Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend

redbulletje schreef op 10-08-2021 om 19:46:

[..]

Of het nu over 100 of over 1000 jaar gebeurt doet er voor ons toch niet meer toe?

Wat je nooit gehad hebt kun je niet erg missen, maar wij zijn met een bepaalde welvaart opgegroeid, dat zou waanzin zijn dat ons nu te laten ontnemen. Het leven heeft geen waarde als je alleen maar kunt 'zijn' en er niets te genieten valt. Waar zouden mensen dan nog voor willen werken? Je leeft immers niet om te werken, maar werkt om te leven.

Tijdens het coronajaar is juist extra duidelijk geworden dat het voor de meeste mensen niet houdbaar is om niks te kunnen. Je omgeving doorwandelen heb je op 'n gegeven moment ook wel gezien.

Nou ja, de kinderen hebben er toch mee te maken tegen die tijd. 

LoveCats! schreef op 10-08-2021 om 20:44:

[..]

Nou ja, de kinderen hebben er toch mee te maken tegen die tijd.

Dat is in elk geval nog een bijkomend voordeel van bewust kindvrij zijn

Rondstruiner

Rondstruiner

10-08-2021 om 20:54 Topicstarter

Als je niet kunt genieten zonder te consumeren heb je wel een heel leeg leven vind ik.

Ik ben jaren geleden begonnen met consuminderen en besefte toen hoe dwangmatig die neiging om te consumeren is. Echt bizar, puur die drang om dingen te kopen. Maar zodra je je er bewust van bent, kun je het makkelijk omdraaien. Nu koop ik alleen nog dingen die ik óf echt nodig heb, óf heel graag wil hebben omdat ik er echt blij van word. 

Wilgenkatje- schreef op 07-08-2021 om 12:41:

Ja, beangstigend. En dan die enorme branden overal, tot in het hoge ijskoude Noorden toe. En ondertussen de doorgaande kap van het Amazonegebied. Waar zit die mensen hun verstand.
Het is te groot geworden allemaal, vrees ik. Qua rotzooi en plastic afval hebben we er dankzij Covid19 weer een hele berg bij die er anders niet was geweest. Het is gewoon een enorme puinhoop.
Ik probeer mijn kleine beetjes bij te dragen, vooral voor mijn eigen geweten, want geloven dat dit helpt... hm nee.
Vind het allemaal afschuwelijk voor de komende generaties. Hoop dat er invloedrijke mensen opstaan in de miljoenenbedrijven die ertoe doen en vaak meer invloed blijken te hebben dan de al dan niet democratisch gekozen regeringen. Als iets economisch niet interessant is, vrees ik dat het niet gaat gebeuren. Een goed besluit kijkt ver vooruit, maar de verrekijkers liggen te hoog voor de meesten.

Niet door mij hoor. Ik heb al mijn kapjes altijd netjes bij het afval gedaan. Ik begrijp dat ook nooit, als ik weer zo’n zwerfkapje zie. Überhaupt dat je plastic op straat gooit, of in de natuur.

Rondstruiner schreef op 10-08-2021 om 20:54:

Als je niet kunt genieten zonder te consumeren heb je wel een heel leeg leven vind ik.

Ik ben jaren geleden begonnen met consuminderen en besefte toen hoe dwangmatig die neiging om te consumeren is. Echt bizar, puur die drang om dingen te kopen. Maar zodra je je er bewust van bent, kun je het makkelijk omdraaien. Nu koop ik alleen nog dingen die ik óf echt nodig heb, óf heel graag wil hebben omdat ik er echt blij van word.

Het gaat mij niet om kopen om 't kopen, maar om genieten en comfort. Dus verwarming of airco naar behoefte kunnen gebruiken, auto kunnen rijden en reizen. Ik heb een enorme wanderlust en ben blij dat ik in 2019 nog 3 vliegreizen heb gemaakt voordat corona begon. Daar kon ik ff op teren, maar was in juni toch echt blij er weer even uit te kunnen naar bergen en ruimtelijke landschappen. Wel met de auto nu, maar dat zou zomaar onbetaalbaar gemaakt kunnen worden. Terwijl ze NL alleen maar voller bouwen. 

Rondstruiner schreef op 10-08-2021 om 20:54:

Nee van consuminderen zou ik niet gelukkig worden. Ik ben ook blij met de dingen die ik koop en doe hoor.

Glamourlama schreef op 10-08-2021 om 21:00:

[..]

Niet door mij hoor. Ik heb al mijn kapjes altijd netjes bij het afval gedaan. Ik begrijp dat ook nooit, als ik weer zo’n zwerfkapje zie. Überhaupt dat je plastic op straat gooit, of in de natuur.

Idem. Ik vind dat zo asociaal om afval in de natuur of op straat te gooien. 

watertoren schreef op 10-08-2021 om 21:01:

[..]

Nee van consuminderen zou ik niet gelukkig worden. Ik ben ook blij met de dingen die ik koop en doe hoor.

