Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

10-08-2021 om 08:25

Coreopsis schreef op 10-08-2021 om 07:57:

[..]

Dat klopt. Maar als iedereen blijft wachten totdat "de ander" of "de wereld" ingrijpt, zijn we zeker te laat. Ook revolutionaire veranderingen kunnen met iets kleins beginnen. Als jij je gedrag aanpast, geef je een voorbeeld aan je omgeving, en zo kan je invloed veel groter zijn dan alleen jouw huishouden. Als wij als Nederlandse, Europese, wereldburgers het signaal aan de politiek afgeven dat het nú echt anders moet, dan wordt er ook daar ingegrepen. Want ze willen wel graag herkozen worden.

Ik doe dat. Er gebeurt echter niets. De partij waarop ik stem bijvoorbeeld, die komt nooit in de regering. Ik gebruik biologisch schoonmaakmiddel maar dat wordt teniet gedaan door tientallen bleekgebruikers om mij heen. Wij gaan niet vliegen maar hebben familie die dat ruimschoots compenseert door 3x per jaar te gaan. En ze halen meewarig hun schouders op als wij daar iets van zeggen.

Ik ben echt van goede wil, maar ook realistisch. Druppels op de gloeiende plaat.

Nog een goed stuk (vind ik) van De Correspondent naar aanleiding van het IPCC rapport gisteren: https://decorrespondent.nl/12654/het-nieuwste-ipcc-rapport-deprimerend-eerder-een-aansporing-om-in-actie-te-komen/20738447246880-02dbcce0.

“Nu al de handdoek in de ring gooien en zeggen dat we toast zijn, is net zo gevaarlijk als ontkennen dat we diep in de problemen zitten.” 

E8XzKnIXsAMdw2i?format=jpg&name=medium

Ik kan het bijbehorende artikel niet lezen wegens niet te openen in incognito, maar wellicht heeft hier iemand een abonnement. 
Mijn gut feeling zegt ook dat het vreselijk overdreven wordt allemaal om ons leven onbetaalbaar te maken en de klimaatindustrie dik miljonair te laten worden door al die vreselijke toestanden. 
Zolang Duitsland en Belgie nog subsidie krijgen op gas, terwijl wij met het mes op de keel eraf worden gedwongen en al die lelijke windmolenparken die het resterende stukje vrije ruimte in onze landschappen compleet vergallen, weet ik zeker dat de huidige politieke richting ons leefklimaat helemaal om zeep helpt. No way dat ik vrijwillig iets ga doen of laten. En mijn enige advies aan iedereen is, haal er nog zoveel uit als je kan voordat we hier echt in armoede zitten en comfort en luxe in ons dagelijkse omgeving en reizen alleen nog voor de happy few zijn die rijk zijn geworden over onze rug door te beleggen in die groene gifbeker. 

Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 21:35:

[..]

Ja, je hebt gelijk. Ik begon zo goed , maar dan doet het toch iets met me en kan ik het niet laten.

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik word er niet goed van, van de beelden van koalaberen met verbrande snuiten, ooievaars die verbrand uit de lucht vallen en alle verdere dierenleed door de klimaatverandering. Ik snap er ook geen hout van dat iemand dat koud kan laten.

redbulletje schreef op 10-08-2021 om 09:02:

Ik kan het bijbehorende artikel niet lezen wegens niet te openen in incognito, maar wellicht heeft hier iemand een abonnement.
Mijn gut feeling zegt ook dat het vreselijk overdreven wordt allemaal om ons leven onbetaalbaar te maken en de klimaatindustrie dik miljonair te laten worden door al die vreselijke toestanden.
Zolang Duitsland en Belgie nog subsidie krijgen op gas, terwijl wij met het mes op de keel eraf worden gedwongen en al die lelijke windmolenparken die het resterende stukje vrije ruimte in onze landschappen compleet vergallen, weet ik zeker dat de huidige politieke richting ons leefklimaat helemaal om zeep helpt. No way dat ik vrijwillig iets ga doen of laten. En mijn enige advies aan iedereen is, haal er nog zoveel uit als je kan voordat we hier echt in armoede zitten en comfort en luxe in ons dagelijkse omgeving en reizen alleen nog voor de happy few zijn die rijk zijn geworden over onze rug door te beleggen in die groene gifbeker.

