Nieuws en actueel
Rondstruiner
06-08-2021 om 18:07
Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend
Ik vind het echt beangstigend hoe snel de klimaatverandering gaat, en ik schrik van de nieuwsberichten die ik de laatste tijd lees. We reageren veel te langzaam. Maar het lijkt nog steeds niet tot iedereen en vooral tot de politiek doorgedrongen hoe urgent het is.
Overstromingen, overal bosbranden, hitterecords. Er moet iets veranderen, we zijn niet alleen ons huis, maar dat van alle levende wezens op aarde aan het slopen. Ik word er verdrietig van, en ik maak me zorgen.
En jullie?
Golfstroom dreigt stil te vallen, met ijskoude gevolgen
https://www.trouw.nl/a-bed74256
https://www.ad.nl/wetenschap/14-000-wetenschappers-luiden-noodklok-over-klimaat-doodsbang-wat-volgende-generatie-gaat-overkomen~ad068235/
https://www.nu.nl/klimaat/6144123/extreme-hitte-canada-legt-onderschat-effect-klimaatverandering-bloot.html
Branden teisteren Zuidoost-Europa, het vuur en de verwoesting in beeld - https://nos.nl/l/2392120
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bosbranden-in-vs-en-siberie-na-extreme-droogte-en-hitte-uitermate-zorgelijk-en-niemand-heeft-er-een-goed-antwoord-op~be37cfc5/
Herfstappeltaart
10-08-2021 om 19:28
redbulletje schreef op 10-08-2021 om 19:25:
[..]
Ook toen er nog geen industrie bestond kon het klimaat extreem veranderen.
Het zijn allemaal maatregelen die de gewone burger het hardst raken op het gebied van kwaliteit van leven. Ik hoop juist dat mensen in opstand gaan komen tegen die klimaatdrammerij.
Jeetje RB doe ff normaal. Geloof je alle wetenschappers die inmiddels hetzelfde zeggen nu echt niet?
watertoren
10-08-2021 om 19:31
[..]
Het zijn allemaal maatregelen die de gewone burger het hardst raken op het gebied van kwaliteit van leven. Ik hoop juist dat mensen in opstand gaan komen tegen die klimaatdrammerij.
Ik denk ook wel dat er veel mensen in opstand gaan komen. Het is ook niet voor niks dat Groen links het zo slecht gedaan heeft met de verkiezingen. Maar Rutte zei gelukkig gisteren nog dat we vooral gewoon moeten kunnen blijven bbqen.
redbulletje
10-08-2021 om 19:31
Herfstappeltaart schreef op 10-08-2021 om 19:28:
[..]
Jeetje RB doe ff normaal. Geloof je alle wetenschappers die inmiddels hetzelfde zeggen nu echt niet?
Nee omdat de kritieken van andere wetenschappers genegeerd worden door de media. Een en al angstzaaierij is wat de klok slaat momenteel.
redbulletje
10-08-2021 om 19:34
watertoren schreef op 10-08-2021 om 19:31:
[..]
Ik denk ook wel dat er veel mensen in opstand gaan komen. Het is ook niet voor niks dat Groen links het zo slecht gedaan heeft met de verkiezingen. Maar Rutte zei gelukkig gisteren nog dat we vooral gewoon moeten kunnen blijven bbqen.
Rutte zit zelf ook vuistdiep in die onpopulaire klimaatmaatregelen hoor. Als de VVD tegengas had gegeven als grootste partij zaten we nu niet midden tussen de windmolenparken en zou gas gewoon geïmporteerd worden ipv dat burgers straks gedwongen worden van het gas te gaan.
BrightEchidna89
10-08-2021 om 19:40
[..]
Ja, het klimaat kon vroeger veranderen, alleen ging dat over een periode van duizenden jaren dus niet aan de snelheid die we nu zien. En voor je refereert naar de mini ijstijd in de Nieuwe Tijd: met een temperatuurverschil tussen 1à2°C, brachten deze hongersnoden, volksopstanden en burgeroorlogen mee (niet echt wenselijk lijkt me).
Over je tweede punt: de doorsnee Europeaan leeft ver boven zijn stand en we zouden meerdere planeten nodig hebben mochten we elke mens dezelfde welvaart willen verschaffen als een Europeaan; dus ergens is het wel logisch dat de burger een impact voelt van deze maatregelen.
Ik verwacht trouwens geen opstand tegen deze "klimaatdrammerij" eens de migratiestromen op gang komen uit de gebieden die onleefbaar geworden zijn.
redbulletje
10-08-2021 om 19:46
Valdemar schreef op 10-08-2021 om 19:40:
[..]
Ja, het klimaat kon vroeger veranderen, alleen ging dat over een periode van duizenden jaren dus niet aan de snelheid die we nu zien. En voor je refereert naar de mini ijstijd in de Nieuwe Tijd: met een temperatuurverschil tussen 1à2°C, brachten deze hongersnoden, volksopstanden en burgeroorlogen mee (niet echt wenselijk lijkt me).
