Nieuws en actueel
Rondstruiner
06-08-2021 om 18:07
Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend
Ik vind het echt beangstigend hoe snel de klimaatverandering gaat, en ik schrik van de nieuwsberichten die ik de laatste tijd lees. We reageren veel te langzaam. Maar het lijkt nog steeds niet tot iedereen en vooral tot de politiek doorgedrongen hoe urgent het is.
Overstromingen, overal bosbranden, hitterecords. Er moet iets veranderen, we zijn niet alleen ons huis, maar dat van alle levende wezens op aarde aan het slopen. Ik word er verdrietig van, en ik maak me zorgen.
En jullie?
Golfstroom dreigt stil te vallen, met ijskoude gevolgen
https://www.trouw.nl/a-bed74256
https://www.ad.nl/wetenschap/14-000-wetenschappers-luiden-noodklok-over-klimaat-doodsbang-wat-volgende-generatie-gaat-overkomen~ad068235/
https://www.nu.nl/klimaat/6144123/extreme-hitte-canada-legt-onderschat-effect-klimaatverandering-bloot.html
Branden teisteren Zuidoost-Europa, het vuur en de verwoesting in beeld - https://nos.nl/l/2392120
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bosbranden-in-vs-en-siberie-na-extreme-droogte-en-hitte-uitermate-zorgelijk-en-niemand-heeft-er-een-goed-antwoord-op~be37cfc5/
Rondstruiner
09-08-2021 om 20:59
redbulletje schreef op 09-08-2021 om 20:42:
Je kunt daar wel wakker van gaan liggen maar daar heb je alleen jezelf maar mee. Ik heb psychisch al genoeg aan m'n hoofd, ik kan daar de wereldproblematiek niet bij hebben. Probeer daarom te genieten zoveel dat nog kan. En idd nog proberen wat mooie reizen te maken voor 't onbetaalbaar wordt.
Ja, dat kan.
Of je denkt eens niet alleen aan jezelf en probeert iets te doen om het te stoppen. Wakker liggen heeft geen zin nee, er moet iets veranderen. Jij en ik kunnen dat namelijk wel degelijk, iets veranderen. Maar jij wil niet. Dan houdt het gewoon op.
Mick87
09-08-2021 om 21:03
Geronimo3 schreef op 09-08-2021 om 20:19:
[..]
Maar ze hebben geen keus en ze zullen leren leven met wat er dan is, maar het zal niet het leven zijn zoals wij hebben gekend. Niettemin kan er nog wel op de rem getrapt worden maar dan moet ie fors ingetrapt worden en ik denk niet dat mensen beseffen hoe diep dat wordt en hoe ingrijpend. Ik denk dat ik nu nog snel even een paar vakanties ga boeken.
Aan wat voor maatregelen denk je Wat betreft de rem intrappen ? (Buiten vliegtax )
MidasWolf
09-08-2021 om 21:25
Mick87 schreef op 09-08-2021 om 21:03:
[..]
Aan wat voor maatregelen denk je Wat betreft de rem intrappen ? (Buiten vliegtax )
Ben ook wel benieuwd daarnaar.
Rockstar
09-08-2021 om 21:32
Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 20:37:
[..]
Ik vind jou zo naïef hierin. Lees jij de berichten van wetenschappers wel? Het gaat niet om een bepaalde diersoort willen redden. Sowieso staan er nu al 500 diersoorten op uitsterven door ons de komende jaren. Nu al.
Pas. 500 diersoorten is niet zo gek veel. Ik maak me geen zorgen om de biodiversiteit. Life will find a way. Na de dino’s is dat gelukt, na weet ik wat voor andere rampzalige evenementen is het gelukt, dat zal vast weer lukken. Beerdiertjes kunnen in de ruimte overleven, dus op zijn minst blijven die over. De schattige leeuwen, tijgers niet en dat is wel jammer. Misschien krijgen we hierna wel reuze insecten, zoals we na de reuze reptielen en reuze paardenstaarten de reuze zoogdieren hebben gehad. Weer eens wat anders.