De klimaat industrie dik miljonair te maken waar heb je het over 😣 Wat is die zogenaamde klimaat industrie die geld wilt verdienen? 

De groot vervuilers dan zijn de miljarden bedrijven. Dat zijn de mensen met macht en met geld. Degene die geen flikker geven om het klimaat. 

En haal er nog zoveel mogelijk uit, ja makkelijk als je geen kinderen hebt. Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ben zelf pas 30. Wij moeten nog een tijdje mee. Nog 10 jaar reizen en vlees eten is nou niet echt de moeite waard als je naar het grotere plaatje kijkt. Veiligheid daarentegen is wel een doel dat ik graag nastreef. En als ik daarvoor wat luxe dingen moet laten, zit ik nog in een luxe positie in vergelijking met een groot deel van de wereld. 

Coreopsis schreef op 10-08-2021 om 08:01:

[..]

Da's waar. De planeet overleeft het wel, en zodra er een nieuw klimaarevenwicht is zullen de planten- en dierenpopulaties ook weer toenemen. Maar aangezien wij als mens toch best antropocentrisch zijn, willen we als soort toch ook graag overleven. Zonder massale extinctie zoals destijds bij de sauriërs. Al was het maar omdat gezien onze technologische kennis die extinctie waarschijnlijk een heel vervelende wordt. Aangejaagd door de effecten van klimaatverandering, maar in de praktijk door gruwelijke (drone en kern)oorlogen.

Ja, dat zei ik ook. Voor de biodiversiteit is dit een end of an era, maar waar er een era eindigt vindt er vaak een explosie van vele nieuwe soorten plaats (al kan dit heel lang duren), en als de aarde eindigt als een planeet waar alleen microben kunnen leven is dat jammer maar ook niet zo erg. Alleen wel jammer dat wij als "slimme" mensch dit moeten ondergaan, een pretje wordt het niet.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-08-2021 om 10:33

redbulletje schreef op 10-08-2021 om 09:02:

E8XzKnIXsAMdw2i?format=jpg&name=medium

Na mij de zondvloed bedoel je? Straks wel profiteren van de AOW en zo die jongeren opbrengen, maar niet bereid om iets te doen (of laten) zodat zij een iets dragelijker toekomst tegemoet gaan.

Rondstruiner

Rondstruiner

10-08-2021 om 13:24 Topicstarter

Yolo schreef op 09-08-2021 om 22:29:

[..]

ik vind het mooi hoe je opkomt voor het klimaat! Ik ben het dan ook helemaal met je eens!

Rondstruiner

Rondstruiner

10-08-2021 om 13:25 Topicstarter

Belklo schreef op 10-08-2021 om 08:53:

Nog een goed stuk (vind ik) van De Correspondent naar aanleiding van het IPCC rapport gisteren: https://decorrespondent.nl/12654/het-nieuwste-ipcc-rapport-deprimerend-eerder-een-aansporing-om-in-actie-te-komen/20738447246880-02dbcce0.

“Nu al de handdoek in de ring gooien en zeggen dat we toast zijn, is net zo gevaarlijk als ontkennen dat we diep in de problemen zitten.”

Goed stuk en heel erg waar! 

We moeten de natuur weet gaan beheren zoals oudere volkeren en vuur met vuur bestrijden door gecontroleerde branden de brandstof uit de bossen/natuurgebieden te laten halen. 
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/oude-volkeren-beheerden-natuur-met-vuur-en-dieren-om-grote-branden-te-voorkomen/ar-AAN5Lok?ocid=CALHeader&li=BBoPOOe&OCID=CALHeader

Rondstruiner

Rondstruiner

10-08-2021 om 16:30 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 10-08-2021 om 09:06:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik word er niet goed van, van de beelden van koalaberen met verbrande snuiten, ooievaars die verbrand uit de lucht vallen en alle verdere dierenleed door de klimaatverandering. Ik snap er ook geen hout van dat iemand dat koud kan laten.

