te kunnen internetten ook onder.
Bosbranden gaan de CO2 concentraties niet verminderen.
Rondstruiner
11-08-2021 om 15:51
redbulletje schreef op 11-08-2021 om 13:45:
[..]
Er zijn altijd natuurbranden geweest ja. Maar niet in de mate waarin we ze nu zien. Dat is gewoon een simpel feit, trek je kop eens uit het zand.. Jij wil aan symptoombestrijding doen, omdat je zelf niks wil doen, maar dat lost het probleem niet op.
En nee, ik vind minder of zelfs geen comfort niet erg. Ik heb dat al veel eerder ingezet voor mezelf en leef nu al heel anders dan pakweg 15 jaar geleden. En als het zover komt dat ik mijn mobiel, laptop en internet moet opgeven, dan doe ik dat. Ik ben oud genoeg om me het leven vóór internet, laptop en mobiel nog uitstekend te herinneren en dat was prima te doen hoor. Ik heb zelfs nog helemaal niet zo lang een smartphone .
Jij daarentegen wil NIETS opgeven. Niets. Sorry, ik vind het verwend en egoïstisch gedrag en ik kan er niks mee.
redbulletje
11-08-2021 om 16:22
Mensen die kinderen op de wereld zetten zouden al helemaal anderen niet terecht moeten wijzen. (Ben jij ook kindvrij?) na mij houdt mijn lijntje vervuiling helemaal op, bij mensen met kinderen wordt het voortgezet.
Rondstruiner
11-08-2021 om 16:43
redbulletje schreef op 11-08-2021 om 16:22:
Mensen die kinderen op de wereld zetten zouden al helemaal anderen niet terecht moeten wijzen. (Ben jij ook kindvrij?) na mij houdt mijn lijntje vervuiling helemaal op, bij mensen met kinderen wordt het voortgezet.
Ik heb ook geen kinderen nee. Dus ik mag jou wel terecht wijzen blijkbaar
redbulletje
11-08-2021 om 16:45
Rondstruiner schreef op 11-08-2021 om 16:43:
[..]
Ik heb ook geen kinderen nee. Dus ik mag jou wel terecht wijzen blijkbaar
Haha, touché!
Rondstruiner
11-08-2021 om 21:09
Haha Redbulletje, sportief
Nieuw Europees hitterecord lees ik net:
Ruim 40 jaar oud Europees hitterecord sneuvelt: 48,8 graden op Sicilië - https://nos.nl/l/2393522
Wilgenkatje-
11-08-2021 om 22:01
Toen ik klein was ( onder de 9) hadden wij thuis geen badkamer, alleen een koudwaterkraan, en slechts 1 verwarmde kamer: de huiskamer, daar stond een kolenkachel. We hadden geen auto, alles ging per fiets en bezoek aan familie en vrienden verderop per bus en trein. In de winter een kruik mee naar bed.
Het leven met beperkt comfort kan ik me nog herinneren. Ben dan ook ver boven de leeftijd van de meesten hier.
Comfort inleveren is niet makkelijk, al kunnen kampeerders dat tijdens hun vakantie wel. Hoewel ook vakanties stevig zijn opgeplust qua comfort.
Waar een wil is, is een weg. Maar het wordt een zware route. Hopelijk kan de technische vooruitgang ons helpen. En gaan we steeds helderder zien waar nuttige veranderingen kunnen worden ingezet.
BrightEchidna89
11-08-2021 om 22:17
redbulletje schreef op 11-08-2021 om 11:36:
Vind het vooral jammer dat niemand ingaat op mijn opmerking over het gecontroleerd laten branden. De Aboriginals deden dat in Australie en de Indianen in Amerika (onwetend van elkaar uiteraard in die tijd) Zo konden ze voorkomen dat grote stukken leefbaar land afbrandden. Door allerlei klimaattypes werd dat op 'n gegeven moment verboden en nu zie je wat er van komt. Ik weet van een bekende in Australie waarvan een brand een aantal jaar geleden ook hun landgoed aandeed, dat ze nu wel weer wat beginnen open te staan voor die gecontroleerde branden. De oorspronkelijke brand wordt vaak veroorzaakt door bliksem, dus niet door mensen.