Over je tweede punt: de doorsnee Europeaan leeft ver boven zijn stand en we zouden meerdere planeten nodig hebben mochten we elke mens dezelfde welvaart willen verschaffen als een Europeaan; dus ergens is het wel logisch dat de burger een impact voelt van deze maatregelen.
Ik verwacht trouwens geen opstand tegen deze "klimaatdrammerij" eens de migratiestromen op gang komen uit de gebieden die onleefbaar geworden zijn.
Of het nu over 100 of over 1000 jaar gebeurt doet er voor ons toch niet meer toe?
Wat je nooit gehad hebt kun je niet erg missen, maar wij zijn met een bepaalde welvaart opgegroeid, dat zou waanzin zijn dat ons nu te laten ontnemen. Het leven heeft geen waarde als je alleen maar kunt 'zijn' en er niets te genieten valt. Waar zouden mensen dan nog voor willen werken? Je leeft immers niet om te werken, maar werkt om te leven.
Tijdens het coronajaar is juist extra duidelijk geworden dat het voor de meeste mensen niet houdbaar is om niks te kunnen. Je omgeving doorwandelen heb je op 'n gegeven moment ook wel gezien.
Herfstappeltaart
10-08-2021 om 19:48
redbulletje schreef op 10-08-2021 om 19:46:
[..]
Of het nu over 100 of over 1000 jaar gebeurt doet er voor ons toch niet meer toe?
Wat je nooit gehad hebt kun je niet erg missen, maar wij zijn met een bepaalde welvaart opgegroeid, dat zou waanzin zijn dat ons nu te laten ontnemen. Het leven heeft geen waarde als je alleen maar kunt 'zijn' en er niets te genieten valt. Waar zouden mensen dan nog voor willen werken? Je leeft immers niet om te werken, maar werkt om te leven.
Geniet jij ook nog als je al die verbrande snoeten van die koalaberen ziet op t.v.?
Poezel_en_Wip
10-08-2021 om 19:50
Herfstappeltaart schreef op 10-08-2021 om 19:48:
[..]
Geniet jij ook nog als je al die verbrande snoeten van die koalaberen ziet op t.v.?
Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen, maar er zijn mensen die dit soort beelden niks doet. Helaas.
redbulletje
10-08-2021 om 19:51
Herfstappeltaart schreef op 10-08-2021 om 19:48:
[..]
Dat is dus een gevolg van het slechte natuurmanagement waar ik vanmiddag een linkje over postte. Ook in Australie waren gecontroleerde branden verboden, waardoor natuurbranden enorm uit de hand lopen. Ik geloof dat ze er nu weer meer open voor staan.
Herfstappeltaart
10-08-2021 om 19:51
Poezel_en_Wip schreef op 10-08-2021 om 19:50:
[..]
Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen, maar er zijn mensen die dit soort beelden niks doet.
Ik vind dat echt verschrikkelijk, kan er gewoon niet naar kijken. En dan de wetenschap dat we het tij kunnen keren en sommigen dat gewoon niet willen uit egoïstische motieven. Ik kan het niet begrijpen.
BrightEchidna89
10-08-2021 om 19:56
@Redbulletje:
Ik heb het jou al eens elders gezegd, maar kennelijk valt genieten voor jou samen met consumeren.
Ergens vind ik het wel spijtig dat jij dit zo ervaart maar hopelijk besef je dat er mensen zijn waarvoor dit niet geldt.
Trouwens waarvan geniet jij het meest: van die éénmalige vliegreis of van je buitenzwembad dat elke dag tot je beschikking staat?
redbulletje
10-08-2021 om 20:10
Valdemar schreef op 10-08-2021 om 19:56:
@Redbulletje:
Ik heb het jou al eens elders gezegd, maar kennelijk valt genieten voor jou samen met consumeren.
Ergens vind ik het wel spijtig dat jij dit zo ervaart maar hopelijk besef je dat er mensen zijn waarvoor dit niet geldt.
Trouwens waarvan geniet jij het meest: van die éénmalige vliegreis of van je buitenzwembad dat elke dag tot je beschikking staat?
Beiden op 'n andere manier. Ik kan namelijk nog steeds her-genieten van de mooie verre reizen die ik heb gemaakt door de foto's te bekijken.
Een zwembad hebben staan zal voor sommige diehard klimaatactivisten vast ook niet door de beugel kunnen
watertoren
10-08-2021 om 20:16
Bij mij valt consumeren ook samen met genieten. Vliegreizen, lekker (vlees) eten, kleding kopen , sieraden , mooie meubels enz. Comfort vind ik ook belangrijk, lekker lang douchen en de verwarming op een behaaglijke temperatuur.
Rondstruiner
10-08-2021 om 20:43
Mlah! schreef op 10-08-2021 om 19:19:
Ik heb even een los topic gemaakt voor degenen die wel zelf al wat willen doen. Dat raakt nl beetje ondergesneeuwd hier. Ik ben op zoek naar leuke tips en positieve mensen 😊
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/klimaatverandering-pak-een-emmer-we-gaan-zelf-de-wereld-blussen-tree-huggers-united#3
Leuk!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.