Precies dat ja. Zo verdrietig.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-08-2021 om 19:13

Belklo schreef op 10-08-2021 om 08:53:

Nog een goed stuk (vind ik) van De Correspondent naar aanleiding van het IPCC rapport gisteren: https://decorrespondent.nl/12654/het-nieuwste-ipcc-rapport-deprimerend-eerder-een-aansporing-om-in-actie-te-komen/20738447246880-02dbcce0.

Staat in scherp contrast met de stukken die ik de voorbije dagen heb gelezen en voor mij is hij te hoopvol. Hij spreekt over een reductie met 50% tegen 2030 alsof het niets is, hallo: dat is over acht, 8!!, jaar. Het klimaatakkoord van Parijs ligt ondertussen bijna zeven jaar achter ons en de top van Kopenhagen al bijna twaalf.

Uiteraard houd ik hoop en geloof ik dat er veel mogelijk is als we echt willen (zie dit Covid-jaar), maar dan moet de politiek echt in actie schieten om de bevolking van de urgentie te overtuigen want al te vaak lees en hoor ik nog mensen die geloven dat allemaal niet zo'n vaart zal lopen en dat ze hun levensstijl zorgeloos kunnen verder zetten.

Ik heb even een los topic gemaakt voor degenen die wel zelf al wat willen doen. Dat raakt nl beetje ondergesneeuwd hier. Ik ben op zoek naar leuke tips en positieve mensen 😊

https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/klimaatverandering-pak-een-emmer-we-gaan-zelf-de-wereld-blussen-tree-huggers-united#3

Valdemar schreef op 10-08-2021 om 19:13:

[..]

Staat in scherp contrast met de stukken die ik de voorbije dagen heb gelezen en voor mij is hij te hoopvol. Hij spreekt over een reductie met 50% tegen 2030 alsof het niets is, hallo: dat is over acht, 8!!, jaar. Het klimaatakkoord van Parijs ligt ondertussen bijna zeven jaar achter ons en de top van Kopenhagen al bijna twaalf.

Uiteraard houd ik hoop en geloof ik dat er veel mogelijk is als we echt willen (zie dit Covid-jaar), maar dan moet de politiek echt in actie schieten om de bevolking van de urgentie te overtuigen want al te vaak lees en hoor ik nog mensen die geloven dat allemaal niet zo'n vaart zal lopen en dat ze hun levensstijl zorgeloos kunnen verder zetten.

Ook toen er nog geen industrie bestond kon het klimaat extreem veranderen.

Het zijn allemaal maatregelen die de gewone burger het hardst raken op het gebied van kwaliteit van leven. Ik hoop juist dat mensen in opstand gaan komen tegen die klimaatdrammerij. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-08-2021 om 19:28

JenBarber schreef op 10-08-2021 om 09:59:

[..]

De klimaat industrie dik miljonair te maken waar heb je het over 😣 Wat is die zogenaamde klimaat industrie die geld wilt verdienen?

De groot vervuilers dan zijn de miljarden bedrijven. Dat zijn de mensen met macht en met geld. Degene die geen flikker geven om het klimaat.

...

RB heeft natuurlijk een punt wanneer ze schrijft dat er een klimaatindustrie bestaat waarbij economische motieven de drijfveer zijn. Hoeft ook geen probleem te zijn: ik heb liever dat de fietsenwinkel het geld binnen rijft dan de garagist.

Overigens meen ik ook niet dat de grootvervuilers de miljarden bedrijven zijn. Wij zijn de grootvervuilers: de miljarden consumenten die de producten van die bedrijven kopen. Natuurlijk kun je bedrijven stimuleren om hun morele verantwoordelijkheid te nemen en milieuvriendelijke(neutrale) producten op de markt te brengen, maar uiteindelijk is het de consument die beslist waar het geld naartoe vloeit.   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.