Op dit vlak las ik enkele weken geleden een artikel (kan het online niet terugvinden) over bosbeheer in de VS. Waarbij de expert aangaf dat de huidige felle branden veroorzaakt worden door decennia van verkeerd bosbeheer waarbij men de kleinste brandjes dadelijk bluste waardoor dood materiaal (brandstof) niet werd opgeruimd en bij een volgende brand er zoveel brandstof op de bodem was verzameld dat ook de bomen zelf in brand vlogen.
Kennelijk zou er daar de voorbije jaren een kentering in gekomen zijn, en zou men de kleine brandjes in het voorjaar nu wel laten uitwoeden. Dat gecontroleerd laten branden is dus idd een techniek waarnaar men nu teruggrijpt.
BrightEchidna89
11-08-2021 om 22:36
Wilgenkatje- schreef op 11-08-2021 om 22:01:
Toen ik klein was ( onder de 9) hadden wij thuis geen badkamer, alleen een koudwaterkraan, en slechts 1 verwarmde kamer: de huiskamer, daar stond een kolenkachel. We hadden geen auto, alles ging per fiets en bezoek aan familie en vrienden verderop per bus en trein. In de winter een kruik mee naar bed.
Het leven met beperkt comfort kan ik me nog herinneren. Ben dan ook ver boven de leeftijd van de meesten hier.
Comfort inleveren is niet makkelijk, al kunnen kampeerders dat tijdens hun vakantie wel. Hoewel ook vakanties stevig zijn opgeplust qua comfort.
Waar een wil is, is een weg. Maar het wordt een zware route. Hopelijk kan de technische vooruitgang ons helpen. En gaan we steeds helderder zien waar nuttige veranderingen kunnen worden ingezet.
Ik kom uit een redelijk arm gezin en jij beschrijft de situatie zoals ik ze kende tot ik het ouderlijk huis verliet iets na de eeuwwisseling.
Wel geloof ik niet dat het inleveren van comfort ons terug zal werpen naar die situatie waarbij je 's winters wakker werd en je raam onder de ijskristallen zat. De huizen zijn op dit moment veel beter geïsoleerd waardoor ik zelfs durf te betwijfelen of we vroeger minder uitstootte met onze kolenkachel dan tegenwoordig met een condensatieketel.
Volgens mij gaat het inleveren van comfort vooral over het exuberante. Niet meer driemaal per jaar een buitenlandse vakantie, één ipv twee of drie wagens voor je deur, niet meer dagelijks vlees eten, 's winters niet in je T-shirt binnenshuis rondlopen, geen onnodige spullen meer kopen die "gratis" uit China verscheept worden, etc.
Het zo zwart afschilderen alsof we allemaal weer moeten gaan leven zoals in de jaren vijftig ondergraaft volgens mij het draagvlak om werkelijk iets te gaan veranderen.
watertoren
12-08-2021 om 09:34
Ik zou best bereid zijn om nog maar 1 keer per jaar op vliegvakantie te gaan of om niet meer bij Ali te bestellen. Ik ben niet bereid om niet meer dagelijks vlees te eten. Ik eet ook vlees op de boterham en ik maak vaak groenten lekker door er vlees of kaas aan toe te voegen.
Herfstappeltaart
12-08-2021 om 09:41
redbulletje schreef op 11-08-2021 om 16:45:
[..]
Haha, touché!
Kijk daarom is het nu met jou prettig discussiëren. Ik ben het vaak niet met je eens maar jij blijft altijd eerlijk en oprecht. Top.
Sun.lover
12-08-2021 om 09:49
Er zouden best wat dingen mogen veranderen. Bijvoorbeeld toeslagen voor elke extra auto per huishouden. Ik heb buren die 4 auto’s hebben. Elk kind van 18 krijgt hier een auto en stapt daarna nooit meer op de fiets. Ik vind dat je dat dus moet ontmoedigen en als je dat wel wil er dus extra voor moet gaan betalen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.