De mens is wel zo gemaakt om redelijke kut omstandigheden te overleven, maar ik denk niet dat ons dat met biljoenen gaat lukken. Ik zie eerder gebeuren dat in het ergste scenario er een kleine groep van een paar miljoen, misschien zelfs enkele honderdduizenden over blijven. Dat of we gaan andere planeten koloniseren, maar ik geloof niet dat we daar de tijd voor hebben.
Poezel_en_Wip
09-08-2021 om 21:33
Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 20:59:
[..]
Ja, dat kan.
Of je denkt eens niet alleen aan jezelf en probeert iets te doen om het te stoppen. Wakker liggen heeft geen zin nee, er moet iets veranderen. Jij en ik kunnen dat namelijk wel degelijk, iets veranderen. Maar jij wil niet. Dan houdt het gewoon op.
Bespaar je de moeite, echt. Slecht voor je hart.
Rondstruiner
09-08-2021 om 21:33
Leuk stuk van de Correspondent van vorig jaar over wat je als individu kunt doen.
https://decorrespondent.nl/10792/de-grote-klimaatgids-dit-kan-jij-zelf-doen-tegen-klimaatverandering/4347748412656-8275979a
Rondstruiner
09-08-2021 om 21:35
Poezel_en_Wip schreef op 09-08-2021 om 21:33:
[..]
Bespaar je de moeite, echt. Slecht voor je hart.
Ja, je hebt gelijk. Ik begon zo goed , maar dan doet het toch iets met me en kan ik het niet laten.
ProfitableMantis53
09-08-2021 om 21:47
Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 18:10:
[..]
Ja. En?
Het is nog steeds een arrogante uitspraak en er is nog steeds niemand die naar je gaat naar je luisteren.
Ze bedoelt dat je nu zelf toegaf dat je alleen dacht binnen NL, en niet aan de rest van de wereld, terwijl de belangrijkste maatregelen wereldwijd genomen moeten worden.
Rondstruiner
09-08-2021 om 21:56
Rockstar schreef op 09-08-2021 om 21:32:
[..]
Pas. 500 diersoorten is niet zo gek veel. Ik maak me geen zorgen om de biodiversiteit. Life will find a way. Na de dino’s is dat gelukt, na weet ik wat voor andere rampzalige evenementen is het gelukt, dat zal vast weer lukken. Beerdiertjes kunnen in de ruimte overleven, dus op zijn minst blijven die over. De schattige leeuwen, tijgers niet en dat is wel jammer. Misschien krijgen we hierna wel reuze insecten, zoals we na de reuze reptielen en reuze paardenstaarten de reuze zoogdieren hebben gehad. Weer eens wat anders.
De mens is wel zo gemaakt om redelijke kut omstandigheden te overleven, maar ik denk niet dat ons dat met biljoenen gaat lukken. Ik zie eerder gebeuren dat in het ergste scenario er een kleine groep van een paar miljoen, misschien zelfs enkele honderdduizenden over blijven. Dat of we gaan andere planeten koloniseren, maar ik geloof niet dat we daar de tijd voor hebben.
Net als de klimaatverandering gaat ook dit door de mens veel sneller dan voorheen. Wetenschappers maken zich wel zorgen om bijvoorbeeld de biodiversiteit wat betreft zoogdieren:
"Gezien het huidige tempo van uitstervingen berekenden de auteurs dat de aarde de komende vijftig jaar nog meer zoogdieren zal verliezen en dat het daarna drie tot vijf miljoen jaar zal duren voordat we weer het huidige niveau aan biodiversiteit zullen bereiken. "
Rondstruiner
09-08-2021 om 22:07
Nera schreef op 09-08-2021 om 21:47:
[..]
Ze bedoelt dat je nu zelf toegaf dat je alleen dacht binnen NL, en niet aan de rest van de wereld, terwijl de belangrijkste maatregelen wereldwijd genomen moeten worden.