Idem. Ik word altijd heel blij van de dingen die ik koop en er zijn natuurlijk ook dingen noodzakelijk kwaad zoals apparaten die kapot gaan en die vervangen moeten worden. Maar als het aan de klimaatactivisten ligt wordt dat ook allemaal duurder omdat het uit Azië moet komen. Nee, dat leven trekt me echt niet aan. Heb wel een bostuin, maar de geldboom ontbreekt. 

watertoren schreef op 07-08-2021 om 20:55:

[..]

[..]

Ikvind dat heel mooi als je dat doet en jezelf daar goed bij voelt . Maar zeiken over anderen die dat niet doen vind ik echt irritant. Ik zeg ook niet dat jij dat doet hoor maar veel mensen doen dat wel.

Ik vind dat eigenlijk niet zo mooi. Wij deden vroeger thuis veel voor het milieu tot ik in de gaten kreeg dat veel mensen dachten zoals jij. Toen dacht ik bij mezelf: toedeloe, waarom zou ik mezelf allerlei beperkingen opleggen als de rest van de wereld zich er niks van aantrekt?

Nu lijkt de tijd er rijp voor te zijn en willen veel meer mensen bewust leven, dus ik zeker ook, maar ik kijk daarbij wel naar anderen. Waarom zou iemand als enige dingen moeten laten omdat hij er toevallig wel over nadenkt? Iederéén moet inleveren. Desnoods van boven afgedwongen.

redbulletje schreef op 08-08-2021 om 09:30:

[..]

Ik snap daarom niet dat er steeds meer mensen worden toegelaten.We kunnen alles beter gelijk doorsturen naar Groenland om daar wat op te bouwen voor de toekomst, want als de klimaatangstigen gelijk krijgen staat het in West Europa dan toch onder water of is het te droog of te warm om te kunnen leven.

Dit begrijp ik ook niet. Ik ben erg voor het opvangen van vluchtelingen, alleen denk ik dat wijzelf de vluchtelingen worden…

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-08-2021 om 21:33

Glamourlama schreef op 10-08-2021 om 21:13:

[..]

Ik vind dat eigenlijk niet zo mooi. Wij deden vroeger thuis veel voor het milieu tot ik in de gaten kreeg dat veel mensen dachten zoals jij. Toen dacht ik bij mezelf: toedeloe, waarom zou ik mezelf allerlei beperkingen opleggen als de rest van de wereld zich er niks van aantrekt?
...

Begrijpelijke reactie. Het is moeilijk stand te houden als je ziet dat de rest je negeert, en toch is dit belangrijk om de kritieke massa te bereiken die anderen kan overtuigen. 

Herfstappeltaart schreef op 10-08-2021 om 19:48:

[..]

Geniet jij ook nog als je al die verbrande snoeten van die koalaberen ziet op t.v.?

Zo, wat een laag bij de grondse opmerking:

op de man,

niet op inhoud,

vals,

emotionele chantage,

niets schuwen om gelijk te krijgen/de ander de mond te snoeren,

manipulatief.

Eigenlijk exemplarisch voor deze hele waanzin.

kopjekoffie schreef op 11-08-2021 om 09:08:

[..]

op de man,

niet op inhoud,

vals,

emotionele chantage,

manipulatief.

Pardon?! Ik vind het een zeer ter zake doende opmerking. Ik vraag me echt oprecht af hoe RB zo koeltjes tegenover deze hele problematiek kan staan. Als je de slachtoffers onder de dieren ziet wil je zelf toch àlles wat in je macht ligt doen om dat te voorkomen?

En als RB het op de man vindt kan ze me staffen. Maar ik geloof eigenlijk dat zij daar te eerlijk voor is.

Rondstruiner

Rondstruiner

11-08-2021 om 10:32 Topicstarter

kopjekoffie schreef op 11-08-2021 om 09:08:

[..]

op de man,

niet op inhoud,

vals,

emotionele chantage,

manipulatief.

Het is gewoon de realiteit, dit is waar het o.a. over gaat en wat de meeste mensen niet willen zien. Redbulletje houdt het liever abstract met: een diersoort meer of minder maakt niet uit. Maar daar gaat dit niet alleen over en dat mag gezegd worden. Niks op de man, niks "laag bij de gronds" dat sleep je erbij omdat je het er niet mee eens bent. 

Vind het vooral jammer dat niemand ingaat op mijn opmerking over het gecontroleerd laten branden. De Aboriginals deden dat in Australie en de Indianen in Amerika (onwetend van elkaar uiteraard in die tijd) Zo konden ze voorkomen dat grote stukken leefbaar land afbrandden. Door allerlei klimaattypes werd dat op 'n gegeven moment verboden en nu zie je wat er van komt. Ik weet van een bekende in Australie waarvan een brand een aantal jaar geleden ook hun landgoed aandeed, dat ze nu wel weer wat beginnen open te staan voor die gecontroleerde branden. De oorspronkelijke brand wordt vaak veroorzaakt door bliksem, dus niet door mensen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.