Ik weet wat ze bedoelt. Dat betekent toch niet dat ik haar opmerking opeens niet meer arrogant vind en dat ik daar nu wel trek in heb?
Ik maak een foutje in een gesprek, en dacht even niet verder dan de Nederlandse protesten. Dat gaf ik eerlijk toe. Nou joh, hak mijn kop er maar af. Kinderachtig gedoe, dat elkaar vliegen afvangen.
DownrightChinchilla41
09-08-2021 om 22:29
Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 22:07:
[..]
Ik weet wat ze bedoelt. Dat betekent toch niet dat ik haar opmerking opeens niet meer arrogant vind en dat ik daar nu wel trek in heb?
Ik maak een foutje in een gesprek, en dacht even niet verder dan de Nederlandse protesten. Dat gaf ik eerlijk toe. Nou joh, hak mijn kop er maar af. Kinderachtig gedoe, dat elkaar vliegen afvangen.
ik vind het mooi hoe je opkomt voor het klimaat! Ik ben het dan ook helemaal met je eens!
Rockstar
09-08-2021 om 23:31
Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 21:56:
[..]
Net als de klimaatverandering gaat ook dit door de mens veel sneller dan voorheen. Wetenschappers maken zich wel zorgen om bijvoorbeeld de biodiversiteit wat betreft zoogdieren:
"Gezien het huidige tempo van uitstervingen berekenden de auteurs dat de aarde de komende vijftig jaar nog meer zoogdieren zal verliezen en dat het daarna drie tot vijf miljoen jaar zal duren voordat we weer het huidige niveau aan biodiversiteit zullen bereiken. "
Ja ik weet het. Maar wat ik al zei, life finds a way. Komt wel weer goed, ookal kan het even duren.
ShowyHummingbird30
10-08-2021 om 07:57
Nera schreef op 09-08-2021 om 21:47:
[..]
Dat klopt. Maar als iedereen blijft wachten totdat "de ander" of "de wereld" ingrijpt, zijn we zeker te laat. Ook revolutionaire veranderingen kunnen met iets kleins beginnen. Als jij je gedrag aanpast, geef je een voorbeeld aan je omgeving, en zo kan je invloed veel groter zijn dan alleen jouw huishouden. Als wij als Nederlandse, Europese, wereldburgers het signaal aan de politiek afgeven dat het nú echt anders moet, dan wordt er ook daar ingegrepen. Want ze willen wel graag herkozen worden.
ShowyHummingbird30
10-08-2021 om 08:01
Rockstar schreef op 09-08-2021 om 23:31:
[..]
Ja ik weet het. Maar wat ik al zei, life finds a way. Komt wel weer goed, ookal kan het even duren.
Da's waar. De planeet overleeft het wel, en zodra er een nieuw klimaarevenwicht is zullen de planten- en dierenpopulaties ook weer toenemen. Maar aangezien wij als mens toch best antropocentrisch zijn, willen we als soort toch ook graag overleven. Zonder massale extinctie zoals destijds bij de sauriërs. Al was het maar omdat gezien onze technologische kennis die extinctie waarschijnlijk een heel vervelende wordt. Aangejaagd door de effecten van klimaatverandering, maar in de praktijk door gruwelijke (drone en kern)oorlogen.
Chocobloem
10-08-2021 om 08:13
Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 21:33:
Leuk stuk van de Correspondent van vorig jaar over wat je als individu kunt doen.
https://decorrespondent.nl/10792/de-grote-klimaatgids-dit-kan-jij-zelf-doen-tegen-klimaatverandering/4347748412656-8275979a
Bedankt voor deze link, heb even de tijd genomen om het door te lezen en er stonden voor mij best wat nieuwe dingen in. Als ik naar mezelf kijk zou ik graag wat willen doen en veranderen aan mijn gedrag maar zou ik niet weten waar te beginnen, dit stuk heeft mij zeker aan het denken gezet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.